REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich objęty systemem SENT - obowiązki i kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich objęty systemem SENT - obowiązki i kary
Przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich objęty systemem SENT - obowiązki i kary
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że od 21 kwietnia 2023 r. systemem SENT jest objęty przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich. Podmioty uczestniczące w przewozie tych produktów rolnych mają obowiązek zgłaszania do rejestru SENT przewozów dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć takich towarów, a także ich przewozów pomiędzy innymi państwami członkowskimi UE przez terytorium Polski. Przewoźnicy dodatkowo obowiązani są do przekazywania danych geolokalizacyjnych. Za niewykonanie obowiązków określonych w ustawie grożą sankcje.

rozwiń >

Obowiązek zgłoszenia do rejestru SENT. Jakie kary za niewykonanie tego obowiązku?

W przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (art. 6 tzw. ustawy o SENT) podmiot odbierający ma obowiązek:

REKLAMA

REKLAMA

  1. przesłać do rejestru zgłoszenie i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia,
  2. przekazać ten numer referencyjny przewoźnikowi.

Za niewykonanie tych obowiązków ustawa przewiduje sankcje dla podmiotu podbierającego - 46% wartości brutto towaru przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie mniej niż 20 000 zł (art. 21 ust. 1).

W przypadku przewozów towarów pomiędzy innymi państwami członkowskimi UE przez terytorium Polski (art. 7), przewoźnik ma obowiązek przesłać do rejestru zgłoszenie i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.

Niewywiązanie się z tych obowiązków wiąże się z sankcją w wysokości 20 000 zł (art. 22 ust. 1 pkt 1).

REKLAMA

Kierujący ma obowiązek posiadać numer referencyjny albo dokument zastępujący zgłoszenie w momencie rozpoczęcia przewozu.
W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli rozpoczęcia przewozu przez kierującego bez numeru referencyjnego albo dokumentu zastępującego zgłoszenie, kierujący podlega karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł (art. 32 ust. 1 pkt 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kary za niezgodność danych

Dane dotyczące towaru (rodzaj i ilość), które zostały wskazane w zgłoszeniu przewozu, powinny być tożsame z zawartością przesyłki będącej przedmiotem przewozu.

W przypadku stwierdzenia, że transportowany towar nie odpowiada towarowi wskazanemu w zgłoszeniu, na podmiot odpowiedzialny za wskazanie tych danych nakłada się karę pieniężną:

  • w przypadku podmiotu odbierającego - w wysokości 46% różnicy wartości brutto towaru zgłoszonego i towaru rzeczywiście przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie niższej niż 20 000 zł (art. 21 ust. 2),
  • w przypadku przewoźnika – w wysokości 20 000 zł (art. 22 ust. 1 pkt 2).

Uprawnienia organów KAS

Naczelnik urzędu celno-skarbowego może wezwać podmiot uczestniczący w przewozie do przedstawienia środka transportu w określonym czasie i miejscu, celem przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Podmiot odbierający ma obowiązek przekazać wezwanie przewoźnikowi.

Za nieprzedstawienie środka transportu do kontroli lub nieprzekazanie wezwania ustawa przewiduje karę pieniężną w wysokości 20 000 zł (art. 21 ust. 2a i art. 22 ust. 1 pkt 3).

Uzupełnienie i aktualizacja danych

Wszystkie podmioty uczestniczące w przewozie towaru są obowiązane do uzupełniania i/lub niezwłocznego aktualizowania danych zawartych w zgłoszeniu w takim zakresie, w jakim były do tego zobowiązane (nie dotyczy ilości i rodzaju towaru).
Niedopełnienie tego obowiązku bądź podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym (innych niż dot. towaru) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 10 000 zł (art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 1).

Lokalizator GPS

Przewoźnik jest zobowiązany wyposażyć środek transportu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne (aplikacja mobilna albo urządzenie OBU/ZSL) oraz zapewnić, w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem, przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu.

Niewykonanie tego obowiązku wiąże się z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 10 000 zł (art. 22 ust. 2a).

Kierujący ma obowiązek uruchomić lokalizator GPS przed rozpoczęciem przewozu i wyłączyć po jego zakończeniu. Ponadto przejazd powinien zostać zatrzymany w przypadku trwającej dłużej niż godzinę niesprawności urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne.

Jeżeli w trakcie kontroli stwierdzone zostanie niedopełnienie przez kierującego obowiązku włączenia bądź wyłączenia lokalizatora albo niezatrzymania się w czasie jego awarii, kierujący podlega karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł (art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3).

Dostarczenie towaru

Przewoźnik jest zobowiązany do dostarczenia towaru do miejsca docelowego albo miejsca zakończenia przewozu na terytorium kraju, wskazanego w zgłoszeniu.

Niewykonanie tego obowiązku przez przewoźnika skutkuje (o ile nie ustalono nabywcy/właściciela bądź miejsca zakończenia przewozu w kraju) - nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 100 000 zł (art. 22a ust. 1).

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104).

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. poz. 898, z późn. zm.). Zgodnie z tym rozporządzeniem systemem SENT został objęty przewóz towarów, które są produktami rolnymi, podzielonych na następujące sektory wymienione w odpowiednich częściach załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013:

  • zboża, część I, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg.
  • jaja, część XIX, jeżeli ich liczba w przesyłce towarów przekracza 900 szt.
  • mięso drobiowe, część XX, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 250 kg.
  • produkty pszczele, część XXII, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 10 kg.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA