REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawić fakturę VAT na inną firmę, niż tę która wykonała usługę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia do czerwca br. nasza firma budowała drogę na podstawie umowy podpisanej ze zleceniodawcą w listopadzie 2006 r. Były wystawiane faktury VAT częściowe po zakończeniu kolejnych etapów budowy. Prace zostały zakończone i zapłacone przez odbiorcę. Z nieznanych nam bliżej przyczyn nasz kontrahent nie może, jak twierdzi, odliczyć VAT. Otworzył nową firmę w lipcu br. i zwrócił się do nas o wystawienie faktur VAT korygujących do zera wystawione faktury i ponowne zafakturowanie na nową firmę. Czy możemy wykonać taką operację w świetle ustawy o VAT? Nadmieniam, iż kontrakt opiewał na znaczną kwotę.

RADA

Nie, Państwa firma nie powinna dokonywać proponowanych przez kontrahenta zmian. W świetle przepisów ustawy o VAT byłoby to niezgodnie z rzeczywistością, czyli w rezultacie faktury dokumentowałyby transakcje fikcyjne. Firma natomiast byłaby zobowiązana do dwukrotnego rozliczenia VAT z wystawionych faktur.

UZASADNIENIE

Roboty budowlane dotyczące budowy dróg podlegają opodatkowaniu VAT. Roboty budowlane dotyczące w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z 21 marca 1995 r. o drogach publicznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.), stanowiące element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie miasta i poza nim, podlegają opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT.

Natomiast drogi, dojścia i dojazdy zaliczane do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlegają opodatkowaniu VAT w wysokości 7%.

Jeżeli firma wykonała usługę podlegającą opodatkowaniu VAT na rzecz kontrahenta zgodnie z zawartą z nim umową, powstał od niej obowiązek podatkowy w VAT. Termin rozliczenia podatku z fiskusem określa moment powstania obowiązku podatkowego w VAT od wykonanej usługi budowlanej. Oznacza to, że z chwilą jego powstania Państwa firma była zobowiązana udokumentować wykonaną czynność fakturą VAT, wyliczyć kwotę zobowiązania podatkowego (podatku należnego) od tej czynności i wykazać go w deklaracji VAT. W przypadku usług budowlanych ustawodawca określił zarówno moment powstania obowiązku podatkowego, jak i zasady dokumentowania w sposób szczególny. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Na tych samych zasadach obowiązek podatkowy powstaje od usług budowlanych przyjmowanych częściowo, po zakończeniu kolejnych etapów budowy, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Faktura w tym przypadku powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Firma miała również prawo wystawić ją w okresie 30 dni przed powstaniem tego obowiązku. Natomiast VAT z urzędem skarbowym w deklaracji VAT firma miała obowiązek rozliczyć w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy od wykonanej usługi. Na termin ten nie ma wpływu anulowanie faktur (bezpodstawne) i rozliczenie podatku w późniejszym terminie w wystawionych ponownie fakturach. Przesunięcie terminu rozliczenia podatku skutkuje konsekwencjami przewidzianymi w art. 109 ust. 4 ustawy.

Przykład

W okresie od stycznia do czerwca firma zgodnie z zawartą umową z firmą X świadczyła na jej rzecz usługę budowy drogi. Rozliczenie nastąpiło w 3 etapach. Każdy z nich potwierdzony był protokołem odbioru podpisanym kolejno 12 marzec, 7 maj, 10 czerwiec i wystawioną fakturą VAT. Należność za usługę została zapłacona (20 marzec, 30 maj, 30 czerwiec). Obowiązek podatkowy w VAT powstał w firmie według przedstawionej zasady. Firma miała zatem obowiązek rozliczenia VAT w deklaracji za marzec, maj i czerwiec.

Żądanie przez nabywcę usługi korekty wystawionych faktur jest bezpodstawne. Fakt, że nabywca nie posiada uprawnienia do odliczenia wykazanego w nich VAT nie jest wystarczającym argumentem dla wystawcy faktur do ich anulowania i dokumentowania usługi ponownie na innego nabywcę. Przepisy nie dopuszczają takiej możliwości. Być może wynika to z faktu, że nabywca nie posiadał statusu czynnego podatnika VAT, wobec czego nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku z otrzymanych faktur. Przedstawione przez usługobiorcę argumenty nie stanowią podstawy do proponowanego działania. Nie przewidują go również w przedstawionej sytuacji przepisy § 15-18 rozporządzenia w sprawie faktur, które wyraźnie wskazują sytuacje, w jakich korekta faktury może być skuteczna. Wystawienie faktur korygujących (anulujących faktury pierwotne) skutkowałoby bezpodstawnym skorygowaniem rozliczonego prawidłowo VAT od wykonanej usługi, co niewątpliwie zostałoby zakwestionowane również przez organ skarbowy. Ponadto firma nie ma żadnych podstaw do ponownego zafakturowania usługi na innego, wskazanego nabywcę. Nie posiada żadnych dokumentów potwierdzających świadczenie na jego rzecz usługi, zapłaty należności czy odbioru wykonanych robót potwierdzonych protokołem odbioru. Wystawiona faktura dokumentowałaby w takiej sytuacji przede wszystkim czynności, które nie miały faktycznie miejsca, czyli nie były świadczone w odpowiednim terminie (np. w lipcu) oraz na rzecz wskazanego nabywcy (na rzecz firmy zarejestrowanej od lipca). Mimo to, wystawiając takie faktury, Państwa firma zobowiązana byłaby do ponownego rozliczenia wykazanego w nich VAT w deklaracji na podstawie art. 108 ustawy. Pomijając fakt obowiązku ponownego odprowadzenia podatku przez firmę z wystawionych faktur, nabywca również w tym przypadku nie byłby uprawniony do odliczenia wykazanego w nich VAT, o czym stanowi regulacja art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy. Faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

- art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 13 pkt 2d, art. 88 ust. 3a pkt 4a, art. 103 ust.1, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 15-18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA