REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawić fakturę VAT na inną firmę, niż tę która wykonała usługę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia do czerwca br. nasza firma budowała drogę na podstawie umowy podpisanej ze zleceniodawcą w listopadzie 2006 r. Były wystawiane faktury VAT częściowe po zakończeniu kolejnych etapów budowy. Prace zostały zakończone i zapłacone przez odbiorcę. Z nieznanych nam bliżej przyczyn nasz kontrahent nie może, jak twierdzi, odliczyć VAT. Otworzył nową firmę w lipcu br. i zwrócił się do nas o wystawienie faktur VAT korygujących do zera wystawione faktury i ponowne zafakturowanie na nową firmę. Czy możemy wykonać taką operację w świetle ustawy o VAT? Nadmieniam, iż kontrakt opiewał na znaczną kwotę.

RADA

Nie, Państwa firma nie powinna dokonywać proponowanych przez kontrahenta zmian. W świetle przepisów ustawy o VAT byłoby to niezgodnie z rzeczywistością, czyli w rezultacie faktury dokumentowałyby transakcje fikcyjne. Firma natomiast byłaby zobowiązana do dwukrotnego rozliczenia VAT z wystawionych faktur.

UZASADNIENIE

Roboty budowlane dotyczące budowy dróg podlegają opodatkowaniu VAT. Roboty budowlane dotyczące w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z 21 marca 1995 r. o drogach publicznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.), stanowiące element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie miasta i poza nim, podlegają opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT.

Natomiast drogi, dojścia i dojazdy zaliczane do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlegają opodatkowaniu VAT w wysokości 7%.

Jeżeli firma wykonała usługę podlegającą opodatkowaniu VAT na rzecz kontrahenta zgodnie z zawartą z nim umową, powstał od niej obowiązek podatkowy w VAT. Termin rozliczenia podatku z fiskusem określa moment powstania obowiązku podatkowego w VAT od wykonanej usługi budowlanej. Oznacza to, że z chwilą jego powstania Państwa firma była zobowiązana udokumentować wykonaną czynność fakturą VAT, wyliczyć kwotę zobowiązania podatkowego (podatku należnego) od tej czynności i wykazać go w deklaracji VAT. W przypadku usług budowlanych ustawodawca określił zarówno moment powstania obowiązku podatkowego, jak i zasady dokumentowania w sposób szczególny. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Na tych samych zasadach obowiązek podatkowy powstaje od usług budowlanych przyjmowanych częściowo, po zakończeniu kolejnych etapów budowy, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Faktura w tym przypadku powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Firma miała również prawo wystawić ją w okresie 30 dni przed powstaniem tego obowiązku. Natomiast VAT z urzędem skarbowym w deklaracji VAT firma miała obowiązek rozliczyć w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy od wykonanej usługi. Na termin ten nie ma wpływu anulowanie faktur (bezpodstawne) i rozliczenie podatku w późniejszym terminie w wystawionych ponownie fakturach. Przesunięcie terminu rozliczenia podatku skutkuje konsekwencjami przewidzianymi w art. 109 ust. 4 ustawy.

Przykład

W okresie od stycznia do czerwca firma zgodnie z zawartą umową z firmą X świadczyła na jej rzecz usługę budowy drogi. Rozliczenie nastąpiło w 3 etapach. Każdy z nich potwierdzony był protokołem odbioru podpisanym kolejno 12 marzec, 7 maj, 10 czerwiec i wystawioną fakturą VAT. Należność za usługę została zapłacona (20 marzec, 30 maj, 30 czerwiec). Obowiązek podatkowy w VAT powstał w firmie według przedstawionej zasady. Firma miała zatem obowiązek rozliczenia VAT w deklaracji za marzec, maj i czerwiec.

Żądanie przez nabywcę usługi korekty wystawionych faktur jest bezpodstawne. Fakt, że nabywca nie posiada uprawnienia do odliczenia wykazanego w nich VAT nie jest wystarczającym argumentem dla wystawcy faktur do ich anulowania i dokumentowania usługi ponownie na innego nabywcę. Przepisy nie dopuszczają takiej możliwości. Być może wynika to z faktu, że nabywca nie posiadał statusu czynnego podatnika VAT, wobec czego nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku z otrzymanych faktur. Przedstawione przez usługobiorcę argumenty nie stanowią podstawy do proponowanego działania. Nie przewidują go również w przedstawionej sytuacji przepisy § 15-18 rozporządzenia w sprawie faktur, które wyraźnie wskazują sytuacje, w jakich korekta faktury może być skuteczna. Wystawienie faktur korygujących (anulujących faktury pierwotne) skutkowałoby bezpodstawnym skorygowaniem rozliczonego prawidłowo VAT od wykonanej usługi, co niewątpliwie zostałoby zakwestionowane również przez organ skarbowy. Ponadto firma nie ma żadnych podstaw do ponownego zafakturowania usługi na innego, wskazanego nabywcę. Nie posiada żadnych dokumentów potwierdzających świadczenie na jego rzecz usługi, zapłaty należności czy odbioru wykonanych robót potwierdzonych protokołem odbioru. Wystawiona faktura dokumentowałaby w takiej sytuacji przede wszystkim czynności, które nie miały faktycznie miejsca, czyli nie były świadczone w odpowiednim terminie (np. w lipcu) oraz na rzecz wskazanego nabywcy (na rzecz firmy zarejestrowanej od lipca). Mimo to, wystawiając takie faktury, Państwa firma zobowiązana byłaby do ponownego rozliczenia wykazanego w nich VAT w deklaracji na podstawie art. 108 ustawy. Pomijając fakt obowiązku ponownego odprowadzenia podatku przez firmę z wystawionych faktur, nabywca również w tym przypadku nie byłby uprawniony do odliczenia wykazanego w nich VAT, o czym stanowi regulacja art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy. Faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

- art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 13 pkt 2d, art. 88 ust. 3a pkt 4a, art. 103 ust.1, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 15-18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA