REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać pieniądze za opłaconą fałszywą fakturę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Poznański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy są narażeni na nowy typ sprytnego oszustwa. Polega ono na otrzymaniu faktury będącej kopią faktury renomowanej firmy. Jej opłacenie oznacza zamówienie drogich usług. W takiej sytuacji należy dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu cywilnego oraz powiadomić prokuratora.

Przedsiębiorcy płacą za usługi, których nie zamawiali. Jak to się dzieje? Mechanizm polega na tym, że otrzymywana faktura jest wizualnie łudząco podobna do innych faktur, które są regularnie opłacane (np. operatora telefonii komórkowej). Dlatego automatycznie faktura jest opłacana. Nikt jej nawet dokładnie w dziale księgowości nie czyta. Później dopiero okazuje się, że fakturę wystawiła nikomu nieznana firma. Przedsiębiorca nie zapłacił przy tym np. za abonament telefoniczny swojej firmy. Najczęściej płatność dotyczy reklamy na anonimowej stronie internetowej.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo, opłacając fakturę, przedsiębiorca zamawia usługę na kilka lat. Wynika to z trudno widocznych dopisków drobnymi literkami na fałszywej fakturze. W konsekwencji przedsiębiorca musi następnie przez dwa lata płacić np. 1000 zł kwartalnie za reklamę swojej firmy w Internecie.

WAŻNE!

Oszukany przedsiębiorca ma szansę na wycofanie się z podstępnie zawartej umowy i odzyskanie nienależnie zapłaconych pieniędzy.

I to pomimo że zapłata za fakturę jest równoznaczna z zawarciem umowy. Taką umowę jest trudno wypowiedzieć. W pierwszej kolejności warto jednak zwrócić się do wystawcy faktury o zwrot zapłaconej kwoty i anulowanie umowy. Brak odpowiedzi lub odpowiedź negatywna pomoże w dalszej procedurze przeciwko oszustom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że w przedstawionej sytuacji przedsiębiorca opłacający fakturę działa pod wpływem błędu. Jest to o tyle ważne, że w takim przypadku może się uchylić od złożonego oświadczenia. Pozwala na to art. 84 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli.

W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia o błędnej treści. Jest to tzw. błąd istotny.

Z pewnością tak opisany w Kodeksie cywilnym błąd ma miejsce w przedstawionej sytuacji. Żaden rozsądnie postępujący przedsiębiorca nie zamawiałby reklamy za cenę wielokrotnie wyższą od stawek rynkowych. Trudno przypuszczać, aby taka umowa została zawarta w przypadku rzetelnego przedstawienia takiej oferty reklamowej. Kluczowe znaczenie ma jednak podszywanie się pod inne firmy poprzez przygotowanie faktur. Na pierwszy rzut oka nie różnią się one od tych cyklicznie płaconych przez przedsiębiorców na rzecz znanych im dostawców usług. Nie ulega kwestii, że takie spreparowanie faktury miało na celu wprowadzenie w błąd.

Działalność firm wystawiających dokumenty, będące kopią oryginalnych faktur od znanych powszechnie firm, można określić też jako podstęp. Tu jeszcze łatwiej uchylić się od skutków prawnych. Jeżeli błąd wywołano podstępnie, uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej (art. 86 k.c.).

WAŻNE!

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu, następuje przez oświadczenie złożone tej osobie na piśmie. Uprawnienie do uchylenia się wygasa z upływem roku od jego wykrycia.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. GTX 22 października 2006 r. otrzymała fakturę opiewającą na 1200 zł. Faktura ta z polecenia księgowej została opłacona 28 października 2006 r. Księgowa spółki była przekonana, że jest to faktura z Telekomunikacji Polskiej za telefon. Jakież było jej zdziwienie, gdy na początku listopada otrzymała kolejną fakturę od swojego stałego operatora za ten sam okres. Porównała obie faktury. Zauważyła, iż pierwsza z faktur została wystawiona przez nieznaną jej firmę „X” za reklamę firmy GTX w Internecie.

Zarząd spółki GTX wysłał pisemne oświadczenie do wystawcy faktury o uchyleniu się od skutków złożonego oświadczenia woli z powodu działania pod wpływem błędu. Zażądał jednocześnie zwrotu zapłaconej kwoty wraz z odsetkami. Wystawca faktury nie zgodził się na oddanie pieniędzy, twierdząc, że uczciwie wykonał usługę, zamieszczając reklamę firmy GTX na swojej stronie internetowej. Sprawa trafiła do sądu. W wydanym wyroku sąd stwierdził, że spółka GTX działała pod wpływem błędu, i nakazał zwrot niesłusznie zapłaconej kwoty.

W opisanej sytuacji rozsądnym krokiem przedsiębiorcy, który spotkał się z tego typu praktyką, będzie zawiadomienie miejscowej prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa (art. 286 Kodeksu karnego). Próba doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem za pomocą wprowadzenia w błąd podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy aż do lat 8.

Warto też zawiadomić firmę, pod którą próbuje podszyć się podmiot wysyłający faktury. Nie ulega wątpliwości, że będzie ona zainteresowana w podjęciu wszelkich działań, aby taka sytuacja nie miała miejsca w przyszłości. Godzi ona w dobre imię powszechnie znanej firmy.

• art. 84-88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Tomasz Poznański

ekspert w zakresie prawa gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA