REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać pieniądze za opłaconą fałszywą fakturę

Tomasz Poznański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy są narażeni na nowy typ sprytnego oszustwa. Polega ono na otrzymaniu faktury będącej kopią faktury renomowanej firmy. Jej opłacenie oznacza zamówienie drogich usług. W takiej sytuacji należy dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu cywilnego oraz powiadomić prokuratora.

Przedsiębiorcy płacą za usługi, których nie zamawiali. Jak to się dzieje? Mechanizm polega na tym, że otrzymywana faktura jest wizualnie łudząco podobna do innych faktur, które są regularnie opłacane (np. operatora telefonii komórkowej). Dlatego automatycznie faktura jest opłacana. Nikt jej nawet dokładnie w dziale księgowości nie czyta. Później dopiero okazuje się, że fakturę wystawiła nikomu nieznana firma. Przedsiębiorca nie zapłacił przy tym np. za abonament telefoniczny swojej firmy. Najczęściej płatność dotyczy reklamy na anonimowej stronie internetowej.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo, opłacając fakturę, przedsiębiorca zamawia usługę na kilka lat. Wynika to z trudno widocznych dopisków drobnymi literkami na fałszywej fakturze. W konsekwencji przedsiębiorca musi następnie przez dwa lata płacić np. 1000 zł kwartalnie za reklamę swojej firmy w Internecie.

WAŻNE!

Oszukany przedsiębiorca ma szansę na wycofanie się z podstępnie zawartej umowy i odzyskanie nienależnie zapłaconych pieniędzy.

REKLAMA

I to pomimo że zapłata za fakturę jest równoznaczna z zawarciem umowy. Taką umowę jest trudno wypowiedzieć. W pierwszej kolejności warto jednak zwrócić się do wystawcy faktury o zwrot zapłaconej kwoty i anulowanie umowy. Brak odpowiedzi lub odpowiedź negatywna pomoże w dalszej procedurze przeciwko oszustom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że w przedstawionej sytuacji przedsiębiorca opłacający fakturę działa pod wpływem błędu. Jest to o tyle ważne, że w takim przypadku może się uchylić od złożonego oświadczenia. Pozwala na to art. 84 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli.

W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia o błędnej treści. Jest to tzw. błąd istotny.

Z pewnością tak opisany w Kodeksie cywilnym błąd ma miejsce w przedstawionej sytuacji. Żaden rozsądnie postępujący przedsiębiorca nie zamawiałby reklamy za cenę wielokrotnie wyższą od stawek rynkowych. Trudno przypuszczać, aby taka umowa została zawarta w przypadku rzetelnego przedstawienia takiej oferty reklamowej. Kluczowe znaczenie ma jednak podszywanie się pod inne firmy poprzez przygotowanie faktur. Na pierwszy rzut oka nie różnią się one od tych cyklicznie płaconych przez przedsiębiorców na rzecz znanych im dostawców usług. Nie ulega kwestii, że takie spreparowanie faktury miało na celu wprowadzenie w błąd.

Działalność firm wystawiających dokumenty, będące kopią oryginalnych faktur od znanych powszechnie firm, można określić też jako podstęp. Tu jeszcze łatwiej uchylić się od skutków prawnych. Jeżeli błąd wywołano podstępnie, uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej (art. 86 k.c.).

WAŻNE!

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu, następuje przez oświadczenie złożone tej osobie na piśmie. Uprawnienie do uchylenia się wygasa z upływem roku od jego wykrycia.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. GTX 22 października 2006 r. otrzymała fakturę opiewającą na 1200 zł. Faktura ta z polecenia księgowej została opłacona 28 października 2006 r. Księgowa spółki była przekonana, że jest to faktura z Telekomunikacji Polskiej za telefon. Jakież było jej zdziwienie, gdy na początku listopada otrzymała kolejną fakturę od swojego stałego operatora za ten sam okres. Porównała obie faktury. Zauważyła, iż pierwsza z faktur została wystawiona przez nieznaną jej firmę „X” za reklamę firmy GTX w Internecie.

Zarząd spółki GTX wysłał pisemne oświadczenie do wystawcy faktury o uchyleniu się od skutków złożonego oświadczenia woli z powodu działania pod wpływem błędu. Zażądał jednocześnie zwrotu zapłaconej kwoty wraz z odsetkami. Wystawca faktury nie zgodził się na oddanie pieniędzy, twierdząc, że uczciwie wykonał usługę, zamieszczając reklamę firmy GTX na swojej stronie internetowej. Sprawa trafiła do sądu. W wydanym wyroku sąd stwierdził, że spółka GTX działała pod wpływem błędu, i nakazał zwrot niesłusznie zapłaconej kwoty.

W opisanej sytuacji rozsądnym krokiem przedsiębiorcy, który spotkał się z tego typu praktyką, będzie zawiadomienie miejscowej prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa (art. 286 Kodeksu karnego). Próba doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem za pomocą wprowadzenia w błąd podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy aż do lat 8.

Warto też zawiadomić firmę, pod którą próbuje podszyć się podmiot wysyłający faktury. Nie ulega wątpliwości, że będzie ona zainteresowana w podjęciu wszelkich działań, aby taka sytuacja nie miała miejsca w przyszłości. Godzi ona w dobre imię powszechnie znanej firmy.

• art. 84-88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Tomasz Poznański

ekspert w zakresie prawa gospodarczego

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA