REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać pieniądze za opłaconą fałszywą fakturę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Poznański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy są narażeni na nowy typ sprytnego oszustwa. Polega ono na otrzymaniu faktury będącej kopią faktury renomowanej firmy. Jej opłacenie oznacza zamówienie drogich usług. W takiej sytuacji należy dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu cywilnego oraz powiadomić prokuratora.

Przedsiębiorcy płacą za usługi, których nie zamawiali. Jak to się dzieje? Mechanizm polega na tym, że otrzymywana faktura jest wizualnie łudząco podobna do innych faktur, które są regularnie opłacane (np. operatora telefonii komórkowej). Dlatego automatycznie faktura jest opłacana. Nikt jej nawet dokładnie w dziale księgowości nie czyta. Później dopiero okazuje się, że fakturę wystawiła nikomu nieznana firma. Przedsiębiorca nie zapłacił przy tym np. za abonament telefoniczny swojej firmy. Najczęściej płatność dotyczy reklamy na anonimowej stronie internetowej.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo, opłacając fakturę, przedsiębiorca zamawia usługę na kilka lat. Wynika to z trudno widocznych dopisków drobnymi literkami na fałszywej fakturze. W konsekwencji przedsiębiorca musi następnie przez dwa lata płacić np. 1000 zł kwartalnie za reklamę swojej firmy w Internecie.

WAŻNE!

Oszukany przedsiębiorca ma szansę na wycofanie się z podstępnie zawartej umowy i odzyskanie nienależnie zapłaconych pieniędzy.

REKLAMA

I to pomimo że zapłata za fakturę jest równoznaczna z zawarciem umowy. Taką umowę jest trudno wypowiedzieć. W pierwszej kolejności warto jednak zwrócić się do wystawcy faktury o zwrot zapłaconej kwoty i anulowanie umowy. Brak odpowiedzi lub odpowiedź negatywna pomoże w dalszej procedurze przeciwko oszustom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że w przedstawionej sytuacji przedsiębiorca opłacający fakturę działa pod wpływem błędu. Jest to o tyle ważne, że w takim przypadku może się uchylić od złożonego oświadczenia. Pozwala na to art. 84 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli.

W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia o błędnej treści. Jest to tzw. błąd istotny.

Z pewnością tak opisany w Kodeksie cywilnym błąd ma miejsce w przedstawionej sytuacji. Żaden rozsądnie postępujący przedsiębiorca nie zamawiałby reklamy za cenę wielokrotnie wyższą od stawek rynkowych. Trudno przypuszczać, aby taka umowa została zawarta w przypadku rzetelnego przedstawienia takiej oferty reklamowej. Kluczowe znaczenie ma jednak podszywanie się pod inne firmy poprzez przygotowanie faktur. Na pierwszy rzut oka nie różnią się one od tych cyklicznie płaconych przez przedsiębiorców na rzecz znanych im dostawców usług. Nie ulega kwestii, że takie spreparowanie faktury miało na celu wprowadzenie w błąd.

Działalność firm wystawiających dokumenty, będące kopią oryginalnych faktur od znanych powszechnie firm, można określić też jako podstęp. Tu jeszcze łatwiej uchylić się od skutków prawnych. Jeżeli błąd wywołano podstępnie, uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej (art. 86 k.c.).

WAŻNE!

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu, następuje przez oświadczenie złożone tej osobie na piśmie. Uprawnienie do uchylenia się wygasa z upływem roku od jego wykrycia.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. GTX 22 października 2006 r. otrzymała fakturę opiewającą na 1200 zł. Faktura ta z polecenia księgowej została opłacona 28 października 2006 r. Księgowa spółki była przekonana, że jest to faktura z Telekomunikacji Polskiej za telefon. Jakież było jej zdziwienie, gdy na początku listopada otrzymała kolejną fakturę od swojego stałego operatora za ten sam okres. Porównała obie faktury. Zauważyła, iż pierwsza z faktur została wystawiona przez nieznaną jej firmę „X” za reklamę firmy GTX w Internecie.

Zarząd spółki GTX wysłał pisemne oświadczenie do wystawcy faktury o uchyleniu się od skutków złożonego oświadczenia woli z powodu działania pod wpływem błędu. Zażądał jednocześnie zwrotu zapłaconej kwoty wraz z odsetkami. Wystawca faktury nie zgodził się na oddanie pieniędzy, twierdząc, że uczciwie wykonał usługę, zamieszczając reklamę firmy GTX na swojej stronie internetowej. Sprawa trafiła do sądu. W wydanym wyroku sąd stwierdził, że spółka GTX działała pod wpływem błędu, i nakazał zwrot niesłusznie zapłaconej kwoty.

W opisanej sytuacji rozsądnym krokiem przedsiębiorcy, który spotkał się z tego typu praktyką, będzie zawiadomienie miejscowej prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa (art. 286 Kodeksu karnego). Próba doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem za pomocą wprowadzenia w błąd podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy aż do lat 8.

Warto też zawiadomić firmę, pod którą próbuje podszyć się podmiot wysyłający faktury. Nie ulega wątpliwości, że będzie ona zainteresowana w podjęciu wszelkich działań, aby taka sytuacja nie miała miejsca w przyszłości. Godzi ona w dobre imię powszechnie znanej firmy.

• art. 84-88 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Tomasz Poznański

ekspert w zakresie prawa gospodarczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA