REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niebezpieczne produkty dopuszczone do sprzedaży – co powinien zrobić przedsiębiorca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Colonnade Insurance S.A.
Ubezpieczenia majątkowe i osobowe
Niebezpieczne produkty dopuszczone do sprzedaży – co powinien zrobić przedsiębiorca?
Niebezpieczne produkty dopuszczone do sprzedaży – co powinien zrobić przedsiębiorca?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Towary, które są wprowadzane do obrotu na rynku unijnym, muszą spełniać określone wymagania. Tym samym firmy zobowiązane są do przestrzegania wymogów dotyczących bezpieczeństwa i jakości produktów. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek wad, firmy zobowiązane są podjąć działania mające na celu zapobiegnięcie szkodzie osobowej lub rzeczowej. Ponad 3000 – tyle produktów zostało wziętych pod lupę przez organy nadzorcze w celu weryfikacji konieczności wycofania ich z rynku w UE w 2022 r. Celem wycofania produktu jest ochrona konsumentów oraz zapobiegnięcie dalszym szkodom dla wizerunku marki i reputacji firmy.

rozwiń >

Co powinien zrobić przedsiębiorca, który musi wycofać produkt?

W pierwszej kolejności producenci muszą zapobiec zagrożeniom potencjalnie stwarzanym przez ich produkt. Jeśli zaistnieje ryzyko, że produkt stwarza niebezpieczeństwo dla konsumentów, producent będzie zobowiązany bezzwłocznie podjąć działanie naprawcze. Niekiedy w celu uniknięcia szkody konieczne będzie poinformowanie konsumentów o zagrożeniu i wycofanie produktów, które są już w rękach użytkowników.

REKLAMA

Zgodność z przepisami

W Unii Europejskiej bezpieczeństwo produktów zapewnia Dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSD) 2001/95/WE mająca na celu zapewnienie, że produkty konsumenckie wprowadzane na rynek UE są bezpieczne. Aby chronić konsumentów na rynku europejskim powstały również następujące systemy: Safety Gate (poprzednio Rapex) oraz RASFF – System Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (Rapid Alert System for Food and Feed). 

Safety Gate

W ciągu ostatnich 10 lat każdego roku w całej UE odnotowywano ponad 2000 zgłoszeń dotyczących produktów niebezpiecznych. Rekordowy był rok 2014, z liczbą zgłoszeń 2447. Najczęściej wycofywane produkty z rynków Unii Europejskiej przedstawia poniższy wykres (na podstawie danych Swiss RE Institute za lata 2012 - 2022).

 

 

Źródło zewnętrzne

Źródło: Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products (europa.eu)

Jeśli klasyfikować kraje, z których pochodziły niebezpieczne produkty, niechlubny prym wiodą Chiny (ponad 13 tys. zgłoszeń). Na drugim miejscu są Niemcy (ok. 1,8 tys. zgłoszeń), a następnie USA (ok. 650 zgłoszeń). Polska uplasowała się na 9. miejscu z liczbą 89 niebezpiecznych produktów.

Kraj pochodzenia wadliwego produktu nie jest tożsamy z krajem zgłaszającym jego obecność. Dla przykładu, w 2022 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłosił 173 produkty niebezpieczne (15% więcej niż w roku poprzednim) o łącznej liczbie 1,6 mln sztuk. Plasuje nas to na 3. miejscu wśród krajów zgłaszających, zaraz za Niemcami i Francją. 

Poniżej dane dotyczące rodzaju wadliwych produktów, na podstawie UOKiK za rok 2022: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Źródło zewnętrzne

Rejestr produktów niebezpiecznych (uokik.gov.pl)

Po identyfikacji niebezpiecznego produktu wymagane jest podjęcie konkretnych działań. Na przełomie 10 lat Polska reagowała na 343 zgłoszenia otrzymane z systemu Safety Gate, w związku z którymi nastąpiło wycofanie produktów zagrażających bezpieczeństwu klientów. Na terenie całej Unii Europejskiej było to blisko 4000 działań. 

W 2014 r. wyszła na jaw wada samochodowej poduszki powietrznej produkowanej przez japońską firmę Takata. Poduszki eksplodowały podczas jazdy, raniąc, niekiedy śmiertelnie, pasażerów aut. Ta wada wiązała się z koniecznością wezwania właścicieli do serwisów i wymiany poduszek. Sytuacja dotyczyła ponad 120 mln pojazdów, a łączna kwota przeznaczona na wycofanie produktu wyniosła ponad 24 mld USD. Wskutek zdarzenia firma w ciągu niespełna 3 lat zbankrutowała. Była to największa w historii szkoda związana z wycofaniem z rynku produktu non food. 

RASFF

Ostatnie 10 lat to średniorocznie ok. 950 poważnych ostrzeżeń dotyczących produktów spożywczych w samej Unii Europejskiej. Zwraca uwagę zdecydowana tendencja wzrostowa. Podczas gdy w 2012 roku odnotowano 580 ostrzeżeń, w 2022 było ich aż 1164.

Poniżej najpoważniejsze ostrzeżenia w EU na podstawie danych Swiss RE Institute za lata 2012-2022: 

wykres3 - najpoważniejsze ostrzeżenia w EU na podstawie danych Swiss RE Institute za lata 2012-2022

 

Źródło zewnętrzne

Swiss Re Institute | Swiss Re- internal training 

W 2022 r. najczęstszymi zagrożeniami była obecność pestycydów w owocach i warzywach z Turcji, salmonella w polskim drobiu i nieprawidłowy skład materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością z Chin. Ponadto w pierwszej dziesiątce dość często pojawiały się toksyny w bakaliach i zbożach. 

W branży spożywczej również dochodzi do spektakularnych szkód. Największą z nich było wycofanie ze sprzedaży wołowiny w Stanach Zjednoczonych. Powodem było niezgodne z prawem pochodzenie mięsa – głównie od chorych zwierząt. W tym przypadku wycofane z rynku zostały ponad 64 miliony ton wołowiny.

Świadomość ryzyka

W branży ubezpieczeń znajomość powyższych faktów pozwala ekspertom na właściwą ocenę ryzyka, a klientom uświadamia na ile prawdopodobne i jak kosztowne może być wycofanie produktów z rynku. 

Istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na konieczność zastosowania procedury wycofania. Chociażby niespełnienie norm prawnych kraju przeznaczenia lub obszaru gospodarczego (tylko w 2022 r. zatrzymanych zostało na granicach unijnych 1514 produktów niespełniających restrykcji wspólnotowych). 

Również produkty, które z założenia można uznać za bezpieczne, mogą nieść ryzyko dla użytkownika - np. ubrania, które stanowią aż 21% wycofań w EU. Głównymi powodami zagrożeń są tu zwykle związki chemiczne, które mogą przenikać do skóry oraz elementy ubrań stwarzające zagrożenie dla dzieci (np. sznurki czy guziki niosące ryzyko uduszenia / zadławienia).

W dobie wysokiej inflacji, pojawia się kolejny istotny czynnik wpływający na jakość i bezpieczeństwo produktów. Mowa o ograniczaniu kosztów produkcji. Niższe koszty najczęściej wiążą się z obniżeniem jakości użytych materiałów, składników, czy sposobu montażu, a w konsekwencji zwiększeniem prawdopodobieństwa wystąpienia wadliwości produktu. 

Rola ubezpieczycieli

Rynek ubezpieczeniowy nie zostawia klientów samych sobie i na wypadek zdarzeń skutkujących wycofaniem produktu oferuje dwa produkty:

  • ubezpieczenie podstawowe – Product Recall oraz 
  • ubezpieczenie rozbudowane, przeznaczone głównie dla producentów produktów spożywczych, Contaminated Product Insurance (CPI). 

Product Recall koncentruje się na pokryciu kosztów operacji usunięcia produktów z rynku. Ponadto może obejmować koszty testów, utylizacji czy konsultantów kryzysowych. Dotyczy wyłącznie wszelkiego rodzaju produktów niespożywczych, ale może być też przeznaczone dla wszystkich wyrobów spożywczych. 

Szerszym ubezpieczeniem pod względem ochrony ubezpieczeniowej jest CPI. Tu ochrona dotyczy produktów spożywczych i prócz nakładów koniecznych do fizycznej eliminacji produktów z rynku, obejmuje m.in. utratę zysku, pokrycie kosztów przywrócenia pozycji rynkowej, koszty ponownego wytworzenia wyrobów w miejsce wycofanych, a nawet koszty okupu w przypadku szantażu zatrucia produkcji. 

Wycofanie produktu może zostać zainicjowane samodzielnie przez producenta, dystrybutora lub przez władną agencję regulacyjną z powodu obaw dotyczących bezpieczeństwa, wad lub niewłaściwego oznakowania (w Polsce – UOKiK). Proces wycofywania produktów z rynku zazwyczaj obejmuje powiadomienie opinii publicznej, identyfikację produktów lub partii dotkniętych problemem, dostarczenie instrukcji dotyczących sposobu zwrotu lub pozbycia się produktu oraz zaoferowanie zwrotu kosztów lub w stosownych przypadkach wymiany.

Wszystkie te działania są związane ze znacznymi kosztami, grożącymi nawet bankructwem firmy, dlatego warto rozważyć transfer ryzyka do ubezpieczyciela. 

Dorota Kosiorek, Starszy specjalista ds. ubezpieczeń OC, Colonnade

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA