REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
handel emisjami, redukcja CO2, EU ETS, ETS 2
ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.
rozwiń >

Czym jest ETS?

System EU ETS (European Union Emissions Trading System) funkcjonuje od 2005 roku i obejmuje największe źródła emisji dwutlenku węgla (CO₂), głównie w sektorze energetycznym i przemyśle ciężkim. W ramach polityki „Fit for 55” UE zdecydowała o rozszerzeniu systemu na nowe obszary, tworząc tzw. ETS 2, który obejmie sektory budownictwa i transportu drogowego.

System ETS 2 ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 62 % w porównaniu z poziomem z 2005 roku, poprzez wprowadzenie mechanizmu handlu uprawnieniami do emisji w sektorach dotychczas nieobjętych ETS. Jednakże wprowadzenie tego systemu budzi obawy dotyczące jego wpływu na koszty energii i transportu, szczególnie w kontekście wysokiej inflacji i kryzysu energetycznego w Europie.

REKLAMA

Autopromocja

Na czym ma polegać polega ETS 2?

ETS 2 będzie odrębnym systemem handlu uprawnieniami do emisji, obejmującym:

1) Sektor budynków – obejmie zarówno ogrzewanie w budynkach mieszkalnych, jak i komercyjnych. Firmy dostarczające paliwa (np. gaz ziemny, olej opałowy) będą musiały kupować uprawnienia do emisji CO₂, co może przełożyć się na wyższe rachunki dla konsumentów.

2) Transport drogowy – system obejmie paliwa kopalne używane w transporcie, co wpłynie na ceny benzyny i oleju napędowego.

ETS 2 różni się od dotychczasowego ETS, ponieważ nie obejmie bezpośrednio przedsiębiorstw emitujących CO₂, ale dostawców paliw, którzy będą przenosić koszty na użytkowników końcowych.

Harmonogram wdrożenia ETS 2

Zgodnie z planem Unii Europejskiej, ETS 2 ma zostać wprowadzony w 2027 roku. Jednakże, w przypadku zbyt wysokich cen energii, wdrożenie może zostać odroczone do 2028 roku.

Kluczowe etapy wdrożenia ETS 2:
- 2025 r. – finalizacja aktów prawnych i technicznych dotyczących nowego systemu.
- 2026 r. – przygotowanie krajowych mechanizmów do wdrożenia ETS 2.
- 2027 r. – rozpoczęcie funkcjonowania systemu.
- 2028 r. (opcjonalnie) – możliwe przesunięcie w czasie, jeśli ceny energii będą zbyt wysokie.

ETS 2 będzie funkcjonować równolegle z dotychczasowym ETS dla sektora przemysłowego i energetycznego.

Czy istnieje szansa na opóźnienie lub rezygnację z ETS 2?

Obawy związane z ETS 2 koncentrują się głównie wokół wpływu na ceny paliw i ogrzewania oraz możliwych negatywnych skutków dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.

Główne argumenty za opóźnieniem lub rezygnacją z ETS 2:
1) Wpływ na koszty życia – ETS 2 może prowadzić do wzrostu cen paliw i ogrzewania, co uderzy w gospodarstwa domowe, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej.
2) Kryzys energetyczny – wysokie ceny energii po inwazji Rosji na Ukrainę sprawiają, że dodatkowe obciążenie kosztami emisji CO₂ może być trudne do zaakceptowania społecznie.
3) Presja polityczna – państwa członkowskie UE, w tym Polska, już sygnalizowały sprzeciw wobec ETS 2. Możliwe są negocjacje mające na celu złagodzenie skutków systemu lub jego opóźnienie.
4) Społeczny Fundusz Klimatyczny – UE planuje uruchomienie funduszu o wartości 86,7 mld euro na łagodzenie skutków ETS 2, jednak mechanizmy jego dystrybucji pozostają niejasne.

Czy ETS 2 może zostać całkowicie wycofany?

Całkowita rezygnacja z ETS 2 jest mało prawdopodobna, ponieważ UE traktuje system jako kluczowy element redukcji emisji CO₂. Możliwe jest jednak stopniowe wdrażanie i dostosowanie mechanizmów wsparcia, aby złagodzić negatywne skutki dla gospodarstw domowych i małych firm.

Niektóre kraje UE, w tym Polska, argumentują, że ETS 2 wpłynie negatywnie na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa, podnosząc ceny energii i paliw. Dlatego pojawiają się apele o opóźnienie systemu o kilka lat. W Parlamencie Europejskim oraz w Radzie UE trwają rozmowy na temat możliwego przesunięcia startu ETS 2, który obecnie jest planowany na 2027 rok.

Teoretycznie kraj członkowski mógłby próbować wynegocjować wyłączenie się z ETS 2, ale byłoby to trudne, ponieważ:
1) System ETS 2 jest prawnie wiążący na poziomie UE.
2) Nieprzestrzeganie dyrektywy mogłoby skutkować karami finansowymi ze strony Komisji Europejskiej.
3) Sprzeciw Państwa Członkowskiego wymagałaby zmiany unijnych regulacji, na co musiałaby zgodzić się większość państw członkowskich i Parlament Europejski.

Rezygnacja z ETS 2 w skali całej UE jest mało realna, ale możliwe są opóźnienia we wdrożeniu lub modyfikacja systemu. Jednak nie można wykluczyć, iż niektóre państwa mogą próbować wywalczyć pewne wyłączenia sektorowe lub dodatkowe wsparcie finansowe dla dotkniętych branż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki wdrożenia ETS-2 - komentarz eksperta

Leszek Plich, Prezes Global Quantum, ekspert ds. energetyki i optymalizacji kosztów energii, zwraca uwagę na potencjalne wyzwania związane z wdrożeniem ETS 2:
"Wprowadzenie ETS 2 może znacząco wpłynąć na koszty energii dla klientów indywidualnych i przemysłowych. Kluczowe będzie zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz efektywne zarządzanie zużyciem energii, aby zminimalizować negatywne skutki finansowe dla odbiorców końcowych."

Podsumowanie

ETS 2 to jedno z najważniejszych narzędzi polityki klimatycznej UE, ale jego wprowadzenie budzi liczne kontrowersje. Choć oficjalny start systemu zaplanowano na 2027 rok, istnieje możliwość opóźnienia jego wdrożenia w przypadku wysokich cen energii, co będzie miało daleko idące konsekwencji dla sektora przemysłowego.

Autor: Piotr Wojciechowski, adwokat, partner w Paprocki Wojciechowski Adwokaci sp. p.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA