REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak polskie firmy radzą sobie z budżetowaniem?

decyzje-IT.pl
decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.
Badanie rynku w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających controlling w przedsiębiorstwach w Polsce.
Badanie rynku w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających controlling w przedsiębiorstwach w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Budżetowanie i controlling to instrumenty, które pozwalają sprawnie zarządzać przedsiębiorstwem, mają wpływ na ograniczanie ryzyka, a także podejmowanie szybkich i ekonomicznych decyzji. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie tymi mechanizmami serwis Decyzje-IT przeprowadził Badanie rynku w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych wspierających controlling w przedsiębiorstwach w Polsce. Patronat medialny nad Badaniem objął portal Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zostało ono przeprowadzone telefonicznie w okresie między 15 lipca a 14 sierpnia 2014 roku, a pytaniami zostały objęte przedsiębiorstwa, które obecne były na liście Gazele Biznesu i tworzą budżety w jakimkolwiek obszarze działalności. Badanie miało na celu diagnozę obecnego stanu polskich przedsiębiorstw, uwzględniającą pozyskanie informacji o: narzędziach informatycznych wspierających budżetowanie, źródłach danych i obszarach działalności objętych budżetowaniem, cyklu budżetowania w tym m.in. o rodzaju stosowanych budżetów, długości trwania cyklu budżetowania, ilości iteracji, ilości osób uczestniczących w tym procesie, a także planach inwestycyjnych w zakresie aplikacji informatycznych do controllingu.

Jednym z głównych wniosków wynikających z raportu jest to, iż mimo że controlling w Polsce prężnie się rozwija (badania potwierdzają, że dział controllingu lub jego odpowiednik wyodrębniono już w 83% przedsiębiorstw) to zaledwie 44% badanych przedsiębiorstw realizuje działania controllingowe wspierając się aplikacjami informatycznymi, a pozostałe 56% realizuje je wciąż na kartce papieru. Najlepsza sytuacja wydaje się być w przedsiębiorstwach w przedziale obrotów powyżej 200 mln złotych rocznie, gdyż co drugie z nich korzysta z aplikacji informatycznych wspierających budżetowanie. Zdecydowanie gorzej wygląda to w przedsiębiorstwach mniejszych, gdzie poziom wykorzystania aplikacji informatycznych w procesie budżetowania wynosi pomiędzy 30 a 40%. Interesującą jest informacja, że z pośród 44% przedsiębiorstw, które wykorzystują aplikacje informatyczne w procesie budżetowania, tylko 39% z nich pracuje na dedykowanych systemach informatycznych, natomiast pozostałe 61% badanych odpowiedziało, że proces budżetowania wspierany jest przez arkusze kalkulacyjne. Badanie pozwoliło ustalić także z jakich konkretnie rozwiązań informatycznych przedsiębiorstwa te korzystają. Wyniki pokazały, że co trzecie przedsiębiorstwo wskazało na producenta systemów SAP, jako dostawcy rozwiązań wykorzystywanych w procesie budżetowania. Drugą najliczniejszą grupę przedsiębiorstw stanowili użytkownicy autorskich aplikacji, do których przyznało się 15% badanych przedsiębiorstw. Na trzecim miejscu znalazły się przedsiębiorstwa korzystające z systemów IBM, do korzystania z których przyznało się 12% badanych.

Pełna treść raportu dostępna bezpłatnie w Strefie Pobrań serwisu Decyzje-IT: http://bit.ly/1tb3hYJ

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA