REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy decydując się na import z Chin warto podpisać kontrakt handlowy z chińską firmą?

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Chiny; Czy decydując się na  import z Chin warto podpisać kontrakt handlowy z chińską firmą?
Chiny; Czy decydując się na import z Chin warto podpisać kontrakt handlowy z chińską firmą?

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie prawo jest skomplikowane i bardzo często niejasne dla przedsiębiorców chcących robić biznes z Chinami. W dodatku jest to całkiem nowy system prawa, który ulega ciągłej ewolucji. Jak sobie poradzić w tej pajęczynie chińskich przepisów i wyzwań. Wiele firm zastanawia się jak w najlepszy sposób zabezpieczyć swoją transakcje handlową przeprowadzając handel z Chinami.

Jednym z zalecanych środków chroniących przedsiębiorcę jest kontrakt handlowy, oczywiście jeżeli przeprowadziliśmy wcześniej rzetelne sprawdzenie chińskiej firmy (weryfikację dokumentów i rejestracji chińskiej firmy a nie przeczytanie samej strony www).

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często polskie firmy nie decydują się na spisanie prawnie wiążącego kontraktu handlowego prowadząc handl i import z Chin, dlaczego? Otóż wśród przedsiębiorców istnieje przekonanie, że nie warto, że nic to nie itd. Poniżej prezentujemy listę najczęstszych argumentów jakie polskie firmy podają jako argumenty przeciwko kontraktom handlowym z Chinami wraz z kontrargumentacją.

"To są dodatkowe koszta związane z importem z Chin"

Bardzo częstą motywacją jest oszczędność. Kontrakt handlowy to dodatkowy koszt co skutecznie odrzuca wielu polskich  przedsiębiorców. Jest to dość szokujące biorąc pod uwagę że koszty sporządzenia umowy są bardzo małe w porównaniu do kosztów z jakimi wiąże się cały proces importu z Chin. Dodatkowo mimo wielu przypadków nieuczciwych firm wiele osób wysyła pieniądze nieznajomym chińskim firmom w ciemno. Przy wysyłce pieniędzy do Chin warto wybrać sprawdzony sposób płatności.. Dopiero gdy pojawia się kłopot na przykład niezgodność towaru z opisem czy w ogóle brak jakiejkolwiek przesyłki z Chin, firma zastanawiają się jakie kroki podjąć. Oczywiście wtedy firmy żałują, że nie spisały kontraktu handlowego.

REKLAMA

"Chińska firma jest sprawdzona i uczciwa. Szkoda zawracać sobie głowę kontraktem"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przeprowadziłeś weryfikację firmy z chin, masz z nią dobry kontakt i jesteś pewien, że Cię nie oszukają to i tak  warto mieć spisane wszelkie ustalenia na papierze. Spisać powinniśmy nie tylko kto komu płaci ile pieniędzy, kiedy, w jakiej walucie, za co,  kto pokrywa koszty transportu, oraz wiele innych ważnych ustaleń. Jasne ustalenie warunków współpracy wcześniej pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych nieporozumień. Kontrakt powinien klarownie opisywać wszelkie warunki transakcji handlowej z chińską firmą.

"Kontrakt jest bezwartościowy nie będę jechał się procesować do Chin"

Faktycznie, bardzo często wytoczenie sprawy sądowej w Chinach jest kosztowane i czasochłonne. Warto mieć możliwość jakiegokolwiek działania w przypadku problemów a jeżeli z góry zamykać sobie drogę sądową, zwłaszcza w przypadku dużego zamówienia. Warto dodać, że umowa handlowa pełni rolę dokumentu, który jasno rozdziela zobowiązania każdej ze stron umowy oraz pokazuje partnerowi biznesowemu, że podchodzimy na poważnie biznesu w Chinach.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Chińskie firmy nie chcą podpisywać umowy, nie chcę stracić kontrahenta"

Często to może być problem. Jednak większość przezornych firm (w szczególności tych z zachodu) nie handluje z Chinami na "dobre słowo". Jeżeli firma będzie się zapierać przed podpisaniem kontraktu handlowego to możemy sobie wyobrazić, że w momencie kiedy już otrzyma pieniądze będzie równie ciężko negocjować z nimi np. warunki naprawcze czy gwarancyjne niedziałającego produktu. Zwłaszcza, że prawnie się chińska firma do niczego nie zobowiązała.

"Boję się że urażę chińczyków, to odmienna kultura i etykieta biznesu."

Kultura chińskiego biznesu jest faktycznie różna od naszej zachodniej, jednak Chińczycy robią interesy z firmami z całego świata. Przyzwyczajają się co raz bardziej to międzynarodowych standardów handlowych. Poza tym umowy handlowe są bardzo mocno wpisane w chińską kulturę i historie. Jeżeli firma będzie tłumaczyć się "kulturą biznesu" i nie będzie chciała słyszeć o dokumencie to bardzo źle świadczy o wiarygodności chińskiej firmy a nie naszej. Zawsze można się wytłumaczyć tym, że np. nasz bank czy prawnik wymaga umowy handlowej po naszej stronie.

"Chiński kontrahent wystawił mi fakturę pro formę, to nam wystarczy"

Jest to bardzo naiwne podejście do handlu z Chinami, Faktura pro forma nie jest dokumentem finansowym w świetle prawa chińskiego (ani też polskiego).

"Bardzo mi się spieszy  importem a kontrakt handlowy tylko odwlecze proces w czasie, nie możemy sobie na to pozwolić"

To na co nie powinniśmy sobie pozwolić to przelewanie pieniędzy na konto, które nie jest potwierdzone w kontrakcie handlowym. Pośpiech jest bardzo złą strategią jeżeli chodzi o import i handel z Chinami.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

"Od lat handluje z chińską firmą i zawsze bez kontraktu. Czemu miałbym coś zmieniać?"

Jeżeli udaje się przez lata bezproblemowo handlować z chińskimi firmami, to czemu kusić los nie zabezpieczając swoich interesów na przyszłość. Tym bardziej jeżeli faktycznie dużo  importujesz to umowę handlową będzie można po modyfikacji używać ponownie przy kolejnych zamówienia, lub przy zamówieniach od innych chińskich firm.

"Jak będzie coś nie tak to pójdę w Polsce na policję, do sądu i na prokuraturę. Oni się tym zajmą. Umowa ustna jest przecież wiążąca z chińską firmą"

Organy sprawiedliwości RP nie mają jurysdykcji na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Tak więc niestety dużo nam nie pomogą. Co do umowy ustnej, to w Chinach nie jest ona wiążąca.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA