REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca
Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

rozwiń >

Nowe limity od 2026 roku a więc wyższe podatki

Nowością jest uzależnienie odliczeń podatkowych od ilości emitowanego przez samochód CO2. Tylko dla pojazdów emitujących mniej niż 50g CO2/km utrzymany zostanie obecny limit wynoszący 150 tys. zł. Dla pozostałych aut emitujących spaliny, będzie on zmniejszony do 100 tys. zł, a więc aż o jedną trzecią. Tylko pojazdy elektryczne i napędzane wodorem zachowają obecny limit, wynoszący 225 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jest jedna możliwość: zakup w leasingu finansowym

- Jedynym sposobem, aby umożliwić sobie dłuższe korzystanie z obecnych limitów, jest zakup samochodu oraz wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych do końca tego roku – wyjaśnia Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy InFakt.
Takich możliwości nie daje popularny wśród przedsiębiorców leasing operacyjny, do ewidencji można natomiast wprowadzić, a następnie amortyzować auto, zakupione przy użyciu leasingu finansowego. Czy jest to jednak jeszcze wykonalne biorąc pod uwagę gorącą końcówkę roku i wymagane procedury?

1-2 tygodnie na formalności

- Formalności zajmują zwykle około tygodnia-dwóch. Natomiast w tej chwili jest bardzo dużo wniosków o leasing, więc jeśli ktoś jest faktycznie zdecydowany na zakup auta jeszcze w tym roku i skorzystanie z obecnych limitów podatkowych, powinien się pospieszyć – informuje Marzena Polaczek-Gierczak, dyrektorka operacyjna Superauto.pl. - Wniosek składamy elektronicznie, a następnie oczekujemy na decyzję leasingodawcy. Jeśli jest ona pozytywna, w kolejnym kroku przygotowywana jest umowa leasingu, którą można podpisać np. przez Autenti. Następnie leasingobiorca uiszcza opłatę wstępną, po której sprzedawca wystawia fakturę VAT za pojazd. Na jej podstawie auto jest rejestrowane. Po opłaceniu ubezpieczenia samochód jest przygotowywany do wydania nabywcy – wylicza specjalistka. Według Piotra Juszczyka, rejestracja pojazdu jest niezbędna do tego, aby samochód mógł zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Leasing finansowy

Leasing finansowy jest bardzo rzadko stosowany przy zakupie samochodu. - Na rynku dominuje leasing operacyjny, gdzie do każdej operacji, czy jest to wpłata własna, miesięczna rata czy wykup, przedsiębiorca otrzymuje fakturę VAT, na podstawie której rozlicza poniesione wydatki w kosztach – informuje Marzena Polaczek-Gierczak. Według danych Związku Polskiego Leasingu, leasing operacyjny odpowiadał za 91% finansowania udzielonego przez firmy leasingowe w 2024 r.

REKLAMA

Tylko 9% przypadło natomiast na leasing finansowy. W jego przypadku mechanizm rozliczeń jest inny. - Przedsiębiorca wprowadza auto do ewidencji środków trwałych i je amortyzuje. Może ponadto zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu część odsetkową miesięcznej raty – wyjaśnia Piotr Juszczyk. Zdaniem Marzeny Polaczek-Gierczak, na rynku przyjęło się jednak, że ta forma finansowania zakupu pojazdu jest mniej wygodna, chociaż w praktyce odliczeń i tak dokonuje zwykle księgowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na VAT w leasingu finansowym

Problematyczna dla niektórych przedsiębiorców może być konieczność zapłaty z góry, tj. przy zakupie auta, pełnej kwoty VAT od jego wartości powiększonej o koszty finansowania. – W tej chwili obserwujemy jednak nagły wzrost zainteresowania leasingiem finansowym, ponieważ przedsiębiorcy szukają ucieczki przed niekorzystnymi zmianami podatkowymi – mówi dyrektorka operacyjna Superauto.pl. Piotr Juszczyk dodaje, że pewnych okolicznościach, duża kwota podatku VAT naliczonego może też być pożądana przez firmę.

Ile można zyskać na leasingu finansowym rozpoczętym w 2025 roku?

Ile można zyskać kupując auto przed końcem roku z użyciem leasingu finansowego? Eksperci InFakt oraz Superauto.pl sprawdzili to na przykładzie popularnego Hyundaia Tucsona 1.6 T-GDi Executive 2WD DCT, kosztującego 130 426 zł netto.

Porównali dwa warianty: szybki zakup samochodu przed końcem roku z użyciem leasingu finansowego oraz zakup „na spokojnie” w styczniu, z użyciem popularnego leasingu operacyjnego. Takie porównanie pozwala w pełni wyłapać, jakie oszczędności podatkowe może dać skorzystanie z obecnych limitów.

Szczegółowe obliczenia przedstawia tabela. W przypadku „leasingu finansowego 2025” suma odliczeń z tytułu odpisów amortyzacyjnych oraz odsetek od miesięcznych rat wynosi 184 517 zł. Cena auta powiększona o 50% VAT - 145 425 zł - mieści się w limicie 150 tys. zł, zatem cała ta kwota podlega odpisom amortyzacyjnym. Założono, że przedsiębiorca rozlicza się wg podatku liniowego oraz korzysta z samochodu w tzw. trybie mieszanym.

Leasing operacyjny auta firmowego rozpoczęty w 2026 roku a leasing finansowy rozpoczęty w 2025 roku - porównanie opłacalności odliczeń podatkowych

Materiały prasowe

Konieczna proporcja

W przypadku „leasingu operacyjnego 2026”, suma odliczeń od wpłaty własnej, rat oraz wykupu wyniesie 138 328 zł. Cena samochodu powiększona o 50% VAT, t. 145 425 zł istotnie przekracza limit 100 tys. zł, jaki będzie obowiązywał od stycznia. W efekcie wpłatę własną oraz część kapitałową miesięcznych rat będzie można odliczyć tylko w 69% (w całości można odliczyć odsetki oraz wykup auta).

11 tys. zł oszczędności na podatku

Porównując „leasing finansowy 2025” z „leasingiem operacyjnym 2026” w założonym harmonogramie spłat, można więc powiedzieć, że w przypadku tego pierwszego suma odliczeń będzie o niemal 46 tys. zł większa, co po uwzględnieniu 19-proc. podatku liniowego oraz składki zdrowotnej (4,9%) oznacza podatek niższy o 11 039 zł – tyle przez 5 lat zaoszczędzi nabywca Hyundaia Tucsona, jeśli kupi go jeszcze w tym roku i będzie amortyzował. Same koszty związane ze skorzystaniem z leasingu finansowego i operacyjnego są natomiast zbliżone. Przedstawia je tabela.

Leasing operacyjny rozpoczęty w 2026 roku a leasing finansowy rozpoczęty w 2025 roku - porównanie

Leasing operacyjny rozpoczęty w 2026 roku a leasing finansowy rozpoczęty w 2025 roku - porównanie

Materiały prasowe

Nie zawsze leasing operacyjny jest gorszą opcją

Piotr Juszczyk uczula jednak, aby przed każdą decyzją o wyborze zarówno formy finansowania zakupu auta, jak i sposobu odliczeń dokładnie sprawdzić, który wariant będzie bardziej opłacalny. O korzyściach podatkowych decyduje bowiem wiele elementów.

Leasing finansowy pomimo faktu, że pozwala zachować obecne limity, nie zawsze musi być lepszą podatkowo opcją. Przykładem może być zakup w 2025 r. auta o wartości 200 tys. zł (netto + 50% VAT) w następującym scenariuszu: 50 tys. zł opłaty wstępnej, leasing operacyjny 2 lata, a następnie wykup samochodu za 100 tys. zł. W takim wypadku odliczenia dla „leasingu finansowego 2025” byłyby mniejsze niż dla „leasingu operacyjnego 2026”.

Innym przykładem może być wykup auta z leasingu operacyjnego nie na firmę, ale na osobę fizyczną, dzięki czemu jego odsprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT. – Korzyść z tego tytułu, zwłaszcza przy krótkim okresie leasingu i niedużej utracie wartości pojazdu, może okazać się większa od oszczędności w podatku PIT wynikającej z zastosowania obecnych limitów – wyjaśnia doradca podatkowy InFakt.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA