Czy trzeba zapłacić za usunięcie zużytego sprzętu elektronicznego
REKLAMA
REKLAMA
ODPOWIEDŹ
REKLAMA
Rzeczywiście, szef ma rację. Postępowanie z odpadami powstałymi ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego od 21 października 2005 r. regulują dwie ustawy - o zużytym sprzęcie elektronicznym oraz o odpadach. Najważniejsza jest pierwsza ustawa, natomiast w przypadkach w niej nieuregulowanych, a dotyczących postępowania z zużytym sprzętem, należy stosować przepisy ustawy o odpadach. Szczegółowe obowiązki użytkownika sprzętu oraz sposób postępowania z zużytym sprzętem w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym reguluje jej rozdział piąty. W myśl zawartych tam przepisów użytkownik sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest obowiązany do oddania zużytego sprzętu zbierającemu taki zużyty sprzęt oraz, co należy bezwzględnie podkreślić, zakazuje umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, np. komunalnymi. Pamiętajmy jednak, że ustawa zapewniła możliwość bezpłatnego oddawania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych zbierającemu ten sprzęt. Oznacza to, że kupując nową lodówkę, starą możemy oddać bezpłatnie sprzedawcy nowej. Dotyczy to jednak gospodarstw domowych.
Zbierającym zużyty sprzęt zgodnie z ustawą jest: gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, przedsiębiorca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, prowadzący punkt zbierania zużytego sprzętu, w tym sprzedawca detaliczny i hurtowy.
Sprzedawca detaliczny i hurtowy ma obowiązek przyjąć zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych, w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt i jeżeli ten sprzęt jest tego samego rodzaju.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat