REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości

Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości
Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 roku opłata za abonament RTV za 1 miesiąc za odbiornik radiofoniczny wynosi 7,00 zł, a za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiofoniczny wynosi 22,70 zł. Przy czym jeżeli użytkownik zapłacił za cały rok do 25 stycznia, to miał 10% zniżki. Proporcjonalnie mniejsze niż 10% zniżki mają abonenci, którzy płacą z góry za okres dłuższy niż miesiąc a krótszy niż rok. W 2021 roku opłaty te wzrosną (7,50 zł za miesiąc za radioodbiornik i 24,50 zł za miesiąc za telewizor i radio łącznie lub za sam telewizor) i utrzymany zostanie system zniżek dla płacących za dłuższe okresy. Poczta Polska przypomina, że umorzenia zaległości abonamentowych może dokonać tylko KRRiT, Poczta nie ma takich uprawnień. Abonament RTV ma obowiązek płacić każdy posiadacz sprawnego radioodbiornika i telewizora, zarówno osoby fizyczne (do 75 roku życia), jak też firmy czy instytucje.

Ile wynoszą opłaty za abonament RTV w 2020 roku?

  • Opłata za 1 miesiąc za odbiornik radiofoniczny wynosi 7,00 zł (jeżeli abonent każdego miesiąca uiszcza opłatę, wówczas opłata za okres 12 miesięcy wyniesie 84,00 zł).
  • Opłata za 1 miesiąc za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiofoniczny wynosi 22,70 zł (jeżeli abonent każdego miesiąca uiszcza opłatę, wówczas opłata za okres 12 miesięcy wyniesie 272,40 zł).

Użytkownicy odbiorników, którzy do 25 stycznia 2020 r. uiścili opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę.

REKLAMA

REKLAMA

Przez cały rok można również skorzystać z pozostałych zniżek z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc, które dostępne są poniżej.

Użytkownik odbiorników może skorzystać ze zniżki o ile wnosi opłatę z wyprzedzeniem , tj. w terminie do dnia 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego.

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiornika radiofonicznego z uwzględnieniem zniżki z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc

REKLAMA

Liczba miesięcy Wyliczenie Wysokość opłaty abonamentowej (zł)
2 m-ce 13,60 zł
3 m-ce 20,15 zł
4 m-ce 3 + 1 27,15 zł
5 m-cy 3 + 2 33,75 zł
6 m-cy 39,90 zł
7 m-cy 6 + 1 46,90 zł
8 m-cy 6 + 2 53,50 zł
9 m-cy 6 + 3 60,05 zł
10 m-cy 6 + 3 + 1 67,05 zł
11 m-cy 6 + 3 + 2 73,65 zł
12 m-cy(rok) 75,60 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego z uwzględnieniem zniżki z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc

Liczba miesięcy Wyliczenie Wysokość opłaty abonamentowej (zł)
2 m-ce 44,05 zł
3 m-ce 65,35 zł
4 m-ce 3 + 1 88,05 zł
5 m-cy 3 + 2 109,40 zł
6 m-cy 129,40 zł
7 m-cy 6 + 1 152,10 zł
8 m-cy 6 + 2 173,45 zł
9 m-cy 6 + 3 194,75 zł
10 m-cy 6 + 3 + 1 217,45 zł
11 m-cy 6 + 3 + 2 238,80 zł
12 m-cy(rok) 245,15 zł

Ile wyniosą opłaty za abonament RTV w 2021 roku?

23 lipca 2020 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2021 roku. Rozporządzenie obniża wysokość opłat abonamentowych w stosunku do wytycznych zawartych w ustawie o opłatach abonamentowych.

Stawki abonamentu rtv na 2021 r. wynoszą:
- za używanie odbiornika radiofonicznego – 7,50 zł za miesiąc;
- za używanie odbiornika telewizyjnego albo radiofonicznego i telewizyjnego – 24,50 zł za miesiąc;

Utrzymane zostają zniżki dla tych abonentów, którzy zdecydują się na uiszczenie opłaty z góry, za okres dłuższy niż jeden miesiąc. Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2021 r., po uwzględnieniu zniżek wynosi:

Za używanie odbiornika radiofonicznego:
a.       14,60 zł za dwa miesiące,
b.       21,60 zł za trzy miesiące,
c.       42,80 zł za sześć miesięcy,
d.       81,00 zł za rok kalendarzowy;Za używanie odbiornika telewizyjnego albo radiofonicznego i telewizyjnego:


a.        47,50 zł za dwa miesiące,
b.       70,60 zł za trzy miesiące,
c.        139,70 zł za sześć miesięcy,
d.       264,60 zł za rok kalendarzowy.

Opłaty wnoszone na poczet 2021 roku mogą być przyjmowane jeszcze w 2020 r. według stawek obowiązujących od dnia 1 stycznia 2021 r.

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie  art.  3 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1801 i z 2020 r. poz. 383 i 875).

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia  23 lipca 2020 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2021 r.

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników RTV w 2021 roku

2021 rok

 
radiofonicznego telewizyjnego lub
telewizyjnego i radiofonicznego
za jeden miesiąc
7,50 zł 24,50 zł
za dwa miesiące
 
14,60 zł 47,50 zł
za trzy miesiące
 
21,60 zł 70,60 zł
za sześć miesięcy
 
42,80 zł 139,70 zł
za rok
 
81,00 zł 264,60 zł

Poczta Polska nie ma uprawnień do umorzenia zaległości opłat abonamentu RTV

Poczta Polska przypomniała 1 października 2020 r., że istnieje możliwość cyfrowej rejestracji odbiornika i opłacania abonamentu ustalanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Ponadto Poczta Polska informuje że umorzenia zaległości abonamentowych może dokonać tylko KRRiT, Poczta nie ma takich uprawnień.

Jak wyjaśniła PAP rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek, bez wychodzenia z domu można zarejestrować swoje radioodbiorniki i telewizory wchodząc na stronę https://rtv.poczta-polska.pl/.

"Zasady rejestracji odbiorników oraz opłacania i kontroli abonamentu nie zmieniły się. Poczta Polska wykonuje tę usługę na rzecz KRRiTV i wywiązuje się ze swoich obowiązków w tym zakresie. Dodatkowo wprowadzamy udogodnienia dla abonentów i cieszy nas, że coraz więcej osób korzysta z rejestracji odbiornika online" – wskazała.

Jak podkreśliła, spółka wszystkich abonentów traktuje tak samo, bo wszyscy jesteśmy równi wobec prawa. "Nie możemy spełnić oczekiwań abonentów w kwestii umarzania opłat, bo Poczta Polska nie ma takich uprawnień. Zgodnie z prawem tylko KRRiT, na wniosek abonenta, może umorzyć lub rozłożyć na raty spłatę zaległości abonamentowych, ale jedynie w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy społeczne lub przypadki losowe" - powiedziała Siwek.

Dodała, że w ostatnim czasie pojawiło się w mediach wiele informacji dot. abonamentu i działalności Poczty z nim związanej, które nie mają poparcia w faktach. "Nie zmieniły się ani przepisy, ani sposób działania pocztowców w tym zakresie" - zaznaczyła.

Poczta przypomniała, że abonament musi płacić każdy właściciel radioodbiornika i telewizora, zarówno osoba fizyczna, jak też podmiot gospodarczy, instytucja.

Osoby, które skończyły 75 lat zwolnione są z opłat. Nie trzeba przy tym wykonywać żadnych formalności. Poczta Polska na podstawie danych z bazy PESEL ustala, kiedy abonent zostaje zwolniony z konieczności opłacania abonamentu. W przypadku pozostałych osób uprawnionych należy w wybranej placówce pocztowej przedstawić odpowiednie dokumenty oraz wypełnić oświadczenie. Wówczas zostaje się zwolnionym z opłat.

Wysokość opłat jest ustalana przez KRRiT. Opłaty za 2021 rok zostały wprowadzone Rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2021 r.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródła: Poczta Polska, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA