REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Dotacja na rozwój firmy – dla kogo?

W przypadku istniejących już firm ubieganie się o dotację na rozwój działalności poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi czy też technologii wymaga takiego pomysłu na produkt czy usługę, który wyróżni się na tle dostępnych na rynku.
Największy wachlarz wsparcia do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. I to właśnie od wielkości firmy i miejsca inwestycji uzależniona jest wysokość dofinansowania.
Duże przedsiębiorstwa są zwykle wykluczone z typowych dotacji na zakup urządzeń i pozostają im przede wszystkim dotacje na opracowanie innowacyjnych produktów. Mikro i małe firmy mogą natomiast otrzymać finansowanie o 10 pp. wyższe niż średnie firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W których województwach można liczyć na największe dotacje? Mapa dotacji

Najwyższe dotacje dostępne są w Polsce Wschodniej, czyli w następujących województwach:

  • warmińsko-mazurskie,
  • podlaskie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie,
  • lubelskie.

Najniższe - w rejonie warszawskim oraz województwie dolnośląskim i wielkopolskim.

Maksymalna dotacja to 85% wartości netto inwestycji (w ramach pomocy de minimis), ale najczęściej są to dotacje w wysokości do 60-70%.

REKLAMA

Uwadze polecamy mapę, znajdującą się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącą pomocy regionalnej obowiązującej dla nowego okresu programowania, która dokładnie przedstawia wysokość dotacji zgodnie z miejscem inwestycji, pod linkiem tutaj https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski). Zamieszczona mapa nie dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, które mają poziom wsparcia do 80% i jest od niezależny od lokalizacji. W tym przypadku brany jest pod uwagę rodzaj badań oraz wielkość przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też pamiętać, że bardzo często dotacja wiąże się z koniecznością wdrożenia innowacyjnego produktu, usługi czy procesu w skali co najmniej województwa, co stanowić może spore wyzwanie dla firm. Dlatego warto zagłębić się w istotę innowacyjności, ponieważ przy odpowiednim podejściu do tematu nie jest on taki skomplikowany, jakby się wydawało.

Czym zatem jest innowacja produktowa?

W tym przypadku termin produkt odnosi się zarówno do wyrobu jak i usługi i jest to nic innego jak jego nowa lub znacząco udoskonalona wersja od dotychczas istniejących na rynku. Co do zasady innowacje muszą zapewniać znaczące ulepszenie jednej lub kilku właściwości czy specyfikacji działania.

Zgodnie z zapisem pkt. 3.25 w Oslo Manual 2018, który stanowi międzynarodowy podręcznik metodologiczny z dziedziny badań statystycznych innowacji:

„należy tu uwzględnić dodawanie nowych funkcji lub ulepszeń do istniejących funkcji lub użyteczności dla użytkownika. Odpowiednie cechy funkcjonalne to w tym przypadku jakość, specyfikacje techniczne, niezawodność, trwałość, oszczędność podczas użytkowania, przystępność cenowa, wygoda, użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Innowacje produktowe nie muszą wiązać się z poprawą wszystkich funkcji i specyfikacji działania. Usprawnienie lub dodanie nowej funkcji może pociągnąć za sobą utratę innych funkcji lub spadek wydajności pod niektórymi względami”.

Jest jeszcze drugi typ innowacyjności, o której mowa w Podręczniku Oslo 2018, tak zwana innowacja w procesie biznesowym w pkt. 3.36, który stanowi o tym, że:

 „zarówno nowe, jak i ulepszone procesy biznesowe mogą wynikać z celów związanych z wdrażaniem strategii biznesowych, redukcją kosztów, poprawą jakości produktów lub warunków pracy, czy też spełnieniem wymogów regulacyjnych. Innowacja w procesie biznesowym może polegać na usprawnieniu jednego lub kilku aspektów jednej funkcji biznesowej lub połączonych różnych funkcji biznesowych”.

By dostać dotację trzeba wygrać konkurs

Nie można zapominać także o tym, że pozyskanie dotacji jest zawsze konkursem. Oznacza to, że wygrywają najlepsze projekty, oceniane pod wieloma względami. Może zatem się tak zdarzyć, że przy ocenie merytorycznej projekt otrzyma za mało punktów i w konsekwencji przedsiębiorca nie otrzyma dotacji.

Na szczęście na rynku funkcjonują wykwalifikowani eksperci w zakresie pozyskiwania dotacji i skutecznie wspierają w ich otrzymaniu. Korzystanie z ich wsparcia zwiększa szanse na sukces. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze firma doradcza, opracowująca dokumentację aplikacyjną, ma wpływ na końcowy kształt projektu. Mimo wszystko, zachęcamy do aplikowania o dotacje unijne - nie jest to łatwa droga, ale warto podjąć wyzwanie. Warto inwestować w swój biznes, innowacje, nowe technologie i tym samym podnosić swoją konkurencyjność na rynku.

Podsumowując, aby odpowiedzieć na pytanie czy Twoja firma ma szanse na dotację, należy mieć na uwadze:

  1. wielkość przedsiębiorstwa i powiązania z innymi,
  2. rejon, w którym realizowany będzie projekt,
  3. pomysł na innowacje,
  4. opracowany projekt, który będzie się wyróżniał na rynku!

Przede wszystkim dobrze też skorzystać z wiedzy ekspertów w zakresie analizy projektu pod kątem finansowania. Często konsultacje, świadczone przez firmy z doświadczeniem w skutecznym pozyskiwaniu dotacji, są bezpłatne - wystarczy się skontaktować i przedstawić swój pomysł na projekt, a specjaliści udzielą informacji o możliwych dotacjach.

Leszek Skalimowski, Dyrektor ds. Rozwoju LPW Grupa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA