REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Dotacja na rozwój firmy – dla kogo?

W przypadku istniejących już firm ubieganie się o dotację na rozwój działalności poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi czy też technologii wymaga takiego pomysłu na produkt czy usługę, który wyróżni się na tle dostępnych na rynku.
Największy wachlarz wsparcia do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. I to właśnie od wielkości firmy i miejsca inwestycji uzależniona jest wysokość dofinansowania.
Duże przedsiębiorstwa są zwykle wykluczone z typowych dotacji na zakup urządzeń i pozostają im przede wszystkim dotacje na opracowanie innowacyjnych produktów. Mikro i małe firmy mogą natomiast otrzymać finansowanie o 10 pp. wyższe niż średnie firmy.

REKLAMA

Autopromocja

W których województwach można liczyć na największe dotacje? Mapa dotacji

Najwyższe dotacje dostępne są w Polsce Wschodniej, czyli w następujących województwach:

  • warmińsko-mazurskie,
  • podlaskie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie,
  • lubelskie.

Najniższe - w rejonie warszawskim oraz województwie dolnośląskim i wielkopolskim.

Maksymalna dotacja to 85% wartości netto inwestycji (w ramach pomocy de minimis), ale najczęściej są to dotacje w wysokości do 60-70%.

Uwadze polecamy mapę, znajdującą się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącą pomocy regionalnej obowiązującej dla nowego okresu programowania, która dokładnie przedstawia wysokość dotacji zgodnie z miejscem inwestycji, pod linkiem tutaj https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski). Zamieszczona mapa nie dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, które mają poziom wsparcia do 80% i jest od niezależny od lokalizacji. W tym przypadku brany jest pod uwagę rodzaj badań oraz wielkość przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też pamiętać, że bardzo często dotacja wiąże się z koniecznością wdrożenia innowacyjnego produktu, usługi czy procesu w skali co najmniej województwa, co stanowić może spore wyzwanie dla firm. Dlatego warto zagłębić się w istotę innowacyjności, ponieważ przy odpowiednim podejściu do tematu nie jest on taki skomplikowany, jakby się wydawało.

Czym zatem jest innowacja produktowa?

W tym przypadku termin produkt odnosi się zarówno do wyrobu jak i usługi i jest to nic innego jak jego nowa lub znacząco udoskonalona wersja od dotychczas istniejących na rynku. Co do zasady innowacje muszą zapewniać znaczące ulepszenie jednej lub kilku właściwości czy specyfikacji działania.

Zgodnie z zapisem pkt. 3.25 w Oslo Manual 2018, który stanowi międzynarodowy podręcznik metodologiczny z dziedziny badań statystycznych innowacji:

„należy tu uwzględnić dodawanie nowych funkcji lub ulepszeń do istniejących funkcji lub użyteczności dla użytkownika. Odpowiednie cechy funkcjonalne to w tym przypadku jakość, specyfikacje techniczne, niezawodność, trwałość, oszczędność podczas użytkowania, przystępność cenowa, wygoda, użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Innowacje produktowe nie muszą wiązać się z poprawą wszystkich funkcji i specyfikacji działania. Usprawnienie lub dodanie nowej funkcji może pociągnąć za sobą utratę innych funkcji lub spadek wydajności pod niektórymi względami”.

Jest jeszcze drugi typ innowacyjności, o której mowa w Podręczniku Oslo 2018, tak zwana innowacja w procesie biznesowym w pkt. 3.36, który stanowi o tym, że:

 „zarówno nowe, jak i ulepszone procesy biznesowe mogą wynikać z celów związanych z wdrażaniem strategii biznesowych, redukcją kosztów, poprawą jakości produktów lub warunków pracy, czy też spełnieniem wymogów regulacyjnych. Innowacja w procesie biznesowym może polegać na usprawnieniu jednego lub kilku aspektów jednej funkcji biznesowej lub połączonych różnych funkcji biznesowych”.

By dostać dotację trzeba wygrać konkurs

Nie można zapominać także o tym, że pozyskanie dotacji jest zawsze konkursem. Oznacza to, że wygrywają najlepsze projekty, oceniane pod wieloma względami. Może zatem się tak zdarzyć, że przy ocenie merytorycznej projekt otrzyma za mało punktów i w konsekwencji przedsiębiorca nie otrzyma dotacji.

Na szczęście na rynku funkcjonują wykwalifikowani eksperci w zakresie pozyskiwania dotacji i skutecznie wspierają w ich otrzymaniu. Korzystanie z ich wsparcia zwiększa szanse na sukces. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze firma doradcza, opracowująca dokumentację aplikacyjną, ma wpływ na końcowy kształt projektu. Mimo wszystko, zachęcamy do aplikowania o dotacje unijne - nie jest to łatwa droga, ale warto podjąć wyzwanie. Warto inwestować w swój biznes, innowacje, nowe technologie i tym samym podnosić swoją konkurencyjność na rynku.

Podsumowując, aby odpowiedzieć na pytanie czy Twoja firma ma szanse na dotację, należy mieć na uwadze:

  1. wielkość przedsiębiorstwa i powiązania z innymi,
  2. rejon, w którym realizowany będzie projekt,
  3. pomysł na innowacje,
  4. opracowany projekt, który będzie się wyróżniał na rynku!

Przede wszystkim dobrze też skorzystać z wiedzy ekspertów w zakresie analizy projektu pod kątem finansowania. Często konsultacje, świadczone przez firmy z doświadczeniem w skutecznym pozyskiwaniu dotacji, są bezpłatne - wystarczy się skontaktować i przedstawić swój pomysł na projekt, a specjaliści udzielą informacji o możliwych dotacjach.

Leszek Skalimowski, Dyrektor ds. Rozwoju LPW Grupa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA