REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Dotacja na rozwój firmy – dla kogo?

W przypadku istniejących już firm ubieganie się o dotację na rozwój działalności poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi czy też technologii wymaga takiego pomysłu na produkt czy usługę, który wyróżni się na tle dostępnych na rynku.
Największy wachlarz wsparcia do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. I to właśnie od wielkości firmy i miejsca inwestycji uzależniona jest wysokość dofinansowania.
Duże przedsiębiorstwa są zwykle wykluczone z typowych dotacji na zakup urządzeń i pozostają im przede wszystkim dotacje na opracowanie innowacyjnych produktów. Mikro i małe firmy mogą natomiast otrzymać finansowanie o 10 pp. wyższe niż średnie firmy.

REKLAMA

Autopromocja

W których województwach można liczyć na największe dotacje? Mapa dotacji

Najwyższe dotacje dostępne są w Polsce Wschodniej, czyli w następujących województwach:

  • warmińsko-mazurskie,
  • podlaskie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie,
  • lubelskie.

Najniższe - w rejonie warszawskim oraz województwie dolnośląskim i wielkopolskim.

Maksymalna dotacja to 85% wartości netto inwestycji (w ramach pomocy de minimis), ale najczęściej są to dotacje w wysokości do 60-70%.

Uwadze polecamy mapę, znajdującą się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącą pomocy regionalnej obowiązującej dla nowego okresu programowania, która dokładnie przedstawia wysokość dotacji zgodnie z miejscem inwestycji, pod linkiem tutaj https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski). Zamieszczona mapa nie dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, które mają poziom wsparcia do 80% i jest od niezależny od lokalizacji. W tym przypadku brany jest pod uwagę rodzaj badań oraz wielkość przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też pamiętać, że bardzo często dotacja wiąże się z koniecznością wdrożenia innowacyjnego produktu, usługi czy procesu w skali co najmniej województwa, co stanowić może spore wyzwanie dla firm. Dlatego warto zagłębić się w istotę innowacyjności, ponieważ przy odpowiednim podejściu do tematu nie jest on taki skomplikowany, jakby się wydawało.

Czym zatem jest innowacja produktowa?

W tym przypadku termin produkt odnosi się zarówno do wyrobu jak i usługi i jest to nic innego jak jego nowa lub znacząco udoskonalona wersja od dotychczas istniejących na rynku. Co do zasady innowacje muszą zapewniać znaczące ulepszenie jednej lub kilku właściwości czy specyfikacji działania.

Zgodnie z zapisem pkt. 3.25 w Oslo Manual 2018, który stanowi międzynarodowy podręcznik metodologiczny z dziedziny badań statystycznych innowacji:

„należy tu uwzględnić dodawanie nowych funkcji lub ulepszeń do istniejących funkcji lub użyteczności dla użytkownika. Odpowiednie cechy funkcjonalne to w tym przypadku jakość, specyfikacje techniczne, niezawodność, trwałość, oszczędność podczas użytkowania, przystępność cenowa, wygoda, użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Innowacje produktowe nie muszą wiązać się z poprawą wszystkich funkcji i specyfikacji działania. Usprawnienie lub dodanie nowej funkcji może pociągnąć za sobą utratę innych funkcji lub spadek wydajności pod niektórymi względami”.

Jest jeszcze drugi typ innowacyjności, o której mowa w Podręczniku Oslo 2018, tak zwana innowacja w procesie biznesowym w pkt. 3.36, który stanowi o tym, że:

 „zarówno nowe, jak i ulepszone procesy biznesowe mogą wynikać z celów związanych z wdrażaniem strategii biznesowych, redukcją kosztów, poprawą jakości produktów lub warunków pracy, czy też spełnieniem wymogów regulacyjnych. Innowacja w procesie biznesowym może polegać na usprawnieniu jednego lub kilku aspektów jednej funkcji biznesowej lub połączonych różnych funkcji biznesowych”.

By dostać dotację trzeba wygrać konkurs

REKLAMA

Nie można zapominać także o tym, że pozyskanie dotacji jest zawsze konkursem. Oznacza to, że wygrywają najlepsze projekty, oceniane pod wieloma względami. Może zatem się tak zdarzyć, że przy ocenie merytorycznej projekt otrzyma za mało punktów i w konsekwencji przedsiębiorca nie otrzyma dotacji.

Na szczęście na rynku funkcjonują wykwalifikowani eksperci w zakresie pozyskiwania dotacji i skutecznie wspierają w ich otrzymaniu. Korzystanie z ich wsparcia zwiększa szanse na sukces. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze firma doradcza, opracowująca dokumentację aplikacyjną, ma wpływ na końcowy kształt projektu. Mimo wszystko, zachęcamy do aplikowania o dotacje unijne - nie jest to łatwa droga, ale warto podjąć wyzwanie. Warto inwestować w swój biznes, innowacje, nowe technologie i tym samym podnosić swoją konkurencyjność na rynku.

Podsumowując, aby odpowiedzieć na pytanie czy Twoja firma ma szanse na dotację, należy mieć na uwadze:

  1. wielkość przedsiębiorstwa i powiązania z innymi,
  2. rejon, w którym realizowany będzie projekt,
  3. pomysł na innowacje,
  4. opracowany projekt, który będzie się wyróżniał na rynku!

Przede wszystkim dobrze też skorzystać z wiedzy ekspertów w zakresie analizy projektu pod kątem finansowania. Często konsultacje, świadczone przez firmy z doświadczeniem w skutecznym pozyskiwaniu dotacji, są bezpłatne - wystarczy się skontaktować i przedstawić swój pomysł na projekt, a specjaliści udzielą informacji o możliwych dotacjach.

Leszek Skalimowski, Dyrektor ds. Rozwoju LPW Grupa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA