REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Dotacja na rozwój firmy – dla kogo?

W przypadku istniejących już firm ubieganie się o dotację na rozwój działalności poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi czy też technologii wymaga takiego pomysłu na produkt czy usługę, który wyróżni się na tle dostępnych na rynku.
Największy wachlarz wsparcia do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. I to właśnie od wielkości firmy i miejsca inwestycji uzależniona jest wysokość dofinansowania.
Duże przedsiębiorstwa są zwykle wykluczone z typowych dotacji na zakup urządzeń i pozostają im przede wszystkim dotacje na opracowanie innowacyjnych produktów. Mikro i małe firmy mogą natomiast otrzymać finansowanie o 10 pp. wyższe niż średnie firmy.

REKLAMA

Autopromocja

W których województwach można liczyć na największe dotacje? Mapa dotacji

Najwyższe dotacje dostępne są w Polsce Wschodniej, czyli w następujących województwach:

  • warmińsko-mazurskie,
  • podlaskie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie,
  • lubelskie.

Najniższe - w rejonie warszawskim oraz województwie dolnośląskim i wielkopolskim.

Maksymalna dotacja to 85% wartości netto inwestycji (w ramach pomocy de minimis), ale najczęściej są to dotacje w wysokości do 60-70%.

REKLAMA

Uwadze polecamy mapę, znajdującą się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącą pomocy regionalnej obowiązującej dla nowego okresu programowania, która dokładnie przedstawia wysokość dotacji zgodnie z miejscem inwestycji, pod linkiem tutaj https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski). Zamieszczona mapa nie dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, które mają poziom wsparcia do 80% i jest od niezależny od lokalizacji. W tym przypadku brany jest pod uwagę rodzaj badań oraz wielkość przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też pamiętać, że bardzo często dotacja wiąże się z koniecznością wdrożenia innowacyjnego produktu, usługi czy procesu w skali co najmniej województwa, co stanowić może spore wyzwanie dla firm. Dlatego warto zagłębić się w istotę innowacyjności, ponieważ przy odpowiednim podejściu do tematu nie jest on taki skomplikowany, jakby się wydawało.

Czym zatem jest innowacja produktowa?

W tym przypadku termin produkt odnosi się zarówno do wyrobu jak i usługi i jest to nic innego jak jego nowa lub znacząco udoskonalona wersja od dotychczas istniejących na rynku. Co do zasady innowacje muszą zapewniać znaczące ulepszenie jednej lub kilku właściwości czy specyfikacji działania.

Zgodnie z zapisem pkt. 3.25 w Oslo Manual 2018, który stanowi międzynarodowy podręcznik metodologiczny z dziedziny badań statystycznych innowacji:

„należy tu uwzględnić dodawanie nowych funkcji lub ulepszeń do istniejących funkcji lub użyteczności dla użytkownika. Odpowiednie cechy funkcjonalne to w tym przypadku jakość, specyfikacje techniczne, niezawodność, trwałość, oszczędność podczas użytkowania, przystępność cenowa, wygoda, użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Innowacje produktowe nie muszą wiązać się z poprawą wszystkich funkcji i specyfikacji działania. Usprawnienie lub dodanie nowej funkcji może pociągnąć za sobą utratę innych funkcji lub spadek wydajności pod niektórymi względami”.

Jest jeszcze drugi typ innowacyjności, o której mowa w Podręczniku Oslo 2018, tak zwana innowacja w procesie biznesowym w pkt. 3.36, który stanowi o tym, że:

 „zarówno nowe, jak i ulepszone procesy biznesowe mogą wynikać z celów związanych z wdrażaniem strategii biznesowych, redukcją kosztów, poprawą jakości produktów lub warunków pracy, czy też spełnieniem wymogów regulacyjnych. Innowacja w procesie biznesowym może polegać na usprawnieniu jednego lub kilku aspektów jednej funkcji biznesowej lub połączonych różnych funkcji biznesowych”.

By dostać dotację trzeba wygrać konkurs

REKLAMA

Nie można zapominać także o tym, że pozyskanie dotacji jest zawsze konkursem. Oznacza to, że wygrywają najlepsze projekty, oceniane pod wieloma względami. Może zatem się tak zdarzyć, że przy ocenie merytorycznej projekt otrzyma za mało punktów i w konsekwencji przedsiębiorca nie otrzyma dotacji.

Na szczęście na rynku funkcjonują wykwalifikowani eksperci w zakresie pozyskiwania dotacji i skutecznie wspierają w ich otrzymaniu. Korzystanie z ich wsparcia zwiększa szanse na sukces. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze firma doradcza, opracowująca dokumentację aplikacyjną, ma wpływ na końcowy kształt projektu. Mimo wszystko, zachęcamy do aplikowania o dotacje unijne - nie jest to łatwa droga, ale warto podjąć wyzwanie. Warto inwestować w swój biznes, innowacje, nowe technologie i tym samym podnosić swoją konkurencyjność na rynku.

Podsumowując, aby odpowiedzieć na pytanie czy Twoja firma ma szanse na dotację, należy mieć na uwadze:

  1. wielkość przedsiębiorstwa i powiązania z innymi,
  2. rejon, w którym realizowany będzie projekt,
  3. pomysł na innowacje,
  4. opracowany projekt, który będzie się wyróżniał na rynku!

Przede wszystkim dobrze też skorzystać z wiedzy ekspertów w zakresie analizy projektu pod kątem finansowania. Często konsultacje, świadczone przez firmy z doświadczeniem w skutecznym pozyskiwaniu dotacji, są bezpłatne - wystarczy się skontaktować i przedstawić swój pomysł na projekt, a specjaliści udzielą informacji o możliwych dotacjach.

Leszek Skalimowski, Dyrektor ds. Rozwoju LPW Grupa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA