REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać
Dotacja na rozwój firmy – jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne każdy właściciel firmy chciałby otrzymać bezzwrotną dotację, najlepiej w wysokości 100% wartości inwestycji. Bez wątpienia fundusze unijne lub też inne źródła finansowania zewnętrznego są szansą rozwoju dla firm. Proces ubiegania się o dotację nie jest jednak taki prosty i wymaga profesjonalnego podejścia.

Dotacja na rozwój firmy – dla kogo?

W przypadku istniejących już firm ubieganie się o dotację na rozwój działalności poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi czy też technologii wymaga takiego pomysłu na produkt czy usługę, który wyróżni się na tle dostępnych na rynku.
Największy wachlarz wsparcia do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. I to właśnie od wielkości firmy i miejsca inwestycji uzależniona jest wysokość dofinansowania.
Duże przedsiębiorstwa są zwykle wykluczone z typowych dotacji na zakup urządzeń i pozostają im przede wszystkim dotacje na opracowanie innowacyjnych produktów. Mikro i małe firmy mogą natomiast otrzymać finansowanie o 10 pp. wyższe niż średnie firmy.

REKLAMA

W których województwach można liczyć na największe dotacje? Mapa dotacji

Najwyższe dotacje dostępne są w Polsce Wschodniej, czyli w następujących województwach:

  • warmińsko-mazurskie,
  • podlaskie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie,
  • lubelskie.

Najniższe - w rejonie warszawskim oraz województwie dolnośląskim i wielkopolskim.

Maksymalna dotacja to 85% wartości netto inwestycji (w ramach pomocy de minimis), ale najczęściej są to dotacje w wysokości do 60-70%.

REKLAMA

Uwadze polecamy mapę, znajdującą się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącą pomocy regionalnej obowiązującej dla nowego okresu programowania, która dokładnie przedstawia wysokość dotacji zgodnie z miejscem inwestycji, pod linkiem tutaj https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski). Zamieszczona mapa nie dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, które mają poziom wsparcia do 80% i jest od niezależny od lokalizacji. W tym przypadku brany jest pod uwagę rodzaj badań oraz wielkość przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też pamiętać, że bardzo często dotacja wiąże się z koniecznością wdrożenia innowacyjnego produktu, usługi czy procesu w skali co najmniej województwa, co stanowić może spore wyzwanie dla firm. Dlatego warto zagłębić się w istotę innowacyjności, ponieważ przy odpowiednim podejściu do tematu nie jest on taki skomplikowany, jakby się wydawało.

Czym zatem jest innowacja produktowa?

W tym przypadku termin produkt odnosi się zarówno do wyrobu jak i usługi i jest to nic innego jak jego nowa lub znacząco udoskonalona wersja od dotychczas istniejących na rynku. Co do zasady innowacje muszą zapewniać znaczące ulepszenie jednej lub kilku właściwości czy specyfikacji działania.

Zgodnie z zapisem pkt. 3.25 w Oslo Manual 2018, który stanowi międzynarodowy podręcznik metodologiczny z dziedziny badań statystycznych innowacji:

„należy tu uwzględnić dodawanie nowych funkcji lub ulepszeń do istniejących funkcji lub użyteczności dla użytkownika. Odpowiednie cechy funkcjonalne to w tym przypadku jakość, specyfikacje techniczne, niezawodność, trwałość, oszczędność podczas użytkowania, przystępność cenowa, wygoda, użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Innowacje produktowe nie muszą wiązać się z poprawą wszystkich funkcji i specyfikacji działania. Usprawnienie lub dodanie nowej funkcji może pociągnąć za sobą utratę innych funkcji lub spadek wydajności pod niektórymi względami”.

Jest jeszcze drugi typ innowacyjności, o której mowa w Podręczniku Oslo 2018, tak zwana innowacja w procesie biznesowym w pkt. 3.36, który stanowi o tym, że:

 „zarówno nowe, jak i ulepszone procesy biznesowe mogą wynikać z celów związanych z wdrażaniem strategii biznesowych, redukcją kosztów, poprawą jakości produktów lub warunków pracy, czy też spełnieniem wymogów regulacyjnych. Innowacja w procesie biznesowym może polegać na usprawnieniu jednego lub kilku aspektów jednej funkcji biznesowej lub połączonych różnych funkcji biznesowych”.

By dostać dotację trzeba wygrać konkurs

REKLAMA

Nie można zapominać także o tym, że pozyskanie dotacji jest zawsze konkursem. Oznacza to, że wygrywają najlepsze projekty, oceniane pod wieloma względami. Może zatem się tak zdarzyć, że przy ocenie merytorycznej projekt otrzyma za mało punktów i w konsekwencji przedsiębiorca nie otrzyma dotacji.

Na szczęście na rynku funkcjonują wykwalifikowani eksperci w zakresie pozyskiwania dotacji i skutecznie wspierają w ich otrzymaniu. Korzystanie z ich wsparcia zwiększa szanse na sukces. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze firma doradcza, opracowująca dokumentację aplikacyjną, ma wpływ na końcowy kształt projektu. Mimo wszystko, zachęcamy do aplikowania o dotacje unijne - nie jest to łatwa droga, ale warto podjąć wyzwanie. Warto inwestować w swój biznes, innowacje, nowe technologie i tym samym podnosić swoją konkurencyjność na rynku.

Podsumowując, aby odpowiedzieć na pytanie czy Twoja firma ma szanse na dotację, należy mieć na uwadze:

  1. wielkość przedsiębiorstwa i powiązania z innymi,
  2. rejon, w którym realizowany będzie projekt,
  3. pomysł na innowacje,
  4. opracowany projekt, który będzie się wyróżniał na rynku!

Przede wszystkim dobrze też skorzystać z wiedzy ekspertów w zakresie analizy projektu pod kątem finansowania. Często konsultacje, świadczone przez firmy z doświadczeniem w skutecznym pozyskiwaniu dotacji, są bezpłatne - wystarczy się skontaktować i przedstawić swój pomysł na projekt, a specjaliści udzielą informacji o możliwych dotacjach.

Leszek Skalimowski, Dyrektor ds. Rozwoju LPW Grupa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA