REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenia z okazji świąt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąt Bożego Narodzenia to czas, kiedy organizacje pożytku publicznego przekazują nieodpłatnie towary czy organizują inne formy nieodpłatnej pomocy potrzebującym, np. spotkania opłatkowe. Czynności te mogą wywoływać skutki w rozliczeniu VAT.

Joanna Dmowska

REKLAMA

REKLAMA


Szczególnie w okresie przedświątecznym organizowane są różnego rodzaju zbiórki artykułów żywnościowych, ubrań czy prezentów dla dzieci, które następnie są im przekazane. Należy w tym przypadku rozróżnić następujące sytuacje:

• organizacja przekazuje towary, które otrzymała od swoich sponsorów lub ze zbiórek publicznych,

• organizacja przekazuje towary, które zakupiła za pieniądze zebrane w trakcie zbiórek publicznych z przeznaczeniem na ten cel,

REKLAMA

• organizacja przekazuje towary, które zakupiła za pieniądze, które nie zostały zebrane w trakcie zbiórek publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Darowizny towarów

Według organów podatkowych o tym, czy darmowe przekazanie stanowi dostawę towarów, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT, decyduje fakt, czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dlatego należy odpowiedzieć, kiedy w przypadku darmowego przekazywania towarów organizacji nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Podstawowa zasada, wyrażona w art. 86 ustawy o VAT (dalej: ustawa), mówi, że prawo do odliczenia przysługuje, gdy zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli przysługuje prawo do odliczenia, to czynność podlega VAT, ale może być z niego zwolniona gdy jest dokonywana przez organizacje pożytku publicznego, jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:

• jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych,

• za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek publicznych.

Zwolnienie nie dotyczy towarów, które są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

Dlatego należy rozważyć następujące sytuacje:

1) gdy organizacja pożytku publicznego korzysta ze zwolnienia z VAT i nie jest czynnym podatnikiem,

2) gdy organizacja pożytku publicznego nie korzysta ze zwolnienia z VAT i jest czynnym podatnikiem VAT.

Ad 1. W takim przypadku prawo do odliczenia nie przysługuje, ponieważ dokonane zakupy będą służyły działalności zwolnionej z VAT, niezależnie od tego, czy towary pochodzą ze zbiórek publicznych. Przekazanie takich towarów nie podlega VAT i należy dokumentować, dla celów rozliczeń VAT, wyłącznie dowodami księgowymi lub protokołem przekazania towarów. Wartości przekazywanych towarów nie bierze się pod uwagę, ustalając limit zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów.

Ad 2. W tym przypadku, gdy organizacja będzie przekazywać towary, które pochodziły ze zbiórek publicznych lub innych darowizn, prawo do odliczenia nie przysługuje. Wynika to wprost z art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy, gdzie stwierdzono, że prawo do odliczenia nie przysługuje od towarów, których nabycie nastąpiło w wyniku darowizny. Zasada ta nie będzie miała zastosowania, gdy towary zostały nabyte w wyniku importu towarów. W takim przypadku nabywca może odliczyć VAT od importu towarów (patrz wyrok NSA z 27 maja 2002 r., sygn. akt FPS 4/02).

Należy się zastanowić, co dzieje się w przypadku, gdy towary zostały zakupione przez organizacje za środki pieniężne pozyskane w wyniku darowizn. Czy ten przepis będzie miał zastosowanie? Na to pytanie należy odpowiedzieć przecząco, ponieważ przepis ten ma zastosowanie tylko do darowizny towarów, a nie środków, za które dokonywane są zakupy. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 8 września 2005 r. Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu, nr PP/406-57/KR/05: Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela więc pogląd podatnika i uznaje, że w obydwu przypadkach, a więc od zakupów finansowanych z dotacji i darowizn, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Prawo do odliczenia nie będzie jednak przysługiwało, gdy zakupiono towary, za które zapłacono pieniędzmi pochodzącymi ze zbiórek publicznych, ponieważ taka dostawa korzystałaby ze zwolnienia z VAT. Natomiast prawo do odliczenia przysługuje, gdy jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przekazania takich towarów nie wykazujemy w deklaracji i nie odliczamy VAT od ich nabycia.

Oznacza to, że przekazanie towarów zakupionych za środki niepochodzące ze zbiórek publicznych będzie podlegać opodatkowaniu, ponieważ przysługuje prawo do odliczenia VAT. W takim przypadku przekazywane towary dokumentujemy fakturą wewnętrzną i rozliczamy VAT w deklaracji VAT-7 według stawek krajowych.

Uwaga!

Jedynym wyjątkiem będzie sytuacja, gdy przekazywane towary będzie można zaliczyć do prezentów o małej wartości. Od 1 stycznia 2008 r. definicja prezentów o małej wartości ulega zmianie. Jednak do tych, które będą podlegać opodatkowaniu w grudniu br., należy stosować dotychczasowe zasady.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdy prowadzimy ewidencję osób obdarowanych, to po 1 stycznia 2008 r. będziemy mogli stosować definicję w wersji dotychczas obowiązującej. Należy pamiętać, że ewidencja taka musi pozwalać na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Dlatego powinno się w niej znajdować przynajmniej imię i nazwisko oraz adres obdarowanego. Ewidencja taka może (lecz nie musi) zawierać również NIP czy PESEL obdarowanego. Nie jest zaś wymagany podpis osób obdarowanych.

Zmienił się natomiast przepis, który mówił o tym, jak ustalić wartość darowanych towarów, gdy nie prowadzono ewidencji osób obdarowanych. Do tej pory była to cena nabycia, którą należało rozumieć jako cenę netto nabywanych przez organizację towarów.

Od nowego roku będzie to wartość rynkowa (pisaliśmy o tym w RNP nr 11/2007). Obecnie brak jest oficjalnych interpretacji, które mówiłyby, jak rozumieć takie pojęcie.

Organizowanie spotkań wigilijnych

Częstą formą pomocy jest organizacja spotkań z okazji Wigilii, spotkań opłatkowych dla bezdomnych, samotnych, biednych itp., na których zaproszeni mogą się posilić. Gdy takie spotkanie jest przygotowywane przez organizację, której celem statutowym jest działalność charytatywna, to takie świadczenie nie będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu VAT, a tym samym nie należy tej transakcji wykazywać w deklaracji VAT-7. Ponieważ według art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nieodpłatne świadczenie usług:

• nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz

• podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części,

to takie świadczenie traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Gdy więc celem statutowym organizacji jest działalność charytatywna podatnika, to takie świadczenie będzie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. A więc nie będzie można mówić o odpłatnym świadczeniu usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 ustawy.

Reasumując:

Darowizna towarów dokonywana przez organizacje, które są czynnymi podatnikami VAT, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy przysługuje im prawo do odliczenia tego podatku i nie są to prezenty o małej wartości.

Podstawa prawna:

• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA