REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 23 marca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Europejski Trybunał Sprawiedliwości) orzekł, iż właściciel wyszukiwarki internetowej Google France Inc. i Google Inc. nie naruszył prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadającym znakom towarowym ich konkurentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ETS stwierdził, że podmiot świadczący usługę odsyłania w  Internecie - Google nie odpowiada za przechowywane na żądanie reklamodawców informacje, jeżeli nie posiada wiedzy o ich treści lub nie ma nad nimi kontroli. Natomiast jeżeli powziął wiadomość o  bezprawnym charakterze przechowywanych przez siebie informacji lub o nielegalnej działalności reklamodawców ma on obowiązek niezwłocznego podjęcia odpowiednich działań w celu usunięcia wspomnianych informacji lub uniemożliwienia dostępu do nich (sprawa połączona  C‑236/08, C‑237/08 i C‑238/08).

Sprawę wszczęto na podstawie pytania prejudycjalnego francuskiego sądu rozpatrującego kasację od wyroku przeciwko Google. Przed sądem francuskim sprawa została wszczęta z powództwa francuskich producentów, oskarżających Google o naruszenie prawa znaków towarowych. Przedmiotem powództwa był fakt, iż po wprowadzeniu przez internautę do wyszukiwarki Google wyrazów stanowiących zastrzeżone znaki towarowe, w rubryce linków sponsorowanych wyświetlały się linki do stron oferujących wyroby podrobione lub do konkurentów.

Po wpisaniu do wyszukiwarki internetowej słowa kluczowego, pojawiają się dwa rodzaje rezultatów -  naturalne, wyświetlane na podstawie obiektywnych kryteriów oraz ogłoszenia reklamowe, które pojawiają się ponieważ reklamodawcy płacą za to, aby ich strony wyświetlały się po wpisaniu określonych haseł. Jest tak, gdyż Google umożliwia wybór dowolnych słów kluczowych przez reklamodawców, którzy bardzo często wybierali nazwy zastrzeżonych renomowanych znaków towarowych jako swoje hasła, aby skorzystać z ich uznanej pozycji na rynku i przysporzyć sobie wielu klientów. Fakt ten wzbudził sprzeciw właścicieli tych znaków, gdyż obok naturalnych wyników pojawiały się reklamy konkurencji. Zagadnienie, które zostało przedstawione ETS miało na celu odpowiedź na pytanie: czy używanie słów kluczowych zbieżnych z zastrzeżonym znakiem towarowym jest uważane za jego używanie? A jeśli tak, to w jakim zakresie mogą być one wykorzystywane bez zgody właściciela.

REKLAMA

ETS orzekł, że naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego wymaga aby używanie przez osobę trzecią oznaczenia identycznego ze znakiem towarowym lub doń podobnego odbywało się w ramach prowadzonej przez tą osobę trzecią działalności gospodarczej. Natomiast Google, jako podmiot świadczący usługę odsyłania wprawdzie umożliwia swym klientom (reklamodawcom) używanie oznaczeń identycznych ze znakami towarowymi lub do nich podobnych, jednak sam nie używa tych oznaczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Podsumowując, jeżeli dany znak towarowy został użyty jako słowo kluczowe, przedsiębiorca będący jego właścicielem nie może powoływać się względem Google jak i innych właścicieli wyszukiwarek internetowych na przysługujące mu z tytułu jego znaku towarowego prawo wyłączne. Może on natomiast powołać się na to prawo względem reklamodawców, którzy za pomocą słowa kluczowego odpowiadającego jego znakowi towarowemu zlecają Google wyświetlanie reklam niepozwalających lub z trudnością pozwalających przeciętnemu internaucie  na zorientowanie się skąd pochodzą reklamowane usługi, tj. czy od faktycznego właściciela znaku towarowego oferującego oryginalne produkty, czy też od przedsiębiorcy oferującego produkty będące imitacją oryginalnych produktów lub też od konkurenta właściciela znaku towarowego.

Powyższe orzeczenie ETS jest niezwykle istotne również dla przedsiębiorców działających w Polsce, którzy posiadając prawa ochronne na znaki towarowe mogą powołać się na nie względem przedsiębiorcy, który zastrzega słowa kluczowe będące nienależącymi do niego znakami towarowymi przy korzystaniu z odpłatnych usług odsyłania, oferowanych przez właścicieli wyszukiwarek internetowych.

Warto też dodać, że powyższy wyrok ETS ma na celu ochronę nie tylko właścicieli znaków towarowych przed nieuczciwą konkurencją, ale również konsumentów, którzy mogą mieć trudności w rozróżnieniu czy dany towar lub usługa pochodzi od właściciela znaku towarowego lub z przedsiębiorstwa powiązanego z nim gospodarczo, czy też od osoby trzeciej.

Barbara Jureczek, Aneta Wrona

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA