REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncentracje przedsiębiorstw przeprowadzone za zgodą UOKiK

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie kontroli nad koncentracją przedsiębiorców na terenie Polski należy do kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który dnia 19 maja 2010 r. wydał kolejne decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji. Dzięki temu Neonet może przejąć Avans Północ, a Procter & Gamble część majątku spółki Sara Lee. Prezes UOKiK zgodził się również na transakcje na rynku importu i dystrybucji win, a także na transakcje na rynku mleczarskim, w wyniku czego połączą się spółdzielnie mleczarskie Spomlek oraz Elbląska Spółdzielnia Mleczarska. To już kolejne zgody na dokonanie koncentracji wydane od początku 2010 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Z danych prezentowanych na stronie internetowej UOKiK wynika, że z roku na rok liczba zgłaszanych transakcji spada. W 2009 roku UOKiK prowadził 144 sprawy w zakresie kontroli koncentracji, z czego zakończonych zastało 127 spraw, wśród których w 97 przypadkach wydana została decyzja zezwalająca na przeprowadzenie transakcji, w jednym zgoda warunkowa, a w trzech przypadkach wydano decyzję zakazującą przeprowadzenia planowanych transakcji. Pozostałe sprawy zakończyły się zwrotem zgłoszenia, umorzeniem albo nałożeniem kary za niezgłoszenie.

Mimo że liczba zgłoszeń spada, należy podkreślić, że zgody wydane w tym roku dotyczą różnych sektorów gospodarki, od przemysłu lotniczego po elektryczny, spożywczy, energetykę, sektor bankowy czy też połączenia międzynarodowych korporacji prawniczych. Z tego też względu istotne jest, aby przybliżyć istotę koncentracji, jej cel oraz  wpływ na rynek.

Na wstępie należy podkreślić, że koncentracja może być wynikiem: połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców, przejęcia - przez nabycie lub objęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób - bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców, utworzenia przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy, czy też nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa).

REKLAMA

Jednym z celów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej „ustawa”, Dz. U. Nr 50, poz. 331) jest przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców. W związku z tym, jedną z metod ochrony konkurencji jest właśnie kontrola koncentracji sprawowana przez Prezesa UOKiK, który może ocenić, jeszcze prewencyjnie przed dokonaniem koncentracji, czy planowana transakcja stanowi zagrożenie dla konkurencji i nawet zakazać jej dokonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koncentracja podlega kontroli UOKiK, a to oznacza, że przedsiębiorcy planujący dokonanie transakcji, które UOKiK może zakwalifikować jako koncentracje, są zobowiązani zgłosić taki zamiar prezesowi UOKiK.

Obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji powstaje w razie przekroczenia określonej wielkości obrotu przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji. Wielkość obrotu światowego lub krajowego, którego osiągnięcie nakłada obowiązek wskazania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK określa art. 13 ust. 1 ustawy. Po pierwsze, zamiar taki podlega zgłoszeniu, jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 1 mld euro. Druga sytuacja wymagająca zgłoszenia zachodzi, gdy łączny obrót tych przedsiębiorców na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 50 mln euro.

 

Podkreślić należy, że obowiązek zgłoszenia nie dotyczy każdej operacji kwalifikowanej jako koncentracja. Ustawa przewiduje sytuacje, które jeśli zaistnieją, zwalniają od konieczności wskazywania zamiaru koncentracji. Dzieje się tak przykładowo gdy obrót przedsiębiorcy, nad którym przejmowana jest kontrola, nie przekroczył na terytorium Polski w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro.

Jeżeli przedsiębiorcy, dokonają koncentracji bez zgody Prezesa UOKiK, może on podjąć działania zmierzające do przywrócenia stanu efektywnej konkurencji, przykładowo przez nakazanie podziału przedsiębiorcy, bądź odsprzedaży części udziałów. Prezes UOKiK może także nałożyć na przedsiębiorców, biorących udział w koncentracji bez jej uprzedniego zgłoszenia, karę finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Podsumowując ochrona rynku przed nadmierną koncentracją podmiotów, jest jednym z najważniejszych zadań UOKiK, ale nie powinna ona hamować transakcji, które są istotnymi elementami planów biznesowych przedsiębiorców, częstokroć mających duże znaczenie dla gospodarki. Ważne jest zatem, aby transakcje prowadzące do koncentracji (takie jak np. połączenie przedsiębiorców) były poprzedzone gruntowną analizą wykonaną przez profesjonalnych doradców, którzy już na tym etapie ocenią czy dana transakcja podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK. Jest to niezwykle istotne z uwagi na fakt, że taka transakcja dokonana bez wymaganego zgłoszenia może pociągać za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Z drugiej strony, zgłoszenie zamiaru koncentracji i decyzja zakazująca dokonania danej transakcji może skomplikować plany biznesowe przedsiębiorców. W związku z tym Prezes UOKiK podejmując decyzję w zakresie wyrażenia (lub niewyrażenia) zgody na koncentrację, powinien dokładnie zbadać wpływ takiej transakcji na rynek i konkurencję, i wydać decyzję zakazującą tylko w sytuacji gdy stwierdzi, że mogłaby ona w sposób istotny ograniczyć konkurencję, powinien on jednak wziąć pod uwagę również zamiar i biznesowe cele przedsiębiorców.

Barbara Jureczek

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA