REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncentracje przedsiębiorstw przeprowadzone za zgodą UOKiK

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie kontroli nad koncentracją przedsiębiorców na terenie Polski należy do kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który dnia 19 maja 2010 r. wydał kolejne decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji. Dzięki temu Neonet może przejąć Avans Północ, a Procter & Gamble część majątku spółki Sara Lee. Prezes UOKiK zgodził się również na transakcje na rynku importu i dystrybucji win, a także na transakcje na rynku mleczarskim, w wyniku czego połączą się spółdzielnie mleczarskie Spomlek oraz Elbląska Spółdzielnia Mleczarska. To już kolejne zgody na dokonanie koncentracji wydane od początku 2010 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych prezentowanych na stronie internetowej UOKiK wynika, że z roku na rok liczba zgłaszanych transakcji spada. W 2009 roku UOKiK prowadził 144 sprawy w zakresie kontroli koncentracji, z czego zakończonych zastało 127 spraw, wśród których w 97 przypadkach wydana została decyzja zezwalająca na przeprowadzenie transakcji, w jednym zgoda warunkowa, a w trzech przypadkach wydano decyzję zakazującą przeprowadzenia planowanych transakcji. Pozostałe sprawy zakończyły się zwrotem zgłoszenia, umorzeniem albo nałożeniem kary za niezgłoszenie.

Mimo że liczba zgłoszeń spada, należy podkreślić, że zgody wydane w tym roku dotyczą różnych sektorów gospodarki, od przemysłu lotniczego po elektryczny, spożywczy, energetykę, sektor bankowy czy też połączenia międzynarodowych korporacji prawniczych. Z tego też względu istotne jest, aby przybliżyć istotę koncentracji, jej cel oraz  wpływ na rynek.

Na wstępie należy podkreślić, że koncentracja może być wynikiem: połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców, przejęcia - przez nabycie lub objęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób - bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców, utworzenia przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy, czy też nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa).

REKLAMA

Jednym z celów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej „ustawa”, Dz. U. Nr 50, poz. 331) jest przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców. W związku z tym, jedną z metod ochrony konkurencji jest właśnie kontrola koncentracji sprawowana przez Prezesa UOKiK, który może ocenić, jeszcze prewencyjnie przed dokonaniem koncentracji, czy planowana transakcja stanowi zagrożenie dla konkurencji i nawet zakazać jej dokonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koncentracja podlega kontroli UOKiK, a to oznacza, że przedsiębiorcy planujący dokonanie transakcji, które UOKiK może zakwalifikować jako koncentracje, są zobowiązani zgłosić taki zamiar prezesowi UOKiK.

Obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji powstaje w razie przekroczenia określonej wielkości obrotu przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji. Wielkość obrotu światowego lub krajowego, którego osiągnięcie nakłada obowiązek wskazania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK określa art. 13 ust. 1 ustawy. Po pierwsze, zamiar taki podlega zgłoszeniu, jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 1 mld euro. Druga sytuacja wymagająca zgłoszenia zachodzi, gdy łączny obrót tych przedsiębiorców na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 50 mln euro.

 

Podkreślić należy, że obowiązek zgłoszenia nie dotyczy każdej operacji kwalifikowanej jako koncentracja. Ustawa przewiduje sytuacje, które jeśli zaistnieją, zwalniają od konieczności wskazywania zamiaru koncentracji. Dzieje się tak przykładowo gdy obrót przedsiębiorcy, nad którym przejmowana jest kontrola, nie przekroczył na terytorium Polski w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro.

Jeżeli przedsiębiorcy, dokonają koncentracji bez zgody Prezesa UOKiK, może on podjąć działania zmierzające do przywrócenia stanu efektywnej konkurencji, przykładowo przez nakazanie podziału przedsiębiorcy, bądź odsprzedaży części udziałów. Prezes UOKiK może także nałożyć na przedsiębiorców, biorących udział w koncentracji bez jej uprzedniego zgłoszenia, karę finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Podsumowując ochrona rynku przed nadmierną koncentracją podmiotów, jest jednym z najważniejszych zadań UOKiK, ale nie powinna ona hamować transakcji, które są istotnymi elementami planów biznesowych przedsiębiorców, częstokroć mających duże znaczenie dla gospodarki. Ważne jest zatem, aby transakcje prowadzące do koncentracji (takie jak np. połączenie przedsiębiorców) były poprzedzone gruntowną analizą wykonaną przez profesjonalnych doradców, którzy już na tym etapie ocenią czy dana transakcja podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK. Jest to niezwykle istotne z uwagi na fakt, że taka transakcja dokonana bez wymaganego zgłoszenia może pociągać za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Z drugiej strony, zgłoszenie zamiaru koncentracji i decyzja zakazująca dokonania danej transakcji może skomplikować plany biznesowe przedsiębiorców. W związku z tym Prezes UOKiK podejmując decyzję w zakresie wyrażenia (lub niewyrażenia) zgody na koncentrację, powinien dokładnie zbadać wpływ takiej transakcji na rynek i konkurencję, i wydać decyzję zakazującą tylko w sytuacji gdy stwierdzi, że mogłaby ona w sposób istotny ograniczyć konkurencję, powinien on jednak wziąć pod uwagę również zamiar i biznesowe cele przedsiębiorców.

Barbara Jureczek

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA