REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncentracje przedsiębiorstw przeprowadzone za zgodą UOKiK

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie kontroli nad koncentracją przedsiębiorców na terenie Polski należy do kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który dnia 19 maja 2010 r. wydał kolejne decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji. Dzięki temu Neonet może przejąć Avans Północ, a Procter & Gamble część majątku spółki Sara Lee. Prezes UOKiK zgodził się również na transakcje na rynku importu i dystrybucji win, a także na transakcje na rynku mleczarskim, w wyniku czego połączą się spółdzielnie mleczarskie Spomlek oraz Elbląska Spółdzielnia Mleczarska. To już kolejne zgody na dokonanie koncentracji wydane od początku 2010 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych prezentowanych na stronie internetowej UOKiK wynika, że z roku na rok liczba zgłaszanych transakcji spada. W 2009 roku UOKiK prowadził 144 sprawy w zakresie kontroli koncentracji, z czego zakończonych zastało 127 spraw, wśród których w 97 przypadkach wydana została decyzja zezwalająca na przeprowadzenie transakcji, w jednym zgoda warunkowa, a w trzech przypadkach wydano decyzję zakazującą przeprowadzenia planowanych transakcji. Pozostałe sprawy zakończyły się zwrotem zgłoszenia, umorzeniem albo nałożeniem kary za niezgłoszenie.

Mimo że liczba zgłoszeń spada, należy podkreślić, że zgody wydane w tym roku dotyczą różnych sektorów gospodarki, od przemysłu lotniczego po elektryczny, spożywczy, energetykę, sektor bankowy czy też połączenia międzynarodowych korporacji prawniczych. Z tego też względu istotne jest, aby przybliżyć istotę koncentracji, jej cel oraz  wpływ na rynek.

Na wstępie należy podkreślić, że koncentracja może być wynikiem: połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców, przejęcia - przez nabycie lub objęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób - bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców, utworzenia przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy, czy też nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa).

REKLAMA

Jednym z celów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej „ustawa”, Dz. U. Nr 50, poz. 331) jest przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców. W związku z tym, jedną z metod ochrony konkurencji jest właśnie kontrola koncentracji sprawowana przez Prezesa UOKiK, który może ocenić, jeszcze prewencyjnie przed dokonaniem koncentracji, czy planowana transakcja stanowi zagrożenie dla konkurencji i nawet zakazać jej dokonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koncentracja podlega kontroli UOKiK, a to oznacza, że przedsiębiorcy planujący dokonanie transakcji, które UOKiK może zakwalifikować jako koncentracje, są zobowiązani zgłosić taki zamiar prezesowi UOKiK.

Obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji powstaje w razie przekroczenia określonej wielkości obrotu przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji. Wielkość obrotu światowego lub krajowego, którego osiągnięcie nakłada obowiązek wskazania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK określa art. 13 ust. 1 ustawy. Po pierwsze, zamiar taki podlega zgłoszeniu, jeżeli łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 1 mld euro. Druga sytuacja wymagająca zgłoszenia zachodzi, gdy łączny obrót tych przedsiębiorców na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 50 mln euro.

 

Podkreślić należy, że obowiązek zgłoszenia nie dotyczy każdej operacji kwalifikowanej jako koncentracja. Ustawa przewiduje sytuacje, które jeśli zaistnieją, zwalniają od konieczności wskazywania zamiaru koncentracji. Dzieje się tak przykładowo gdy obrót przedsiębiorcy, nad którym przejmowana jest kontrola, nie przekroczył na terytorium Polski w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro.

Jeżeli przedsiębiorcy, dokonają koncentracji bez zgody Prezesa UOKiK, może on podjąć działania zmierzające do przywrócenia stanu efektywnej konkurencji, przykładowo przez nakazanie podziału przedsiębiorcy, bądź odsprzedaży części udziałów. Prezes UOKiK może także nałożyć na przedsiębiorców, biorących udział w koncentracji bez jej uprzedniego zgłoszenia, karę finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Podsumowując ochrona rynku przed nadmierną koncentracją podmiotów, jest jednym z najważniejszych zadań UOKiK, ale nie powinna ona hamować transakcji, które są istotnymi elementami planów biznesowych przedsiębiorców, częstokroć mających duże znaczenie dla gospodarki. Ważne jest zatem, aby transakcje prowadzące do koncentracji (takie jak np. połączenie przedsiębiorców) były poprzedzone gruntowną analizą wykonaną przez profesjonalnych doradców, którzy już na tym etapie ocenią czy dana transakcja podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK. Jest to niezwykle istotne z uwagi na fakt, że taka transakcja dokonana bez wymaganego zgłoszenia może pociągać za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Z drugiej strony, zgłoszenie zamiaru koncentracji i decyzja zakazująca dokonania danej transakcji może skomplikować plany biznesowe przedsiębiorców. W związku z tym Prezes UOKiK podejmując decyzję w zakresie wyrażenia (lub niewyrażenia) zgody na koncentrację, powinien dokładnie zbadać wpływ takiej transakcji na rynek i konkurencję, i wydać decyzję zakazującą tylko w sytuacji gdy stwierdzi, że mogłaby ona w sposób istotny ograniczyć konkurencję, powinien on jednak wziąć pod uwagę również zamiar i biznesowe cele przedsiębiorców.

Barbara Jureczek

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA