REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie występują sytuacje, w których istnieje konieczność skorzystania z instytucji pełnomocnika. Zasady dotyczące pełnomocnictwa oraz czynności pełnomocnika i mocodawcy zawarte zostały w przepisach kodeksu cywilnego oraz kodeksu postępowania cywilnego.

Z działaniem przez pełnomocnika możemy mieć również do czynienia w związku z udziałem w postępowaniu administracyjnym, prowadzonym według reguł określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267).

REKLAMA

Autopromocja


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w postępowaniu administracyjnym pełnomocnikiem strony postępowania może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Krąg osób, które mogą występować jako pełnomocnik przed organami administracji publicznej (inaczej niż w postępowaniu cywilnym przed sądem) nie jest więc
w zasadzie ograniczony
(w szczególności pełnomocnik nie musi być adwokatem lub radcą prawnym).

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Niemniej jednak, w pewnych szczególnych przypadkach postępowań przed organami administracji publicznej może zachodzić konieczność skorzystania z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Tak jest na przykład w przypadku postępowania dotyczącego zgłoszeń patentowych do Urzędu Patentowego, w którym pełnomocnikiem może być zasadniczo tylko rzecznik patentowy.


Forma udzielania pełnomocnictwa


Jeśli chodzi o formę pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym, to może zostać ono udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu organowi prowadzącemu postępowanie, w którym chcemy ustanowić pełnomocnika. W przypadku udzielania pełnomocnictwa do protokołu organ uzyskuje w ten sposób informację o pełnomocniku działającym w danej sprawie. W przypadku natomiast udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej, konieczne jest złożenie pełnomocnictwa do akt sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Do akt sprawy należy przy tym złożyć oryginał pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczony odpis. Tylko jeśli ustanowionym przez nas pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy, pełnomocnik taki może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.

 

 

Przepisy przewidują także, że w sprawach mniejszej wagi, organ może nie żądać dokumentu pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony postępowania, a nie ma przy tym wątpliwości, że pełnomocnik jest rzeczywiście upoważniony do występowania w imieniu strony. Ocena, czy dana sprawa jest rzeczywiście sprawą mniejszej wagi jest trudna, w praktyce więc korzystanie z tej możliwości może stwarzać istotne wątpliwości.


Treść dokumentu pełnomocnictwa


Przepisy postępowania administracyjnego nie zawierają szczegółowych wymogów co do treści pełnomocnictwa, w praktyce warto więc zwracać uwagę, aby dostosowywać tę treść do specyfiki danego przypadku (pełnomocnictwo może upoważniać do reprezentowania przed wszystkimi organami administracji bądź tylko w konkretnej sprawie itp.).

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Warto przy tym pamiętać, że jeśli decydujemy się na ustanowienie pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym, organ będzie doręczał wszelkie pisma (w tym np. decyzję rozstrzygającą sprawę) temu pełnomocnikowi, co będzie wywierało skutek prawny bezpośrednio dla strony. W szczególności, w razie doręczenia decyzji pełnomocnikowi, to od tego dnia będzie biegł termin na wniesienie odwołania. Podsumowując, działanie przez pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym nie wymaga dopełnienia złożonych formalności i nie wiąże się ze szczególnymi ograniczeniami. Niemniej jednak ze względu na wagę wielu spraw rozstrzyganych w postępowaniu administracyjnym warto zwracać uwagę na odpowiedni wybór osoby pełnomocnika, treść pełnomocnictwa dostosowaną do specyfiki danego przypadku oraz konsekwencje, jakie wiążą się z ustanowieniem pełnomocnika w sprawie administracyjnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Ceny za badania techniczne wyższe już w 2025 r.? 260–280 zł - to postulat diagnostów. Zmienić się mają też opłaty karne za spóźniony przegląd i terminy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA

Minister finansów: 240 tys. zł - nowy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku. Będą też inne zmiany w podatkach

Od przyszłego roku podniesiemy limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł – powiedział 10 lutego 2025 r. podczas konferencji „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański. Obecnie ten limit wynosi 200 tys. zł. Minister Domański zapowiedział także zmiany w podatku miedziowym.

Zastosowanie procedury marży w VAT przy sprzedaży towarów używanych – błędna interpretacja

Czym jest procedura marży w podatku od towarów i usług? Czy towary zakupione przed 1 maja 2004 r., które następnie były i są przedmiotem dostawy po tej dacie, mogą być objęte tą procedurą? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA