REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie występują sytuacje, w których istnieje konieczność skorzystania z instytucji pełnomocnika. Zasady dotyczące pełnomocnictwa oraz czynności pełnomocnika i mocodawcy zawarte zostały w przepisach kodeksu cywilnego oraz kodeksu postępowania cywilnego.

Z działaniem przez pełnomocnika możemy mieć również do czynienia w związku z udziałem w postępowaniu administracyjnym, prowadzonym według reguł określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267).

Autopromocja


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w postępowaniu administracyjnym pełnomocnikiem strony postępowania może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Krąg osób, które mogą występować jako pełnomocnik przed organami administracji publicznej (inaczej niż w postępowaniu cywilnym przed sądem) nie jest więc
w zasadzie ograniczony
(w szczególności pełnomocnik nie musi być adwokatem lub radcą prawnym).

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Niemniej jednak, w pewnych szczególnych przypadkach postępowań przed organami administracji publicznej może zachodzić konieczność skorzystania z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Tak jest na przykład w przypadku postępowania dotyczącego zgłoszeń patentowych do Urzędu Patentowego, w którym pełnomocnikiem może być zasadniczo tylko rzecznik patentowy.


Forma udzielania pełnomocnictwa


Jeśli chodzi o formę pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym, to może zostać ono udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu organowi prowadzącemu postępowanie, w którym chcemy ustanowić pełnomocnika. W przypadku udzielania pełnomocnictwa do protokołu organ uzyskuje w ten sposób informację o pełnomocniku działającym w danej sprawie. W przypadku natomiast udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej, konieczne jest złożenie pełnomocnictwa do akt sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Do akt sprawy należy przy tym złożyć oryginał pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczony odpis. Tylko jeśli ustanowionym przez nas pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy, pełnomocnik taki może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.

 

 

Przepisy przewidują także, że w sprawach mniejszej wagi, organ może nie żądać dokumentu pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony postępowania, a nie ma przy tym wątpliwości, że pełnomocnik jest rzeczywiście upoważniony do występowania w imieniu strony. Ocena, czy dana sprawa jest rzeczywiście sprawą mniejszej wagi jest trudna, w praktyce więc korzystanie z tej możliwości może stwarzać istotne wątpliwości.


Treść dokumentu pełnomocnictwa


Przepisy postępowania administracyjnego nie zawierają szczegółowych wymogów co do treści pełnomocnictwa, w praktyce warto więc zwracać uwagę, aby dostosowywać tę treść do specyfiki danego przypadku (pełnomocnictwo może upoważniać do reprezentowania przed wszystkimi organami administracji bądź tylko w konkretnej sprawie itp.).

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Warto przy tym pamiętać, że jeśli decydujemy się na ustanowienie pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym, organ będzie doręczał wszelkie pisma (w tym np. decyzję rozstrzygającą sprawę) temu pełnomocnikowi, co będzie wywierało skutek prawny bezpośrednio dla strony. W szczególności, w razie doręczenia decyzji pełnomocnikowi, to od tego dnia będzie biegł termin na wniesienie odwołania. Podsumowując, działanie przez pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym nie wymaga dopełnienia złożonych formalności i nie wiąże się ze szczególnymi ograniczeniami. Niemniej jednak ze względu na wagę wielu spraw rozstrzyganych w postępowaniu administracyjnym warto zwracać uwagę na odpowiedni wybór osoby pełnomocnika, treść pełnomocnictwa dostosowaną do specyfiki danego przypadku oraz konsekwencje, jakie wiążą się z ustanowieniem pełnomocnika w sprawie administracyjnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA