REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkład własny partnera w księgach administratora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Marszałek

REKLAMA

Czy wkład własny zagranicznego partnera do projektu muszę zaksięgować w naszych księgach? Nadmieniam, że my w całości rozliczamy projekt i na nasze konto wpłynęła dotacja. Udział partnera w projekcie stanowił część jego wkładu własnego i określoną kwotę dotacji, którą my przekazaliśmy partnerowi. Jak mam zaksięgować wkład własny partnera, aby nasze księgi były zgodne z harmonogramem projektu?

W przypadku realizacji projektu dotowanego w partnerstwie umowę o dotację podpisuje jednostka będąca administratorem w projekcie. Administrator otrzymuje środki pieniężne, które następnie przekazuje partnerowi. Partner powinien wystawić dokument, w którym określa wartość poniesionych wydatków podlegających refundacji ze środków przyznanej dotacji. Dokument ten powinien zostać ujęty w księgach administratora jako podstawa do zapłaty (przekazania środków z dotacji) partnerowi.

Większość dotacji unijnych przyznawana jest pod warunkiem wniesienia do projektu dotowanego wkładu własnego jednostki otrzymującej dotację (realizującej projekt unijny).

Przykład

Łączny koszt realizowanego projektu wynosi 100 000 zł. Zgodnie z zawartą umową jednostka otrzyma dotację w kwocie 90 000 zł (90%). Pozostałą część (10%) jednostka musi pokryć z własnych środków.

Wkładem własnym mogą być przede wszystkim środki pieniężne, którymi jednostka będzie finansowała zakupy związane z realizacją projektu. Wkład własny może być również wniesiony w postaci obrotowych aktywów rzeczowych (towary, materiały, wyroby gotowe itp.). Wniesienie takiego wkładu (zarówno pieniężnego, jak i rzeczowego) podlega ewidencji w księgach rachunkowych. Przy czym ewidencja ta następuje w wyniku standardowych księgowań operacji gospodarczych, np.:

l ewidencja księgowa faktury (rachunku) dokumentującej zakupy towarów lub usług niezbędnych do realizacji projektu,

l lista płac pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu,

l zapłata za ww. towary lub usługi bądź wypłata wynagrodzeń dokonywana z własnych środków pieniężnych stanowiących wkład własny,

l przekazanie na cele projektu rzeczowych aktywów obrotowych stanowiących wkład własny (np. przekazanie z magazynu materiałów w postaci segregatorów, skoroszytów i papieru dla celów opracowania materiałów szkoleniowych związanych z realizacją dotowanego projektu).

Aby udokumentować, że jest to wkład własny, konieczne jest właściwe opisanie dokumentów księgowych i jednoczesne zaewidencjonowanie tych operacji na wyodrębnionych kontach księgowych.

Pamiętać jednak należy, że wkład własny może przybierać formy niematerialne, np.:

l udostępnienie własnych pomieszczeń na potrzeby projektu,

l praca wolontariusza itp.

Tego rodzaju wkład własny nie może podlegać odrębnej ewidencji w księgach rachunkowych jednostki dotowanej, powodowałoby to zdublowanie kosztów (w przypadku pomieszczeń własnych) lub wykazanie kosztów, które wcale nie zostały poniesione (nieodpłatna praca wolontariusza). Wartość takiego wkładu powinna być odpowiednio wyceniona i wykazana w zestawieniach przedkładanych jednostce udzielającej dotacji jako udokumentowanie poniesienia wkładu własnego.

W przypadku realizacji projektu dotowanego w partnerstwie umowę o dotację podpisuje jednostka będąca administratorem w projekcie. Administrator otrzymuje środki pieniężne, które następnie przekazuje partnerowi. Partner ma obowiązek przedłożyć administratorowi szczegółowe rozliczenie (poparte odpowiednią dokumentacją) wydatkowanych środków.

Zgodnie z wytycznymi jednostek udzielających dotacji wszystkie zbiorcze dokumenty wystawione przez partnera powinny być zaewidencjonowane w księgach administratora.

Przypomnieć należy, że rozliczenie partnera (zbiorczy dokument), zgodnie z wytycznymi, może przybierać formę:

l zbiorczej faktury VAT,

l zbiorczej noty księgowej,

l noty przybierającej formę wniosku o płatność.

Z powyższego wynika, że partner wystawia dokument, w którym określa wartość poniesionych wydatków podlegających refundacji ze środków przyznanej dotacji. Dokument ten powinien zostać ujęty w księgach administratora jako podstawa do zapłaty (przekazania środków z dotacji) partnerowi. Partner powinien również przedłożyć administratorowi udokumentowane rozliczenie wkładu własnego. Zdaniem autora wykazany w zestawieniu wkład własny nie powinien podlegać ewidencji w księgach administratora.

Ujęcie wkładu własnego partnera w księgach administratora powodowałoby powstanie rozrachunków, których w dalszym etapie działań nie byłoby jak rozliczyć.

Przyjmując jednak literalnie zapisy wytycznych jednostek przyznających i rozliczających dotacje („wszystkie zbiorcze dokumenty wystawione przez partnera powinny być zaewidencjonowane w księgach administratora”), należałoby stwierdzić, że zestawienie kosztów stanowiących wkład własny jest zestawieniem zbiorczym podlegającym ewidencji.

Wydaje się, że w takiej sytuacji administrator partnerstwa powinien wystąpić do jednostki udzielającej dotacji z pisemnym wnioskiem o:

l udzielenie wyjaśnień co do obowiązku ewidencjonowania w księgach administratora wkładu własnego partnera lub braku takiego obowiązku,

l w przypadku występowania takiego obowiązku - przedstawienie sposobu prowadzenia wymaganej ewidencji.

Dodatkowo należy tu podkreślić, że wymagania różnych jednostek udzielających dotacji co do sposobu dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń związanych z realizowanymi projektami nie są, niestety, jednolite. Tym bardziej więc wskazane jest uzgodnienie sposobu postępowania z konkretną jednostką, przed którą odpowiadacie Państwo za prawidłowość realizacji dotowanego projektu.

Katarzyna Marszałek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA