REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Koszty związane z przeprowadzką zwiększą wartość środków trwałych jednostki, ponieważ są to wydatki związane z przystosowaniem tych środków do używania. Koszty te spółka może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE

Za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia w sprawie SSE uznaje się tylko te wydatki, które przeznaczone zostaną na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych objętych ewidencją majątku przedsiębiorcy.

REKLAMA

W księgach rachunkowych wartość początkową środków trwałych ustala się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia kwalifikuje się jako środki trwałe w budowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie oraz środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Do kosztów budowy środków trwałych nie zalicza się kosztów poniesionych po dniu, w którym dostosowano środek trwały do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami jednostki, np.:

• kosztów poniesionych w trakcie używania lub przemieszczania środka trwałego,

• kosztów zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to zgodnie z ustawą o SSE wyodrębniona, niezamieszkała część terytorium, na którym może być prowadzona działalność gospodarcza na korzystniejszych warunkach niż w innych miejscach.

Obecnie jest w Polsce 14 SSE. Strefy te są ustanawiane w celu przyspieszenia rozwoju danego obszaru, m.in. poprzez:

• zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,

• zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w SSE, który chce skorzystać z pomocy publicznej, powinien uzyskać zezwolenie uprawniające do korzystania z tej pomocy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące:

• dokonywania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,

• zatrudnienia pracowników przez określony czas w określonej liczbie.

Wydatki inwestycyjne uprawniające do otrzymania pomocy publicznej

W rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne określone zostały rodzaje wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

Zapisy rozporządzeń w sprawie specjalnych stref ekonomicznych mówią o tym, że warunkiem udzielenia pomocy jest poniesienie wydatków na:

• nowe inwestycje,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

UWAGA!

Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzeń za wydatki inwestycyjne uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony VAT oraz podatek akcyzowy, jeśli przedsiębiorca ma możliwość ich odliczeń. Wydatki inwestycyjne mogą być więc poniesione na:

• nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, jeśli są zaliczone do składników majątku podatnika,

• rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych określają także m.in. minimalną wysokość kosztów inwestycyjnych, sposób dyskontowania wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy itp.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, wydatki inwestycyjne muszą być przez niego poniesione, tj. muszą być faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym, a nie jedynie zadeklarowane lub zarachowane.

Korzyści wynikające z prowadzenia działalności w SSE

Dochody przedsiębiorcy uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE w ramach zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego.

Zgodnie z zapisami ustaw podatkowych wielkość tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie określonego zezwolenia, jest pomocą publiczną udzielaną temu przedsiębiorcy.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego jest uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Przedsiębiorca, chcąc skorzystać z prawa do zwolnień podatkowych z tytułu nowej inwestycji w SSE oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, musi spełnić kilka warunków.

Tabela. Warunki uprawniające do korzystania ze zwolnień podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Należy pamiętać o tym, że własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, nie może być przeniesiona na inne jednostki przez okres pięciu lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 2, 3 i 12, art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274

• art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 3 ust. 1-2, § 5, § 6 ust. 1 rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie specjalnych stref ekonomicznych, np. z 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej

• art. 28 ust. 2-3 i ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA