REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną.

RADA

REKLAMA

Koszty związane z przeprowadzką zwiększą wartość środków trwałych jednostki, ponieważ są to wydatki związane z przystosowaniem tych środków do używania. Koszty te spółka może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE

Za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia w sprawie SSE uznaje się tylko te wydatki, które przeznaczone zostaną na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych objętych ewidencją majątku przedsiębiorcy.

W księgach rachunkowych wartość początkową środków trwałych ustala się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia kwalifikuje się jako środki trwałe w budowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie oraz środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Do kosztów budowy środków trwałych nie zalicza się kosztów poniesionych po dniu, w którym dostosowano środek trwały do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami jednostki, np.:

• kosztów poniesionych w trakcie używania lub przemieszczania środka trwałego,

• kosztów zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to zgodnie z ustawą o SSE wyodrębniona, niezamieszkała część terytorium, na którym może być prowadzona działalność gospodarcza na korzystniejszych warunkach niż w innych miejscach.

Obecnie jest w Polsce 14 SSE. Strefy te są ustanawiane w celu przyspieszenia rozwoju danego obszaru, m.in. poprzez:

• zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,

• zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w SSE, który chce skorzystać z pomocy publicznej, powinien uzyskać zezwolenie uprawniające do korzystania z tej pomocy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące:

• dokonywania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,

• zatrudnienia pracowników przez określony czas w określonej liczbie.

Wydatki inwestycyjne uprawniające do otrzymania pomocy publicznej

W rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne określone zostały rodzaje wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

Zapisy rozporządzeń w sprawie specjalnych stref ekonomicznych mówią o tym, że warunkiem udzielenia pomocy jest poniesienie wydatków na:

• nowe inwestycje,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

UWAGA!

Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzeń za wydatki inwestycyjne uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony VAT oraz podatek akcyzowy, jeśli przedsiębiorca ma możliwość ich odliczeń. Wydatki inwestycyjne mogą być więc poniesione na:

• nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, jeśli są zaliczone do składników majątku podatnika,

• rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych określają także m.in. minimalną wysokość kosztów inwestycyjnych, sposób dyskontowania wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy itp.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, wydatki inwestycyjne muszą być przez niego poniesione, tj. muszą być faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym, a nie jedynie zadeklarowane lub zarachowane.

Korzyści wynikające z prowadzenia działalności w SSE

Dochody przedsiębiorcy uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE w ramach zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego.

REKLAMA

Zgodnie z zapisami ustaw podatkowych wielkość tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie określonego zezwolenia, jest pomocą publiczną udzielaną temu przedsiębiorcy.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego jest uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Przedsiębiorca, chcąc skorzystać z prawa do zwolnień podatkowych z tytułu nowej inwestycji w SSE oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, musi spełnić kilka warunków.

Tabela. Warunki uprawniające do korzystania ze zwolnień podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Należy pamiętać o tym, że własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, nie może być przeniesiona na inne jednostki przez okres pięciu lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 2, 3 i 12, art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274

• art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 3 ust. 1-2, § 5, § 6 ust. 1 rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie specjalnych stref ekonomicznych, np. z 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej

• art. 28 ust. 2-3 i ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA