REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty związane z przeprowadzką zwiększą wartość środków trwałych jednostki, ponieważ są to wydatki związane z przystosowaniem tych środków do używania. Koszty te spółka może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE

Za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia w sprawie SSE uznaje się tylko te wydatki, które przeznaczone zostaną na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych objętych ewidencją majątku przedsiębiorcy.

W księgach rachunkowych wartość początkową środków trwałych ustala się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia kwalifikuje się jako środki trwałe w budowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie oraz środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Do kosztów budowy środków trwałych nie zalicza się kosztów poniesionych po dniu, w którym dostosowano środek trwały do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami jednostki, np.:

• kosztów poniesionych w trakcie używania lub przemieszczania środka trwałego,

• kosztów zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to zgodnie z ustawą o SSE wyodrębniona, niezamieszkała część terytorium, na którym może być prowadzona działalność gospodarcza na korzystniejszych warunkach niż w innych miejscach.

Obecnie jest w Polsce 14 SSE. Strefy te są ustanawiane w celu przyspieszenia rozwoju danego obszaru, m.in. poprzez:

• zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,

• zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w SSE, który chce skorzystać z pomocy publicznej, powinien uzyskać zezwolenie uprawniające do korzystania z tej pomocy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące:

• dokonywania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,

• zatrudnienia pracowników przez określony czas w określonej liczbie.

Wydatki inwestycyjne uprawniające do otrzymania pomocy publicznej

W rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne określone zostały rodzaje wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

Zapisy rozporządzeń w sprawie specjalnych stref ekonomicznych mówią o tym, że warunkiem udzielenia pomocy jest poniesienie wydatków na:

• nowe inwestycje,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

UWAGA!

Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzeń za wydatki inwestycyjne uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony VAT oraz podatek akcyzowy, jeśli przedsiębiorca ma możliwość ich odliczeń. Wydatki inwestycyjne mogą być więc poniesione na:

• nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, jeśli są zaliczone do składników majątku podatnika,

• rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych określają także m.in. minimalną wysokość kosztów inwestycyjnych, sposób dyskontowania wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy itp.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, wydatki inwestycyjne muszą być przez niego poniesione, tj. muszą być faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym, a nie jedynie zadeklarowane lub zarachowane.

Korzyści wynikające z prowadzenia działalności w SSE

Dochody przedsiębiorcy uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE w ramach zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego.

Zgodnie z zapisami ustaw podatkowych wielkość tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie określonego zezwolenia, jest pomocą publiczną udzielaną temu przedsiębiorcy.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego jest uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Przedsiębiorca, chcąc skorzystać z prawa do zwolnień podatkowych z tytułu nowej inwestycji w SSE oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, musi spełnić kilka warunków.

Tabela. Warunki uprawniające do korzystania ze zwolnień podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Należy pamiętać o tym, że własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, nie może być przeniesiona na inne jednostki przez okres pięciu lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 2, 3 i 12, art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274

• art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 3 ust. 1-2, § 5, § 6 ust. 1 rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie specjalnych stref ekonomicznych, np. z 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej

• art. 28 ust. 2-3 i ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA