REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty związane z przeprowadzką zwiększą wartość środków trwałych jednostki, ponieważ są to wydatki związane z przystosowaniem tych środków do używania. Koszty te spółka może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE

Za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia w sprawie SSE uznaje się tylko te wydatki, które przeznaczone zostaną na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych objętych ewidencją majątku przedsiębiorcy.

REKLAMA

W księgach rachunkowych wartość początkową środków trwałych ustala się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia kwalifikuje się jako środki trwałe w budowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie oraz środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Do kosztów budowy środków trwałych nie zalicza się kosztów poniesionych po dniu, w którym dostosowano środek trwały do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami jednostki, np.:

• kosztów poniesionych w trakcie używania lub przemieszczania środka trwałego,

• kosztów zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to zgodnie z ustawą o SSE wyodrębniona, niezamieszkała część terytorium, na którym może być prowadzona działalność gospodarcza na korzystniejszych warunkach niż w innych miejscach.

Obecnie jest w Polsce 14 SSE. Strefy te są ustanawiane w celu przyspieszenia rozwoju danego obszaru, m.in. poprzez:

• zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,

• zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w SSE, który chce skorzystać z pomocy publicznej, powinien uzyskać zezwolenie uprawniające do korzystania z tej pomocy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące:

• dokonywania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,

• zatrudnienia pracowników przez określony czas w określonej liczbie.

Wydatki inwestycyjne uprawniające do otrzymania pomocy publicznej

W rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne określone zostały rodzaje wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

Zapisy rozporządzeń w sprawie specjalnych stref ekonomicznych mówią o tym, że warunkiem udzielenia pomocy jest poniesienie wydatków na:

• nowe inwestycje,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

UWAGA!

Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzeń za wydatki inwestycyjne uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony VAT oraz podatek akcyzowy, jeśli przedsiębiorca ma możliwość ich odliczeń. Wydatki inwestycyjne mogą być więc poniesione na:

• nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, jeśli są zaliczone do składników majątku podatnika,

• rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych określają także m.in. minimalną wysokość kosztów inwestycyjnych, sposób dyskontowania wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy itp.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, wydatki inwestycyjne muszą być przez niego poniesione, tj. muszą być faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym, a nie jedynie zadeklarowane lub zarachowane.

Korzyści wynikające z prowadzenia działalności w SSE

Dochody przedsiębiorcy uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE w ramach zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego.

Zgodnie z zapisami ustaw podatkowych wielkość tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie określonego zezwolenia, jest pomocą publiczną udzielaną temu przedsiębiorcy.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego jest uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Przedsiębiorca, chcąc skorzystać z prawa do zwolnień podatkowych z tytułu nowej inwestycji w SSE oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, musi spełnić kilka warunków.

Tabela. Warunki uprawniające do korzystania ze zwolnień podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Należy pamiętać o tym, że własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, nie może być przeniesiona na inne jednostki przez okres pięciu lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 2, 3 i 12, art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274

• art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 3 ust. 1-2, § 5, § 6 ust. 1 rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie specjalnych stref ekonomicznych, np. z 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej

• art. 28 ust. 2-3 i ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA