REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Koszty związane z przeprowadzką zwiększą wartość środków trwałych jednostki, ponieważ są to wydatki związane z przystosowaniem tych środków do używania. Koszty te spółka może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE

Za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia w sprawie SSE uznaje się tylko te wydatki, które przeznaczone zostaną na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych objętych ewidencją majątku przedsiębiorcy.

REKLAMA

W księgach rachunkowych wartość początkową środków trwałych ustala się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia kwalifikuje się jako środki trwałe w budowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie oraz środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Do kosztów budowy środków trwałych nie zalicza się kosztów poniesionych po dniu, w którym dostosowano środek trwały do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami jednostki, np.:

• kosztów poniesionych w trakcie używania lub przemieszczania środka trwałego,

• kosztów zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to zgodnie z ustawą o SSE wyodrębniona, niezamieszkała część terytorium, na którym może być prowadzona działalność gospodarcza na korzystniejszych warunkach niż w innych miejscach.

Obecnie jest w Polsce 14 SSE. Strefy te są ustanawiane w celu przyspieszenia rozwoju danego obszaru, m.in. poprzez:

• zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,

• zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w SSE, który chce skorzystać z pomocy publicznej, powinien uzyskać zezwolenie uprawniające do korzystania z tej pomocy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące:

• dokonywania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,

• zatrudnienia pracowników przez określony czas w określonej liczbie.

Wydatki inwestycyjne uprawniające do otrzymania pomocy publicznej

W rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne określone zostały rodzaje wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

Zapisy rozporządzeń w sprawie specjalnych stref ekonomicznych mówią o tym, że warunkiem udzielenia pomocy jest poniesienie wydatków na:

• nowe inwestycje,

• tworzenie nowych miejsc pracy.

UWAGA!

Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzeń za wydatki inwestycyjne uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony VAT oraz podatek akcyzowy, jeśli przedsiębiorca ma możliwość ich odliczeń. Wydatki inwestycyjne mogą być więc poniesione na:

• nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, jeśli są zaliczone do składników majątku podatnika,

• rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

• nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych określają także m.in. minimalną wysokość kosztów inwestycyjnych, sposób dyskontowania wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy itp.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów, aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, wydatki inwestycyjne muszą być przez niego poniesione, tj. muszą być faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym, a nie jedynie zadeklarowane lub zarachowane.

Korzyści wynikające z prowadzenia działalności w SSE

Dochody przedsiębiorcy uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE w ramach zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego.

Zgodnie z zapisami ustaw podatkowych wielkość tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie określonego zezwolenia, jest pomocą publiczną udzielaną temu przedsiębiorcy.

Wielkość zwolnienia od podatku dochodowego jest uzależniona od wysokości wydatków inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Przedsiębiorca, chcąc skorzystać z prawa do zwolnień podatkowych z tytułu nowej inwestycji w SSE oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, musi spełnić kilka warunków.

Tabela. Warunki uprawniające do korzystania ze zwolnień podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Należy pamiętać o tym, że własność składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, nie może być przeniesiona na inne jednostki przez okres pięciu lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 2, 3 i 12, art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274

• art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 3 ust. 1-2, § 5, § 6 ust. 1 rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie specjalnych stref ekonomicznych, np. z 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej

• art. 28 ust. 2-3 i ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA