REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór pracownika na członka zarządu a liczba umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego. Ostatnio został wybrany na członka zarządu naszej spółki. Chcemy go zatrudnić na podstawie umowy o pracę jako członka zarządu. Ponadto, nadal będzie wykonywał pracę kierownika administracyjnego. Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dla pracownika drugą, odrębną umowę o pracę, czy możemy dokonać zmiany dotychczasowej umowy o pracę i zatrudniać go na podstawie jednej umowy?

W przedstawionej sytuacji, aby zatrudnić pracownika jako członka zarządu na podstawie umowy o pracę, mogą Państwo zmienić dotychczasową umowę o pracę pracownika. Najlepiej zrobić to za porozumieniem stron, zatrudniając pracownika w ramach jednej umowy jednocześnie na dwóch stanowiskach, tj. jako członka zarządu i kierownika administracji. Jeżeli pracownik nie zgodzi się na zmianę umowy za porozumieniem stron, można mu ją zmienić na podstawie wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli pracownik nie zgodzi się na nowe warunki pracy, umowa o pracę rozwiąże się definitywnie. W omawianej sytuacji pracownik jest prawdopodobnie zainteresowany wykonywaniem pracy na stanowisku kierownika administracyjnego i jednocześnie członka zarządu, więc dokonywanie zmiany umowy w formie wypowiedzenia zmieniającego nie będzie zapewne konieczne.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jeżeli pracownik - pracując na dwóch stanowiskach - ze względu na dużą liczbę obowiązków nie będzie mógł pracować na pełny etat, ponieważ będzie wykonywał pracę przekraczającą normy czasu właściwe dla pełnego etatu, konieczne będzie zatrudnienie go na podstawie dwóch umów o pracę. Należy bowiem pamiętać, że zatrudnienie pracownika na podstawie jednej umowy na dwóch stanowiskach pracy powoduje, że wymiar czasu pracy tego pracownika nie może być wyższy niż pełny etat. Wówczas jedna umowa będzie określała, w jakim wymiarze czasu pracy pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego, a druga - w jakim wymiarze czasu pracy pracownik wykonuje obowiązki członka zarządu. W takim przypadku, należy dać pracownikowi nową umowę na stanowisko członka zarządu oraz ewentualnie zmienić, np. w zakresie wymiaru etatu albo wynagrodzenia (jeżeli jest to konieczne), umowę na stanowisku kierownika administracyjnego.

Kłopoty w przypadku zatrudnienia członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie dwóch odrębnych umów mogłyby powstać w zakresie rozliczenia czasu pracy, gdyż - wykonując obowiązki kierownika administracyjnego - pracownik nie może jednocześnie pełnić obowiązków członka zarządu. Musiałby zatem np. w godz. od 8.00 do 12.00 pełnić funkcję kierownika administracyjnego, a w godz. od 12.00 do 16.00 zajmować stanowisko członka zarządu. Takie rozdzielenie pracy pracownika pracującego na dwóch stanowiskach mogłoby powodować jedynie kłopoty organizacyjne. Natomiast pracownik, który ma w jednej umowie o pracę dwa stanowiska pracy, może - w zależności od potrzeb - swobodnie łączyć te prace.

Członek zarządu wykonujący pracę na podstawie umowy o pracę jest objęty ochroną wynikającą z przepisów prawa pracy.

Reasumując, przepisy kodeksu spółek handlowych nie rozstrzygają kwestii dotyczącej formy zatrudnienia osoby mającej pełnić funkcję członka zarządu. Sam fakt wyboru na członka zarządu tworzy między osobą wybraną a spółką jedynie stosunek organizacyjny. Nie ma jednak przeszkód prawnych do zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Nie ma przy tym konieczności sporządzania dla niego drugiej umowy o pracę. Wystarczy, że dokonają Państwo zmiany dotychczasowej umowy o pracę, zatrudniając pracownika na dwóch stanowiskach, tj. członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie jednej umowy o pracę na pełny etat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magdalena Opalińska

Podstawa prawna:

• art. 22 i 29 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 18 i 379 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA