REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór pracownika na członka zarządu a liczba umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego. Ostatnio został wybrany na członka zarządu naszej spółki. Chcemy go zatrudnić na podstawie umowy o pracę jako członka zarządu. Ponadto, nadal będzie wykonywał pracę kierownika administracyjnego. Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dla pracownika drugą, odrębną umowę o pracę, czy możemy dokonać zmiany dotychczasowej umowy o pracę i zatrudniać go na podstawie jednej umowy?

W przedstawionej sytuacji, aby zatrudnić pracownika jako członka zarządu na podstawie umowy o pracę, mogą Państwo zmienić dotychczasową umowę o pracę pracownika. Najlepiej zrobić to za porozumieniem stron, zatrudniając pracownika w ramach jednej umowy jednocześnie na dwóch stanowiskach, tj. jako członka zarządu i kierownika administracji. Jeżeli pracownik nie zgodzi się na zmianę umowy za porozumieniem stron, można mu ją zmienić na podstawie wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli pracownik nie zgodzi się na nowe warunki pracy, umowa o pracę rozwiąże się definitywnie. W omawianej sytuacji pracownik jest prawdopodobnie zainteresowany wykonywaniem pracy na stanowisku kierownika administracyjnego i jednocześnie członka zarządu, więc dokonywanie zmiany umowy w formie wypowiedzenia zmieniającego nie będzie zapewne konieczne.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli pracownik - pracując na dwóch stanowiskach - ze względu na dużą liczbę obowiązków nie będzie mógł pracować na pełny etat, ponieważ będzie wykonywał pracę przekraczającą normy czasu właściwe dla pełnego etatu, konieczne będzie zatrudnienie go na podstawie dwóch umów o pracę. Należy bowiem pamiętać, że zatrudnienie pracownika na podstawie jednej umowy na dwóch stanowiskach pracy powoduje, że wymiar czasu pracy tego pracownika nie może być wyższy niż pełny etat. Wówczas jedna umowa będzie określała, w jakim wymiarze czasu pracy pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego, a druga - w jakim wymiarze czasu pracy pracownik wykonuje obowiązki członka zarządu. W takim przypadku, należy dać pracownikowi nową umowę na stanowisko członka zarządu oraz ewentualnie zmienić, np. w zakresie wymiaru etatu albo wynagrodzenia (jeżeli jest to konieczne), umowę na stanowisku kierownika administracyjnego.

Kłopoty w przypadku zatrudnienia członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie dwóch odrębnych umów mogłyby powstać w zakresie rozliczenia czasu pracy, gdyż - wykonując obowiązki kierownika administracyjnego - pracownik nie może jednocześnie pełnić obowiązków członka zarządu. Musiałby zatem np. w godz. od 8.00 do 12.00 pełnić funkcję kierownika administracyjnego, a w godz. od 12.00 do 16.00 zajmować stanowisko członka zarządu. Takie rozdzielenie pracy pracownika pracującego na dwóch stanowiskach mogłoby powodować jedynie kłopoty organizacyjne. Natomiast pracownik, który ma w jednej umowie o pracę dwa stanowiska pracy, może - w zależności od potrzeb - swobodnie łączyć te prace.

Członek zarządu wykonujący pracę na podstawie umowy o pracę jest objęty ochroną wynikającą z przepisów prawa pracy.

Reasumując, przepisy kodeksu spółek handlowych nie rozstrzygają kwestii dotyczącej formy zatrudnienia osoby mającej pełnić funkcję członka zarządu. Sam fakt wyboru na członka zarządu tworzy między osobą wybraną a spółką jedynie stosunek organizacyjny. Nie ma jednak przeszkód prawnych do zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Nie ma przy tym konieczności sporządzania dla niego drugiej umowy o pracę. Wystarczy, że dokonają Państwo zmiany dotychczasowej umowy o pracę, zatrudniając pracownika na dwóch stanowiskach, tj. członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie jednej umowy o pracę na pełny etat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magdalena Opalińska

Podstawa prawna:

• art. 22 i 29 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 18 i 379 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA