REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór pracownika na członka zarządu a liczba umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego. Ostatnio został wybrany na członka zarządu naszej spółki. Chcemy go zatrudnić na podstawie umowy o pracę jako członka zarządu. Ponadto, nadal będzie wykonywał pracę kierownika administracyjnego. Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dla pracownika drugą, odrębną umowę o pracę, czy możemy dokonać zmiany dotychczasowej umowy o pracę i zatrudniać go na podstawie jednej umowy?

W przedstawionej sytuacji, aby zatrudnić pracownika jako członka zarządu na podstawie umowy o pracę, mogą Państwo zmienić dotychczasową umowę o pracę pracownika. Najlepiej zrobić to za porozumieniem stron, zatrudniając pracownika w ramach jednej umowy jednocześnie na dwóch stanowiskach, tj. jako członka zarządu i kierownika administracji. Jeżeli pracownik nie zgodzi się na zmianę umowy za porozumieniem stron, można mu ją zmienić na podstawie wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli pracownik nie zgodzi się na nowe warunki pracy, umowa o pracę rozwiąże się definitywnie. W omawianej sytuacji pracownik jest prawdopodobnie zainteresowany wykonywaniem pracy na stanowisku kierownika administracyjnego i jednocześnie członka zarządu, więc dokonywanie zmiany umowy w formie wypowiedzenia zmieniającego nie będzie zapewne konieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pracownik - pracując na dwóch stanowiskach - ze względu na dużą liczbę obowiązków nie będzie mógł pracować na pełny etat, ponieważ będzie wykonywał pracę przekraczającą normy czasu właściwe dla pełnego etatu, konieczne będzie zatrudnienie go na podstawie dwóch umów o pracę. Należy bowiem pamiętać, że zatrudnienie pracownika na podstawie jednej umowy na dwóch stanowiskach pracy powoduje, że wymiar czasu pracy tego pracownika nie może być wyższy niż pełny etat. Wówczas jedna umowa będzie określała, w jakim wymiarze czasu pracy pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierownika administracyjnego, a druga - w jakim wymiarze czasu pracy pracownik wykonuje obowiązki członka zarządu. W takim przypadku, należy dać pracownikowi nową umowę na stanowisko członka zarządu oraz ewentualnie zmienić, np. w zakresie wymiaru etatu albo wynagrodzenia (jeżeli jest to konieczne), umowę na stanowisku kierownika administracyjnego.

Kłopoty w przypadku zatrudnienia członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie dwóch odrębnych umów mogłyby powstać w zakresie rozliczenia czasu pracy, gdyż - wykonując obowiązki kierownika administracyjnego - pracownik nie może jednocześnie pełnić obowiązków członka zarządu. Musiałby zatem np. w godz. od 8.00 do 12.00 pełnić funkcję kierownika administracyjnego, a w godz. od 12.00 do 16.00 zajmować stanowisko członka zarządu. Takie rozdzielenie pracy pracownika pracującego na dwóch stanowiskach mogłoby powodować jedynie kłopoty organizacyjne. Natomiast pracownik, który ma w jednej umowie o pracę dwa stanowiska pracy, może - w zależności od potrzeb - swobodnie łączyć te prace.

Członek zarządu wykonujący pracę na podstawie umowy o pracę jest objęty ochroną wynikającą z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Reasumując, przepisy kodeksu spółek handlowych nie rozstrzygają kwestii dotyczącej formy zatrudnienia osoby mającej pełnić funkcję członka zarządu. Sam fakt wyboru na członka zarządu tworzy między osobą wybraną a spółką jedynie stosunek organizacyjny. Nie ma jednak przeszkód prawnych do zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Nie ma przy tym konieczności sporządzania dla niego drugiej umowy o pracę. Wystarczy, że dokonają Państwo zmiany dotychczasowej umowy o pracę, zatrudniając pracownika na dwóch stanowiskach, tj. członka zarządu i kierownika administracyjnego na podstawie jednej umowy o pracę na pełny etat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magdalena Opalińska

Podstawa prawna:

• art. 22 i 29 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 18 i 379 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA