REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części. Jak przeprowadzić restrukturyzację?

EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Adam Klęczar, radca prawny
Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części – restrukturyzację działalności gospodarczej trzeba przeprowadzić w sposób przemyślany
Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części – restrukturyzację działalności gospodarczej trzeba przeprowadzić w sposób przemyślany
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu kolejnych pomysłów resortu finansów wielu podatników rozważa podzielenie biznesu na kilka spółek, tak aby przychody żadnej z nich nie przekraczały ustawowych progów, a w konsekwencji nie były objęte fiskalną daniną. Takie działanie krytycznie ocenił niedawno Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznając, że stanowi ono formę sztucznego unikania opodatkowania. Jakkolwiek odmowa wydania opinii zabezpieczającej dotyczyła w tym przypadku podatku od sprzedaży detalicznej, dobrze obrazuje ona generalne podejście organów skarbowych do „pomysłowych” restrukturyzacji.

Branża handlowa obawia się nowego podatku

Jak zakłada Ministerstwo Finansów, od 2021 r. ma zacząć obowiązywać nowy podatek od sprzedaży detalicznej dotyczący przychodów przekraczających z tego tytułu kwotę 17 mln PLN, według stawek: 0,8 proc. (w zakresie przychodów nieprzekraczających kwoty 170 mln zł) i 1,4 proc. (w odniesieniu do przychodów przekraczających wskazany limit). Jakkolwiek pobór „podatku od hipermarketów” jest obecnie zawieszony w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co do jego zgodności z prawem wspólnotowym, to biorąc uwagę stanowisko rzecznika generalnego TSUE, należy spodziewać się, że polski rząd otrzyma zielone światło na wprowadzenie planowanego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od sprzedaży detalicznej niewątpliwie uderza w wielkopowierzchniowe sieci handlowe, które od momentu pojawienia się pierwszych informacji w tym zakresie poszukują rozwiązań mających złagodzić obciążenie nową daniną. Jedna ze spółek wpadła na pomysł podzielenia działalności między kilka podmiotów, dzięki czemu przychody żadnego z nich nie przekroczyłyby ustawowych limitów, a tym samym nie powstałby obowiązek zapłaty podatku. Ze swoją koncepcją spółka podzieliła się z Szefem KAS we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej przedstawiając biznesowe argumenty przemawiające za takim przekształceniem struktury.

Szef KAS krytycznie o „podziałowej” restrukturyzacji

Przedstawiony przez spółkę plan zakładał, że sprzedaż detaliczna będzie prowadzona przez kilkanaście, wydzielonych do tego zadania spółek celowych, w których sama, jako podmiot centralny, posiadałaby udziały podejmując strategiczne decyzje gospodarcze ponosząc jednocześnie ryzyko z tym związane. Wnioskując o wydanie opinii zabezpieczającej wskazała również, że zamierzona restrukturyzacja skutkowałaby zwiększeniem efektywności zarządzania siecią sprzedaży oraz przeniesieniem większej odpowiedzialności na spółki celowe jako dystrybutorów.

Odmawiając wydania opinii zabezpieczającej w dniu 5 października br. (sygn. DKP2.8011.20.2020) Szef KAS uznał, że planowana operacja stanowi próbę sztucznego unikania opodatkowania. Zdaniem organu nie ulega wątpliwości, że w wyniku jej przeprowadzenia powstanie korzyść podatkowa w postaci braku obowiązku zapłaty podatku „handlowego”, a korzyść ta jest głównym celem podjętych działań. Nie zmieniają tego opisane przez spółkę przesłanki biznesowe, które tracą na znaczeniu wobec faktu, że decyzje gospodarcze i związane z nimi ryzyko pozostawione będą w spółce centralnej. Według Szefa KAS, gdyby nie możliwe do osiągnięcia korzyści podatkowe, spółka nie zdecydowałaby się na przeprowadzenie takiej restrukturyzacji.

REKLAMA

Przekształcenie biznesu trzeba dobrze zaplanować

Omawiana sprawa odnosi się wprawdzie do podatku od sprzedaży detalicznej („handlowego”), jednak konkluzje z niej płynące można odnieść również do innych restrukturyzacji dokonywanych przez przedsiębiorców ze względów podatkowych. Wyraźnie widać, że organy skarbowe generalnie nie aprobują podziału działalności między kilka podmiotów w sposób pozwalający na uniknięcie należnej daniny. Ewentualny wniosek o wydanie w tym zakresie opinii zabezpieczającej musi być poparty mocnymi argumentami natury ekonomicznej i biznesowej, które należy wyczerpująco przedstawić Szefowi KAS. Wybór formy i siedziby działalności, jak również nowej struktury korporacyjnej wymaga wszechstronnej analizy możliwych skutków finansowych i podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższych względów wydzielenie biznesu do szeregu mniejszych podmiotów nie będzie również „cudowną” receptą na planowane od maja 2021 r. opodatkowanie spółek komandytowych podatkiem CIT. Również w tym przypadku fiskus może sięgnąć po swoją potężną broń, jaką jest klauzula przeciwko unikania opodatkowania, zarzucając podatnikom, że przekształcenie spółki komandytowej nie posiada gospodarczego uzasadnienia poza zamiarem skorzystania z niższej stawki CIT lub całkowitego uniknięcia daniny - dzięki nieprzekroczeniu ustawowego progu. Również w tym przypadku restrukturyzacja działalności powinna być poprzedzona merytoryczną dyskusją z doświadczonym ekspertem. Obłożenie spółek komandytowych CIT to spore wyzwanie dla przedsiębiorców i ich doradców, ale nawet z tak problematycznej sytuacji można znaleźć rozsądne wyjście.

Radca prawny Adam Klęczar
Kancelaria Empirium

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA