REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części. Jak przeprowadzić restrukturyzację?

EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Adam Klęczar, radca prawny
Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części – restrukturyzację działalności gospodarczej trzeba przeprowadzić w sposób przemyślany
Nie uciekniesz od podatku dzieląc biznes na części – restrukturyzację działalności gospodarczej trzeba przeprowadzić w sposób przemyślany
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu kolejnych pomysłów resortu finansów wielu podatników rozważa podzielenie biznesu na kilka spółek, tak aby przychody żadnej z nich nie przekraczały ustawowych progów, a w konsekwencji nie były objęte fiskalną daniną. Takie działanie krytycznie ocenił niedawno Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznając, że stanowi ono formę sztucznego unikania opodatkowania. Jakkolwiek odmowa wydania opinii zabezpieczającej dotyczyła w tym przypadku podatku od sprzedaży detalicznej, dobrze obrazuje ona generalne podejście organów skarbowych do „pomysłowych” restrukturyzacji.

Branża handlowa obawia się nowego podatku

Jak zakłada Ministerstwo Finansów, od 2021 r. ma zacząć obowiązywać nowy podatek od sprzedaży detalicznej dotyczący przychodów przekraczających z tego tytułu kwotę 17 mln PLN, według stawek: 0,8 proc. (w zakresie przychodów nieprzekraczających kwoty 170 mln zł) i 1,4 proc. (w odniesieniu do przychodów przekraczających wskazany limit). Jakkolwiek pobór „podatku od hipermarketów” jest obecnie zawieszony w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co do jego zgodności z prawem wspólnotowym, to biorąc uwagę stanowisko rzecznika generalnego TSUE, należy spodziewać się, że polski rząd otrzyma zielone światło na wprowadzenie planowanego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od sprzedaży detalicznej niewątpliwie uderza w wielkopowierzchniowe sieci handlowe, które od momentu pojawienia się pierwszych informacji w tym zakresie poszukują rozwiązań mających złagodzić obciążenie nową daniną. Jedna ze spółek wpadła na pomysł podzielenia działalności między kilka podmiotów, dzięki czemu przychody żadnego z nich nie przekroczyłyby ustawowych limitów, a tym samym nie powstałby obowiązek zapłaty podatku. Ze swoją koncepcją spółka podzieliła się z Szefem KAS we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej przedstawiając biznesowe argumenty przemawiające za takim przekształceniem struktury.

Szef KAS krytycznie o „podziałowej” restrukturyzacji

Przedstawiony przez spółkę plan zakładał, że sprzedaż detaliczna będzie prowadzona przez kilkanaście, wydzielonych do tego zadania spółek celowych, w których sama, jako podmiot centralny, posiadałaby udziały podejmując strategiczne decyzje gospodarcze ponosząc jednocześnie ryzyko z tym związane. Wnioskując o wydanie opinii zabezpieczającej wskazała również, że zamierzona restrukturyzacja skutkowałaby zwiększeniem efektywności zarządzania siecią sprzedaży oraz przeniesieniem większej odpowiedzialności na spółki celowe jako dystrybutorów.

Odmawiając wydania opinii zabezpieczającej w dniu 5 października br. (sygn. DKP2.8011.20.2020) Szef KAS uznał, że planowana operacja stanowi próbę sztucznego unikania opodatkowania. Zdaniem organu nie ulega wątpliwości, że w wyniku jej przeprowadzenia powstanie korzyść podatkowa w postaci braku obowiązku zapłaty podatku „handlowego”, a korzyść ta jest głównym celem podjętych działań. Nie zmieniają tego opisane przez spółkę przesłanki biznesowe, które tracą na znaczeniu wobec faktu, że decyzje gospodarcze i związane z nimi ryzyko pozostawione będą w spółce centralnej. Według Szefa KAS, gdyby nie możliwe do osiągnięcia korzyści podatkowe, spółka nie zdecydowałaby się na przeprowadzenie takiej restrukturyzacji.

REKLAMA

Przekształcenie biznesu trzeba dobrze zaplanować

Omawiana sprawa odnosi się wprawdzie do podatku od sprzedaży detalicznej („handlowego”), jednak konkluzje z niej płynące można odnieść również do innych restrukturyzacji dokonywanych przez przedsiębiorców ze względów podatkowych. Wyraźnie widać, że organy skarbowe generalnie nie aprobują podziału działalności między kilka podmiotów w sposób pozwalający na uniknięcie należnej daniny. Ewentualny wniosek o wydanie w tym zakresie opinii zabezpieczającej musi być poparty mocnymi argumentami natury ekonomicznej i biznesowej, które należy wyczerpująco przedstawić Szefowi KAS. Wybór formy i siedziby działalności, jak również nowej struktury korporacyjnej wymaga wszechstronnej analizy możliwych skutków finansowych i podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższych względów wydzielenie biznesu do szeregu mniejszych podmiotów nie będzie również „cudowną” receptą na planowane od maja 2021 r. opodatkowanie spółek komandytowych podatkiem CIT. Również w tym przypadku fiskus może sięgnąć po swoją potężną broń, jaką jest klauzula przeciwko unikania opodatkowania, zarzucając podatnikom, że przekształcenie spółki komandytowej nie posiada gospodarczego uzasadnienia poza zamiarem skorzystania z niższej stawki CIT lub całkowitego uniknięcia daniny - dzięki nieprzekroczeniu ustawowego progu. Również w tym przypadku restrukturyzacja działalności powinna być poprzedzona merytoryczną dyskusją z doświadczonym ekspertem. Obłożenie spółek komandytowych CIT to spore wyzwanie dla przedsiębiorców i ich doradców, ale nawet z tak problematycznej sytuacji można znaleźć rozsądne wyjście.

Radca prawny Adam Klęczar
Kancelaria Empirium

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA