REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian w VAT od 2021 r. Co czeka podatników?

Zmiany w VAT od 2021 r.
Zmiany w VAT od 2021 r.
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).

W dniu 28 października 2020 roku Rada Ministrów przyjęła projekt zmian ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo bankowe z dnia 14 sierpnia 2020 r. (dalej: Projekt), przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaproponowane przez ustawodawcę zmiany w VAT dotyczą poniższych obszarów.

Korygowanie faktur

W miejsce dotychczasowych przepisów dotyczących korygowania faktur, wprowadzono uproszczenia, w wyniku którego nie będzie obowiązywał obowiązek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej.1 Podatnik będzie dokonywał obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego już w okresie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki transakcji.2 W tym samym okresie nabywca będzie zobowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego, która wynika z uzgodnienia pomiędzy podatnikami. W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zwiększeniu wówczas korekty dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zmiany podstawy opodatkowania.3

W wyniku powyższego, zmiana ta zdejmie z przedsiębiorcy obowiązek pozyskiwania i gromadzenia potwierdzeń odbioru faktur korygujących przy korektach obniżających podstawę opodatkowania.

REKLAMA

Ułatwienia dla eksporterów

Po wejściu w życie nowych przepisów, wydłużony zostanie termin na wywóz towarów dla zachowania stawki 0 proc. VAT przy opodatkowaniu zaliczek związanych z eksportem towarów – z 2 na 6 miesięcy4. Obecnie przepisy ustawy VAT dotyczące eksportu towaru stanowią, iż w przypadku otrzymania zaliczki na poczet przyszłej dostawy i nie dokonania wywozu towaru w ciągu 2 miesięcy, podatnik ma obowiązek wykazania zaliczki w deklaracji VAT wstecz ze stawką podatku VAT obowiązującą w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspólne kursy walut dla rozliczenia transakcji VAT z podatkiem dochodowym

Wraz z wprowadzanymi zmianami  Podatnik będzie uprawniony do wyboru sposobu przeliczania kursu walut jak dla przeliczenia przychodu w podatku dochodowym5, czyli według średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień uzyskania przychodu. Natomiast za datę powstania przychodu/datę sprzedaży uważa się dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub dostarczenia towaru/wykonania usługi.

Dotychczas na gruncie podatku VAT przeliczenia walut obcych na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Jeśli jednak faktura zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Wiążące Informacje Stawkowe

Zgodnie z przyjętymi przepisami wprowadzono rozszerzenie ochrony związanej z Wiążącą Informacją Stawkową (WIS) dla towarów lub usług identyfikowanych w VAT według PKWiU.

Obecnie WIS-y mogą wygasnąć w sytuacji gdy przepisy VAT zostaną zmienione bądź wygasną, podczas gdy po wejściu w życie SLIM VAT będą one ważne 3 lata.6 Od momentu wejścia w życie powyższej nowelizacji przepisów, termin ten będzie naliczany do aktualnie obowiązujących.

Możliwe będzie również uzyskanie WIS-u dla towarów klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług np. dla towarów objętych mechanizmem podzielonej płatności, czego obecne przepisy nie przewidują.7

WIS nie będzie wydawana gdy w sprawie, o którą pyta podatnik prowadzone jest postępowanie podatkowe bądź sprawa zostanie rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego8 Ponadto, w sytuacji gdy WIS stanowić będzie element czynności będącej przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa wówczas organy podatkowe nie będą związane daną informacją stawkową.9

Wprowadzono również  5-letni okres ważności WIS.

Korzyści finansowe dla przedsiębiorców przy odliczeniu podatku VAT

Po wejściu w życie zmian, termin do odliczenia podatku VAT naliczonego na bieżąco zostanie wydłużony do 4 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).10 Przy czym, dotychczasowy termin do odliczenia wynosił maksymalnie do 3 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).

Możliwe będzie odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych jeżeli będą one nabyte w celu ich odsprzedaży.11 Obecnie obowiązujące przepisy wykluczają  taką możliwość możliwości.

Zwiększenie limitu kwoty na prezenty o małej wartości z 10 zł do 20 zł.12

Zwrot podróżnym – TAX FREE

Zmianie ulegnie aktualnie obowiązująca procedura zwrotu podatku VAT dla cudzoziemców. Aktualnie sprzedawca wystawia kupującemu paragon z naliczonym VAT i przekazuje imienny papierowy dokument, który przekazywany jest celnikowi który potwierdza wywóz towaru.

Tym samym, zmiany w Tax Free oznaczają także wprowadzenie obowiązku stosowania kas on-line dla sprzedawców uczestniczących w procedurze zwrotu podatku podróżnym.

Od 1 stycznia 2022 roku system ten będzie rozliczany elektronicznie, natomiast od lipca 1 lipca 2021 będzie istniała możliwość  wcześniejszej rejestracji podatników na Platformie Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Każdy sprzedawca w momencie sprzedaży będzie musiał wystawić elektroniczny dokument Tax Free i za pomocą aplikacji przesłać do systemu informatycznego. W takiej sytuacji podstawą do zwrotu podatku będzie elektroniczne potwierdzenie przez celnika wywozu towaru za granice.13

Zmiany redakcyjno - doprecyzujące

Wprowadzone zmiany redakcyjne i doprecyzujące powstały w wyniku pojawiąjących się wątpliwości pod kątem zgodności przepisów ustawy o VAT z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, w wyniku których rezygnowano z zamieszczania numerów PESEL w wykazie podatników VAT14.

Zmianie uległy również przepisy dotyczące wykazu podatników VAT oraz stawek VAT, które znacząco ułatwią podatnikom praktyczne stosowanie prawa przez ograniczenie wątpliwości interpretacyjnych. Przedmiotowe zmiany dotyczyły m.in. definicji rolnika ryczałtowego, definicji czasopism regionalnych lub lokalnych, czy w zapisach załączników nr 315 i nr 1016 do ustawy o VAT.

Doprecyzowanie przepisów JPK_VAT

W zakresie kar za błędy w ewidencji przyjęta nowelizacja przepisów wprowadza odesłania do stosowania przepisów Działu IV ustawy - Ordynacja podatkowa17 do kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o VAT. Przedstawiona zmiana zapewnieni możliwość stosowania jednolitej procedury w ramach czynności urzędów skarbowych prowadzonych na nowym JPK_VAT.

Accreo

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

_________________________

1 Art. 1 pkt. 3 lit. b ustawy nowelizującej o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe.

2 Art. 1 pkt. 3 lit. a ww ustawy nowelizującej.

3 Art. 1 pkt 3 lit. d ww ustawy nowelizującej.

4 Art. 1 pkt 6 ww ustawy nowelizującej.

5 Art. 1 pkt 5 ww ustawy nowelizującej.

6 Art. 1 pkt. 10 ww ustawy nowelizującej.

7 Art. 1 pkt 7 ww ustawy nowelizującej.

8 Art. 1 pkt 8 ww ustawy nowelizującej.

9 Art. 1 pkt 9 ww ustawy nowelizującej.

10 Art. 1 pkt 12 ww ustawy nowelizującej.

11 Art. 1 pkt 13 ww ustawy nowelizującej.

12 Art. 1 pkt 2 ww ustawy nowelizującej.

13 Art. 1 pkt 29 ww ustawy nowelizującej.

14 Art. 1 pkt 15 ww ustawy nowelizującej.

15 Art. 1 pkt 38 ww ustawy nowelizującej.

16 Art. 1 pkt 39 ww ustawy nowelizującej.

17 Art. 1 pkt 25 ww ustawy nowelizującej.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA