REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian w VAT od 2021 r. Co czeka podatników?

Zmiany w VAT od 2021 r.
Zmiany w VAT od 2021 r.
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).

W dniu 28 października 2020 roku Rada Ministrów przyjęła projekt zmian ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo bankowe z dnia 14 sierpnia 2020 r. (dalej: Projekt), przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaproponowane przez ustawodawcę zmiany w VAT dotyczą poniższych obszarów.

Korygowanie faktur

W miejsce dotychczasowych przepisów dotyczących korygowania faktur, wprowadzono uproszczenia, w wyniku którego nie będzie obowiązywał obowiązek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej.1 Podatnik będzie dokonywał obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego już w okresie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki transakcji.2 W tym samym okresie nabywca będzie zobowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego, która wynika z uzgodnienia pomiędzy podatnikami. W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zwiększeniu wówczas korekty dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zmiany podstawy opodatkowania.3

W wyniku powyższego, zmiana ta zdejmie z przedsiębiorcy obowiązek pozyskiwania i gromadzenia potwierdzeń odbioru faktur korygujących przy korektach obniżających podstawę opodatkowania.

REKLAMA

Ułatwienia dla eksporterów

Po wejściu w życie nowych przepisów, wydłużony zostanie termin na wywóz towarów dla zachowania stawki 0 proc. VAT przy opodatkowaniu zaliczek związanych z eksportem towarów – z 2 na 6 miesięcy4. Obecnie przepisy ustawy VAT dotyczące eksportu towaru stanowią, iż w przypadku otrzymania zaliczki na poczet przyszłej dostawy i nie dokonania wywozu towaru w ciągu 2 miesięcy, podatnik ma obowiązek wykazania zaliczki w deklaracji VAT wstecz ze stawką podatku VAT obowiązującą w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspólne kursy walut dla rozliczenia transakcji VAT z podatkiem dochodowym

Wraz z wprowadzanymi zmianami  Podatnik będzie uprawniony do wyboru sposobu przeliczania kursu walut jak dla przeliczenia przychodu w podatku dochodowym5, czyli według średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień uzyskania przychodu. Natomiast za datę powstania przychodu/datę sprzedaży uważa się dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub dostarczenia towaru/wykonania usługi.

Dotychczas na gruncie podatku VAT przeliczenia walut obcych na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Jeśli jednak faktura zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Wiążące Informacje Stawkowe

Zgodnie z przyjętymi przepisami wprowadzono rozszerzenie ochrony związanej z Wiążącą Informacją Stawkową (WIS) dla towarów lub usług identyfikowanych w VAT według PKWiU.

Obecnie WIS-y mogą wygasnąć w sytuacji gdy przepisy VAT zostaną zmienione bądź wygasną, podczas gdy po wejściu w życie SLIM VAT będą one ważne 3 lata.6 Od momentu wejścia w życie powyższej nowelizacji przepisów, termin ten będzie naliczany do aktualnie obowiązujących.

Możliwe będzie również uzyskanie WIS-u dla towarów klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług np. dla towarów objętych mechanizmem podzielonej płatności, czego obecne przepisy nie przewidują.7

WIS nie będzie wydawana gdy w sprawie, o którą pyta podatnik prowadzone jest postępowanie podatkowe bądź sprawa zostanie rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego8 Ponadto, w sytuacji gdy WIS stanowić będzie element czynności będącej przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa wówczas organy podatkowe nie będą związane daną informacją stawkową.9

Wprowadzono również  5-letni okres ważności WIS.

Korzyści finansowe dla przedsiębiorców przy odliczeniu podatku VAT

Po wejściu w życie zmian, termin do odliczenia podatku VAT naliczonego na bieżąco zostanie wydłużony do 4 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).10 Przy czym, dotychczasowy termin do odliczenia wynosił maksymalnie do 3 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).

Możliwe będzie odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych jeżeli będą one nabyte w celu ich odsprzedaży.11 Obecnie obowiązujące przepisy wykluczają  taką możliwość możliwości.

Zwiększenie limitu kwoty na prezenty o małej wartości z 10 zł do 20 zł.12

Zwrot podróżnym – TAX FREE

Zmianie ulegnie aktualnie obowiązująca procedura zwrotu podatku VAT dla cudzoziemców. Aktualnie sprzedawca wystawia kupującemu paragon z naliczonym VAT i przekazuje imienny papierowy dokument, który przekazywany jest celnikowi który potwierdza wywóz towaru.

Tym samym, zmiany w Tax Free oznaczają także wprowadzenie obowiązku stosowania kas on-line dla sprzedawców uczestniczących w procedurze zwrotu podatku podróżnym.

Od 1 stycznia 2022 roku system ten będzie rozliczany elektronicznie, natomiast od lipca 1 lipca 2021 będzie istniała możliwość  wcześniejszej rejestracji podatników na Platformie Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Każdy sprzedawca w momencie sprzedaży będzie musiał wystawić elektroniczny dokument Tax Free i za pomocą aplikacji przesłać do systemu informatycznego. W takiej sytuacji podstawą do zwrotu podatku będzie elektroniczne potwierdzenie przez celnika wywozu towaru za granice.13

Zmiany redakcyjno - doprecyzujące

Wprowadzone zmiany redakcyjne i doprecyzujące powstały w wyniku pojawiąjących się wątpliwości pod kątem zgodności przepisów ustawy o VAT z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, w wyniku których rezygnowano z zamieszczania numerów PESEL w wykazie podatników VAT14.

Zmianie uległy również przepisy dotyczące wykazu podatników VAT oraz stawek VAT, które znacząco ułatwią podatnikom praktyczne stosowanie prawa przez ograniczenie wątpliwości interpretacyjnych. Przedmiotowe zmiany dotyczyły m.in. definicji rolnika ryczałtowego, definicji czasopism regionalnych lub lokalnych, czy w zapisach załączników nr 315 i nr 1016 do ustawy o VAT.

Doprecyzowanie przepisów JPK_VAT

W zakresie kar za błędy w ewidencji przyjęta nowelizacja przepisów wprowadza odesłania do stosowania przepisów Działu IV ustawy - Ordynacja podatkowa17 do kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o VAT. Przedstawiona zmiana zapewnieni możliwość stosowania jednolitej procedury w ramach czynności urzędów skarbowych prowadzonych na nowym JPK_VAT.

Accreo

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

_________________________

1 Art. 1 pkt. 3 lit. b ustawy nowelizującej o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe.

2 Art. 1 pkt. 3 lit. a ww ustawy nowelizującej.

3 Art. 1 pkt 3 lit. d ww ustawy nowelizującej.

4 Art. 1 pkt 6 ww ustawy nowelizującej.

5 Art. 1 pkt 5 ww ustawy nowelizującej.

6 Art. 1 pkt. 10 ww ustawy nowelizującej.

7 Art. 1 pkt 7 ww ustawy nowelizującej.

8 Art. 1 pkt 8 ww ustawy nowelizującej.

9 Art. 1 pkt 9 ww ustawy nowelizującej.

10 Art. 1 pkt 12 ww ustawy nowelizującej.

11 Art. 1 pkt 13 ww ustawy nowelizującej.

12 Art. 1 pkt 2 ww ustawy nowelizującej.

13 Art. 1 pkt 29 ww ustawy nowelizującej.

14 Art. 1 pkt 15 ww ustawy nowelizującej.

15 Art. 1 pkt 38 ww ustawy nowelizującej.

16 Art. 1 pkt 39 ww ustawy nowelizującej.

17 Art. 1 pkt 25 ww ustawy nowelizującej.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA