REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie byłemu wspólnikowi nieruchomości w ramach rozliczeń w udziałach spółki podlega VAT

Agnieszka Jasiorowska

REKLAMA

Czy w związku z wystąpieniem ze spółki jawnej jednego ze wspólników i przekazaniem mu w ramach rozliczeń w udziałach spółki prawa wieczystego użytkowania gruntów i prawa własności budynku użytkowego (przy nabyciu pierwotnym spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytego budynku) powstaje obowiązek opodatkowania VAT tych czynności przez spółkę? Czy transakcja ta rodzi skutki podatkowe w zakresie VAT dla występującego wspólnika?
RADA
Tak, czynność ta podlega opodatkowaniu VAT. Całość transakcji należy opodatkować stawką 22%. Dla występującego wspólnika transakcja ta nie rodzi skutków w zakresie VAT.
UZASADNIENIE
Przepisy kodeksu spółek handlowych stanowią, że w przypadku wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej istnieje obowiązek rozliczenia się z tym wspólnikiem (art. 65 § 1-5 k.s.h.).
Rozliczenie to następuje m.in. poprzez wypłatę udziału kapitałowego ustalonego na podstawie wartości wkładu wniesionego do spółki, powiększonego o pozostawione w spółce zyski i ewentualnie pomniejszonego o kwotę partycypowania w stratach.
Zasadą jest, że udział powinien być wypłacony w pieniądzu (art. 65 § 3 ). Jednak w przypadku zgodnego działania wszystkich wspólników spółki jawnej wypłata udziału kapitałowego może nastąpić poprzez wydanie nabytych lub wytworzonych w trakcie trwania spółki środków trwałych i innych składników majątku w naturze. Taki sposób rozliczenia VAT przyjęła Państwa spółka.
Jeżeli spółka w miejsce świadczenia pieniężnego wyda wspólnikowi towar stanowiący równowartość tego świadczenia, to aby odpowiedzieć, czy czynność ta podlega VAT, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z dostawą towarów. Dostawa towarów to przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spłata udziału nastąpi poprzez przekazanie występującemu wspólnikowi m.in. własności budynków i prawa użytkowania wieczystego gruntu, będących własnością spółki. Dochodzi więc w tym przypadku do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a tym samym powyższa czynność spełnia definicję dostawy towarów. Oznacza to, że podlega ona opodatkowaniu VAT. Jednocześnie dostawa ta ma charakter odpłatny, gdyż przeniesienie prawa własności i użytkowania wieczystego następuje w zamian za wniesione wcześniej udziały.
Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. Jak czytamy w piśmie z 27 lutego 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, nr PP/443-231/05/06: „Jeżeli zatem spółka w miejsce świadczenia pieniężnego wyda wspólnikowi towar równowartości tego świadczenia, czynność ta (dostawa) ma bezspornie charakter odpłatny, a wynagrodzenie stanowi równowartość należnego świadczenia pieniężnego. Reasumując, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że wydanie przez Spółkę (Wnioskodawcę) występującemu wspólnikowi towarów w miejsce należnego świadczenia pieniężnego, o którym mowa we wniosku, stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Dotyczy to wszystkich towarów stanowiących własność Spółki, związanych z jej działalnością, niezależnie od sposobu ich nabycia, tj. wytworzonych i zakupionych przez Spółkę, jak również wniesionych do Spółki jako wkłady niepieniężne (aporty); opodatkowaniu nie podlegają natomiast towary stanowiące własność wspólnika i przekazane Spółce wyłącznie do używania (np. na podstawie umowy użyczenia). Tut. organ informuje, że podatek VAT od ww. czynności nalicza się według stawek obowiązujących dla dostawy poszczególnych towarów, z uwzględnieniem zwolnień przedmiotowych przewidzianych w omawianej ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (m.in. zwolnienie dostawy towarów używanych -- art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 i ust. 6 ustawy) i w przepisach wykonawczych”.
Będą w tym przypadku obowiązywały takie same zasady opodatkowania, jak gdyby spółka sprzedawała nieruchomość wraz z prawem użytkowania wieczystego. VAT od ww. czynności nalicza się według stawek obowiązujących dla dostawy poszczególnych towarów, z uwzględnieniem zwolnień przewidzianych w ustawie - m.in. zwolnienia dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jednak w Państwa przypadku zwolnienia dotyczącego towarów używanych nie można zastosować, ponieważ przy nabyciu budynku przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Skoro jest to budynek użytkowy, jego dostawa będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 22%. W tym miejscu należy jeszcze wspomnieć o postanowieniach art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika z niego, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Dostawa (sprzedaż) zabudowanego gruntu podlega w całości opodatkowaniu według stawki odpowiedniej dla budynku znajdującego się na tym gruncie.
 
Przykład
Spółka w ramach rozliczeń ze wspólnikiem przekazała mu nieruchomość (data zakończenia budowy 1995 r.), która ma charakter użytkowy. Przy nabyciu nieruchomości spółka nie odliczyła VAT. Wartość gruntu wyniosła 10 000 zł, natomiast nieruchomości 150 000 zł. Budynek można potraktować jako towar używany, dlatego całość obrotu w kwocie 160 000 zł będzie korzystała ze zwolnienia.
 
Jeśli wspólnik jest podatnikiem VAT, będzie istniał również obowiązek wystawienia faktury VAT. Jeśli nie, to fakturę wystawimy tylko na żądanie wspólnika.
Na wspólniku nie ciążą żadne obowiązki w VAT z tytułu nabycia nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego.
 
• art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 
Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA