REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie byłemu wspólnikowi nieruchomości w ramach rozliczeń w udziałach spółki podlega VAT

Agnieszka Jasiorowska

REKLAMA

Czy w związku z wystąpieniem ze spółki jawnej jednego ze wspólników i przekazaniem mu w ramach rozliczeń w udziałach spółki prawa wieczystego użytkowania gruntów i prawa własności budynku użytkowego (przy nabyciu pierwotnym spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytego budynku) powstaje obowiązek opodatkowania VAT tych czynności przez spółkę? Czy transakcja ta rodzi skutki podatkowe w zakresie VAT dla występującego wspólnika?
RADA
Tak, czynność ta podlega opodatkowaniu VAT. Całość transakcji należy opodatkować stawką 22%. Dla występującego wspólnika transakcja ta nie rodzi skutków w zakresie VAT.
UZASADNIENIE
Przepisy kodeksu spółek handlowych stanowią, że w przypadku wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej istnieje obowiązek rozliczenia się z tym wspólnikiem (art. 65 § 1-5 k.s.h.).
Rozliczenie to następuje m.in. poprzez wypłatę udziału kapitałowego ustalonego na podstawie wartości wkładu wniesionego do spółki, powiększonego o pozostawione w spółce zyski i ewentualnie pomniejszonego o kwotę partycypowania w stratach.
Zasadą jest, że udział powinien być wypłacony w pieniądzu (art. 65 § 3 ). Jednak w przypadku zgodnego działania wszystkich wspólników spółki jawnej wypłata udziału kapitałowego może nastąpić poprzez wydanie nabytych lub wytworzonych w trakcie trwania spółki środków trwałych i innych składników majątku w naturze. Taki sposób rozliczenia VAT przyjęła Państwa spółka.
Jeżeli spółka w miejsce świadczenia pieniężnego wyda wspólnikowi towar stanowiący równowartość tego świadczenia, to aby odpowiedzieć, czy czynność ta podlega VAT, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z dostawą towarów. Dostawa towarów to przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spłata udziału nastąpi poprzez przekazanie występującemu wspólnikowi m.in. własności budynków i prawa użytkowania wieczystego gruntu, będących własnością spółki. Dochodzi więc w tym przypadku do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a tym samym powyższa czynność spełnia definicję dostawy towarów. Oznacza to, że podlega ona opodatkowaniu VAT. Jednocześnie dostawa ta ma charakter odpłatny, gdyż przeniesienie prawa własności i użytkowania wieczystego następuje w zamian za wniesione wcześniej udziały.
Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. Jak czytamy w piśmie z 27 lutego 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, nr PP/443-231/05/06: „Jeżeli zatem spółka w miejsce świadczenia pieniężnego wyda wspólnikowi towar równowartości tego świadczenia, czynność ta (dostawa) ma bezspornie charakter odpłatny, a wynagrodzenie stanowi równowartość należnego świadczenia pieniężnego. Reasumując, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że wydanie przez Spółkę (Wnioskodawcę) występującemu wspólnikowi towarów w miejsce należnego świadczenia pieniężnego, o którym mowa we wniosku, stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Dotyczy to wszystkich towarów stanowiących własność Spółki, związanych z jej działalnością, niezależnie od sposobu ich nabycia, tj. wytworzonych i zakupionych przez Spółkę, jak również wniesionych do Spółki jako wkłady niepieniężne (aporty); opodatkowaniu nie podlegają natomiast towary stanowiące własność wspólnika i przekazane Spółce wyłącznie do używania (np. na podstawie umowy użyczenia). Tut. organ informuje, że podatek VAT od ww. czynności nalicza się według stawek obowiązujących dla dostawy poszczególnych towarów, z uwzględnieniem zwolnień przedmiotowych przewidzianych w omawianej ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (m.in. zwolnienie dostawy towarów używanych -- art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 i ust. 6 ustawy) i w przepisach wykonawczych”.
Będą w tym przypadku obowiązywały takie same zasady opodatkowania, jak gdyby spółka sprzedawała nieruchomość wraz z prawem użytkowania wieczystego. VAT od ww. czynności nalicza się według stawek obowiązujących dla dostawy poszczególnych towarów, z uwzględnieniem zwolnień przewidzianych w ustawie - m.in. zwolnienia dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jednak w Państwa przypadku zwolnienia dotyczącego towarów używanych nie można zastosować, ponieważ przy nabyciu budynku przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Skoro jest to budynek użytkowy, jego dostawa będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 22%. W tym miejscu należy jeszcze wspomnieć o postanowieniach art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika z niego, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Dostawa (sprzedaż) zabudowanego gruntu podlega w całości opodatkowaniu według stawki odpowiedniej dla budynku znajdującego się na tym gruncie.
 
Przykład
Spółka w ramach rozliczeń ze wspólnikiem przekazała mu nieruchomość (data zakończenia budowy 1995 r.), która ma charakter użytkowy. Przy nabyciu nieruchomości spółka nie odliczyła VAT. Wartość gruntu wyniosła 10 000 zł, natomiast nieruchomości 150 000 zł. Budynek można potraktować jako towar używany, dlatego całość obrotu w kwocie 160 000 zł będzie korzystała ze zwolnienia.
 
Jeśli wspólnik jest podatnikiem VAT, będzie istniał również obowiązek wystawienia faktury VAT. Jeśli nie, to fakturę wystawimy tylko na żądanie wspólnika.
Na wspólniku nie ciążą żadne obowiązki w VAT z tytułu nabycia nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego.
 
• art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 
Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA