REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

Justyna Grywińska

REKLAMA

W 2006 r. spółka poniosła stratę w wysokości 14 000 zł. Czy w 2007 r. mogę odliczać od dochodu 50% już w pierwszych dwóch miesiącach, czy mogę przez każdy miesiąc odliczać po 7000 zł?

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Stratę z danego roku można rozliczyć w ciągu kolejnych pięciu lat, jednak wysokość obniżenia dochodu w danym roku nie może przekroczyć 50% rozliczanej straty. Jeżeli wystarczy dochodu w latach 2007 i 2008, to całą stratę z 2006 r. można będzie rozliczyć w ciągu tego okresu. Dlatego interpretowanie rozliczenia miesięcznego straty jest błędem. Maksymalną kwotę, 50% odpisu, należy traktować w skali roku, nawet jeżeli stratę odpowiadającą tej kwocie spółka może odpisać już w pierwszym miesiącu nowego roku.

uzasadnienie

Z pytania nie wynika jednoznacznie, czy jest to strata podatkowa czy księgowa. Dlatego na początku należy zwrócić uwagę, że strata podatkowa nie jest tożsama ze stratą finansową.

Strata księgowa (bilansowa) jest ustalana zgodnie z zasadami rachunkowości. Natomiast strata podatkowa jest ustalana wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość zysku lub straty mają tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania, zasady przypisywania ich danemu rokowi podatkowemu oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, rozbieżności między wielkością wyniku bilansowego w ujęciu rachunkowym, czyli zyskiem lub stratą bilansową, a wielkością dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą być bardzo znaczne. Może się tak stać, że spółka przy wykazaniu zysku bilansowego w danym roku podatkowym ponosi stratę podatkową lub odwrotnie - przy powstaniu straty w ujęciu rachunkowym w bilansowym wystąpi w tym samym czasie dochód podlegający opodatkowaniu.

Kwestię rozliczania strat z lat ubiegłych obowiązujące przepisy regulują dość klarownie, a mianowicie dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę z tego samego źródła przychodów. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikom, którzy na działalności gospodarczej ponieśli stratę podatkową, przysługuje prawo do jej pokrycia z przyszłych dochodów uzyskanych w latach następnych. Stratę z danego roku można rozliczyć przez pomniejszenie dochodu w ciągu pięciu kolejno po sobie następujących lat podatkowych, z tym że wysokość pomniejszenia nie może w ciągu jednego roku podatkowego przekroczyć 50% straty.

W odliczeniu straty występują dwa ważne warunki:

l warunek I

Maksymalna wysokość straty możliwa do rozliczenia w jednym roku to 50%. Oznacza to również, że okres odliczania straty nie może być krótszy niż dwa lata.

l warunek II

Dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę tylko z tego samego źródła przychodów.

Przykład

Spółka X wykazuje następujące dane finansowe za trzy kolejne lata podatkowe:

1. W 2003 r. poniesiono stratę w wysokości 500 000 zł.

2. W 2004 r. osiągnięto dochód w wysokości 150 000 zł.

3. W 2005 r. osiągnięto dochód w wysokości 800 000 zł.

4. W 2004 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. tylko do wysokości osiągniętego dochodu w 2004 r. to jest 150 000 zł. Pozostała kwota do odliczenia: 350 000 zł.

5. W 2005 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. w wysokości 250 000 zł, tj. 50% poniesionej straty (500 000 zł : 2 = 250 000 zł). Pozostała kwota do odliczenia: 100 000 zł.

6. W 2006 r. spółka X odpisuje 100 000 zł.

Wysokość strat do odliczenia powinna być wykazana w informacji CIT-8/O w pozycjach 18-38.

Uwaga!

Stratę można odliczać bądź w zeznaniu rocznym (CIT-8), bądź w trakcie roku podatkowego przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy.

Na koniec należy podkreślić, że stratę podatkową można odliczyć jedynie od dochodu podatkowego. W takiej sytuacji trzeba zweryfikować, czy przychody i koszty wykazane w deklaracji CIT-8 były ustalone na podstawie przepisów podatkowych.

l art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA