REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

Justyna Grywińska

REKLAMA

W 2006 r. spółka poniosła stratę w wysokości 14 000 zł. Czy w 2007 r. mogę odliczać od dochodu 50% już w pierwszych dwóch miesiącach, czy mogę przez każdy miesiąc odliczać po 7000 zł?

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Stratę z danego roku można rozliczyć w ciągu kolejnych pięciu lat, jednak wysokość obniżenia dochodu w danym roku nie może przekroczyć 50% rozliczanej straty. Jeżeli wystarczy dochodu w latach 2007 i 2008, to całą stratę z 2006 r. można będzie rozliczyć w ciągu tego okresu. Dlatego interpretowanie rozliczenia miesięcznego straty jest błędem. Maksymalną kwotę, 50% odpisu, należy traktować w skali roku, nawet jeżeli stratę odpowiadającą tej kwocie spółka może odpisać już w pierwszym miesiącu nowego roku.

uzasadnienie

Z pytania nie wynika jednoznacznie, czy jest to strata podatkowa czy księgowa. Dlatego na początku należy zwrócić uwagę, że strata podatkowa nie jest tożsama ze stratą finansową.

Strata księgowa (bilansowa) jest ustalana zgodnie z zasadami rachunkowości. Natomiast strata podatkowa jest ustalana wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość zysku lub straty mają tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania, zasady przypisywania ich danemu rokowi podatkowemu oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, rozbieżności między wielkością wyniku bilansowego w ujęciu rachunkowym, czyli zyskiem lub stratą bilansową, a wielkością dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą być bardzo znaczne. Może się tak stać, że spółka przy wykazaniu zysku bilansowego w danym roku podatkowym ponosi stratę podatkową lub odwrotnie - przy powstaniu straty w ujęciu rachunkowym w bilansowym wystąpi w tym samym czasie dochód podlegający opodatkowaniu.

Kwestię rozliczania strat z lat ubiegłych obowiązujące przepisy regulują dość klarownie, a mianowicie dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę z tego samego źródła przychodów. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikom, którzy na działalności gospodarczej ponieśli stratę podatkową, przysługuje prawo do jej pokrycia z przyszłych dochodów uzyskanych w latach następnych. Stratę z danego roku można rozliczyć przez pomniejszenie dochodu w ciągu pięciu kolejno po sobie następujących lat podatkowych, z tym że wysokość pomniejszenia nie może w ciągu jednego roku podatkowego przekroczyć 50% straty.

W odliczeniu straty występują dwa ważne warunki:

l warunek I

Maksymalna wysokość straty możliwa do rozliczenia w jednym roku to 50%. Oznacza to również, że okres odliczania straty nie może być krótszy niż dwa lata.

l warunek II

Dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę tylko z tego samego źródła przychodów.

Przykład

Spółka X wykazuje następujące dane finansowe za trzy kolejne lata podatkowe:

1. W 2003 r. poniesiono stratę w wysokości 500 000 zł.

2. W 2004 r. osiągnięto dochód w wysokości 150 000 zł.

3. W 2005 r. osiągnięto dochód w wysokości 800 000 zł.

4. W 2004 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. tylko do wysokości osiągniętego dochodu w 2004 r. to jest 150 000 zł. Pozostała kwota do odliczenia: 350 000 zł.

5. W 2005 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. w wysokości 250 000 zł, tj. 50% poniesionej straty (500 000 zł : 2 = 250 000 zł). Pozostała kwota do odliczenia: 100 000 zł.

6. W 2006 r. spółka X odpisuje 100 000 zł.

Wysokość strat do odliczenia powinna być wykazana w informacji CIT-8/O w pozycjach 18-38.

Uwaga!

Stratę można odliczać bądź w zeznaniu rocznym (CIT-8), bądź w trakcie roku podatkowego przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy.

Na koniec należy podkreślić, że stratę podatkową można odliczyć jedynie od dochodu podatkowego. W takiej sytuacji trzeba zweryfikować, czy przychody i koszty wykazane w deklaracji CIT-8 były ustalone na podstawie przepisów podatkowych.

l art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA