REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w KSH od października 2022 r. Jak wydawać wiążące polecenia spółce zależnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w KSH od października 2022 r. Jak wydawać wiążące polecenia spółce zależnej?
Zmiany w KSH od października 2022 r. Jak wydawać wiążące polecenia spółce zależnej?

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2022 r. wchodzi w życie największa reforma Kodeksu Spółek Handlowych w ostatnich latach, która wprowadza wiele nieznanych do tej pory polskiemu prawu instrumentów. Jednym z nich, a zarazem kluczowym dla nowej regulacji, jest instytucja sformalizowanego „wiążącego polecenia”, które spółka dominująca może wydać swojej spółce zależnej. Ma to istotne znaczenie, ponieważ członek zarządu spółki zależnej nie będzie ponosił odpowiedzialności jeżeli będzie działał w wykonaniu polecenia. A zatem, jakie warunki trzeba spełnić, żeby skutecznie wydać takie polecenie?

Jak jest dziś?

Zarówno przed wejściem w życie reformy jak i po niej, jeżeli spółki nie należą do sformalizowanej grupy kapitałowej, to w praktyce i tak w wielu przypadkach ich zarządy zobowiązane są do realizowania i działania w interesie całej grupy z uwagi na powiązania kapitałowe pomiędzy spółkami. Trudno sobie wyobrazić w realiach biznesowych, by spółka z grupy kapitałowej działa jedynie w swoim interesie, który może odbiegać od większej strategii przyjętej przez spółkę dominującą. Podejmując jednak działanie, które z jednej strony realizuje interes grupy kapitałowej, ale naraża zarządzaną spółkę na szkodę, naraża też zarząd tej spółki na odpowiedzialność. Autorzy nowelizacji dostrzegli ten mankament i postanowili dostosować mechanizmy Kodeksu spółek handlowych do realiów rynku. Nie dzieje się to jednak automatycznie, dlatego takie ważne jest spełnienie formalnych wymogów: po pierwsze sformalizowania swojej obecności w grupie spółek, a po drugie poprawnego wydania i przyjęcia (lub odrzucenia) wiążącego polecenia.  

REKLAMA

Autopromocja

Wiążące polecenie – tylko dla spółek z sformalizowanej „grupy spółek”

Słowem wprowadzenia muszę uprzedzić, że nie każda spółka dominująca może od wejścia w życie nowelizacji wydać wiążące polecenie swojej spółce zależnej. Obie muszą być spółkami kapitałowymi (tj. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółką akcyjną lub spółką akcyjną) i należeć do sformalizowanej „grupy spółek”, tj. spółka zależna musi wyrazić odpowiednio wolę przynależności do grupy, a fakt ten musi zostać ujawniony w rejestrze przedsiębiorców obu/wszystkich spółek.

Polecamy: „Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian". Sprawdź ofertę

Jak powinno wyglądać wiążące polecenie?

Gdy zostaną spełnione już wszystkie ww. wymogi formalne spółka dominująca może przystąpić do wydania wiążącego polecenia. Polecenie wydaje organ reprezentujący spółkę, co oznacza, że w większości przypadków będzie to zarząd. Wydanie wiążącego polecenia powinno być uzasadnione interesem grupy spółek, a przepisy szczególne innych ustaw nie mogą zakazują takiego działania (w większości przypadków gdy spółka nie prowadzi działalności regulowanej takie ograniczenia nie będą miały zastosowania).

Jak powinna zachować się spółka dominująca, żeby zgodnie z nowymi przepisami KSH wydać prawidłowo wiążące polecenie? Zacznijmy od niezbędnych elementów polecenia, tj. konieczne jest wskazanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jakiego zachowania oczekuje spółka dominująca od spółki zależnej;
  2. interesu grupy spółek, który uzasadnia wykonanie wiążącego polecenia;
  3. spodziewanych korzyści lub szkód spółki zależnej, które będą wynikiem wykonania wiążącego polecenia; oraz
  4. przewidywanego sposobu i terminu naprawienia szkody poniesionej przez spółkę zależną w wykonaniu wiążącego polecenia, jeżeli takie nastąpią.

Zalecam, by wszystkie te elementy wskazywać możliwie jak najbardziej szczegółowo, co pozwoli potem na łatwiejsze dokonanie obiektywnej weryfikacji np. czy zachowanie spółki zależnej jest/było tożsame z zachowaniem, które wskazała jej spółka dominująca. Ocena taka może być istotna przy dochodzeniu ewentualnej odpowiedzialności względem zarządu spółki za działanie w rezultacie którego spółka poniosła szkodę. Jeżeli działanie to odbiegało od otrzymanych wytycznych, to zarząd spółki zależnej nie będzie mógł powołać się na otrzymane wiążące polecenie, a tym samym zwolnić się z odpowiedzialności.  

Wskazane wyżej 4 punkty stanowią niezbędne elementy każdego wiążącego polecenia. Pominięcie któregokolwiek z nich oznacza, że takie polecenie nie będzie spełniało wymogów przewidzianych przez Kodeks spółek handlowych, co w rezultacie oznacza, że zarząd nie skorzysta z specjalnego reżimu odpowiedzialności związanego z prawem holdingowym. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, żeby rozszerzyć te elementy o dodatkowe, które mogą być istotne z punktu widzenia wewnętrznej działalności grupy spółek.

Forma wiążącego polecenia ma znaczenie

Wiążące polecenie powinno być też wydane w odpowiedniej formie. Kodeks spółek handlowych wymaga, by spółka dominująca wydała je w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Oznacza to, że by polecenie było ważne, zarząd spółki dominującej musi je wydać na piśmie (tj. w formie papierowej, podpisanej przez reprezentantów spółki i w takiej formie dostarczone spółce zależnej) lub poprzez podpisanie dokumentu w formie elektronicznej kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi, zgodnymi z europejskim rozporządzeniem nr 9310/2014 eIDAS. Nie jest wystarczające np. wydanie polecenia ustnie lub poprzez przesłanie spółce zależnej wiadomości e-mail, w której to treści wymienione zostaną wszystkie elementy wiążącego polecenia. Zastosowanie się do takiego polecenia, wysłanego w niewłaściwej formie, może oznaczać narażenie zarządu tej spółki na odpowiedzialność, ponieważ nie skorzysta on z wyłączenia odpowiedzialności przewidzianej nowymi przepisami kodeksu.

Jak przekazać polecenie spółce zależnej?

Niezależnie od formy wiążącego polecenia, jego treść musi dotrzeć do spółki zależnej. Polecenie spółki dominującej jest jej oświadczeniem woli, więc zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przyjąć należy, że zostało ono złożone z chwilą, gdy doszło do spółki zależnej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jej treścią. W przypadku doręczenia polecenia wydanego w formie pisemnej, najprostszym sposobem będzie oczywiście doręczenie pisma zawierającego poprawnie skonstruowane wiążące polecenie bezpośrednio lub np. pocztą lub przesyłką kurierską. Polecenie w formie elektronicznej, możemy załączyć jako plik do wiadomości e-mail i wysłać na adres osoby uprawnionej (np. członka zarządu).

Wiążące polecenie można przyjąć lub odrzucić

Choć wykracza to poza ramy tematu tej publikacji, to przy omawianiu instytucji wiążącego polecenia nie można nie wspomnieć o tym, że oprócz samego wydania przez spółkę dominującą wiążącego polecenia, konieczna jest odpowiedź na nie spółki zależnej – oznacza to, że samo wydanie polecenia nie uruchamia wszystkich korzyści i mechanizmów wynikających z wprowadzonej reformy. Wydanie polecenia jest to czynnością dwustronna i wymaga podjęcia działania przez oba podmioty. Spółka zależna przyjmuje wykonanie wiążącego polecenia, poprzedzając to podjęciem uchwały zarządu albo, jeżeli spełnione są odpowiednie przesłanki, odmawia jego wykonania, co również jest potwierdzone stosowną uchwałą. 

Michał Klimowicz, Senior Associate w CRIDO Legal

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2022 poz. 807.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA