REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować budynek wybudowany na gruncie wniesionym aportem do spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wieluński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna rozpoczęła budowę pawilonu handlowego na gruncie prywatnym jednego ze wspólników. Wydatki były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na spółkę. W tym momencie była to inwestycja w obcym środku trwałym. Po oddaniu pawilonu do użytkowania grunt, na którym był wybudowany pawilon, został wniesiony aportem do spółki. Jak traktować budynek i jak go amortyzować przed wniesieniem i po wniesieniu gruntu do spółki?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno przed, jak i po wniesieniu gruntu aportem do Państwa spółki wybudowany budynek, spełniający warunki do uznania go za środek trwały, powinien być amortyzowany według stawki 2,5%. Wniesiony aportem grunt należy traktować jako odrębny środek trwały. Nie podlega on jednak amortyzacji.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że budynek został wybudowany na gruncie jednego ze wspólników jeszcze przed wniesieniem tego gruntu aportem do spółki. Jako kompletny i zdatny do używania środek trwały, budynek był amortyzowany w spółce jeszcze przed wniesieniem do niej tego aportu. Budynek nie mógł być amortyzowany w trakcie budowy, ponieważ jako trwająca inwestycja nie był środkiem trwałym.

REKLAMA

Możliwość dokonywania przez Państwa spółkę amortyzacji tego budynku wynikała z art. 22a ust. 1 updof. Zgodnie z tym przepisem amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością; 2) maszyny, urządzenia i środki transportu; 3) inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane środkami trwałymi.

Amortyzacja budynku wybudowanego na cudzym gruncie - przed i po wniesieniu tego gruntu aportem do spółki

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Spółka popełniła błąd, kwalifikując budynek do inwestycji w obcym środku trwałym. Powinna zakwalifikować budynek jako środek trwały w postaci budynku wybudowanego na cudzym gruncie (art. 22a ust. 2 pkt 2 updof). Ponieważ jest to budynek niemieszkalny, to Państwa spółka powinna go amortyzować według stawki 2,5%. Budynek powinien zostać wprowadzony przez spółkę do ewidencji w miesiącu przekazania go do używania. Odpisów amortyzacyjnych spółka powinna dokonywać od jego wartości początkowej, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym budynek został wprowadzony do ewidencji.

Grunt wniesiony aportem do spółki przez jednego ze wspólników spółka powinna wprowadzić do ewidencji jako odrębny środek trwały. Za wartość początkową tego gruntu spółka powinna przyjąć wartość ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia aportu. Wartość ta nie może być jednak wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia tego aportu. Ponieważ grunty nie podlegają amortyzacji, to spółka nie powinna dokonywać odpisów amortyzacyjnych od gruntu. Wniesienie aportem gruntu nie ma zatem wpływu na dotychczasową amortyzację budynku. Powinna być ona kontynuowana. Spółka powinna amortyzować budynek nadal według stawki 2,5% od jego wartości początkowej ustalonej w momencie wprowadzenia go do ewidencji.

PRZYKŁAD

W marcu spółka oddała do używania pawilon handlowy wybudowany przez nią na gruncie wspólnika spółki. W tym miesiącu spółka wprowadziła pawilon do ewidencji środków trwałych. Wartość początkowa tego środka trwałego została ustalona według kosztów jego wytworzenia w wysokości 1 200 000 zł. W kwietniu spółka dokonała pierwszego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 2500 zł = 1 200 000 zł x 2,5% : 12.

W maju wspólnik wniósł do spółki aportem grunt, na którym znajduje się budynek. Wartość początkowa tego gruntu została ustalona w wysokości 200 000 zł. Spółka wprowadziła ten grunt do ewidencji w maju. Od tego środka trwałego spółka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Spółka postępuje prawidłowo.

W maju spółka dokonała odpisu amortyzacyjnego od budynku w wysokości 2500 zł. W tej samej wysokości będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od tego budynku w następnych miesiącach, chyba że dokona wydatków na ulepszenie, które zwiększą wartość początkową tego budynku.

• art. 22a ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 22c pkt 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 4 pkt 1, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Krzysztof Wieluński

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA