REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przyczyny naruszania przepisów prawa zamówień publicznych

Józef Stęplowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na jakie najczęstsze naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje orzecznictwo RKO? Co mogłoby pomóc urzędnikom we właściwym stosowaniu przepisów prawa zamówień publicznych?

Orzecznictwo Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach wskazuje na liczne przypadki niewłaściwego zastosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, co kwalifikuje się do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Wysoki udział zamówień publicznych w ogólnej liczbie naruszeń dyscypliny finansów publicznych utrzymuje się od lat, mimo iż zamawiający mają bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w stosowaniu ustawy, dysponują orzecznictwem arbitrażowym i sądowym oraz opiniami i komentarzami Urzędu Zamówień Publicznych i ekspertów zajmujących się tą problematyką.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W naszej ocenie przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. W pierwszej kolejności trzeba wymienić mało precyzyjne, skomplikowane i niejednoznaczne przepisy prawa, które są stosowane przy udzielaniu zamówień publicznych. To powoduje konieczność korzystania z licznych, często niejednolitych interpretacji obowiązujących przepisów. Kolejne nowelizacje ustawy, wprowadzane średnio co dwa lata usuwają jedne wątpliwości, ale w ich miejsce pojawiają się następne. Jako przykład można wskazać przepisy regulujące kwestie uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie postawionych warunków. Ponadto występują przypadki braku spójności pomiędzy poszczególnymi aktami prawnymi.

W dalszej kolejności trzeba wskazać wysoce skomplikowany charakter problematyki zamówień publicznych, co wyraża się tym, że obejmuje ona zagadnienia o charakterze prawnym, technicznym i ekonomiczno-finansowym. Mamy do czynienia z systemem zamówień publicznych, w którym prawidłowe zastosowanie obowiązujących przepisów wymaga znajomości, poza ustawą Prawo zamówień publicznych, również szeregu innych aktów prawnych, w zależności od rodzaju i specyfiki zamówienia. Można tutaj wymienić na przykład ustawy takie jak: samorządowe, prawo budowlane, o rachunkowości, o systemie oświaty, o ochronie praw autorskich, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, kodeks cywilny, o spółkach prawa handlowego itd.

Z punktu widzenia zasad wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych zamówienia są takie same, ale ich specyfika jest inna ze względu na branżę, której dotyczą. To właśnie mimo podobieństwa powoduje konieczność zróżnicowania warunków stawianych oferentom czasami kryteriów oceny ofert, postanowień przyszłej umowy itp. Bardzo szeroki zakres i różnorodność zagadnień występujących przy udzielaniu zamówień publicznych powoduje trudność w stosowaniu przepisów prawa i często jest przyczyną popełnianych błędów.

REKLAMA

Jak się wydaje wpływ na nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych ma czasami brak przygotowania merytorycznego osób zajmujących się bezpośrednio udzielaniem zamówień publicznych (brak kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia), jak również zwykłe niedopełnienie obowiązków służbowych. W analizie przyczyn popełniania licznych błędów przy udzielaniu zamówień publicznych wskazać należy również na niewłaściwą organizację prac związanych z przygotowaniem oraz prowadzeniem postępowań w sprawach udzielania zamówień publicznych oraz niewypełnieniem obowiązków w zakresie nadzoru i kontroli przez kierowników jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naszym zdaniem nie bez znaczenia pozostaje tutaj także brak jednolitego i profesjonalnego systemu szkoleń, na wzór tego, który pod patronatem Urzędu Zamówień Publicznych z powodzeniem funkcjonował w początkowych latach obowiązywania ustawy.

Wniosek

Wysoki udział zamówień publicznych w ogólnej liczbie naruszeń dyscypliny finansów publicznych utrzymuje się od lat, mimo iż zamawiający mają bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w stosowaniu ustawy.

Józef Stęplowski

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA