Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS
Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego może nastąpić w trybie bezprzetargowym (przewidziano możliwość zwolnienia z obowiązku przeprowadzania przetargu z uwagi na przeznaczenie nieruchomości, np. na cele publiczne, albo z uwagi na podmioty mające z niej korzystać, np. sprzedaż gruntu na rzecz jej użytkownika wieczystego). Regułą jest jednak zbycie nieruchomości w drodze przetargu. W artykule opiszemy czynności przygotowawcze do przetargu, rodzaje przetargów oraz procedurę przetargową.

Zasady, na jakich jest możliwe zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, zostały określone w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami) oraz w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (dalej: rozporządzenie w sprawie przetargów).

Przy zbywaniu nieruchomości, których właścicielem jest podmiot władzy publicznej, musi być zachowana zasada jawności postępowania. Przejawia się ona w nakazie publikowania:

• wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia,

• ogłoszeń o przetargu,

• zaproszeń do rokowań,

• wyników przetargu lub rokowań.

Zasada jawności znajduje też odbicie w treści przepisów dotyczących samego przebiegu przetargów i rokowań. Gwarantuje to jednakowe traktowanie wszystkich podmiotów przystępujących do przetargu.

Czynności przygotowawcze

Przed przystąpieniem do przeprowadzenia przetargu należy określić zasady zbywania nieruchomości. Dokonuje tego w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (odpowiednio rada lub sejmik). Do zbycia nieruchomości, których właścicielem jest Skarb Państwa, jest ponadto wymagana zgoda wojewody.

Właściwe organy sporządzają plany wykorzystania będących w ich gestii zasobów nieruchomości (zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, zasobem gminnym - wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zasobem powiatowym - zarząd powiatu, a zasobem wojewódzkim - zarząd województwa). Organy te zapewniają wycenę nieruchomości przed ich zbyciem, a następnie sporządzają i publikują wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, a także do oddania w użytkowanie, najem lub dzierżawę.

ZAPAMIĘTAJ!

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a informacje o wywieszeniu tego wykazu ogłasza się w prasie lokalnej oraz podaje do publicznej wiadomości w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, jak również na stronach internetowych właściwego urzędu (art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Ogłoszenie o przetargu

Przetargi na zbycie nieruchomości publicznych ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy organ. W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa jest nim starosta, natomiast przy zbywaniu nieruchomości będących własnością gminy, powiatu lub województwa odpowiednio: wójt (burmistrz lub prezydent miasta), starosta albo wojewoda, jako organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego (art. 38 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Właściwy organ organizujący przetarg podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu (określające warunki zbycia nieruchomości w drodze przetargu). Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w ogłoszeniu tym powinny być zawarte następujące informacje:

• dane zamieszczone w wykazie nieruchomości (m.in. oznaczenie nieruchomości, jej powierzchnia, opis, przeznaczenie i sposób zagospodarowania, cena, wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego),

• czas, miejsce i warunki przetargu,

• terminy przeprowadzenia poprzednich przetargów (dotyczy ogłoszenia kolejnego przetargu lub rokowań).

Ogłoszenie o przetargu również jest jawne (zostaje wywieszone w siedzibie urzędu), a informację o nim podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Jeśli cena wywoławcza nieruchomości przekracza równowartość 10 000 euro, ogłoszenie o przetargu musi być zamieszczone w prasie o zasięgu co najmniej powiatu, w którym jest położona nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu, przy cenie wywoławczej powyżej 100 000 euro - w prasie codziennej ogólnokrajowej, co najmniej na 2 miesiące wcześniej, a przy cenie wywoławczej powyżej 10 000 000 euro - ogłoszenie należy zamieścić co najmniej dwukrotnie (przeliczenia na euro dokonuje się nie wcześniej niż na 7 dni przed terminem pierwszego ogłoszenia o przetargu, według średniego kursu NBP). Jednocześnie ogłoszenie o przetargu powinno być opublikowane na stronach internetowych właściwego organu (§ 6 ust. 1 i 4-7 rozporządzenia w sprawie przetargów).

ZAPAMIĘTAJ!

W jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać informacje o przetargach na więcej niż jedną nieruchomość, ale nie można zamieszczać terminów kolejnych przetargów lub rokowań na zbycie tej samej nieruchomości. Ogłoszenie o przeprowadzeniu kolejnego przetargu lub rokowań powinno nastąpić dopiero wtedy, gdy pierwszy przetarg nie wyłoni nabywcy nieruchomości (§ 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Istnieje możliwość odwołania ogłoszonego przetargu, ale jedynie z ważnych przyczyn. Informację o tym (wraz z podaniem przyczyny odwołania przetargu) należy niezwłocznie podać do wiadomości publicznej, w formie właściwej dla ogłoszenia o przetargu (art. 38 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Rodzaje przetargów

W przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami przewidziano cztery rodzaje (formy) przetargów:

1) ustny nieograniczony,

2) ustny ograniczony,

3) pisemny nieograniczony,

4) pisemny ograniczony.

Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, a przetarg pisemny - wybór najkorzystniejszej oferty. Przetarg ograniczony jest przeprowadzany wtedy, gdy warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę podmiotów (np. zbywana nieruchomość ma ściśle oznaczony cel, na jaki może być wykorzystana), jednak w przepisach nie sprecyzowano, w jakich sytuacjach można ograniczyć krąg podmiotów mogących uczestniczyć w przetargu. O przeprowadzeniu przetargu w określonej formie decyduje jego organizator, przy czym ma on obowiązek uzasadnienia wyboru formy przetargu ograniczonego w ogłoszeniu o takim przetargu (art. 40 ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

W przetargu mogą brać udział osoby, które w odpowiednim terminie wniosą wadium (pieniądze, obligacje Skarbu Państwa lub papiery wartościowe). Wysokość wadium nie może być niższa niż 5% ceny wywoławczej i wyższa niż 20% tej ceny. Wszelkie czynności związane z przeprowadzeniem przetargu są powierzane komisji przetargowej (od 3 do 7 osób), wyznaczonej przez organizatora przetargu organu (§ 4 ust. 1-3 i § 8 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu ustnym uczestnicy zgłaszają ustnie kolejne postąpienia (oferty) ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień. Wówczas przewodniczący komisji przetargowej zamyka przetarg i ogłasza imię i nazwisko albo nazwę lub firmę osoby, która wygrała przetarg. Przetarg jest ważny bez względu na liczbę jego uczestników, jeśli przynajmniej jeden z nich zaoferował co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej (§ 14 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu pisemnym uczestnicy składają pisemne oferty w terminie wyznaczonym przez organizatora, najpóźniej na 3 dni przed terminem przetargu. Do oferty muszą dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium. Aby przetarg się odbył, wystarczy, że wpłynie tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu (§ 17 i 18 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Właściwy organ jest zobowiązany podać wynik przetargu do publicznej wiadomości, wywieszając w siedzibie urzędu informację o jego wyniku. Każdy uczestnik przetargu może (w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego) zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu (art. 40 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami):

• do wojewody (przy przetargach nieruchomości Skarbu Państwa),

• do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (przy nieruchomościach danej jednostki).

Sprzedaż nieruchomości albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Podstawę do zawarcia takiej umowy stanowi protokół z przeprowadzonego przetargu albo protokół z rokowań przy zbyciu nieruchomości w trybie bezprzetargowym (art. 27 i art. 28 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Organizator przetargu musi zawiadomić osobę, która wygrała przetarg, o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości (najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu). Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Jeśli osoba, która wygrała przetarg, nie stawi się (bez usprawiedliwienia) w oznaczonym czasie na podpisanie aktu notarialnego, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy z tą osobą - wówczas wpłacone wadium nie podlega zwrotowi (art. 41 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Kolejne przetargi i rokowania

Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przetarg kończy się wynikiem negatywnym, jeżeli:

• nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub żaden z jego uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą,

• nie wpłynęła ani jedna oferta w przetargu pisemnym lub żaden z uczestników nie zaoferował ceny wyższej od wywoławczej,

• komisja przetargowa stwierdziła, że żadna oferta nie spełnia warunków przetargu.

Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, można przeprowadzić drugi przetarg, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jego zamknięcia. Zezwala się wówczas na obniżenie ceny wywoławczej nieruchomości, ustalonej w pierwszym przetargu, maksymalnie do 50%.

W przypadku gdy drugi przetarg również nie dał rozstrzygnięcia, organizator przetargu może organizować kolejne przetargi (na zasadach obowiązujących przy organizowaniu drugiego przetargu) albo zbyć nieruchomość w drodze rokowań - w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu (art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Jeśli zostaną zachowane wymienione terminy, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia (art. 39 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Natomiast jeżeli w tych terminach nie zostanie zorganizowany kolejny przetarg lub nie zostaną przeprowadzone rokowania, w celu zbycia tej samej nieruchomości trzeba zorganizować ponownie pierwszy przetarg (§ 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przetargów). Wówczas jednak powstaje obowiązek zweryfikowania operatu szacunkowego, na podstawie którego określono wartość nieruchomości i wyceniono ją (art. 156 ust. 3 i 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Oczywiście właściwy organ może także zrezygnować ze zbycia nieruchomości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. Nr 207, poz. 2108)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
PKPiR 2022
PKPiR 2022
Tylko teraz
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Obligacje skarbowe - oprocentowanie 2022/2023
    W odpowiedzi na interpelację poselską Sebastian Skuza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (w imieniu Ministra Finansów) udzielił 13 maja 2022 r. wyjaśnień odnośnie oprocentowania obligacji detalicznych Skarbu Państwa. Jakie odsetki dają obligacje skarbowe? Ile można zarobić na obligacjach? Jak kupić obligacje skarbowe?
    Kwota wolna od podatku. Jaka wysokość w 2022 r.
    Jedną ze mian ustanowionych przez Polski Ład jest podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł. Osoby składające deklarację w podatku PIT za 2022 r. uzyskają dzięki temu możliwość oszczędności w rozliczeniu z fiskusem. Wspomniany przywilej nie dotyczy jednak wszystkich.
    Praca zdalna i kontrola trzeźwości pracowników - nowelizacja kodeksu pracy przyjęta przez Radę Ministrów. Co się zmieni?
    24 maja 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej. Rząd chce na stałe wprowadzić do Kodeksu pracy możliwość wykonywania pracy zdalnej. Będzie to bardziej elastyczna forma wykonywania pracy od obecnie funkcjonującej telepracy. Rozwiązanie to powinno poprawić możliwości zatrudnienia osób znajdujących w szczególnej sytuacji na rynku pracy, w tym rodziców małych dzieci oraz rodziców samotnie wychowujących dzieci. Ponadto, pracodawcy będą mogli wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników lub kontrolę na obecność środków działających podobnie do alkoholu, gdy będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
    E-paragony, kasy fiskalne online, połączenie kas fiskalnych i terminali płatniczych - obowiązki
    Postępująca reforma elektroniczna administracji jest realizowana wprost proporcjonalnie do reformy komunikacji na linii przedsiębiorca – urzędy, w tym urzędy skarbowe. Co roku podatnicy dowiadują się o nowych rozwiązaniach i wprowadzanych innowacjach. Jednym z dość energicznie nowelizowanych obszarów są kwestie związane z kasami fiskalnymi i paragonami.
    Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają
    Stale spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu 2022 r. było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem. Nie lepiej jest na rynku wtórnym - import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł. Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych - najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa. Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.
    Jak sprawdzić kontrahenta? Jak zabezpieczyć się przed jego niewypłacalnością?
    Każdy przedsiębiorca pragnie satysfakcjonującej i bezproblemowej współpracy z nowymi klientami. W tym celu należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pomogą przedsiębiorcom odpowiednio chronić swoje firmy w sytuacjach takich jak upadłość, niewypłacalność kontrahenta. Jak to zrobić? O tym opowie Wojciech Węgrzyński – partner w Trenda Group.
    Przyszłość zawodu księgowego, oczekiwania firm wobec księgowych i biur rachunkowych
    Zawód księgowego już od momentu powstania obarczony był dużą odpowiedzialnością. Żadne przedsiębiorstwo nie może funkcjonować bez działu księgowości, bez względu na to, czy zatrudnia księgowych, czy współpracuje z zewnętrznym biurem rachunkowym. Wszystkie dokumenty związane z finansami firmy przechodzą przez ręce księgowego, którego zadaniem jest czuwać nad ich poprawnością. Od niego może zależeć powodzenie biznesu. Czy konieczna jest regulacja zawodu księgowego? Czego oczekują przedsiębiorcy od księgowych i biur rachunkowych?
    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych w 2022 roku - II połowa maja. Odsetki 20 razy wyższe niż przed rokiem
    Jakie oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych oferują banki w drugiej połowie maja 2022 roku? Ile można zarobić na lokacie bankowej? Czy (i ile) oszczędności na lokacie lub koncie oszczędnościowym tracą na wartości w czasie inflacji?
    Renta z Niemiec po zmarłym mężu (emerytura wdowia) a podatek
    Wdowa mieszkająca w Polsce i posiadająca polską rezydencję podatkową, która otrzymuje z Niemiec rentę po zmarłym mężu (tzw. duża emerytura wdowia) nie musi płacić od tego świadczenia podatku w Polsce. Niestety zdarzają się przypadki, że polskie banki potrącają polski podatek dochodowy (PIT) od tego typu świadczeń wpływających na rachunki bankowe. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 20 maja 2022 r. potwierdził brak obowiązku podatkowego w takim przypadku.
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych dopiero od 1 października 2022 r.
    Ministerstwo Finansów poinformowało o przesunięciu o trzy miesiące terminu obowiązku fiskalizacji (tj. instalacji kas fiskalnych) branży myjni samochodowych. Nowy termin to 1 października 2022 r. Ministerstwo wskazuje, że przesunięcie terminu nie wyklucza wcześniejszego zainstalowania kas rejestrujących.
    PPK w 2023 roku - autozapis pracowników 1 kwietnia
    W 2023 roku polskich pracowników czeka pierwszy autozapis do PPK, przy czym osoby między 55. a 70. rokiem życia zostaną włączone do programu tylko wówczas, gdy złożą pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK.
    Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i jak jej dochować?
    Problemy zaczynają się już na etapie określenia, czym w ogóle jest należyta staranność w podatku u źródła. Próżno też szukać obiektywnego wzorca zachowania, na którym może oprzeć się płatnik. Organy podatkowe mają w zasadzie dowolność w ustalaniu standardów, które płatnik WHT powinien spełnić, i mogą one być nieproporcjonalnie wysokie. W rezultacie bardzo łatwo zarzucić płatnikowi, że podjęte przez niego działania były niewystarczające, a to z kolei może prowadzić do sporów. Płatnicy są w trudnej sytuacji także z tego powodu, że mają często mniejszą od skarbówki możliwość weryfikacji wymaganych informacji, zwłaszcza na temat podmiotów niepowiązanych. Wszystko to powoduje, że omawiane zagadnienie ciągle budzi bardzo wiele wątpliwości.
    Honorowanie darczyńcy a VAT
    Dobrowolne umieszczenie informacji o podmiotach udzielających finansowego wsparcia (tzw. honorowanie darczyńcy), nieposiadające znamion reklamy stanowi czynność neutralną na gruncie ustawy o VAT.
    Marczuk: PPK to najatrakcyjniejsza forma oszczędzania długoterminowego w Polsce
    Pracownicze Plany Kapitałowe to przede wszystkim bardzo opłacalna możliwość odkładania pieniędzy. Z perspektywy indywidualnej nie ma w tej chwili na rynku tak atrakcyjnej formy oszczędzania, jak PPK – zapewniał Bartosz Marczuk, wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, który był gościem piątkowego webinaru „PPK i PPE – czyli więcej o Twojej emeryturze, ważnym wsparciu od Twojego pracodawcy”, z cyklu Teleekspress Inwestycyjny PAP.
    Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
    16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.
    Fotowoltaika a podatek akcyzowy. Uwaga na ewidencję akcyzową przy instalacjach fotowoltaicznych
    Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje energię z wykorzystaniem fotowoltaiki, podlega określonym obowiązkom akcyzowym. W zależności od mocy instalacji i tego, do jakich celów wykorzystywana jest energia – zakres tych obowiązków jest różny. W niektórych sytuacjach wręcz niejednoznaczny – wskazują eksperci podatkowi z CRIDO w raporcie "Obowiązki akcyzowe związane z produkcją energii elektrycznej w panelach fotowoltaicznych", który powstał na bazie doświadczeń z rozmów z przedsiębiorcami i przedstawicielami gmin, często nieświadomymi tychże obowiązków.
    Prezes NBP: prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach
    Prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach, aż osiągniemy pewność, że inflacja trwale się obniży; działamy przy tym rozważnie, by nie wyrządzić nadmiernych szkód społecznych i gospodarczych - podkreślił prezes NBP Adam Glapiński w przesłaniu na Forum w Davos.
    Faktura bez VAT. Czym się wyróżnia?
    Wystawianie faktur VAT to rutynowa czynność dnia codziennego przedsiębiorcy. Podatek VAT jest integralną częścią ceny towaru widocznej w sklepie jednak nie stanowi zysku sprzedawcy. Kwota VAT jest wpłacana na konto urzędu skarbowego. Jednak niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z VAT. Jak wyglądają obowiązki dokumentacyjne w podatku VAT u takich przedsiębiorców?
    Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?
    Nowe obligacje detaliczne to propozycja rządu na przynajmniej częściową ochronę oszczędności Polaków przed inflacją. Czym dokładnie są obligacje antyinflacyjne, na czym będą polegać i w jaki sposób mogą wpłynąć na ofertę polskiego sektora bankowego?
    Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu
    Wprowadzane obecną nowelizacją ustawy o PIT przepisy o rozliczaniu podatku przez samotnych rodziców wraz z dziećmi są korzystniejsze dla nich niż te sprzed Polskiego Ładu – powiedział PAP ekonomista prof. Marek Kośny. Wskazał na podwyższenie wysokości kwoty wolnej od podatku.
    Solidarity windfall tax na wsparcie Ukrainy?
    To właściwy czas, aby zacząć głośno mówić o "solidarity windfall tax" w krajach czerpiących ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży surowców energetycznych na wsparcie Ukrainy – oceniła w stanowisku przekazanym PAP minister finansów Magdalena Rzeczkowska.
    Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni
    W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?
    Wspólne rozliczenia podatkowe samotnych rodziców z dziećmi przywrócone
    Procedowana ustawa o podatku PIT od osób fizycznych przywraca możliwość wspólnego rozliczania się samotnych rodziców z dziećmi – powiedziała 20 maja 2022 r. wiceminister rodziny i polityki społecznej Barbara Socha.
    Pekao SA: spirala płacowo-cenowa się rozkręca
    Płace w sektorze przedsiębiorstw przyspieszyły w kwietniu z 12,4 do 14 proc. rok do roku, to oznacza rozkręcanie się spirali płacowo-inflacyjnej - ocenili analitycy Pekao SA, odnosząc się do piątkowych danych GUS.
    Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika VAT - kontrolowana spółka zagraniczna
    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: “TSUE”) 7 kwietnia 2022 r. zajął się kolejny raz problemem stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (en: “fixed establishment”, dalej: “FE”) przy okazji sprawy C-333/20 zainicjowanej przez rumuński sąd apelacyjny wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.