Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS
Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego może nastąpić w trybie bezprzetargowym (przewidziano możliwość zwolnienia z obowiązku przeprowadzania przetargu z uwagi na przeznaczenie nieruchomości, np. na cele publiczne, albo z uwagi na podmioty mające z niej korzystać, np. sprzedaż gruntu na rzecz jej użytkownika wieczystego). Regułą jest jednak zbycie nieruchomości w drodze przetargu. W artykule opiszemy czynności przygotowawcze do przetargu, rodzaje przetargów oraz procedurę przetargową.

Zasady, na jakich jest możliwe zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, zostały określone w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami) oraz w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (dalej: rozporządzenie w sprawie przetargów).

Przy zbywaniu nieruchomości, których właścicielem jest podmiot władzy publicznej, musi być zachowana zasada jawności postępowania. Przejawia się ona w nakazie publikowania:

• wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia,

• ogłoszeń o przetargu,

• zaproszeń do rokowań,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyników przetargu lub rokowań.

Zasada jawności znajduje też odbicie w treści przepisów dotyczących samego przebiegu przetargów i rokowań. Gwarantuje to jednakowe traktowanie wszystkich podmiotów przystępujących do przetargu.

Czynności przygotowawcze

Przed przystąpieniem do przeprowadzenia przetargu należy określić zasady zbywania nieruchomości. Dokonuje tego w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (odpowiednio rada lub sejmik). Do zbycia nieruchomości, których właścicielem jest Skarb Państwa, jest ponadto wymagana zgoda wojewody.

Właściwe organy sporządzają plany wykorzystania będących w ich gestii zasobów nieruchomości (zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, zasobem gminnym - wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zasobem powiatowym - zarząd powiatu, a zasobem wojewódzkim - zarząd województwa). Organy te zapewniają wycenę nieruchomości przed ich zbyciem, a następnie sporządzają i publikują wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, a także do oddania w użytkowanie, najem lub dzierżawę.

ZAPAMIĘTAJ!

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a informacje o wywieszeniu tego wykazu ogłasza się w prasie lokalnej oraz podaje do publicznej wiadomości w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, jak również na stronach internetowych właściwego urzędu (art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Ogłoszenie o przetargu

Przetargi na zbycie nieruchomości publicznych ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy organ. W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa jest nim starosta, natomiast przy zbywaniu nieruchomości będących własnością gminy, powiatu lub województwa odpowiednio: wójt (burmistrz lub prezydent miasta), starosta albo wojewoda, jako organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego (art. 38 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Właściwy organ organizujący przetarg podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu (określające warunki zbycia nieruchomości w drodze przetargu). Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w ogłoszeniu tym powinny być zawarte następujące informacje:

• dane zamieszczone w wykazie nieruchomości (m.in. oznaczenie nieruchomości, jej powierzchnia, opis, przeznaczenie i sposób zagospodarowania, cena, wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego),

• czas, miejsce i warunki przetargu,

• terminy przeprowadzenia poprzednich przetargów (dotyczy ogłoszenia kolejnego przetargu lub rokowań).

Ogłoszenie o przetargu również jest jawne (zostaje wywieszone w siedzibie urzędu), a informację o nim podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Jeśli cena wywoławcza nieruchomości przekracza równowartość 10 000 euro, ogłoszenie o przetargu musi być zamieszczone w prasie o zasięgu co najmniej powiatu, w którym jest położona nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu, przy cenie wywoławczej powyżej 100 000 euro - w prasie codziennej ogólnokrajowej, co najmniej na 2 miesiące wcześniej, a przy cenie wywoławczej powyżej 10 000 000 euro - ogłoszenie należy zamieścić co najmniej dwukrotnie (przeliczenia na euro dokonuje się nie wcześniej niż na 7 dni przed terminem pierwszego ogłoszenia o przetargu, według średniego kursu NBP). Jednocześnie ogłoszenie o przetargu powinno być opublikowane na stronach internetowych właściwego organu (§ 6 ust. 1 i 4-7 rozporządzenia w sprawie przetargów).

ZAPAMIĘTAJ!

W jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać informacje o przetargach na więcej niż jedną nieruchomość, ale nie można zamieszczać terminów kolejnych przetargów lub rokowań na zbycie tej samej nieruchomości. Ogłoszenie o przeprowadzeniu kolejnego przetargu lub rokowań powinno nastąpić dopiero wtedy, gdy pierwszy przetarg nie wyłoni nabywcy nieruchomości (§ 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Istnieje możliwość odwołania ogłoszonego przetargu, ale jedynie z ważnych przyczyn. Informację o tym (wraz z podaniem przyczyny odwołania przetargu) należy niezwłocznie podać do wiadomości publicznej, w formie właściwej dla ogłoszenia o przetargu (art. 38 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Rodzaje przetargów

W przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami przewidziano cztery rodzaje (formy) przetargów:

1) ustny nieograniczony,

2) ustny ograniczony,

3) pisemny nieograniczony,

4) pisemny ograniczony.

Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, a przetarg pisemny - wybór najkorzystniejszej oferty. Przetarg ograniczony jest przeprowadzany wtedy, gdy warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę podmiotów (np. zbywana nieruchomość ma ściśle oznaczony cel, na jaki może być wykorzystana), jednak w przepisach nie sprecyzowano, w jakich sytuacjach można ograniczyć krąg podmiotów mogących uczestniczyć w przetargu. O przeprowadzeniu przetargu w określonej formie decyduje jego organizator, przy czym ma on obowiązek uzasadnienia wyboru formy przetargu ograniczonego w ogłoszeniu o takim przetargu (art. 40 ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

W przetargu mogą brać udział osoby, które w odpowiednim terminie wniosą wadium (pieniądze, obligacje Skarbu Państwa lub papiery wartościowe). Wysokość wadium nie może być niższa niż 5% ceny wywoławczej i wyższa niż 20% tej ceny. Wszelkie czynności związane z przeprowadzeniem przetargu są powierzane komisji przetargowej (od 3 do 7 osób), wyznaczonej przez organizatora przetargu organu (§ 4 ust. 1-3 i § 8 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu ustnym uczestnicy zgłaszają ustnie kolejne postąpienia (oferty) ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień. Wówczas przewodniczący komisji przetargowej zamyka przetarg i ogłasza imię i nazwisko albo nazwę lub firmę osoby, która wygrała przetarg. Przetarg jest ważny bez względu na liczbę jego uczestników, jeśli przynajmniej jeden z nich zaoferował co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej (§ 14 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu pisemnym uczestnicy składają pisemne oferty w terminie wyznaczonym przez organizatora, najpóźniej na 3 dni przed terminem przetargu. Do oferty muszą dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium. Aby przetarg się odbył, wystarczy, że wpłynie tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu (§ 17 i 18 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Właściwy organ jest zobowiązany podać wynik przetargu do publicznej wiadomości, wywieszając w siedzibie urzędu informację o jego wyniku. Każdy uczestnik przetargu może (w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego) zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu (art. 40 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami):

• do wojewody (przy przetargach nieruchomości Skarbu Państwa),

• do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (przy nieruchomościach danej jednostki).

Sprzedaż nieruchomości albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Podstawę do zawarcia takiej umowy stanowi protokół z przeprowadzonego przetargu albo protokół z rokowań przy zbyciu nieruchomości w trybie bezprzetargowym (art. 27 i art. 28 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Organizator przetargu musi zawiadomić osobę, która wygrała przetarg, o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości (najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu). Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Jeśli osoba, która wygrała przetarg, nie stawi się (bez usprawiedliwienia) w oznaczonym czasie na podpisanie aktu notarialnego, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy z tą osobą - wówczas wpłacone wadium nie podlega zwrotowi (art. 41 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Kolejne przetargi i rokowania

Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przetarg kończy się wynikiem negatywnym, jeżeli:

• nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub żaden z jego uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą,

• nie wpłynęła ani jedna oferta w przetargu pisemnym lub żaden z uczestników nie zaoferował ceny wyższej od wywoławczej,

• komisja przetargowa stwierdziła, że żadna oferta nie spełnia warunków przetargu.

Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, można przeprowadzić drugi przetarg, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jego zamknięcia. Zezwala się wówczas na obniżenie ceny wywoławczej nieruchomości, ustalonej w pierwszym przetargu, maksymalnie do 50%.

W przypadku gdy drugi przetarg również nie dał rozstrzygnięcia, organizator przetargu może organizować kolejne przetargi (na zasadach obowiązujących przy organizowaniu drugiego przetargu) albo zbyć nieruchomość w drodze rokowań - w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu (art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Jeśli zostaną zachowane wymienione terminy, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia (art. 39 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Natomiast jeżeli w tych terminach nie zostanie zorganizowany kolejny przetarg lub nie zostaną przeprowadzone rokowania, w celu zbycia tej samej nieruchomości trzeba zorganizować ponownie pierwszy przetarg (§ 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przetargów). Wówczas jednak powstaje obowiązek zweryfikowania operatu szacunkowego, na podstawie którego określono wartość nieruchomości i wyceniono ją (art. 156 ust. 3 i 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Oczywiście właściwy organ może także zrezygnować ze zbycia nieruchomości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. Nr 207, poz. 2108)

Reklama
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Usługi dla stałego miejsca prowadzenia działalności pod lupą NSA

    Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).

    Nowelizacja SLIM VAT 3 to także zmiany w PIT, wyższe kwoty wolne w podatku od spadków i darowizn i odroczenie obowiązku wysyłania JPK_PIT i JPK_CIT

    W dniu 1 czerwca 2023 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (zwana potocznie SLIM VAT 3). Ta nowelizacja zawiera nie tylko zmiany w podatku VAT ale także kilka zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i wyższe kwoty wolne w podatku od spadków i darowizn. Przesunięto o rok obowiązek wysyłania JPK_PIT i JPK_CIT.

    Księgowość to fundament rozwoju firmy

    Zarówno w małych firmach, jak i w międzynarodowych przedsiębiorstwach, dział księgowości odgrywa kluczową rolę w zakresie zarządzania finansami i zapewnianiu przejrzystości informacji finansowych. Obchodzony 9 czerwca Dzień Księgowego to doskonała okazja, aby uznać i docenić wkład grupy, która zapewnia solidne podstawy do podejmowania decyzji biznesowych w firmach.

    800 plus za styczeń 2024 r. może być wypłacone w lutym

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej opublikowało projekt nowelizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, który ma na celu podwyższenie świadczenia wychowawczego (tzw. 500 plus) do kwoty 800 zł miesięcznie od 2024 roku.

    "Ewa, nasza tęczowa księgowa". Historyjka napisana przez ChatGPT

    "Ewa, nasza tęczowa księgowa" - tak nazwaliśmy historyjkę o księgowej, którą napisał ChatGPT-4. Ciekawi jesteśmy jak Wam się spodoba i przede wszystkim, czy wywoła uśmiech na Waszych twarzach… a w których miejscach - to już sprawka sztucznej inteligencji!

    Przelewy bankowe w Boże Ciało 2023 i długi weekend 8-11 czerwca

    Jak działają międzybankowe systemy rozliczeniowe Elixir, Euro Elixir i Express Elixir w czasie Bożego Ciała (8 czerwca 2023 r.) i całego długiego weekendu 8-11 czerwca? Kiedy dojdzie do odbiorcy przelew bankowy wysłany w Boże Ciało?

    WIRON stosowany do prefinansowania PROW 2014-2020 od 1 września 2023 r.

    Nowy wskaźnik referencyjny WIRON, który ma zastąpić dotychczasowy WIBOR, będzie stosowany przy prefinansowaniu działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tak przewiduje zakłada projekt rozporządzenia opublikowany 24 maja 2023 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Od początku 2023 roku spadają wskaźniki WIBOR i WIRON. Co dalej?

    Trzymiesięczny WIRON spadł od początku 2023 roku z 6,18 proc. do 5,83 proc. W tym samym czasie WIBOR 3M stopniał o 10 pkt bazowych (do 6,9 proc.). Jeśli sytuacja się nie zmieni, inwestorzy po zaplanowanej na 1 stycznia 2025 r. tranzycji, będą zarabiali mniej.

    Prezydent podpisał ustawę SLIM VAT 3. Jakie zmiany i od kiedy?

    Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?

    Domy seniora z preferencyjną stawką podatku od nieruchomości

    Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.

    Pomysły na prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę

    Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów. 

    Prezydent podpisał pakiet Slim VAT 3

    Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.

    Emilewicz: projektem nowelizacji ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu zajmie się rząd

    Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.

    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.