REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego może nastąpić w trybie bezprzetargowym (przewidziano możliwość zwolnienia z obowiązku przeprowadzania przetargu z uwagi na przeznaczenie nieruchomości, np. na cele publiczne, albo z uwagi na podmioty mające z niej korzystać, np. sprzedaż gruntu na rzecz jej użytkownika wieczystego). Regułą jest jednak zbycie nieruchomości w drodze przetargu. W artykule opiszemy czynności przygotowawcze do przetargu, rodzaje przetargów oraz procedurę przetargową.

Zasady, na jakich jest możliwe zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, zostały określone w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami) oraz w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (dalej: rozporządzenie w sprawie przetargów).

Autopromocja

Przy zbywaniu nieruchomości, których właścicielem jest podmiot władzy publicznej, musi być zachowana zasada jawności postępowania. Przejawia się ona w nakazie publikowania:

• wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia,

• ogłoszeń o przetargu,

• zaproszeń do rokowań,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyników przetargu lub rokowań.

Zasada jawności znajduje też odbicie w treści przepisów dotyczących samego przebiegu przetargów i rokowań. Gwarantuje to jednakowe traktowanie wszystkich podmiotów przystępujących do przetargu.

Czynności przygotowawcze

Przed przystąpieniem do przeprowadzenia przetargu należy określić zasady zbywania nieruchomości. Dokonuje tego w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (odpowiednio rada lub sejmik). Do zbycia nieruchomości, których właścicielem jest Skarb Państwa, jest ponadto wymagana zgoda wojewody.

Właściwe organy sporządzają plany wykorzystania będących w ich gestii zasobów nieruchomości (zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, zasobem gminnym - wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zasobem powiatowym - zarząd powiatu, a zasobem wojewódzkim - zarząd województwa). Organy te zapewniają wycenę nieruchomości przed ich zbyciem, a następnie sporządzają i publikują wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, a także do oddania w użytkowanie, najem lub dzierżawę.

ZAPAMIĘTAJ!

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a informacje o wywieszeniu tego wykazu ogłasza się w prasie lokalnej oraz podaje do publicznej wiadomości w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, jak również na stronach internetowych właściwego urzędu (art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Ogłoszenie o przetargu

Przetargi na zbycie nieruchomości publicznych ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy organ. W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa jest nim starosta, natomiast przy zbywaniu nieruchomości będących własnością gminy, powiatu lub województwa odpowiednio: wójt (burmistrz lub prezydent miasta), starosta albo wojewoda, jako organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego (art. 38 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Właściwy organ organizujący przetarg podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu (określające warunki zbycia nieruchomości w drodze przetargu). Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w ogłoszeniu tym powinny być zawarte następujące informacje:

• dane zamieszczone w wykazie nieruchomości (m.in. oznaczenie nieruchomości, jej powierzchnia, opis, przeznaczenie i sposób zagospodarowania, cena, wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego),

• czas, miejsce i warunki przetargu,

• terminy przeprowadzenia poprzednich przetargów (dotyczy ogłoszenia kolejnego przetargu lub rokowań).

Ogłoszenie o przetargu również jest jawne (zostaje wywieszone w siedzibie urzędu), a informację o nim podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Jeśli cena wywoławcza nieruchomości przekracza równowartość 10 000 euro, ogłoszenie o przetargu musi być zamieszczone w prasie o zasięgu co najmniej powiatu, w którym jest położona nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu, przy cenie wywoławczej powyżej 100 000 euro - w prasie codziennej ogólnokrajowej, co najmniej na 2 miesiące wcześniej, a przy cenie wywoławczej powyżej 10 000 000 euro - ogłoszenie należy zamieścić co najmniej dwukrotnie (przeliczenia na euro dokonuje się nie wcześniej niż na 7 dni przed terminem pierwszego ogłoszenia o przetargu, według średniego kursu NBP). Jednocześnie ogłoszenie o przetargu powinno być opublikowane na stronach internetowych właściwego organu (§ 6 ust. 1 i 4-7 rozporządzenia w sprawie przetargów).

ZAPAMIĘTAJ!

W jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać informacje o przetargach na więcej niż jedną nieruchomość, ale nie można zamieszczać terminów kolejnych przetargów lub rokowań na zbycie tej samej nieruchomości. Ogłoszenie o przeprowadzeniu kolejnego przetargu lub rokowań powinno nastąpić dopiero wtedy, gdy pierwszy przetarg nie wyłoni nabywcy nieruchomości (§ 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Istnieje możliwość odwołania ogłoszonego przetargu, ale jedynie z ważnych przyczyn. Informację o tym (wraz z podaniem przyczyny odwołania przetargu) należy niezwłocznie podać do wiadomości publicznej, w formie właściwej dla ogłoszenia o przetargu (art. 38 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Rodzaje przetargów

W przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami przewidziano cztery rodzaje (formy) przetargów:

1) ustny nieograniczony,

2) ustny ograniczony,

3) pisemny nieograniczony,

4) pisemny ograniczony.

Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, a przetarg pisemny - wybór najkorzystniejszej oferty. Przetarg ograniczony jest przeprowadzany wtedy, gdy warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę podmiotów (np. zbywana nieruchomość ma ściśle oznaczony cel, na jaki może być wykorzystana), jednak w przepisach nie sprecyzowano, w jakich sytuacjach można ograniczyć krąg podmiotów mogących uczestniczyć w przetargu. O przeprowadzeniu przetargu w określonej formie decyduje jego organizator, przy czym ma on obowiązek uzasadnienia wyboru formy przetargu ograniczonego w ogłoszeniu o takim przetargu (art. 40 ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

W przetargu mogą brać udział osoby, które w odpowiednim terminie wniosą wadium (pieniądze, obligacje Skarbu Państwa lub papiery wartościowe). Wysokość wadium nie może być niższa niż 5% ceny wywoławczej i wyższa niż 20% tej ceny. Wszelkie czynności związane z przeprowadzeniem przetargu są powierzane komisji przetargowej (od 3 do 7 osób), wyznaczonej przez organizatora przetargu organu (§ 4 ust. 1-3 i § 8 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu ustnym uczestnicy zgłaszają ustnie kolejne postąpienia (oferty) ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień. Wówczas przewodniczący komisji przetargowej zamyka przetarg i ogłasza imię i nazwisko albo nazwę lub firmę osoby, która wygrała przetarg. Przetarg jest ważny bez względu na liczbę jego uczestników, jeśli przynajmniej jeden z nich zaoferował co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej (§ 14 rozporządzenia w sprawie przetargów).

W przetargu pisemnym uczestnicy składają pisemne oferty w terminie wyznaczonym przez organizatora, najpóźniej na 3 dni przed terminem przetargu. Do oferty muszą dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium. Aby przetarg się odbył, wystarczy, że wpłynie tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu (§ 17 i 18 rozporządzenia w sprawie przetargów).

Właściwy organ jest zobowiązany podać wynik przetargu do publicznej wiadomości, wywieszając w siedzibie urzędu informację o jego wyniku. Każdy uczestnik przetargu może (w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego) zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu (art. 40 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami):

• do wojewody (przy przetargach nieruchomości Skarbu Państwa),

• do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (przy nieruchomościach danej jednostki).

Sprzedaż nieruchomości albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Podstawę do zawarcia takiej umowy stanowi protokół z przeprowadzonego przetargu albo protokół z rokowań przy zbyciu nieruchomości w trybie bezprzetargowym (art. 27 i art. 28 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Organizator przetargu musi zawiadomić osobę, która wygrała przetarg, o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości (najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu). Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Jeśli osoba, która wygrała przetarg, nie stawi się (bez usprawiedliwienia) w oznaczonym czasie na podpisanie aktu notarialnego, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy z tą osobą - wówczas wpłacone wadium nie podlega zwrotowi (art. 41 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Kolejne przetargi i rokowania

Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przetarg kończy się wynikiem negatywnym, jeżeli:

• nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub żaden z jego uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą,

• nie wpłynęła ani jedna oferta w przetargu pisemnym lub żaden z uczestników nie zaoferował ceny wyższej od wywoławczej,

• komisja przetargowa stwierdziła, że żadna oferta nie spełnia warunków przetargu.

Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, można przeprowadzić drugi przetarg, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jego zamknięcia. Zezwala się wówczas na obniżenie ceny wywoławczej nieruchomości, ustalonej w pierwszym przetargu, maksymalnie do 50%.

W przypadku gdy drugi przetarg również nie dał rozstrzygnięcia, organizator przetargu może organizować kolejne przetargi (na zasadach obowiązujących przy organizowaniu drugiego przetargu) albo zbyć nieruchomość w drodze rokowań - w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu (art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

ZAPAMIĘTAJ!

Jeśli zostaną zachowane wymienione terminy, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia (art. 39 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Natomiast jeżeli w tych terminach nie zostanie zorganizowany kolejny przetarg lub nie zostaną przeprowadzone rokowania, w celu zbycia tej samej nieruchomości trzeba zorganizować ponownie pierwszy przetarg (§ 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przetargów). Wówczas jednak powstaje obowiązek zweryfikowania operatu szacunkowego, na podstawie którego określono wartość nieruchomości i wyceniono ją (art. 156 ust. 3 i 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Oczywiście właściwy organ może także zrezygnować ze zbycia nieruchomości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. Nr 207, poz. 2108)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    "Trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji na najbliższym posiedzeniu Sejmu [6-8 marca]

    Na najbliższym posiedzeniu Sejmu zostanie zaprezentowany "trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji RP.

    Zmiany w podatku Belki - MF ma już projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się Rada Ministrów

    Zmiany w podatku Belki coraz bliżej. Ministerstwo Finansów ma już przygotowany projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się rząd.

    Rząd szykuje zmiany w składce zdrowotnej. "Niestety, planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości daniny"

    Rząd zmienia zasady rozliczeń składki zdrowotnej i proponuje dwa rozwiązania. Przedsiębiorcy są zdania, że planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości składki zdrowotnej, o co od dawna zabiegają.

    Twój e-PIT - zwrot podatku nawet w ciągu jednego dnia

    Zwroty z większości zeznań PIT-37 złożonych w usłudze Twój e-PIT trafiają na konto znacznie szybciej. Niektórzy dostają zwrot nawet w ciągu jednego dnia - poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

    Ulga na jedno dziecko 2024. 112 tys. zł to niestety limit dochodów wspólny dla obojga rodziców lub opiekunów prawnych

    Rodzice odliczający ulgę na dziecko często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2024 jak i poprzednich 2023 r. i 2022 r.

    Krajowy Plan Odbudowy w Polsce w 2024 roku. Wyścig z czasem po 60 miliardów euro

    Zeszłotygodniowe informacje dotyczące odblokowania funduszy europejskich są optymistyczne – kierunek działań przyjęty przez polski rząd może liczyć na przychylność UE. Pamiętajmy jednak, że deklaracje te nie oznaczają, że środki na wspieranie reform i inwestycji zostaną nam „automatycznie” udostępnione - pisze Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO.

    Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

    Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

    Obniżenie VAT w branży "beauty" - skutki dla budżetu państwa, gospodarki i konsumentów

    Jak obniżenie stawki podatku VAT w branży "beauty" od kwietnia 2024 roku wpłynie na dochody budżetu państwa, na zachowania przedsiębiorców i konsumentów?

    Niższy VAT od 1 kwietnia 2024 r. Stawka 8% dla usług kosmetycznych, manicure i pedicure

    Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt rozporządzenia, które obniży od 1 kwietnia 2024 r. - z 23% do 8% – stawkę VAT na określone usługi kosmetyczne.

    Czas na reformę Unijnego Kodeksu Celnego

    Reforma (projektu) nowego Unijnego Kodeksu Celnego po konsultacjach społecznych. Od 2027 roku przewidywane jest wejście w życie nowego UKC. Będą to zmiany rewolucyjne w wielu aspektach, dziś obowiązujących przepisów prawa celnego. Wiarygodni przedsiębiorcy mają mieć znaczne uproszczenia oraz mamy przejść na „inteligentne” odprawy celne ze zwiększonym monitoringiem systemów informatycznych.

    REKLAMA