REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi i konkursy na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasoby orbitalne są to pozycje na orbicie geostacjonarnej lub orbity satelitarne, które mogą być wykorzystywane do umieszczania sztucznych satelitów Ziemi, przeznaczonych do zapewnienia telekomunikacji. W ustawie z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne określono m.in. warunki gospodarowania częstotliwościami i zasobami orbitalnymi, wykorzystywanymi do wykonywania działalności telekomunikacyjnej. Celem tych unormowań jest zapewnienie ładu w gospodarce częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi.

Rezerwacja częstotliwości lub zasobów orbitalnych określa częstotliwości lub zasoby orbitalne, które może wykorzystywać dany podmiot, wykonujący działalność telekomunikacyjną. Rezerwacji tej udziela w drodze decyzji Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE), na wniosek zainteresowanego podmiotu, w terminie 6 tygodni od złożenia przez ten podmiot wniosku (art. 114 ustawy z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, dalej: ustawa telekomunikacyjna).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości (tzn. jeśli zainteresowanie rezerwacją przekracza dostępne zasoby częstotliwości), podmiot, dla którego zostanie dokonana rezerwacja, jest wyłaniany w drodze:

konkursu - przy rezerwacji częstotliwości na cele rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych albo

przetargu - w pozostałych przypadkach (art. 116 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy telekomunikacyjnej).

REKLAMA

Zapamiętaj!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin zakończenia przetargu albo konkursu nie może być dłuższy niż osiem miesięcy od dnia wpłynięcia pierwszego wniosku o rezerwację częstotliwości (art. 116 ust. 4 ustawy telekomunikacyjnej).

Ogłoszenie o przetargu lub konkursie

Przetarg albo konkurs ogłasza Prezes UKE najpóźniej w terminie 21 dni po zakończeniu postępowania konsultacyjnego w tej sprawie (§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych; dalej: rozporządzenie), publikując stosowne ogłoszenie w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej UKE. Jeśli rezerwacja ma dotyczyć jedynie określonych obszarów, ogłoszenie zamieszcza się również w codziennej prasie lokalnej.

Ogłoszenie o przetargu zawiera:

• określenie przedmiotu i zakresu przetargu (częstotliwości lub zasoby orbitalne oraz rodzaj służby radiokomunikacyjnej, sieci lub rodzaj usługi telekomunikacyjnej, w której będą one wykorzystywane; obszar ich wykorzystywania i okres rezerwacji),

• warunki uczestnictwa w przetargu (opłata za dokumentację przetargową; miejsce, forma i termin złożenia oferty, informacje o wysokości oraz sposobie i terminie wniesienia wadium),

• kryteria oceny oferty (§ 3 rozporządzenia).

 

W ogłoszeniu o konkursie określa się m.in.:

• przedmiot i zakres konkursu (np. częstotliwości lub zasoby orbitalne objęte konkursem; obszar, na którym częstotliwości te będą wykorzystywane, lub lokalizacja stacji nadawczej; okres ich rezerwacji),

• warunki uczestnictwa w konkursie (w szczególności: sposób nabycia oraz wysokość opłaty za dokumentację konkursową; miejsce, formę i termin złożenia oferty);

• kryteria oceny oferty (§ 4 rozporządzenia).

Przeprowadzenie przetargu lub konkursu

Do przeprowadzenia przetargu lub konkursu Prezes UKE powołuje odpowiednią komisję przetargową albo komisję konkursową, która pracuje na posiedzeniach, podczas których:

• otwiera oferty i sporządza listę oferentów,

• bada złożone prawidłowo oferty,

• dokonuje oceny punktowej tych ofert (§ 14 i 18-23 rozporządzenia).

Następnie komisja przekazuje Prezesowi UKE protokół przebiegu przetargu lub konkursu wraz z ofertami i dokumentacją, a Prezes UKE niezwłocznie ogłasza jego wyniki w Biuletynie Informacji Publicznej UKE i na tablicy ogłoszeń w siedzibie UKE (§ 24 i 25 rozporządzenia w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych).

Podstawy prawne

• Ustawa z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 556)

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz.U. Nr 30, poz. 179)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA