REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi i konkursy na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasoby orbitalne są to pozycje na orbicie geostacjonarnej lub orbity satelitarne, które mogą być wykorzystywane do umieszczania sztucznych satelitów Ziemi, przeznaczonych do zapewnienia telekomunikacji. W ustawie z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne określono m.in. warunki gospodarowania częstotliwościami i zasobami orbitalnymi, wykorzystywanymi do wykonywania działalności telekomunikacyjnej. Celem tych unormowań jest zapewnienie ładu w gospodarce częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi.

Rezerwacja częstotliwości lub zasobów orbitalnych określa częstotliwości lub zasoby orbitalne, które może wykorzystywać dany podmiot, wykonujący działalność telekomunikacyjną. Rezerwacji tej udziela w drodze decyzji Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE), na wniosek zainteresowanego podmiotu, w terminie 6 tygodni od złożenia przez ten podmiot wniosku (art. 114 ustawy z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, dalej: ustawa telekomunikacyjna).

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości (tzn. jeśli zainteresowanie rezerwacją przekracza dostępne zasoby częstotliwości), podmiot, dla którego zostanie dokonana rezerwacja, jest wyłaniany w drodze:

konkursu - przy rezerwacji częstotliwości na cele rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych albo

przetargu - w pozostałych przypadkach (art. 116 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy telekomunikacyjnej).

Zapamiętaj!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin zakończenia przetargu albo konkursu nie może być dłuższy niż osiem miesięcy od dnia wpłynięcia pierwszego wniosku o rezerwację częstotliwości (art. 116 ust. 4 ustawy telekomunikacyjnej).

Ogłoszenie o przetargu lub konkursie

Przetarg albo konkurs ogłasza Prezes UKE najpóźniej w terminie 21 dni po zakończeniu postępowania konsultacyjnego w tej sprawie (§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych; dalej: rozporządzenie), publikując stosowne ogłoszenie w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej UKE. Jeśli rezerwacja ma dotyczyć jedynie określonych obszarów, ogłoszenie zamieszcza się również w codziennej prasie lokalnej.

Ogłoszenie o przetargu zawiera:

• określenie przedmiotu i zakresu przetargu (częstotliwości lub zasoby orbitalne oraz rodzaj służby radiokomunikacyjnej, sieci lub rodzaj usługi telekomunikacyjnej, w której będą one wykorzystywane; obszar ich wykorzystywania i okres rezerwacji),

• warunki uczestnictwa w przetargu (opłata za dokumentację przetargową; miejsce, forma i termin złożenia oferty, informacje o wysokości oraz sposobie i terminie wniesienia wadium),

• kryteria oceny oferty (§ 3 rozporządzenia).

 

W ogłoszeniu o konkursie określa się m.in.:

• przedmiot i zakres konkursu (np. częstotliwości lub zasoby orbitalne objęte konkursem; obszar, na którym częstotliwości te będą wykorzystywane, lub lokalizacja stacji nadawczej; okres ich rezerwacji),

• warunki uczestnictwa w konkursie (w szczególności: sposób nabycia oraz wysokość opłaty za dokumentację konkursową; miejsce, formę i termin złożenia oferty);

• kryteria oceny oferty (§ 4 rozporządzenia).

Przeprowadzenie przetargu lub konkursu

Do przeprowadzenia przetargu lub konkursu Prezes UKE powołuje odpowiednią komisję przetargową albo komisję konkursową, która pracuje na posiedzeniach, podczas których:

• otwiera oferty i sporządza listę oferentów,

• bada złożone prawidłowo oferty,

• dokonuje oceny punktowej tych ofert (§ 14 i 18-23 rozporządzenia).

Następnie komisja przekazuje Prezesowi UKE protokół przebiegu przetargu lub konkursu wraz z ofertami i dokumentacją, a Prezes UKE niezwłocznie ogłasza jego wyniki w Biuletynie Informacji Publicznej UKE i na tablicy ogłoszeń w siedzibie UKE (§ 24 i 25 rozporządzenia w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych).

Podstawy prawne

• Ustawa z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 556)

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie przetargu oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz.U. Nr 30, poz. 179)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA