REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Czy automat biletowy może zastąpić kasę rejestrującą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą? Czy ewidencja i dowody, które dokumentują transakcje, i z których bezpośrednio wynika czego dotyczyła zapłata, są wystarczające do potwierdzenia sprzedaży? Jaka jest interpretacja dyrektora KIS?

Kasa rejestrująca - kto ma obowiązek prowadzenia ewidencji

Obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących swoje źródło prawne znajduje w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obejmuje on podmioty sprzedające towary i usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym. Nie dotyczy to jednak podatników, którzy zostali z tego obowiązku zwolnieni w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. 

REKLAMA

Autopromocja

W takiej sytuacji są zobowiązani do respektowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie z ewidencji za pomocą kas rejestrujących może przyjmować 2 formy – podmiotowe, które dotyczy określonych podatników oraz przedmiotowe, które obejmuje niektóre czynności. Niezależnie od rodzaju, oba zwolnienia nie mogą zostać zastosowane w zakresie przewozów pasażerskich w komunikacji samochodowej. 

Czy automat biletowy może zastąpić kasę rejestrującą 

Podatnik VAT, prowadzący działalność w zakresie komunikacji miejskiej, jest spółką zajmującą się sprzedażą biletów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż biletów jest realizowana za pomocą kas rejestrujących, które znajdują się zarówno w środkach przewozu, jak i w siedzibie spółki. Na koniec okresu drukowany jest raport – w zależności od czasu jego trwania – dobowy lub okresowy (miesięczny). 

Przedsiębiorstwo planuje zmienić sposób sprzedaży biletów i realizować go za pomocą automatów biletowych, w których płatność będzie mogła być zrealizowana zarówno za pomocą gotówki, jak i kart płatniczych, a potwierdzenie transakcji będzie ewidencjonowane za pomocą dowodów. Spółka nie była pewna, czy przy takim sposobie sprzedaży nadal musi prowadzić ewidencje za pomocą kas rejestrujących. Powołując się na rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. uznała, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dotyczy maszyn bezobsługowych wydających potwierdzenie transakcji, z którego jednoznacznie wynika, czego dotyczyła. 

Interpretacja KIS 

REKLAMA

Dyrektor KIS 12 września 2023 r. wydał interpretację o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.355.2023.3.MN, w której zgodził się ze stanowiskiem spółki. Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest transport drogowy pasażerski, miejski i podmiejski, co nie jest objęte wyłączeniem ze zwolnienia. Organ interpretujący stwierdził, że spółka spełnia wszystkie kryteria, według których może skorzystać ze zwolnienia w zakresie ewidencji sprzedaży za pomocą biletomatów. Decyzja ta jest argumentowana tym, że podatnik nie dokonuje usług sprzedaży, które są wyłączone ze zwolnienia oraz tym, że przedsiębiorstwo nie ewidencjonowało sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2022 r. Dodatkowo, z dowodów dokumentujących transakcje bezpośrednio wynika, co było przedmiotem sprzedaży.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja Dyrektora KIS może być cenną wskazówką również dla innych podmiotów dokumentujących transakcje za pomocą biletomatów. Należy jednak pamiętać, że katalogu zwolnień z obowiązków w zakresie rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie można interpretować rozszerzająco, stąd każda sytuacja powinna być przedmiotem odrębnej analizy.

Autor: Maciej Różycki, Prawnik ID Advisory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA