REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Czy automat biletowy może zastąpić kasę rejestrującą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą? Czy ewidencja i dowody, które dokumentują transakcje, i z których bezpośrednio wynika czego dotyczyła zapłata, są wystarczające do potwierdzenia sprzedaży? Jaka jest interpretacja dyrektora KIS?

Kasa rejestrująca - kto ma obowiązek prowadzenia ewidencji

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących swoje źródło prawne znajduje w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obejmuje on podmioty sprzedające towary i usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym. Nie dotyczy to jednak podatników, którzy zostali z tego obowiązku zwolnieni w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. 

REKLAMA

W takiej sytuacji są zobowiązani do respektowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie z ewidencji za pomocą kas rejestrujących może przyjmować 2 formy – podmiotowe, które dotyczy określonych podatników oraz przedmiotowe, które obejmuje niektóre czynności. Niezależnie od rodzaju, oba zwolnienia nie mogą zostać zastosowane w zakresie przewozów pasażerskich w komunikacji samochodowej. 

Czy automat biletowy może zastąpić kasę rejestrującą 

REKLAMA

Podatnik VAT, prowadzący działalność w zakresie komunikacji miejskiej, jest spółką zajmującą się sprzedażą biletów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż biletów jest realizowana za pomocą kas rejestrujących, które znajdują się zarówno w środkach przewozu, jak i w siedzibie spółki. Na koniec okresu drukowany jest raport – w zależności od czasu jego trwania – dobowy lub okresowy (miesięczny). 

Przedsiębiorstwo planuje zmienić sposób sprzedaży biletów i realizować go za pomocą automatów biletowych, w których płatność będzie mogła być zrealizowana zarówno za pomocą gotówki, jak i kart płatniczych, a potwierdzenie transakcji będzie ewidencjonowane za pomocą dowodów. Spółka nie była pewna, czy przy takim sposobie sprzedaży nadal musi prowadzić ewidencje za pomocą kas rejestrujących. Powołując się na rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. uznała, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dotyczy maszyn bezobsługowych wydających potwierdzenie transakcji, z którego jednoznacznie wynika, czego dotyczyła. 

Interpretacja KIS 

Dyrektor KIS 12 września 2023 r. wydał interpretację o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.355.2023.3.MN, w której zgodził się ze stanowiskiem spółki. Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest transport drogowy pasażerski, miejski i podmiejski, co nie jest objęte wyłączeniem ze zwolnienia. Organ interpretujący stwierdził, że spółka spełnia wszystkie kryteria, według których może skorzystać ze zwolnienia w zakresie ewidencji sprzedaży za pomocą biletomatów. Decyzja ta jest argumentowana tym, że podatnik nie dokonuje usług sprzedaży, które są wyłączone ze zwolnienia oraz tym, że przedsiębiorstwo nie ewidencjonowało sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2022 r. Dodatkowo, z dowodów dokumentujących transakcje bezpośrednio wynika, co było przedmiotem sprzedaży.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja Dyrektora KIS może być cenną wskazówką również dla innych podmiotów dokumentujących transakcje za pomocą biletomatów. Należy jednak pamiętać, że katalogu zwolnień z obowiązków w zakresie rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie można interpretować rozszerzająco, stąd każda sytuacja powinna być przedmiotem odrębnej analizy.

Autor: Maciej Różycki, Prawnik ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA