REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dodatki do paliwa podlegają opłacie paliwowej?

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Opłata paliwowa - czy dodatki do paliwa podlegają opłacie paliwowej?
Opłata paliwowa - czy dodatki do paliwa podlegają opłacie paliwowej?

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki do paliwa (np. antykorozyjne) podnoszące jego jakość nie podlegają opłacie paliwowej z tytułu wprowadzania na rynek krajowy paliw silnikowych. WSA, a następnie NSA orzekły na korzyść podatnika, pomimo wcześniejszego niekorzystnego stanowiska organu podatkowego. Opłata paliwowa i akcyza nie zawsze idą w parze, a wyroby energetyczne nie mogą być pochopnie uznawane za paliwa silnikowe.

Dodatki do paliwa a opłata paliwowa

Nieuzasadniona wykładnia organu podatkowego zakładała obciążenie przedsiębiorcy opłatą paliwową z tytułu użycia dodatków do paliw. Czym są dodatki do paliw? To substancje nienadające się do użycia jako samodzielne paliwa silnikowe jednak posiadające właściwości np. antykorozyjne, antybakteryjne, przeciwpienne lub zmniejszające ilość tworzących się osadów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opłata paliwowa nie dotyczy wszystkich wyrobów energetycznych

Przedsiębiorca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i prowadzi skład podatkowy. Przedmiotem działalności gospodarczej jest produkcja i sprzedaż dodatków do paliw silnikowych i olejów opałowych.

Zgodnie z  art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach, opłacie paliwowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych. Spółka we wniosku o interpretację podatkową chciała uzyskać informację czy dodatki do paliw podlegają opłacie paliwowej.

„Fakt, iż dodatki do paliw są wyrobami energetycznymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, nie oznacza, iż są one paliwami.” Z tego powodu dodatki do paliw nie podlegają opłacie paliwowej. Przytoczone stanowisko spółki paliwowej zostało odrzucone przez organ podatkowy.

REKLAMA

Stanowisko organu (błędne) – dodatki do paliw podlegają opłacie paliwowej

Organ podatkowy w interpretacji IPPP3/4513-46/16-2/SM  z dnia 1 lipca 2016 podkreślił, że definicje paliw silnikowych zawarte w ustawie o podatku akcyzowym i ustawie o autostradach pokrywają się. Zwrócono ponadto uwagę na fakt braku możliwości odróżnienia paliwa jako takiego od dodatku, z którym zostało ono zmieszane, bez przeprowadzania szczegółowej analizy chemicznej. Konkluzją, było uznanie, że dodatki do paliw powinny być potraktowane tak samo jak paliwa silnikowe, a przedsiębiorca jest obciążony opłatą paliwową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sądy administracyjne obu instancji podważyły obowiązek opłaty paliwowej

Przedsiębiorca nie dał za wygraną i  zaskarżył niekorzystną interpretację. Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2017 r. sygn. V SA/Wa 2777/16  zaznaczył, że zasadniczy spór koncentruje się na kwestii, czy dodatki do paliwa mieszczą się w zakresie definicji paliw silnikowych zawartej w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i tożsamej definicji paliw silnikowych zawartej w art. 37h ust. 4 pkt 5 ustawy o autostradach, a tym samym podlegają opłacie paliwowej.

WSA powołał się m.in. na wykładnię literalną przepisu: „ustawodawca nie wskazał wprost, że opłacie podlegają dodatki do paliw.” Niekorzystna dla przedsiębiorcy interpretacja byłaby zatem rozszerzeniem zakresu opodatkowania ponad granice ustawowe. Najważniejszą konkluzją wyroku jest uznanie za niedopuszczalne automatycznego powiązania podatku akcyzowego z opłatą paliwową:

„W ocenie Sądu całkowicie chybione jest rozumowanie organu, że jeśli określone wyroby zostają opodatkowane podatkiem akcyzowym jak paliwa silnikowe, to stanowią one również paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy o autostradach, co oznacza że powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym jak od paliw silnikowych rodzi również obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od tych wyrobów.”

Wykładnia dokonana przez WSA została zaakceptowana w wyroku NSA z dnia 20 kwietnia 2021 r. sygn. I GSK 127/18. Kilkuletni spór prawny zakończył się wraz z korzystną dla podatnika interpretacją sygn. IPPP3/4513-46/16-3/S/RMA opublikowaną 8 listopada 2021 r.

Przytoczone tezy sądów administracyjnych wskazują, że podatek akcyzowy i opłata paliwowa to dwie odrębne daniny publicznoprawne, których nie można narzucać przedsiębiorcom „w pakiecie” bez rzetelnej analizy przepisów i orzecznictwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA