REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować należności licencyjne przekazywane do Włoch i Watykanu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki z o.o. jest działalność wydawnicza. Spółka nabyła licencje do praw autorskich na wydanie w Polsce dwóch książek. W przypadku jednej książki należności licencyjne z tytułu autorskich praw majątkowych przekazywane będą spółce mającej siedzibę w Watykanie. Należności licencyjne na wydanie w Polsce drugiej książki będą przekazywane dysponującej tymi prawami spółce mającej siedzibę we Włoszech. Nie jesteśmy powiązani kapitałowo z tymi spółkami. Jak należy opodatkować te należności licencyjne?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należności licencyjne przekazywane spółce mającej siedzibę we Włoszech należy opodatkować w Polsce według stawki 10%. Natomiast należności licencyjne przekazywane spółce mającej siedzibę w Watykanie powinny być opodatkowane w Polsce według stawki 20%.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski przez podatników mających siedzibę za granicą przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych ustalony jest w wysokości 20% tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Przepis ten należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 updop).

REKLAMA

Opodatkowanie należności licencyjnych - Włochy

Kwestię opodatkowania należności licencyjnych przekazywanych spółce mającej siedzibę we Włoszech należy rozpatrywać w oparciu o umowę między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć należności z tytułu certyfikatu nadanego przez niemiecką spółkę

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej umowy należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie (tu: Polsce), wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tu: Włoszech), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (we Włoszech). Jednak na podstawie art. 12 ust. 2 umowy należności te mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie (w Polsce), w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa (Polski), lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności. A zatem na podstawie art. 12 ust. 2 umowy i art. 21 ust. 2 updop należności licencyjne przekazywane do Włoch z tytułu praw autorskich na wydanie książki w Polsce będą opodatkowane w Polsce według stawki 10%. Opodatkowanie według tej stawki jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1 updop).

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. wypłaca należność z tytułu praw autorskich spółce mającej siedzibę we Włoszech. Należność ta wynosi 1000 euro. Spółka z o.o. posiada certyfikat rezydencji spółki we Włoszech. W związku z tym powinna pobrać podatek według stawki 10%, tj. w wysokości 1000 euro x 10% = 100 euro.

Po potrąceniu podatku od należności licencyjnej w wysokości 10% spółka z o.o. przekaże do Włoch kwotę 900 euro (1000 euro - 100 euro). Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości równowartości 100 euro (1000 euro x 10%) zapłaci do urzędu skarbowego w złotych (po kursie z dnia transakcji).

Opodatkowanie należności licencyjnych - Watykan

Pomiędzy Polską a Państwem Watykańskim nie została zawarta umowa w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu. W przypadku spółki mającej siedzibę w Watykanie nie mają zastosowania postanowienia wymienionej umowy pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej. Watykan stanowi bowiem odrębne państwo, które zachowało swoją autonomię. W związku z tym należności przekazywane dla odbiorcy mającego siedzibę w Państwie Watykańskim będą w Polsce opodatkowane według stawki 20%. W tym przypadku nie ma obowiązku posiadania certyfikatu rezydencji, bowiem zastosowanie ma ustawowa stawka podatku.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. wypłaca należność z tytułu praw autorskich spółce mającej siedzibę w Watykanie. Należność ta wynosi 1000 euro. Ponieważ z Państwem Watykańskim Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to spółka powinna pobrać podatek według stawki 20%, tj. w wysokości 1000 euro x 20% = 200 euro.

Po potrąceniu podatku od należności licencyjnej w wysokości 20% spółka z o.o. przekaże do spółki mającej siedzibę w Watykanie kwotę 800 euro (1000 euro - 200 euro). Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości równowartości 200 euro (1000 euro x 20%) zapłaci do urzędu skarbowego w złotych (po kursie z dnia transakcji).

 

Spółka wydawnicza w Polsce, będąc płatnikiem, przekazuje kwotę podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (na podstawie art. 26 ust. 3 updop).

Rozliczenie z US

Na pisemny wniosek podatnika (tu: spółki włoska i watykańska) płatnik (tu: spółka polska), w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informacji IFT-2/IFT-2R (art. 26 ust. 3b updop). Państwa spółka, nawet jeśli przekazała informację (IFT-2/IFT-2R) na pisemny wniosek podatnika, powinna ją przesłać podatnikowi (spółce we włoszech i w Watykanie) oraz urzędowi skarbowemu w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat.

W razie zaprzestania przez Państwa prowadzenia działalności przed upływem tego terminu, należy przekazać te informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 26 ust. 3c updop).

W terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, spółka wydawnicza w Polsce jest obowiązana przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczną deklarację CIT-6R (art. 26a updop).

• art. 12 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania - Dz.U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374

• art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 26 ust. 1, 3a, 3b, 3c, art. 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 65, poz. 545

Krzysztof Rustecki

ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA