REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować należności licencyjne przekazywane do Włoch i Watykanu

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki z o.o. jest działalność wydawnicza. Spółka nabyła licencje do praw autorskich na wydanie w Polsce dwóch książek. W przypadku jednej książki należności licencyjne z tytułu autorskich praw majątkowych przekazywane będą spółce mającej siedzibę w Watykanie. Należności licencyjne na wydanie w Polsce drugiej książki będą przekazywane dysponującej tymi prawami spółce mającej siedzibę we Włoszech. Nie jesteśmy powiązani kapitałowo z tymi spółkami. Jak należy opodatkować te należności licencyjne?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należności licencyjne przekazywane spółce mającej siedzibę we Włoszech należy opodatkować w Polsce według stawki 10%. Natomiast należności licencyjne przekazywane spółce mającej siedzibę w Watykanie powinny być opodatkowane w Polsce według stawki 20%.

UZASADNIENIE

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski przez podatników mających siedzibę za granicą przychodów z praw autorskich lub praw pokrewnych ustalony jest w wysokości 20% tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Przepis ten należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 updop).

REKLAMA

Opodatkowanie należności licencyjnych - Włochy

Kwestię opodatkowania należności licencyjnych przekazywanych spółce mającej siedzibę we Włoszech należy rozpatrywać w oparciu o umowę między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć należności z tytułu certyfikatu nadanego przez niemiecką spółkę

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej umowy należności licencyjne, powstające w Umawiającym się Państwie (tu: Polsce), wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tu: Włoszech), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (we Włoszech). Jednak na podstawie art. 12 ust. 2 umowy należności te mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie (w Polsce), w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa (Polski), lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności. A zatem na podstawie art. 12 ust. 2 umowy i art. 21 ust. 2 updop należności licencyjne przekazywane do Włoch z tytułu praw autorskich na wydanie książki w Polsce będą opodatkowane w Polsce według stawki 10%. Opodatkowanie według tej stawki jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1 updop).

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. wypłaca należność z tytułu praw autorskich spółce mającej siedzibę we Włoszech. Należność ta wynosi 1000 euro. Spółka z o.o. posiada certyfikat rezydencji spółki we Włoszech. W związku z tym powinna pobrać podatek według stawki 10%, tj. w wysokości 1000 euro x 10% = 100 euro.

Po potrąceniu podatku od należności licencyjnej w wysokości 10% spółka z o.o. przekaże do Włoch kwotę 900 euro (1000 euro - 100 euro). Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości równowartości 100 euro (1000 euro x 10%) zapłaci do urzędu skarbowego w złotych (po kursie z dnia transakcji).

Opodatkowanie należności licencyjnych - Watykan

Pomiędzy Polską a Państwem Watykańskim nie została zawarta umowa w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu. W przypadku spółki mającej siedzibę w Watykanie nie mają zastosowania postanowienia wymienionej umowy pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej. Watykan stanowi bowiem odrębne państwo, które zachowało swoją autonomię. W związku z tym należności przekazywane dla odbiorcy mającego siedzibę w Państwie Watykańskim będą w Polsce opodatkowane według stawki 20%. W tym przypadku nie ma obowiązku posiadania certyfikatu rezydencji, bowiem zastosowanie ma ustawowa stawka podatku.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. wypłaca należność z tytułu praw autorskich spółce mającej siedzibę w Watykanie. Należność ta wynosi 1000 euro. Ponieważ z Państwem Watykańskim Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to spółka powinna pobrać podatek według stawki 20%, tj. w wysokości 1000 euro x 20% = 200 euro.

Po potrąceniu podatku od należności licencyjnej w wysokości 20% spółka z o.o. przekaże do spółki mającej siedzibę w Watykanie kwotę 800 euro (1000 euro - 200 euro). Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości równowartości 200 euro (1000 euro x 20%) zapłaci do urzędu skarbowego w złotych (po kursie z dnia transakcji).

 

Spółka wydawnicza w Polsce, będąc płatnikiem, przekazuje kwotę podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (na podstawie art. 26 ust. 3 updop).

Rozliczenie z US

Na pisemny wniosek podatnika (tu: spółki włoska i watykańska) płatnik (tu: spółka polska), w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informacji IFT-2/IFT-2R (art. 26 ust. 3b updop). Państwa spółka, nawet jeśli przekazała informację (IFT-2/IFT-2R) na pisemny wniosek podatnika, powinna ją przesłać podatnikowi (spółce we włoszech i w Watykanie) oraz urzędowi skarbowemu w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat.

W razie zaprzestania przez Państwa prowadzenia działalności przed upływem tego terminu, należy przekazać te informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 26 ust. 3c updop).

W terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, spółka wydawnicza w Polsce jest obowiązana przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczną deklarację CIT-6R (art. 26a updop).

• art. 12 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania - Dz.U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374

• art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 26 ust. 1, 3a, 3b, 3c, art. 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 65, poz. 545

Krzysztof Rustecki

ekspert podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA