REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć należności z tytułu certyfikatu nadanego przez niemiecką spółkę

Sławomir Liżewski

REKLAMA

Czy usługa świadczona przez kontrahenta niemieckiego, polegająca na nadaniu certyfikatu jakości ISO 9001 oraz jego odnowieniu, powinna być traktowana jako należności licencyjne? Czy w związku z tym, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami, należy pobrać w Polsce podatek dochodowy?

rada

Z pytania wynika, że należności z tytułu usług certyfikacji będą opodatkowane w Niemczech, gdzie znajduje się siedziba kontrahenta. W takim przypadku polska spółka nie ma obowiązku pobrania w Polsce podatku dochodowego. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy podmiot zagraniczny posiada w Polsce zakład. Jak traktować taką usługę - wyjaśniamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

By odpowiedzieć na Państwa pytanie, należy zastanowić się, jaki charakter mają wspomniane w pytaniu usługi certyfikacji.

Należności licencyjne

Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania za należności licencyjne uważa wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich:

l praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego,

l patentów, znaków towarowych, wzorów lub modeli, planu, tajemnicy technologii albo procesu produkcyjnego, lub

l urządzeń przemysłowych, handlowych albo naukowych, lub

l należności za informacje dotyczące doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (art. 12 ust. 3 umowy).

Zatem w tym przypadku nie będzie możliwe zaliczenie określonych w pytaniu należności związanych z usługami certyfikacji do należności licencyjnych.

Świadczenia niematerialne

Z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania podatek dochodowy wynosi 20%, m.in. z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Przy czym chodzi tu o świadczenia na rzecz osób niemających na terytorium Polski siedziby lub zarządu, czyli objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 2a updop).

Usługi certyfikacji będą wspomnianymi w przytoczonym przepisie „świadczeniami o podobnym charakterze”. Stanowisko takie zajmują też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 21 lipca 2006 r., sygn. RO/423-39/06, czytamy:

Nie można jednoznacznie stwierdzić, iż usługi badań technicznych, jakościowych i certyfikacji wyrobów swym charakterem nie są podobne do świadczeń (...) wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop]. Cechą usług w rodzaju certyfikacji wyrobów i badań technicznych jest ich niematerialny charakter, bowiem ich istotą nie jest wytworzenie określonego dobra o charakterze niematerialnym. (...) Reasumując (...) uznać należy, iż usługi badań technicznych, jakościowych oraz certyfikacji wyrobów mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop], który znajduje zastosowanie do przychodów osiągniętych na terytorium [RP] przez podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym z tytułu wymienionych w nim świadczeń oraz „świadczeń o podobnym charakterze”.

Zyski z prowadzenia przedsiębiorstwa

Wspomniane w pytaniu usługi i należności za ich wykonywanie należałoby zakwalifikować jako zyski przedsiębiorstwa uregulowane przepisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem zyski niemieckiego przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą w Polsce przez położony tu zakład. Jeśli posiada taki zakład, to zyski tego przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane również w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (art. 7 ust. 1 umowy).

Przypomnijmy, że zagraniczny zakład to również osoba, która w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego działa na terytorium Polski, jeśli ma pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje (art. 4a pkt 11 lit. c) updop). Podobnie również stanowi wspomniana umowa, przy czym określenie „zakład” nie będzie obejmowało m.in.:

l użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,

l utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania, a także obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

l utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa.

Z pytania nie wynika, że podmiot świadczący usługę certyfikacji posiada w Polsce zakład, wobec czego należy uznać, że należności związane z tą usługą należy opodatkować w Niemczech jako zyski położonego tam przedsiębiorstwa.

Przytoczone stanowisko potwierdza też Minister Finansów, który wydał interpretację dotyczącą usług certyfikacji świadczonych przez podmiot brytyjski na rzecz polskiego podatnika (postanowienia umów międzynarodowych w odniesieniu do większości uregulowań, w tym umowy polsko-niemieckiej, są zbieżne). W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 sierpnia 2006 r., sygn. DD7/033-217-SR/06-564, czytamy m.in.:

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku przedstawiciele instytucji certyfikującej przyjeżdżają do zakładu zlecającego certyfikację tylko w celu pobrania próbek do badań w Wielkiej Brytanii, co trwa około dwóch do czterech dni, i uczestniczy w tym procesie dwóch pracowników [tej instytucji]. O ile zatem przedstawiciele ci nie posiadają pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa [zagranicznego] lub pełnomocnictwa tego w Polsce nie wykonują, ich obecność na terytorium Polski nie będzie kreowała zakładu [tego przedsiębiorstwa] na terenie Polski. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-brytyjskiej, zyski [te], jako zyski z przedsiębiorstwa z siedzibą w Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.

PRZYKŁAD

Spółka w ramach wykonywanej działalności eksportuje własne wyroby do Niemiec. Przed wysłaniem do odbiorców zagranicznych gotowe produkty poddawane są badaniom technicznym i jakościowym oraz certyfikacji. Badania techniczne oraz certyfikacja wykonywane są w siedzibie spółki przez wyspecjalizowany podmiot zagraniczny. Koszty badań technicznych i jakościowych są ponoszone przez spółkę na rzecz podmiotu dokonującego certyfikacji, który nie ma na terenie Polski siedziby ani zakładu.

W tym przypadku należności są opodatkowane w Niemczech. Spółka nie pobierze podatku dochodowego, jeśli odbiorca należności przedstawi jej certyfikat rezydencji.

Warto przypomnieć, że warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

WAŻNE!

Warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

Podstawa prawna

l art. 4a pkt 11 lit. c), art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 5 ust. 4, art. 7 ust. 1, art. 12 ust. 1 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90


Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA