REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć należności z tytułu certyfikatu nadanego przez niemiecką spółkę

Sławomir Liżewski

REKLAMA

Czy usługa świadczona przez kontrahenta niemieckiego, polegająca na nadaniu certyfikatu jakości ISO 9001 oraz jego odnowieniu, powinna być traktowana jako należności licencyjne? Czy w związku z tym, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami, należy pobrać w Polsce podatek dochodowy?

rada

Z pytania wynika, że należności z tytułu usług certyfikacji będą opodatkowane w Niemczech, gdzie znajduje się siedziba kontrahenta. W takim przypadku polska spółka nie ma obowiązku pobrania w Polsce podatku dochodowego. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy podmiot zagraniczny posiada w Polsce zakład. Jak traktować taką usługę - wyjaśniamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

By odpowiedzieć na Państwa pytanie, należy zastanowić się, jaki charakter mają wspomniane w pytaniu usługi certyfikacji.

Należności licencyjne

Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania za należności licencyjne uważa wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich:

l praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego,

l patentów, znaków towarowych, wzorów lub modeli, planu, tajemnicy technologii albo procesu produkcyjnego, lub

l urządzeń przemysłowych, handlowych albo naukowych, lub

l należności za informacje dotyczące doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (art. 12 ust. 3 umowy).

Zatem w tym przypadku nie będzie możliwe zaliczenie określonych w pytaniu należności związanych z usługami certyfikacji do należności licencyjnych.

Świadczenia niematerialne

Z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania podatek dochodowy wynosi 20%, m.in. z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Przy czym chodzi tu o świadczenia na rzecz osób niemających na terytorium Polski siedziby lub zarządu, czyli objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 2a updop).

Usługi certyfikacji będą wspomnianymi w przytoczonym przepisie „świadczeniami o podobnym charakterze”. Stanowisko takie zajmują też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 21 lipca 2006 r., sygn. RO/423-39/06, czytamy:

Nie można jednoznacznie stwierdzić, iż usługi badań technicznych, jakościowych i certyfikacji wyrobów swym charakterem nie są podobne do świadczeń (...) wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop]. Cechą usług w rodzaju certyfikacji wyrobów i badań technicznych jest ich niematerialny charakter, bowiem ich istotą nie jest wytworzenie określonego dobra o charakterze niematerialnym. (...) Reasumując (...) uznać należy, iż usługi badań technicznych, jakościowych oraz certyfikacji wyrobów mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop], który znajduje zastosowanie do przychodów osiągniętych na terytorium [RP] przez podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym z tytułu wymienionych w nim świadczeń oraz „świadczeń o podobnym charakterze”.

Zyski z prowadzenia przedsiębiorstwa

Wspomniane w pytaniu usługi i należności za ich wykonywanie należałoby zakwalifikować jako zyski przedsiębiorstwa uregulowane przepisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem zyski niemieckiego przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą w Polsce przez położony tu zakład. Jeśli posiada taki zakład, to zyski tego przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane również w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (art. 7 ust. 1 umowy).

Przypomnijmy, że zagraniczny zakład to również osoba, która w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego działa na terytorium Polski, jeśli ma pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje (art. 4a pkt 11 lit. c) updop). Podobnie również stanowi wspomniana umowa, przy czym określenie „zakład” nie będzie obejmowało m.in.:

l użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,

l utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania, a także obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

l utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa.

Z pytania nie wynika, że podmiot świadczący usługę certyfikacji posiada w Polsce zakład, wobec czego należy uznać, że należności związane z tą usługą należy opodatkować w Niemczech jako zyski położonego tam przedsiębiorstwa.

Przytoczone stanowisko potwierdza też Minister Finansów, który wydał interpretację dotyczącą usług certyfikacji świadczonych przez podmiot brytyjski na rzecz polskiego podatnika (postanowienia umów międzynarodowych w odniesieniu do większości uregulowań, w tym umowy polsko-niemieckiej, są zbieżne). W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 sierpnia 2006 r., sygn. DD7/033-217-SR/06-564, czytamy m.in.:

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku przedstawiciele instytucji certyfikującej przyjeżdżają do zakładu zlecającego certyfikację tylko w celu pobrania próbek do badań w Wielkiej Brytanii, co trwa około dwóch do czterech dni, i uczestniczy w tym procesie dwóch pracowników [tej instytucji]. O ile zatem przedstawiciele ci nie posiadają pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa [zagranicznego] lub pełnomocnictwa tego w Polsce nie wykonują, ich obecność na terytorium Polski nie będzie kreowała zakładu [tego przedsiębiorstwa] na terenie Polski. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-brytyjskiej, zyski [te], jako zyski z przedsiębiorstwa z siedzibą w Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.

PRZYKŁAD

Spółka w ramach wykonywanej działalności eksportuje własne wyroby do Niemiec. Przed wysłaniem do odbiorców zagranicznych gotowe produkty poddawane są badaniom technicznym i jakościowym oraz certyfikacji. Badania techniczne oraz certyfikacja wykonywane są w siedzibie spółki przez wyspecjalizowany podmiot zagraniczny. Koszty badań technicznych i jakościowych są ponoszone przez spółkę na rzecz podmiotu dokonującego certyfikacji, który nie ma na terenie Polski siedziby ani zakładu.

W tym przypadku należności są opodatkowane w Niemczech. Spółka nie pobierze podatku dochodowego, jeśli odbiorca należności przedstawi jej certyfikat rezydencji.

Warto przypomnieć, że warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

WAŻNE!

Warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

Podstawa prawna

l art. 4a pkt 11 lit. c), art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 5 ust. 4, art. 7 ust. 1, art. 12 ust. 1 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90


Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA