REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć należności z tytułu certyfikatu nadanego przez niemiecką spółkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Liżewski

REKLAMA

Czy usługa świadczona przez kontrahenta niemieckiego, polegająca na nadaniu certyfikatu jakości ISO 9001 oraz jego odnowieniu, powinna być traktowana jako należności licencyjne? Czy w związku z tym, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami, należy pobrać w Polsce podatek dochodowy?

rada

Z pytania wynika, że należności z tytułu usług certyfikacji będą opodatkowane w Niemczech, gdzie znajduje się siedziba kontrahenta. W takim przypadku polska spółka nie ma obowiązku pobrania w Polsce podatku dochodowego. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy podmiot zagraniczny posiada w Polsce zakład. Jak traktować taką usługę - wyjaśniamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

By odpowiedzieć na Państwa pytanie, należy zastanowić się, jaki charakter mają wspomniane w pytaniu usługi certyfikacji.

Należności licencyjne

Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania za należności licencyjne uważa wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich:

l praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego,

l patentów, znaków towarowych, wzorów lub modeli, planu, tajemnicy technologii albo procesu produkcyjnego, lub

l urządzeń przemysłowych, handlowych albo naukowych, lub

l należności za informacje dotyczące doświadczenia w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (art. 12 ust. 3 umowy).

Zatem w tym przypadku nie będzie możliwe zaliczenie określonych w pytaniu należności związanych z usługami certyfikacji do należności licencyjnych.

Świadczenia niematerialne

Z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania podatek dochodowy wynosi 20%, m.in. z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Przy czym chodzi tu o świadczenia na rzecz osób niemających na terytorium Polski siedziby lub zarządu, czyli objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym (art. 21 ust. 1 pkt 2a updop).

Usługi certyfikacji będą wspomnianymi w przytoczonym przepisie „świadczeniami o podobnym charakterze”. Stanowisko takie zajmują też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 21 lipca 2006 r., sygn. RO/423-39/06, czytamy:

Nie można jednoznacznie stwierdzić, iż usługi badań technicznych, jakościowych i certyfikacji wyrobów swym charakterem nie są podobne do świadczeń (...) wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop]. Cechą usług w rodzaju certyfikacji wyrobów i badań technicznych jest ich niematerialny charakter, bowiem ich istotą nie jest wytworzenie określonego dobra o charakterze niematerialnym. (...) Reasumując (...) uznać należy, iż usługi badań technicznych, jakościowych oraz certyfikacji wyrobów mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2a [updop], który znajduje zastosowanie do przychodów osiągniętych na terytorium [RP] przez podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym z tytułu wymienionych w nim świadczeń oraz „świadczeń o podobnym charakterze”.

Zyski z prowadzenia przedsiębiorstwa

Wspomniane w pytaniu usługi i należności za ich wykonywanie należałoby zakwalifikować jako zyski przedsiębiorstwa uregulowane przepisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zatem zyski niemieckiego przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność gospodarczą w Polsce przez położony tu zakład. Jeśli posiada taki zakład, to zyski tego przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane również w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (art. 7 ust. 1 umowy).

Przypomnijmy, że zagraniczny zakład to również osoba, która w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego działa na terytorium Polski, jeśli ma pełnomocnictwo do zawierania umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje (art. 4a pkt 11 lit. c) updop). Podobnie również stanowi wspomniana umowa, przy czym określenie „zakład” nie będzie obejmowało m.in.:

l użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,

l utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania, a także obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

l utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa.

Z pytania nie wynika, że podmiot świadczący usługę certyfikacji posiada w Polsce zakład, wobec czego należy uznać, że należności związane z tą usługą należy opodatkować w Niemczech jako zyski położonego tam przedsiębiorstwa.

Przytoczone stanowisko potwierdza też Minister Finansów, który wydał interpretację dotyczącą usług certyfikacji świadczonych przez podmiot brytyjski na rzecz polskiego podatnika (postanowienia umów międzynarodowych w odniesieniu do większości uregulowań, w tym umowy polsko-niemieckiej, są zbieżne). W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 sierpnia 2006 r., sygn. DD7/033-217-SR/06-564, czytamy m.in.:

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku przedstawiciele instytucji certyfikującej przyjeżdżają do zakładu zlecającego certyfikację tylko w celu pobrania próbek do badań w Wielkiej Brytanii, co trwa około dwóch do czterech dni, i uczestniczy w tym procesie dwóch pracowników [tej instytucji]. O ile zatem przedstawiciele ci nie posiadają pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa [zagranicznego] lub pełnomocnictwa tego w Polsce nie wykonują, ich obecność na terytorium Polski nie będzie kreowała zakładu [tego przedsiębiorstwa] na terenie Polski. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-brytyjskiej, zyski [te], jako zyski z przedsiębiorstwa z siedzibą w Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.

PRZYKŁAD

Spółka w ramach wykonywanej działalności eksportuje własne wyroby do Niemiec. Przed wysłaniem do odbiorców zagranicznych gotowe produkty poddawane są badaniom technicznym i jakościowym oraz certyfikacji. Badania techniczne oraz certyfikacja wykonywane są w siedzibie spółki przez wyspecjalizowany podmiot zagraniczny. Koszty badań technicznych i jakościowych są ponoszone przez spółkę na rzecz podmiotu dokonującego certyfikacji, który nie ma na terenie Polski siedziby ani zakładu.

W tym przypadku należności są opodatkowane w Niemczech. Spółka nie pobierze podatku dochodowego, jeśli odbiorca należności przedstawi jej certyfikat rezydencji.

Warto przypomnieć, że warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

WAŻNE!

Warunkiem skorzystania z postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie przez spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej odbiorcy należności, wystawionego przez jego administrację podatkową.

Podstawa prawna

l art. 4a pkt 11 lit. c), art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 5 ust. 4, art. 7 ust. 1, art. 12 ust. 1 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90


Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA