REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe skutki zaniechania inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chciałbym wycofać się z inwestycji, która przestała być dla mnie korzystna ekonomicznie. Jakie są skutki zaniechania inwestycji na gruncie VAT oraz podatku dochodowego?

REKLAMA

Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, inwestycjami są środki trwałe w budowie w myśl przepisów o rachunkowości - art. 4a pkt 1 ustawy o CIT oraz art. 5a pkt 1 ustawy o PIT. Koszty inwestycji - jako wydatki na wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o PIT). Rozliczane są w kosztach uzyskania przychodu przez odpisy amortyzacyjne dokonywane od wytworzonych (i oddanych do używania) środków trwałych. Wydatki dotyczące inwestycji nie stanowią więc kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Jednak podatek naliczony przy zakupach towarów i usług dotyczących inwestycji podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Oznacza to możliwość bieżącego odliczania VAT naliczonego w zakresie, w jakim inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Zdarza się jednak, że rozpoczęta przez podatnika inwestycja zostanie przez niego zaniechana. Do końca 2008 r. poniesione koszty zaniechanych inwestycji były wprost wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. oraz art. 23 ust. 1 pkt 35 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r.). Od 1 stycznia 2009 r. przepisy te zostały uchylone. Jednocześnie zostały dodane przepisy stanowiące, że koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji (art. 15 ust. 4f ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 5e ustawy o PIT).

Wcześniej, tj. 1 grudnia 2008 r., został też uchylony art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wyłączający możliwość odliczania VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym.

W konsekwencji, obecnie koszty zaniechanej inwestycji stanowią (w dacie zbycia inwestycji lub jej likwidacji) koszty uzyskania przychodów podatników.

REKLAMA

Zaniechanie inwestycji nie powoduje również obowiązku skorygowania podatku naliczonego odliczonego przy zakupach towarów i usług dotyczących tej inwestycji (jak - zdaniem organów podatkowych - miało to miejsce na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów - przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2008 r., nr IPPP1-443-1193/08-2/JB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/; odmiennego zdania były sądy administracyjne - przykładowo: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 28 marca 2007 r., sygn. akt SA/Wa 135/07, niepubl.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym zaniechanie inwestycji nie wywołuje żadnych skutków na gruncie podatku dochodowego. Skutki w podatku dochodowym wystąpią dopiero w dacie zbycia inwestycji lub jej likwidacji, ponieważ z tą chwilą koszty zaniechanych inwestycji mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zaniechanie inwestycji nie wywołuje również skutków na gruncie VAT. Skutki w VAT mogą wystąpić dopiero w związku ze zbyciem zaniechanej inwestycji. Czynność ta - w myśl przepisów o VAT - będzie bowiem stanowiła dostawę towarów.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• art. 4a pkt 1, art. 15 ust. 4f i art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 5a pkt 1, art. 22 ust. 5e i art. 23 ust. 1 pkt 35 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od emerytur wypłacanych w ZUS.

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA