REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć montaż klimatyzatorów ściennych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka nabyła dwa komplety przenośnych klimatyzatorów ściennych o wartości jednostkowej 2000 zł. Urządzenia te zostaną zamontowane w budynku, który nie stanowi własności spółki. Czy klimatyzatory te stanowią odrębny środek trwały?

Tak. Zakupione przez spółkę klimatyzatory ścienne stanowią odrębny środek trwały.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podstawową przesłanką warunkującą zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jego związek z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej: updop). Wydatek taki nie może również podlegać wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 updop. W przedstawionym stanie faktycznym wydatek na zakup klimatyzatorów będzie stanowił koszt uzyskania przychodów spółki, pod warunkiem iż budynek, w którym montowane są przedmiotowe klimatyzatory, jest wykorzystywany na cele związane z działalnością gospodarczą spółki.

W związku z instalacją przedmiotowych urządzeń w budynku niebędącym własnością spółki należy rozważyć, czy będzie miała miejsce inwestycja w obcym środku trwałym, czy też nabyte klimatyzatory stanowią odrębne środki trwałe. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji pojęcia „inwestycje w obcym środku trwałym”. Zgodnie z pismem ministra finansów z 14 lipca 2006 r. (sygn. DD6-8213-43/WK/06/249), za inwestycję w obcym środku trwałym uznaje się nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Systemy klimatyzacyjne nie stanowią odrębnych środków trwałych. Ich montaż stanowi więc wydatek o charakterze ulepszeniowym zwiększającym wartość początkową budynku. W takim przypadku amortyzacji należy dokonać według stawki właściwej dla budynku.

Wydatki na nabycie klimatyzatorów należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym, wówczas gdy nie będą one stanowić odrębnych od budynku środków trwałych. Za środki trwałe uznawane są urządzenia (stanowiące własność lub współwłasność podatnika) wykorzystywane w działalności gospodarczej, o przewidywanym okresie używania przekraczającym rok, jeżeli są kompletne i zdatne do używania w dacie ich przyjęcia do używania.

W analizowanym przypadku istotna jest ocena, czy klimatyzator może być uznany za kompletny i zdatny do użytku. Przesłanki te będą spełnione, jeżeli ewentualny demontaż klimatyzatora nie powoduje jego zniszczenia lub uszkodzenia. Klimatyzator ścienny stanowi odrębne urządzenie, jeżeli nie jest przyłączony do istniejącej już w budynku instalacji w sposób trwały. Innymi słowy - jeżeli klimatyzator ścienny nabyty przez Czytelnika nie stanowi stałego elementu wyposażenia budynku. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji wydanym 17 lipca 2007 r. przez naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (sygn. 1471/DPR2/423-65/07/AB). Także w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 września 2010 r. (sygn. IPPB3/423-430/10-2/JG) organ podatkowy zgodził się z podatnikiem m.in. co do tego, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● centrale klimatyzacyjne nawiewne oraz wywiewne,

● klimatyzatory,

● klimakonwektory

- stanowią odrębne środki trwałe.

Można je uznać za odrębne środki trwałe z powodu ich kompleksowości i wyodrębnienia, a także możliwości eksploatacji tych urządzeń po ich ewentualnym demontażu.

Wartości powyżej 3500 zł

Jeżeli wartość klimatyzatora przekracza 3500 zł, podlega on amortyzacji rozłożonej w czasie. Stawka amortyzacyjna przy metodzie liniowej wynosi dla klimatyzatora 10%. Spółka może wybrać również degresywną metodę amortyzacji, ponieważ klimatyzator należy do urządzeń technicznych grupy 6 Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie z metodą degresywną odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach są zróżnicowane, przy czym w początkowych latach są one zazwyczaj najwyższe, a w miarę upływu czasu maleją. Możliwość stosowania amortyzacji degresywnej w stosunku do klimatyzatorów ściennych potwierdziły także organy podatkowe (interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 listopada 2008 r., sygn. ITPB1/415-509/08/PSZ). Oczywiście mali podatnicy mogą skorzystać także z możliwości jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych - do wartości 50 000 euro w roku podatkowym - art. 16k ust. 7 updop.

Klimatyzatory jako środki trwałe

Klimatyzatory stanowiące odrębne środki trwałe powinny być zamontowane w sposób umożliwiający ich zdemontowanie i odłączenie od budynku bez uszczerbku zarówno dla budynku, jak i urządzenia.

Klasyfikacja Środków Trwałych

Urządzenia klimatyzacyjne w Klasyfikacji Środków Trwałych zostały wymienione jako odrębne środki trwałe (rodzaj 653 KŚT „Urządzenia klimatyzacyjne”).

Amortyzacja jednorazowa

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, spółka nabyła klimatyzatory, które mogą być montowane w różnych budynkach. Tym samym możliwy jest ich demontaż (bez uszkodzenia klimatyzatora i budynku) i instalacja w innej nieruchomości. W związku z tym klimatyzatory te mogą stanowić odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Ponieważ cena ich nabycia ustalona zgodnie z art. 16g ust. 3 updop nie przekracza 3500 zł, dopuszczalna jest ich jednorazowa amortyzacja (art. 16f ust. 3 updop). Wydatki poniesione na nabycie klimatyzatorów mogą także stanowić koszt uzyskania przychodów spółki Czytelnika w miesiącu oddania ich do używania na podstawie art. 16d ust. 1 updop.

 

Podstawa prawna

 - Art. 16d, 16g ust. 3, art. 16k ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397.

Andrzej Hajto, Sławomir Biliński

źródło: Informator Prawno-Podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA