REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć montaż klimatyzatorów ściennych

REKLAMA

Spółka nabyła dwa komplety przenośnych klimatyzatorów ściennych o wartości jednostkowej 2000 zł. Urządzenia te zostaną zamontowane w budynku, który nie stanowi własności spółki. Czy klimatyzatory te stanowią odrębny środek trwały?

Tak. Zakupione przez spółkę klimatyzatory ścienne stanowią odrębny środek trwały.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawową przesłanką warunkującą zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jego związek z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej: updop). Wydatek taki nie może również podlegać wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 updop. W przedstawionym stanie faktycznym wydatek na zakup klimatyzatorów będzie stanowił koszt uzyskania przychodów spółki, pod warunkiem iż budynek, w którym montowane są przedmiotowe klimatyzatory, jest wykorzystywany na cele związane z działalnością gospodarczą spółki.

W związku z instalacją przedmiotowych urządzeń w budynku niebędącym własnością spółki należy rozważyć, czy będzie miała miejsce inwestycja w obcym środku trwałym, czy też nabyte klimatyzatory stanowią odrębne środki trwałe. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji pojęcia „inwestycje w obcym środku trwałym”. Zgodnie z pismem ministra finansów z 14 lipca 2006 r. (sygn. DD6-8213-43/WK/06/249), za inwestycję w obcym środku trwałym uznaje się nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Systemy klimatyzacyjne nie stanowią odrębnych środków trwałych. Ich montaż stanowi więc wydatek o charakterze ulepszeniowym zwiększającym wartość początkową budynku. W takim przypadku amortyzacji należy dokonać według stawki właściwej dla budynku.

Wydatki na nabycie klimatyzatorów należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym, wówczas gdy nie będą one stanowić odrębnych od budynku środków trwałych. Za środki trwałe uznawane są urządzenia (stanowiące własność lub współwłasność podatnika) wykorzystywane w działalności gospodarczej, o przewidywanym okresie używania przekraczającym rok, jeżeli są kompletne i zdatne do używania w dacie ich przyjęcia do używania.

W analizowanym przypadku istotna jest ocena, czy klimatyzator może być uznany za kompletny i zdatny do użytku. Przesłanki te będą spełnione, jeżeli ewentualny demontaż klimatyzatora nie powoduje jego zniszczenia lub uszkodzenia. Klimatyzator ścienny stanowi odrębne urządzenie, jeżeli nie jest przyłączony do istniejącej już w budynku instalacji w sposób trwały. Innymi słowy - jeżeli klimatyzator ścienny nabyty przez Czytelnika nie stanowi stałego elementu wyposażenia budynku. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji wydanym 17 lipca 2007 r. przez naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (sygn. 1471/DPR2/423-65/07/AB). Także w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 września 2010 r. (sygn. IPPB3/423-430/10-2/JG) organ podatkowy zgodził się z podatnikiem m.in. co do tego, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● centrale klimatyzacyjne nawiewne oraz wywiewne,

● klimatyzatory,

● klimakonwektory

- stanowią odrębne środki trwałe.

Można je uznać za odrębne środki trwałe z powodu ich kompleksowości i wyodrębnienia, a także możliwości eksploatacji tych urządzeń po ich ewentualnym demontażu.

Wartości powyżej 3500 zł

Jeżeli wartość klimatyzatora przekracza 3500 zł, podlega on amortyzacji rozłożonej w czasie. Stawka amortyzacyjna przy metodzie liniowej wynosi dla klimatyzatora 10%. Spółka może wybrać również degresywną metodę amortyzacji, ponieważ klimatyzator należy do urządzeń technicznych grupy 6 Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie z metodą degresywną odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach są zróżnicowane, przy czym w początkowych latach są one zazwyczaj najwyższe, a w miarę upływu czasu maleją. Możliwość stosowania amortyzacji degresywnej w stosunku do klimatyzatorów ściennych potwierdziły także organy podatkowe (interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 listopada 2008 r., sygn. ITPB1/415-509/08/PSZ). Oczywiście mali podatnicy mogą skorzystać także z możliwości jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych - do wartości 50 000 euro w roku podatkowym - art. 16k ust. 7 updop.

Klimatyzatory jako środki trwałe

Klimatyzatory stanowiące odrębne środki trwałe powinny być zamontowane w sposób umożliwiający ich zdemontowanie i odłączenie od budynku bez uszczerbku zarówno dla budynku, jak i urządzenia.

Klasyfikacja Środków Trwałych

Urządzenia klimatyzacyjne w Klasyfikacji Środków Trwałych zostały wymienione jako odrębne środki trwałe (rodzaj 653 KŚT „Urządzenia klimatyzacyjne”).

Amortyzacja jednorazowa

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, spółka nabyła klimatyzatory, które mogą być montowane w różnych budynkach. Tym samym możliwy jest ich demontaż (bez uszkodzenia klimatyzatora i budynku) i instalacja w innej nieruchomości. W związku z tym klimatyzatory te mogą stanowić odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Ponieważ cena ich nabycia ustalona zgodnie z art. 16g ust. 3 updop nie przekracza 3500 zł, dopuszczalna jest ich jednorazowa amortyzacja (art. 16f ust. 3 updop). Wydatki poniesione na nabycie klimatyzatorów mogą także stanowić koszt uzyskania przychodów spółki Czytelnika w miesiącu oddania ich do używania na podstawie art. 16d ust. 1 updop.

 

Podstawa prawna

 - Art. 16d, 16g ust. 3, art. 16k ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397.

Andrzej Hajto, Sławomir Biliński

źródło: Informator Prawno-Podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA