REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo niewypłacone wynagrodzenia

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. nie wypłaciła w terminie wynagrodzeń pracownikom. Wywiązaliśmy się natomiast z naszych obowiązków płatnika. Do kosztów uzyskania przychodu nie zaliczyliśmy wartości niewypłaconych wynagrodzeń netto. Zaliczyliśmy natomiast w koszty odprowadzony podatek i składkę ZUS. Czy postąpiliśmy słusznie?
RADA

 

Nie, ponieważ spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń, to nie miała prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zarówno wynagrodzenia netto, jak i składek w części finansowanej przez firmę jako płatnika. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Spółka jako pracodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów m.in. wypłat świadczeń oraz innych przychodów ze stosunku pracy, dopóki nie zostaną one wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Dotyczy to przychodów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 updof.

Czy do kosztów można zaliczyć część niewypłaconych wynagrodzeń

Czytelnik ma wątpliwość, czy słusznie rozumie pojęcie „wynagrodzenie”, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 57 updop. Zaliczając w koszty wartość składek i zaliczek na podatek odprowadzonych od niewypłaconych wynagrodzeń, spółka uznała, że przepis ten mówi o kwocie wynagrodzenia netto. Niestety, jest to błędne stanowisko. W przepisie mowa jest o wynagrodzeniu w kwocie brutto, czyli kwocie wynikającej z umowy o pracę. Nie ma zatem znaczenia, że spółka jako płatnik dokonuje pomniejszeń, odprowadzając składki ZUS i podatek dochodowy.

Tak samo stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 5 lutego 2007 r. (sygn. akt 1472/ROP1/423-373/06/RM):

Składka na ubezpieczenie społeczne, składki zdrowotne w części opłacanej przez pracownika oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych stanowią część wynagrodzenia tego pracownika. Zaliczenie zatem tych wydatków do kosztów podatkowych spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub urzędu skarbowego, będzie stanowiło naruszenie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy.

Ważne!

Kwoty potrącane przez spółkę jako płatnika z wynagrodzenia pracowników powinny być zaliczane do kosztów podatkowych w tym samym momencie, co wypłacana pracownikowi kwota wynagrodzenia „netto”.

Ponieważ spółka przedwcześnie zaliczyła w koszty część wynagrodzenia, tym samym zaniżyła zaliczkę. Powinna:

- dokonać dopłaty zaliczki na podatek,

- obliczyć wartość należnych od powstałej zaległości odsetek i wpłacić je wraz z kwotą dopłaty.

W którym momencie wynagrodzenia można zaliczyć w koszty

Fakt niewypłacenia wynagrodzeń pozbawił spółkę możliwości zaliczenia ich w koszty, pomimo że były one znane. Jeśliby doszło do sytuacji, w której wynagrodzenia odnoszące się do jednego roku zostały przez spółkę wypłacone w roku kolejnym, to będą one kosztem tego kolejnego roku. Tak samo należy rozliczyć koszty, gdy nie zostały zapłacone składki ZUS finansowane przez pracodawcę (art. 16 ust. 1 pkt 57a updop).

W interpretacji z 11 maja 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź Widzew (sygn. akt II/423/16/07) stwierdza:

Jeżeli pracodawca nie dokona wypłaty świadczeń za pracę w regulaminowym czasie, a taka sytuacja ma miejsce na przełomie lat, to wówczas, mimo iż wynagrodzenie dotyczy danego roku podatkowego, to dla celów podatkowych traktowane jest jako przychód pracownika oraz koszty uzyskania przychodów pracodawcy tego roku, w którym nastąpiła jego wypłata (postawienie do dyspozycji).

Jednocześnie należy zauważyć, że pracodawca zobowiązany (jako płatnik) do obliczenia obciążeń o charakterze publicznoprawnym z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne, jak również zaliczek na podatek dochodowy, wywiązując się z tego obowiązku powinien uwzględniać przepisy obowiązujące w momencie wypłaty wynagrodzenia (postawienia do dyspozycji).

PRZYKŁAD

X Sp. z o.o. stosuje kalendarzowy rok podatkowy. Z powodu przejściowych trudności finansowych spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń za październik 2006 r. Wypłaciła je dopiero w styczniu 2007 r. Spółka jako płatnik zapłaciła w terminie (a zatem w listopadzie 2006 r.) do urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółka zapłaciła także składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń. Wypłacone wynagrodzenia w kwocie brutto (a więc z zaliczkami na podatek i składkami ZUS) będą kosztem 2007 r. Co więcej, skoro wypłata wynagrodzeń nastąpiła w styczniu 2007 r., konieczne będzie przeliczenie wynagrodzeń z uwzględnieniem przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2007 r.

- art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy, prawnik

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA