REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo niewypłacone wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. nie wypłaciła w terminie wynagrodzeń pracownikom. Wywiązaliśmy się natomiast z naszych obowiązków płatnika. Do kosztów uzyskania przychodu nie zaliczyliśmy wartości niewypłaconych wynagrodzeń netto. Zaliczyliśmy natomiast w koszty odprowadzony podatek i składkę ZUS. Czy postąpiliśmy słusznie?
RADA

 

Nie, ponieważ spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń, to nie miała prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zarówno wynagrodzenia netto, jak i składek w części finansowanej przez firmę jako płatnika. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Spółka jako pracodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów m.in. wypłat świadczeń oraz innych przychodów ze stosunku pracy, dopóki nie zostaną one wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Dotyczy to przychodów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 updof.

Czy do kosztów można zaliczyć część niewypłaconych wynagrodzeń

Czytelnik ma wątpliwość, czy słusznie rozumie pojęcie „wynagrodzenie”, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 57 updop. Zaliczając w koszty wartość składek i zaliczek na podatek odprowadzonych od niewypłaconych wynagrodzeń, spółka uznała, że przepis ten mówi o kwocie wynagrodzenia netto. Niestety, jest to błędne stanowisko. W przepisie mowa jest o wynagrodzeniu w kwocie brutto, czyli kwocie wynikającej z umowy o pracę. Nie ma zatem znaczenia, że spółka jako płatnik dokonuje pomniejszeń, odprowadzając składki ZUS i podatek dochodowy.

Tak samo stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 5 lutego 2007 r. (sygn. akt 1472/ROP1/423-373/06/RM):

Składka na ubezpieczenie społeczne, składki zdrowotne w części opłacanej przez pracownika oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych stanowią część wynagrodzenia tego pracownika. Zaliczenie zatem tych wydatków do kosztów podatkowych spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub urzędu skarbowego, będzie stanowiło naruszenie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy.

Ważne!

Kwoty potrącane przez spółkę jako płatnika z wynagrodzenia pracowników powinny być zaliczane do kosztów podatkowych w tym samym momencie, co wypłacana pracownikowi kwota wynagrodzenia „netto”.

Ponieważ spółka przedwcześnie zaliczyła w koszty część wynagrodzenia, tym samym zaniżyła zaliczkę. Powinna:

- dokonać dopłaty zaliczki na podatek,

- obliczyć wartość należnych od powstałej zaległości odsetek i wpłacić je wraz z kwotą dopłaty.

W którym momencie wynagrodzenia można zaliczyć w koszty

Fakt niewypłacenia wynagrodzeń pozbawił spółkę możliwości zaliczenia ich w koszty, pomimo że były one znane. Jeśliby doszło do sytuacji, w której wynagrodzenia odnoszące się do jednego roku zostały przez spółkę wypłacone w roku kolejnym, to będą one kosztem tego kolejnego roku. Tak samo należy rozliczyć koszty, gdy nie zostały zapłacone składki ZUS finansowane przez pracodawcę (art. 16 ust. 1 pkt 57a updop).

W interpretacji z 11 maja 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź Widzew (sygn. akt II/423/16/07) stwierdza:

Jeżeli pracodawca nie dokona wypłaty świadczeń za pracę w regulaminowym czasie, a taka sytuacja ma miejsce na przełomie lat, to wówczas, mimo iż wynagrodzenie dotyczy danego roku podatkowego, to dla celów podatkowych traktowane jest jako przychód pracownika oraz koszty uzyskania przychodów pracodawcy tego roku, w którym nastąpiła jego wypłata (postawienie do dyspozycji).

Jednocześnie należy zauważyć, że pracodawca zobowiązany (jako płatnik) do obliczenia obciążeń o charakterze publicznoprawnym z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne, jak również zaliczek na podatek dochodowy, wywiązując się z tego obowiązku powinien uwzględniać przepisy obowiązujące w momencie wypłaty wynagrodzenia (postawienia do dyspozycji).

PRZYKŁAD

X Sp. z o.o. stosuje kalendarzowy rok podatkowy. Z powodu przejściowych trudności finansowych spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń za październik 2006 r. Wypłaciła je dopiero w styczniu 2007 r. Spółka jako płatnik zapłaciła w terminie (a zatem w listopadzie 2006 r.) do urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółka zapłaciła także składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń. Wypłacone wynagrodzenia w kwocie brutto (a więc z zaliczkami na podatek i składkami ZUS) będą kosztem 2007 r. Co więcej, skoro wypłata wynagrodzeń nastąpiła w styczniu 2007 r., konieczne będzie przeliczenie wynagrodzeń z uwzględnieniem przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2007 r.

- art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA