REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo niewypłacone wynagrodzenia

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. nie wypłaciła w terminie wynagrodzeń pracownikom. Wywiązaliśmy się natomiast z naszych obowiązków płatnika. Do kosztów uzyskania przychodu nie zaliczyliśmy wartości niewypłaconych wynagrodzeń netto. Zaliczyliśmy natomiast w koszty odprowadzony podatek i składkę ZUS. Czy postąpiliśmy słusznie?
RADA

 

Nie, ponieważ spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń, to nie miała prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zarówno wynagrodzenia netto, jak i składek w części finansowanej przez firmę jako płatnika. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Spółka jako pracodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów m.in. wypłat świadczeń oraz innych przychodów ze stosunku pracy, dopóki nie zostaną one wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Dotyczy to przychodów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 updof.

Czy do kosztów można zaliczyć część niewypłaconych wynagrodzeń

Czytelnik ma wątpliwość, czy słusznie rozumie pojęcie „wynagrodzenie”, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 57 updop. Zaliczając w koszty wartość składek i zaliczek na podatek odprowadzonych od niewypłaconych wynagrodzeń, spółka uznała, że przepis ten mówi o kwocie wynagrodzenia netto. Niestety, jest to błędne stanowisko. W przepisie mowa jest o wynagrodzeniu w kwocie brutto, czyli kwocie wynikającej z umowy o pracę. Nie ma zatem znaczenia, że spółka jako płatnik dokonuje pomniejszeń, odprowadzając składki ZUS i podatek dochodowy.

Tak samo stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 5 lutego 2007 r. (sygn. akt 1472/ROP1/423-373/06/RM):

Składka na ubezpieczenie społeczne, składki zdrowotne w części opłacanej przez pracownika oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych stanowią część wynagrodzenia tego pracownika. Zaliczenie zatem tych wydatków do kosztów podatkowych spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub urzędu skarbowego, będzie stanowiło naruszenie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy.

Ważne!

Kwoty potrącane przez spółkę jako płatnika z wynagrodzenia pracowników powinny być zaliczane do kosztów podatkowych w tym samym momencie, co wypłacana pracownikowi kwota wynagrodzenia „netto”.

Ponieważ spółka przedwcześnie zaliczyła w koszty część wynagrodzenia, tym samym zaniżyła zaliczkę. Powinna:

- dokonać dopłaty zaliczki na podatek,

- obliczyć wartość należnych od powstałej zaległości odsetek i wpłacić je wraz z kwotą dopłaty.

W którym momencie wynagrodzenia można zaliczyć w koszty

Fakt niewypłacenia wynagrodzeń pozbawił spółkę możliwości zaliczenia ich w koszty, pomimo że były one znane. Jeśliby doszło do sytuacji, w której wynagrodzenia odnoszące się do jednego roku zostały przez spółkę wypłacone w roku kolejnym, to będą one kosztem tego kolejnego roku. Tak samo należy rozliczyć koszty, gdy nie zostały zapłacone składki ZUS finansowane przez pracodawcę (art. 16 ust. 1 pkt 57a updop).

W interpretacji z 11 maja 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź Widzew (sygn. akt II/423/16/07) stwierdza:

Jeżeli pracodawca nie dokona wypłaty świadczeń za pracę w regulaminowym czasie, a taka sytuacja ma miejsce na przełomie lat, to wówczas, mimo iż wynagrodzenie dotyczy danego roku podatkowego, to dla celów podatkowych traktowane jest jako przychód pracownika oraz koszty uzyskania przychodów pracodawcy tego roku, w którym nastąpiła jego wypłata (postawienie do dyspozycji).

Jednocześnie należy zauważyć, że pracodawca zobowiązany (jako płatnik) do obliczenia obciążeń o charakterze publicznoprawnym z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne, jak również zaliczek na podatek dochodowy, wywiązując się z tego obowiązku powinien uwzględniać przepisy obowiązujące w momencie wypłaty wynagrodzenia (postawienia do dyspozycji).

PRZYKŁAD

X Sp. z o.o. stosuje kalendarzowy rok podatkowy. Z powodu przejściowych trudności finansowych spółka nie wypłaciła pracownikom wynagrodzeń za październik 2006 r. Wypłaciła je dopiero w styczniu 2007 r. Spółka jako płatnik zapłaciła w terminie (a zatem w listopadzie 2006 r.) do urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółka zapłaciła także składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń. Wypłacone wynagrodzenia w kwocie brutto (a więc z zaliczkami na podatek i składkami ZUS) będą kosztem 2007 r. Co więcej, skoro wypłata wynagrodzeń nastąpiła w styczniu 2007 r., konieczne będzie przeliczenie wynagrodzeń z uwzględnieniem przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2007 r.

- art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy, prawnik

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA