REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy koszty zaniechanej inwestycji będą kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Liżewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała modernizacji i adaptacji niektórych części budynku stanowiącego środek trwały. Wartość tych nakładów zwiększyła wartość początkową budynku. Jednak oprócz tej inwestycji przygotowywana była również dokumentacja dotycząca planowanej gruntownej modernizacji obiektu. Niestety, modernizacja ta nie została rozpoczęta, ponieważ budynek postanowiliśmy sprzedać. W 2007 r. budynek został sprzedany, ale bez zgromadzonej dokumentacji. Jak potraktować poniesione wydatki na te inwestycje?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W tym przypadku do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki związane ze sprzedanym budynkiem. Natomiast wydatki dotyczące zgromadzonej dokumentacji budowlanej należy potraktować jako koszty zaniechanej inwestycji, które nie stanowią kosztów podatkowych.

UZASADNIENIE

Inwestycje to środki trwałe w budowie określone w przepisach ustawy o rachunkowości. Są to więc zaliczone do aktywów środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczamy kosztów inwestycyjnych, czyli m.in. wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Jak wiadomo, kosztem podatkowym będą w tym przypadku odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast wydatki inwestycyjne, zaktualizowane i pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, będą kosztem podatkowym w przypadku odpłatnego zbycia tych składników majątku, bez względu na to, kiedy zostały poniesione.

Trzeba jednak pamiętać, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią koszty zaniechanych inwestycji (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop).

Oznacza to, że podstawowym kryterium pozwalającym na rozliczenie podatkowe poniesionych wydatków będzie oddanie inwestycji do używania. Zaniechanie inwestycji będzie przerwaniem procesu budowy, montażu lub ulepszenia składnika majątku, który w konsekwencji nie będzie mógł zostać uznany za środek trwały podlegający amortyzacji. Przypomnijmy, że środek trwały powinien być przede wszystkim kompletny, zdatny do użytku i przekazany do używania.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka rozpoczęła inwestycję w dzierżawionej nieruchomości, polegającą na modernizacji wykorzystywanych przez siebie budynków. Ze względu na trudną sytuację finansową wstrzymano prace. Następnie, za zgodą właściciela nieruchomości, poddzierżawiono odpłatnie budynki z rozpoczętymi robotami. Dzierżawca nie zgodził się na odkupienie poniesionych przez spółkę nakładów, a jedynie na kontynuację prac. W związku z tym w ewidencjach księgowych spółki wydatki te figurują jako „środki trwałe w budowie”.

W tej sytuacji spółka nie może amortyzować poniesionych nakładów jako inwestycji w obcych środkach trwałych, ponieważ nie została ona przekazana do używania. Natomiast w razie zaprzestania ponoszenia nakładów i jednocześnie nieoddania do używania na potrzeby prowadzonej działalności wydatki te, jako koszty zaniechanej inwestycji, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Nie zawsze jednak poniesione wydatki inwestycyjne należy potraktować jako inwestycje zaniechane niestanowiące kosztów podatkowych.

PRZYKŁAD

Spółka będąca deweloperem poniosła koszty związane z poszukiwaniem odpowiednich działek pod inwestycje, tzn. sprawdzenie, czy odpowiadają potrzebom firmy. W odniesieniu do niektórych działek stwierdzono ich nieprzydatność.

W tym przypadku wydatków na wyszukiwanie działek i ocenę ich przydatności nie można traktować jako wydatków na inwestycje, ponieważ nie nastąpiła jeszcze budowa, montaż ani ulepszenie środka trwałego. W związku z tym poniesione wydatki nie stanowią kosztów zaniechanych inwestycji i stanowią koszty podatkowe. Zostały bowiem poniesione w celu uzyskania przychodu (porównaj: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 2 kwietnia 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-54/07/AP).

Z przytoczonych wcześniej przepisów wynika, że koszty zaniechanej inwestycji nie są, co prawda, kosztami uzyskania przychodów, ale będą stanowiły takie koszty w przypadku sprzedaży tej inwestycji. W momencie sprzedaży zaniechana inwestycja zmienia bowiem swój przedmiotowy charakter, a sama sprzedaż powoduje powstanie przychodu. W takiej sytuacji wystąpi więc związek między tym przychodem a poniesionymi nakładami zaniechanej inwestycji. Mamy tu do czynienia z kosztami uzyskania przychodów, czyli wydatkami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

PRZYKŁAD

Spółka ponosiła nakłady inwestycyjne związane z budową nowej linii technologicznej. Inwestycja ta nie została jednak zakończona i oddana do użytku. Wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z prowadzonym postępowaniem upadłościowym spółka dokonała sprzedaży inwestycji. W tej sytuacji spółka prawidłowo zaliczyła do kosztów podatkowych poniesione nakłady w momencie sprzedaży inwestycji.

Warto też zwrócić uwagę na inny przypadek. Jak wspomniano wcześniej, inwestycje dla celów podatku dochodowego dotyczą środków trwałych w budowie. Oznacza to, że wydatki związane np. z przygotowaniem do używania wartości niematerialnych i prawnych, które następnie nie zostaną przekazane do używania, nie będą stanowiły kosztów zaniechanych inwestycji, ponieważ nie dotyczą inwestycji w myśl updop.

Stanowisko takie potwierdzają też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. ZD/4061-157/06, czytamy:

skoro nabyte licencje systemu informatycznego, zarówno na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 [updop], jak i art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o rachunkowości (...) mogą stanowić wartości niematerialne i prawne, to nie mogą być jednocześnie środkami trwałymi. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi okoliczność, o której stanowi art. 16 ust. 1 pkt 41 [updop] i przepis ten nie może być podstawą do stwierdzenia, że w przypadku niewdrożenia nabytego przez Spółkę systemu informatycznego SAP doszło do zaniechania inwestycji, o której mowa w tej regulacji.

• art. 4a pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) i pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA