REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy koszty zaniechanej inwestycji będą kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Liżewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała modernizacji i adaptacji niektórych części budynku stanowiącego środek trwały. Wartość tych nakładów zwiększyła wartość początkową budynku. Jednak oprócz tej inwestycji przygotowywana była również dokumentacja dotycząca planowanej gruntownej modernizacji obiektu. Niestety, modernizacja ta nie została rozpoczęta, ponieważ budynek postanowiliśmy sprzedać. W 2007 r. budynek został sprzedany, ale bez zgromadzonej dokumentacji. Jak potraktować poniesione wydatki na te inwestycje?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W tym przypadku do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki związane ze sprzedanym budynkiem. Natomiast wydatki dotyczące zgromadzonej dokumentacji budowlanej należy potraktować jako koszty zaniechanej inwestycji, które nie stanowią kosztów podatkowych.

UZASADNIENIE

Inwestycje to środki trwałe w budowie określone w przepisach ustawy o rachunkowości. Są to więc zaliczone do aktywów środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczamy kosztów inwestycyjnych, czyli m.in. wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Jak wiadomo, kosztem podatkowym będą w tym przypadku odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast wydatki inwestycyjne, zaktualizowane i pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, będą kosztem podatkowym w przypadku odpłatnego zbycia tych składników majątku, bez względu na to, kiedy zostały poniesione.

Trzeba jednak pamiętać, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią koszty zaniechanych inwestycji (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop).

Oznacza to, że podstawowym kryterium pozwalającym na rozliczenie podatkowe poniesionych wydatków będzie oddanie inwestycji do używania. Zaniechanie inwestycji będzie przerwaniem procesu budowy, montażu lub ulepszenia składnika majątku, który w konsekwencji nie będzie mógł zostać uznany za środek trwały podlegający amortyzacji. Przypomnijmy, że środek trwały powinien być przede wszystkim kompletny, zdatny do użytku i przekazany do używania.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka rozpoczęła inwestycję w dzierżawionej nieruchomości, polegającą na modernizacji wykorzystywanych przez siebie budynków. Ze względu na trudną sytuację finansową wstrzymano prace. Następnie, za zgodą właściciela nieruchomości, poddzierżawiono odpłatnie budynki z rozpoczętymi robotami. Dzierżawca nie zgodził się na odkupienie poniesionych przez spółkę nakładów, a jedynie na kontynuację prac. W związku z tym w ewidencjach księgowych spółki wydatki te figurują jako „środki trwałe w budowie”.

W tej sytuacji spółka nie może amortyzować poniesionych nakładów jako inwestycji w obcych środkach trwałych, ponieważ nie została ona przekazana do używania. Natomiast w razie zaprzestania ponoszenia nakładów i jednocześnie nieoddania do używania na potrzeby prowadzonej działalności wydatki te, jako koszty zaniechanej inwestycji, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Nie zawsze jednak poniesione wydatki inwestycyjne należy potraktować jako inwestycje zaniechane niestanowiące kosztów podatkowych.

PRZYKŁAD

Spółka będąca deweloperem poniosła koszty związane z poszukiwaniem odpowiednich działek pod inwestycje, tzn. sprawdzenie, czy odpowiadają potrzebom firmy. W odniesieniu do niektórych działek stwierdzono ich nieprzydatność.

W tym przypadku wydatków na wyszukiwanie działek i ocenę ich przydatności nie można traktować jako wydatków na inwestycje, ponieważ nie nastąpiła jeszcze budowa, montaż ani ulepszenie środka trwałego. W związku z tym poniesione wydatki nie stanowią kosztów zaniechanych inwestycji i stanowią koszty podatkowe. Zostały bowiem poniesione w celu uzyskania przychodu (porównaj: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 2 kwietnia 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-54/07/AP).

Z przytoczonych wcześniej przepisów wynika, że koszty zaniechanej inwestycji nie są, co prawda, kosztami uzyskania przychodów, ale będą stanowiły takie koszty w przypadku sprzedaży tej inwestycji. W momencie sprzedaży zaniechana inwestycja zmienia bowiem swój przedmiotowy charakter, a sama sprzedaż powoduje powstanie przychodu. W takiej sytuacji wystąpi więc związek między tym przychodem a poniesionymi nakładami zaniechanej inwestycji. Mamy tu do czynienia z kosztami uzyskania przychodów, czyli wydatkami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

PRZYKŁAD

Spółka ponosiła nakłady inwestycyjne związane z budową nowej linii technologicznej. Inwestycja ta nie została jednak zakończona i oddana do użytku. Wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z prowadzonym postępowaniem upadłościowym spółka dokonała sprzedaży inwestycji. W tej sytuacji spółka prawidłowo zaliczyła do kosztów podatkowych poniesione nakłady w momencie sprzedaży inwestycji.

Warto też zwrócić uwagę na inny przypadek. Jak wspomniano wcześniej, inwestycje dla celów podatku dochodowego dotyczą środków trwałych w budowie. Oznacza to, że wydatki związane np. z przygotowaniem do używania wartości niematerialnych i prawnych, które następnie nie zostaną przekazane do używania, nie będą stanowiły kosztów zaniechanych inwestycji, ponieważ nie dotyczą inwestycji w myśl updop.

Stanowisko takie potwierdzają też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. ZD/4061-157/06, czytamy:

skoro nabyte licencje systemu informatycznego, zarówno na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 [updop], jak i art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o rachunkowości (...) mogą stanowić wartości niematerialne i prawne, to nie mogą być jednocześnie środkami trwałymi. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi okoliczność, o której stanowi art. 16 ust. 1 pkt 41 [updop] i przepis ten nie może być podstawą do stwierdzenia, że w przypadku niewdrożenia nabytego przez Spółkę systemu informatycznego SAP doszło do zaniechania inwestycji, o której mowa w tej regulacji.

• art. 4a pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) i pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA