REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Niższa stawka CIT dla małych firm w 2017 r. /fot. Fotolia
Niższa stawka CIT dla małych firm w 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

REKLAMA

Autopromocja

O 4 pkt. proc. lżej dla małych i nowych spółek

Resort finansów opublikował projekt ustawy, wprowadzającej nową stawkę podatku dochodowego od osób prawnych. Najważniejsza zmiana dotyczy wprowadzenia drugiej stawki w podatku dochodowym od firm. Zgodnie z propozycją resortu, obok obecnej stawki w wysokości 19%, ma się pojawić druga, w wysokości 15%. Tyle że z tej obniżonej stawki będą mogły skorzystać wyłącznie firmy, które należą do kategorii tzw. małych podatników. To oznacza, że ich przychody roczne nie mogą przekroczyć 1,2 mln euro (w roku bieżącym to nieco ponad 5,09 mln zł).

15 proc. CIT narusza zasadę równości

Z tej obniżki będą mogły skorzystać także inne podmioty – takie, które właśnie powstały. Tu możliwość stosowania będzie jednak ograniczona tylko do roku podatkowego, w którym firma została założona. To oznacza, że jeśli nowa firma szybko uzyska przychody ponad 1,2 mln euro, wówczas w kolejnym roku działalności zapłacą podwyższoną stawkę. Ci, który tego progu nie przebiją, będą mogli pozostać przy podatku 15-proc.

Niektóre firmy na 15% poczekają

Resort finansów zadbał jednak o to, aby uniknąć sytuacji, w których spółki np. będą się raz łączyć, a raz dzielić, byleby zachować prawny walor nowości. Ze stawki podatkowej 15% skorzystają wyłącznie podmioty nowo założone. A więc podmioty powstałe wskutek podziału, połączenia lub przekształcenia (za wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę) innych podmiotów, nie będą mogły skorzystać z nowej stawki ani w roku podatkowym, w którym do zmiany doszło, ani w kolejnym. Podobnie będzie w przypadku spółek, powstałych poprzez przekształcenie działalności gospodarczej albo poprzez wniesienie działalności gospodarczej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa – bez względu na to, kto wnosi – albo składników majątku tego przedsiębiorstwa, o ile łączna wartość udziałów przekroczy równowartość 10 tys. euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami od 1 stycznia 2017 r.

Przez dwa lata od powstania zakaz korzystania z niższej stawki będą miały także przedsiębiorstwa, do których przy tworzeniu jako wkład niepieniężny wniesiono składniki majątku, pozostałe po likwidacji innych podatników, o ile wnoszący mieli w poprzednich firmach udziały.

Prawie 3 mln firm bez żadnej obniżki

Resort finansów w komunikacie stwierdził, że z niższej stawki będzie mogło skorzystać aż 90% podmiotów opłacających CIT. I że celem obniżki ma być ułatwienie rozwoju firmom, które maja problemy z uzyskaniem kapitału na rozwój albo których wzrost zaburzają sytuacja rynkowa.

Tyle że spółek posiadających osobowość prawną mieliśmy na koniec roku niecałe 750 tys. Tymczasem liczba jednoosobowych działalności gospodarczych, a więc firm prowadzonych przez osoby fizyczne, na koniec roku wynosiła według rejestru REGON 2,97 mln. Ale w przypadku przedsiębiorstw, które stanowią ponad 71% wszystkich podmiotów gospodarki narodowej, żadnej obniżki nie ma. Nadal będą one płacić albo podatek na zasadach ogólnych (czyli 18 i 32%), albo wg stawki liniowej (19%). Aczkolwiek trzeba dodać, że część jednoosobowych firm rozlicza się podatkiem zryczałtowanym, z wieloma stawkami liczonymi od przychodu, a część płaci stawki ustalone wg karty podatkowej.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA