REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niższa stawka CIT dla małych firm w 2017 r. /fot. Fotolia
Niższa stawka CIT dla małych firm w 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O 4 pkt. proc. lżej dla małych i nowych spółek

Resort finansów opublikował projekt ustawy, wprowadzającej nową stawkę podatku dochodowego od osób prawnych. Najważniejsza zmiana dotyczy wprowadzenia drugiej stawki w podatku dochodowym od firm. Zgodnie z propozycją resortu, obok obecnej stawki w wysokości 19%, ma się pojawić druga, w wysokości 15%. Tyle że z tej obniżonej stawki będą mogły skorzystać wyłącznie firmy, które należą do kategorii tzw. małych podatników. To oznacza, że ich przychody roczne nie mogą przekroczyć 1,2 mln euro (w roku bieżącym to nieco ponad 5,09 mln zł).

15 proc. CIT narusza zasadę równości

Z tej obniżki będą mogły skorzystać także inne podmioty – takie, które właśnie powstały. Tu możliwość stosowania będzie jednak ograniczona tylko do roku podatkowego, w którym firma została założona. To oznacza, że jeśli nowa firma szybko uzyska przychody ponad 1,2 mln euro, wówczas w kolejnym roku działalności zapłacą podwyższoną stawkę. Ci, który tego progu nie przebiją, będą mogli pozostać przy podatku 15-proc.

REKLAMA

Niektóre firmy na 15% poczekają

Resort finansów zadbał jednak o to, aby uniknąć sytuacji, w których spółki np. będą się raz łączyć, a raz dzielić, byleby zachować prawny walor nowości. Ze stawki podatkowej 15% skorzystają wyłącznie podmioty nowo założone. A więc podmioty powstałe wskutek podziału, połączenia lub przekształcenia (za wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę) innych podmiotów, nie będą mogły skorzystać z nowej stawki ani w roku podatkowym, w którym do zmiany doszło, ani w kolejnym. Podobnie będzie w przypadku spółek, powstałych poprzez przekształcenie działalności gospodarczej albo poprzez wniesienie działalności gospodarczej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa – bez względu na to, kto wnosi – albo składników majątku tego przedsiębiorstwa, o ile łączna wartość udziałów przekroczy równowartość 10 tys. euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami od 1 stycznia 2017 r.

Przez dwa lata od powstania zakaz korzystania z niższej stawki będą miały także przedsiębiorstwa, do których przy tworzeniu jako wkład niepieniężny wniesiono składniki majątku, pozostałe po likwidacji innych podatników, o ile wnoszący mieli w poprzednich firmach udziały.

Prawie 3 mln firm bez żadnej obniżki

Resort finansów w komunikacie stwierdził, że z niższej stawki będzie mogło skorzystać aż 90% podmiotów opłacających CIT. I że celem obniżki ma być ułatwienie rozwoju firmom, które maja problemy z uzyskaniem kapitału na rozwój albo których wzrost zaburzają sytuacja rynkowa.

Tyle że spółek posiadających osobowość prawną mieliśmy na koniec roku niecałe 750 tys. Tymczasem liczba jednoosobowych działalności gospodarczych, a więc firm prowadzonych przez osoby fizyczne, na koniec roku wynosiła według rejestru REGON 2,97 mln. Ale w przypadku przedsiębiorstw, które stanowią ponad 71% wszystkich podmiotów gospodarki narodowej, żadnej obniżki nie ma. Nadal będą one płacić albo podatek na zasadach ogólnych (czyli 18 i 32%), albo wg stawki liniowej (19%). Aczkolwiek trzeba dodać, że część jednoosobowych firm rozlicza się podatkiem zryczałtowanym, z wieloma stawkami liczonymi od przychodu, a część płaci stawki ustalone wg karty podatkowej.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA