REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Agnieszka Zasikowska, dr nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, członek Zarządu Mazowieckiego Oddziału KIDP
Agnieszka Zasikowska, dr nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, członek Zarządu Mazowieckiego Oddziału KIDP

REKLAMA

REKLAMA

W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka CIT i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych. Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki do 15% wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami.

Rozmowa z Agnieszką Zasikowską, dr nauk ekonomicznych, doradcą podatkowym, członkiem Zarządu Mazowieckiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Adam Kuchta: Ministerstwo Finansów opracowało projekt obniżenia stawki podatku CIT do 15 proc. Czy to korzystne rozwiązanie i czy obejmie wszystkich podatników tego podatku?

REKLAMA

dr Agnieszka Zasikowska: Propozycja Ministerstwa Finansów obniżenia stawki podatku dochodowego do 15%, dotyczy małych przedsiębiorstw, ale wyłącznie takich, które są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Nie obejmie zaś ogromnej rzeszy przedsiębiorców, opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że z obniżonej stawki podatkowej 15% będą mogły skorzystać tylko ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej (oraz komandytowo-akcyjnej), a dodatkowo – także stowarzyszenia, fundacje czy wspólnoty mieszkaniowe, w zakresie tych swoich dochodów, które nie są zwolnione od podatku.

Proponowana zmiana nie obejmie natomiast przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, cywilnej, partnerskiej czy komandytowej oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

W ten sposób, rozwiązanie które zgodnie z deklaracją Ministerstwa Finansów ma być receptą na zaburzone warunki konkurencji, nie tylko nie rozwiąże wskazanego problemu, ale go wręcz nasili, uzależniając istotne czynniki prowadzenia działalności od formy prawnej przedsiębiorstwa. Dogodniejsze warunki w postaci 15% podatku zyskają przedsiębiorcy działający w formie spółek kapitałowych, wyższa stawka, sięgająca nawet 32% pozostanie dla przedsiębiorców, zorganizowanych w formę spółek osobowych.

Czy uzależnienie stawki podatku CIT od wielkości przedsiębiorstwa stosowane jest w innych krajach?

Sama idea dywersyfikacji stawek podatkowych ze względu na wielkość przedsiębiorstwa, nie jest obca europejskim systemom podatkowym i obowiązuje np. we Francji.

Decydując się jednakże na taki krok w Polsce, należy pamiętać, że samo kryterium wartości obrotu, jakie proponuje ministerstwo, jest łatwe do ominięcia. Szczególnie dla silnych grup kapitałowych, które nie będą miały problemu z podziałem dotychczasowej działalności na kilka nowych spółek, lub ograniczeniem wysokości obrotów poprzez zmianę modelu transakcji. Wystarczy dotychczasowe umowy sprzedaży zastąpić umowami agencyjnymi lub komisowymi, aby obrót 8-10 mln € zredukować poniżej postawionego kryterium 1,2 mln €.

Objęcie preferencyjną stawką podatkową wyłącznie działalności gospodarczej, prowadzonej w formie spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej rodzi obawę, że wbrew założeniom projektu, nie skorzystają na tym młodzi przedsiębiorcy, którzy chociażby ze względu na brak doświadczenia – woleli by prowadzić działalność w prostszej formie.

Czy proponowane rozwiązanie obniżające podatek dochodowy od osób prawnych a jednocześnie pozostawienie bez zmian stawek podatku dochodowego od osób fizycznych nie narusza zasady równości, jaką powinien nasz ustawodawca stosować wobec wszystkich podatników prowadzących działalność gospodarczą?

Przedstawiając powyższe niedostatki proponowanego rozwiązania, nie można poprzestać wyłącznie na stwierdzeniu, że autorzy projektu w sposób niedostateczny uwzględnili specyfikę polskiej przedsiębiorczości.

Powyższy przykład wydobywa bowiem na światło dzienne znacznie głębszy problem, jakim jest to, że polski system podatkowy nie radzi sobie z różnorodnością form prowadzenia działalności gospodarczej. W efekcie działania ukierunkowane na wzrost gospodarczy i z założenia adresowane do przedsiębiorców – obejmują swoim zasięgiem nieistotne z tego punktu widzenia organizacje, takie jak stowarzyszenia lub fundacje, a omijają ogromną rzeszę rzeczywistych adresatów: przedsiębiorców, działających w innych formach prawnych, niż spółki kapitałowe (lub komandytowo-akcyjne).

Przyczyna tego problemu tkwi w tym, że w przypadku spółek osobowych – polski system podatkowy nie rozróżnia dochodów z prowadzenia przedsiębiorstwa (dochodów z kapitału) od dochodów z pracy własnej przedsiębiorcy. Ten „grzech pierworodny” ma swoje źródło w wyłączeniu z kosztów podatkowych wynagrodzenia za pracę wspólnika spółki osobowej. W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarcza.

Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami zorganizowanymi w formie spółki z o.o., a przedsiębiorcami zorganizowanymi w formie spółek osobowych, a tym samy nie spełnia celu, jakiemu ma służyć.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA