REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

15 proc. CIT narusza zasadę równości

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Agnieszka Zasikowska, dr nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, członek Zarządu Mazowieckiego Oddziału KIDP
Agnieszka Zasikowska, dr nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, członek Zarządu Mazowieckiego Oddziału KIDP

REKLAMA

REKLAMA

W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka CIT i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych. Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki do 15% wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami.

Rozmowa z Agnieszką Zasikowską, dr nauk ekonomicznych, doradcą podatkowym, członkiem Zarządu Mazowieckiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Adam Kuchta: Ministerstwo Finansów opracowało projekt obniżenia stawki podatku CIT do 15 proc. Czy to korzystne rozwiązanie i czy obejmie wszystkich podatników tego podatku?

dr Agnieszka Zasikowska: Propozycja Ministerstwa Finansów obniżenia stawki podatku dochodowego do 15%, dotyczy małych przedsiębiorstw, ale wyłącznie takich, które są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Nie obejmie zaś ogromnej rzeszy przedsiębiorców, opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że z obniżonej stawki podatkowej 15% będą mogły skorzystać tylko ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej (oraz komandytowo-akcyjnej), a dodatkowo – także stowarzyszenia, fundacje czy wspólnoty mieszkaniowe, w zakresie tych swoich dochodów, które nie są zwolnione od podatku.

Proponowana zmiana nie obejmie natomiast przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, cywilnej, partnerskiej czy komandytowej oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

W ten sposób, rozwiązanie które zgodnie z deklaracją Ministerstwa Finansów ma być receptą na zaburzone warunki konkurencji, nie tylko nie rozwiąże wskazanego problemu, ale go wręcz nasili, uzależniając istotne czynniki prowadzenia działalności od formy prawnej przedsiębiorstwa. Dogodniejsze warunki w postaci 15% podatku zyskają przedsiębiorcy działający w formie spółek kapitałowych, wyższa stawka, sięgająca nawet 32% pozostanie dla przedsiębiorców, zorganizowanych w formę spółek osobowych.

Czy uzależnienie stawki podatku CIT od wielkości przedsiębiorstwa stosowane jest w innych krajach?

Sama idea dywersyfikacji stawek podatkowych ze względu na wielkość przedsiębiorstwa, nie jest obca europejskim systemom podatkowym i obowiązuje np. we Francji.

Decydując się jednakże na taki krok w Polsce, należy pamiętać, że samo kryterium wartości obrotu, jakie proponuje ministerstwo, jest łatwe do ominięcia. Szczególnie dla silnych grup kapitałowych, które nie będą miały problemu z podziałem dotychczasowej działalności na kilka nowych spółek, lub ograniczeniem wysokości obrotów poprzez zmianę modelu transakcji. Wystarczy dotychczasowe umowy sprzedaży zastąpić umowami agencyjnymi lub komisowymi, aby obrót 8-10 mln € zredukować poniżej postawionego kryterium 1,2 mln €.

Objęcie preferencyjną stawką podatkową wyłącznie działalności gospodarczej, prowadzonej w formie spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej rodzi obawę, że wbrew założeniom projektu, nie skorzystają na tym młodzi przedsiębiorcy, którzy chociażby ze względu na brak doświadczenia – woleli by prowadzić działalność w prostszej formie.

Czy proponowane rozwiązanie obniżające podatek dochodowy od osób prawnych a jednocześnie pozostawienie bez zmian stawek podatku dochodowego od osób fizycznych nie narusza zasady równości, jaką powinien nasz ustawodawca stosować wobec wszystkich podatników prowadzących działalność gospodarczą?

Przedstawiając powyższe niedostatki proponowanego rozwiązania, nie można poprzestać wyłącznie na stwierdzeniu, że autorzy projektu w sposób niedostateczny uwzględnili specyfikę polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Powyższy przykład wydobywa bowiem na światło dzienne znacznie głębszy problem, jakim jest to, że polski system podatkowy nie radzi sobie z różnorodnością form prowadzenia działalności gospodarczej. W efekcie działania ukierunkowane na wzrost gospodarczy i z założenia adresowane do przedsiębiorców – obejmują swoim zasięgiem nieistotne z tego punktu widzenia organizacje, takie jak stowarzyszenia lub fundacje, a omijają ogromną rzeszę rzeczywistych adresatów: przedsiębiorców, działających w innych formach prawnych, niż spółki kapitałowe (lub komandytowo-akcyjne).

Przyczyna tego problemu tkwi w tym, że w przypadku spółek osobowych – polski system podatkowy nie rozróżnia dochodów z prowadzenia przedsiębiorstwa (dochodów z kapitału) od dochodów z pracy własnej przedsiębiorcy. Ten „grzech pierworodny” ma swoje źródło w wyłączeniu z kosztów podatkowych wynagrodzenia za pracę wspólnika spółki osobowej. W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarcza.

Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami zorganizowanymi w formie spółki z o.o., a przedsiębiorcami zorganizowanymi w formie spółek osobowych, a tym samy nie spełnia celu, jakiemu ma służyć.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA