REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na catering dla kontrahentów mogą być kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planujemy zorganizować prezentację naszych nowych wyrobów dla dotychczasowych klientów oraz dla innych zaproszonych gości (potencjalnych klientów i mediów). Prezentacja ma na celu zaprezentowanie właściwości nowej gamy wyrobów i zachęcenie do ich nabycia. Elementem prezentacji będzie też instruktaż prawidłowego użytkowania tych wyrobów. Prezentacji ma towarzyszyć poczęstunek (przekąski i obiad) dla gości. Czy koszty zorganizowania tej imprezy, a w szczególności koszty cateringu, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych? Czy istnieje ryzyko, że będą uznane przez urząd skarbowy za reprezentację?

RADA

REKLAMA

Jeżeli głównym celem imprezy było prezentowanie i zachwalanie właściwości nowych produktów, to poczęstunek temu towarzyszący nie jest reprezentacją. W konsekwencji razem z innymi wydatkami związanymi z organizacją imprezy może być bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Taka jest też aktualna linia interpretacyjna organów podatkowych. Jednak jak zawsze przy tego typu wydatkach istnieje ryzyko odmiennej interpretacji (szczególnie w przypadku bardzo wystawnego i okazałego charakteru cateringu towarzyszącego imprezie). Również w przypadku szkoleń dla kontrahentów towarzyszące im wydatki związane z pobytem tych osób (wyżywienie, zakwaterowanie) są kosztem podatkowym. Nie są to koszty reprezentacji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Największym problemem przy ocenie opisanej sytuacji jest brak ustawowej definicji reprezentacji. Pomimo pomocniczego stosowania definicji słownikowych zawsze istnieje ryzyko, że organ podatkowy inaczej od nas oceni dany wydatek. Bowiem to, co dla kogoś jest „wytworne”, „okazałe” czy „wystawne” - dla innej osoby jest tylko standardem przyjmowania klientów lub kontrahentów. Z tego względu warto postarać się o interpretację podatkową. Szczególnie jeżeli planujemy większe wydatki, co do których istnieje ryzyko uznania tych wydatków za reprezentację.

Na szczęście, organy podatkowe często prezentują pozytywne dla podatników stanowisko. Przykładowo - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 18 lutego 2008 r. - nr IP-PB3-423-471/07-2/DG) stwierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) wydatki na usługę cateringową, z uwagi że nie były wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu (prezentacja możliwości technicznych i konstrukcyjnych maszyn), stanowią koszt uzyskania przychodów. (...) W związku z powyższym wydatki na usługi cateringowe niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobnie zinterpretował wydatki na catering Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 17 stycznia 2008 r. - nr IBPB1/415-189/07/RM/KAN-1531/10/07), ale podkreślił dodatkowo:

REKLAMA

Jeżeli zatem wydatki na catering na spotkaniu promocyjno-informacyjnym były niezbędne i nie miały znamion okazałości, czy też wystawności, to nie wystąpiły (...) przesłanki uniemożliwiające ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Warto zadbać o to, by towarzyszące tego typu spotkaniom inne atrakcje (jak np. catering, rozrywka) swoim zakresem, czasem trwania i okazałością nie przyćmiły zasadniczego celu spotkania.

Trzeba też pamiętać o właściwym udokumentowaniu poniesionych kosztów. Jak wskazują organy podatkowe, nie wystarczy w takim przypadku posiadanie samej faktury lub rachunku.

Konieczne jest także posiadanie dowodów potwierdzających promocyjno-informacyjny charakter imprezy. Może to być np. zapis wideo, wpisy w księdze gości albo scenariusz imprezy. Pomoże to udowodnić ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami spółki - ten związek organy podatkowe będą badać w pierwszej kolejności. Przyda się Państwu również dokumentacja świadcząca o racjonalności poniesionych wydatków i braku cech okazałości czy wystawności kosztów.

Jeszcze mniej wątpliwości powinno być, gdy w spotkaniu dominuje charakter szkoleniowo-instruktażowy. Nawet jeżeli z takim spotkaniem związane są inne wydatki - powinny być łącznie traktowane jak koszt podatkowy.

Podobnie omawiane zagadnienie interpretują sądy administracyjne. Przykładem niech będzie wyrok NSA z 27 lipca 2006 r. (sygn. akt II FSK 1008/05). Orzeczenie to dotyczy spotkania instruktażowego dla kontrahentów. Sąd ten przyjął (na gruncie updop), że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Nie jest zatem reprezentacją ani też reklamą organizowanie szkoleń dla kontrahentów, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Nie zmienia tej oceny również fakt poniesienia kosztów pobytu zaproszonych klientów.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził też, że:

W tej sytuacji koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów. Okoliczność ta w rozpatrywanej sprawie jest niesporna. Należy je zatem traktować kompleksowo i niezrozumiałym jest dzielenie tych kosztów na koszty przychodu i reprezentacji.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Paweł Huczko

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA