REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć pożyczkę denominowaną w walucie obcej

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 r. spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę, której kwota została wskazana w umowie w USD. Zgodnie z zapisami umowy sama pożyczka została wypłacona jako jej ekwiwalent w walucie polskiej (przeliczenia dokonano po ustalonym kursie z dnia podpisania umowy). W tej walucie miała zostać spłacona (aczkolwiek poszczególne raty do spłaty wyrażono w USD).

W chwili obecnej strony zamierzają dokonać zmiany umowy polegającej na przeliczeniu kwoty pożyczki wyrażonej w umowie w USD na PLN po uzgodnionym kursie. Pożyczka będzie następnie spłacana w PLN. Czy w momencie opisanej zmiany powstanie konieczność podatkowego rozliczenia różnic kursowych? Czy powstaną z tego tytułu dla spółki przychody lub koszty? Czy taki obowiązek pojawi się w momencie spłaty rat tak zmienionej pożyczki?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z umową pożyczki denominowaną w walucie obcej. Zarówno sama operacja „zniesienia denominowania”, jak i późniejsza spłata rat pożyczki w PLN nie spowodują powstania dla spółki przychodów bądź kosztów podatkowych z tytułu różnic kursowych.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Wstępnie należy zauważyć, że w opisanej sytuacji mamy do czynienia z pożyczką denominowaną w walucie obcej (USD). Pożyczka denominowana cechuje się tym, że jej wartość wyrażona jest w walucie obcej, natomiast pożyczka ta zaciągnięta jest w walucie polskiej. Sama spłata poszczególnych rat pożyczki także dokonywana jest w walucie polskiej w wysokości kwoty stanowiącej równowartość rat wyrażonych w walucie obcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do przychodów nie należy zaliczać otrzymanych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać z kolei wydatków na spłatę pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Fakt otrzymania pożyczki, a następnie jej spłata stanowi więc czynność całkowicie neutralną podatkowo na gruncie pdop. Skutki w podatku dochodowym wywołują natomiast spłacone (jak również skapitalizowane) odsetki od kredytów. Skutki takie wywołają także różnice kursowe od spłaconych rat pożyczki zaciągniętej i spłacanej w walucie obcej. Należy o nie zwiększyć odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe, albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe.

W przypadku pożyczki denominowanej nie dochodzi ani do jej otrzymania, ani też do spłaty w walucie obcej. Wyklucza to powstanie różnic kursowych. Stanowisko takie potwierdzają interpretacje podatkowe. Jest to np. postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 czerwca 2007 r., sygn. 1471/DPR2/423-42/07/AB. W postanowieniu tym organ podatkowy wskazuje, że:

(...) warunkiem powstania różnic kursowych w rozumieniu powołanych powyżej przepisów jest zaciągnięcie kredytu (pożyczki) w walucie obcej oraz jego (jej) spłata również w walucie obcej (...) Okoliczność zawarcia umowy pożyczki denominowanej w walucie obcej i występujące w czasie wahania kursu waluty, w której ta pożyczka została wyrażona (co skutkowało zmianą wartości tej pożyczki w dniu jej spłaty w stosunku do jej wartości z dnia jej zaciągnięcia), nie zmienia faktu, iż nadal jest to spłata kwoty głównej zobowiązania. Spłata kwoty głównej zobowiązania z tytułu pożyczki (kredytu) na gruncie prawa podatkowego nie wywołuje skutków podatkowych (art. 12 ust. 1 pkt 4 i art. 16 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Tak więc samo zawarcie, a następnie spłata pożyczek denominowanych w walucie obcej nie powoduje powstania różnic kursowych w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opisanej w pytaniu sytuacji spółka dokona zniesienia denominowania, polegającego na przeliczeniu kwot w USD będących podstawą do udzielonej spółce pożyczki (wypłaconej jednak w złotych polskich jako ich ekwiwalent po przeliczeniu z zastosowaniem umówionego kursu) i wyrażeniu kwot pożyczek do spłaty tylko w PLN.

Skoro, jak wskazano, fakt zawarcia oraz spłaty pożyczki denominowanej w walucie obcej nie powoduje powstania różnic kursowych, to również zniesienie denominowania nie spowoduje konieczności rozpoznania przez spółkę przychodów ani kosztów z tego tytułu.

Także spłata pożyczki, która była przedmiotem zniesienia denominowania, nie będzie wiązać się z koniecznością rozpoznania różnic kursowych na gruncie pdop. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych konieczne jest bowiem, aby wystąpiła spłata pożyczonych środków w walucie obcej. Tymczasem w opisanej sytuacji spłata nastąpi w złotych polskich. Zaciągnięta przez spółkę pożyczka - zarówno przed, jak i po dokonaniu zniesienia denominowania - stanowi wiec pożyczkę złotówkową. W związku ze spłatą pożyczki nie powstanie dla spółki obowiązek rozpoznania różnic kursowych.

 

Różnice, jakie ewentualnie powstaną pomiędzy wartością pożyczki denominowanej, obliczaną według kursu, po jakim przeliczono ją w momencie zaciągnięcia, a wartością w momencie zniesienia denominowania, nie stanowią przychodów ani kosztów uzyskania przychodów. Spłata kredytu nie następuje w walucie obcej, lecz w złotych polskich. Powstała różnica stanowi element spłaty pożyczki. Wydatki poniesione na spłatę kwoty głównej pożyczki nie stanowią zaś kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko powyższe podzielił w pełni, całkowicie akceptując zdanie podatnika, Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2008 r., nr IP-PN3-423-225/08-2/ER:

Operacja zniesienia denominowania pożyczek, jak również spłata pożyczek w złotych polskich (po zniesieniu denominowania) nie będzie wiązać się dla Spółki z powstaniem dodatkowych obowiązków na gruncie podatku CIT, w szczególności Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania dla celów podatku CIT różnic kursowych ani w związku ze zniesieniem denominowania pożyczek, ani w związku z ich spłatą.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

ALFALEAS zawarła jako pożyczkobiorca umowę pożyczki, której kwotę określono na 4000 USD. Zgodnie z zapisami umowy wypłata gotówki nastąpi jednorazowo w PLN, z zastosowaniem kursu kupna USD z dnia podpisania umowy (2,55). ALFALEAS ma dokonać spłaty pożyczki w 4 miesięcznych ratach o wysokości równowartości 1000 USD każda. Spłata ma nastąpić w PLN, z zastosowaniem kursu sprzedaży USD z dnia spłaty. ALFALEAS otrzymała więc na podstawie umowy kwotę 10 200 zł (4000 x 2,55). W poszczególnych kolejnych miesiącach spłaty rat kurs sprzedaży USD wynosił:

1. miesiąc 2,50 zł - spłata 2500 zł,

2. miesiąc 2,40 zł - spłata 2400 zł.

Z początkiem trzeciego miesiąca na prośbę pożyczkodawcy strony zawarły aneks, w którym dokonały przeliczenia pozostałej do spłaty kwoty (2 x 1000 USD) wyrażonej w USD na PLN, z zastosowaniem kursu sprzedaży USD z dnia podpisania aneksu - 2,40 zł (strony dokonały więc de facto zniesienia denominowania). Oznacza to, że bez względu na zmianę kursu USD ALFALEAS powinna spłacić dwie kolejne raty pożyczki w wysokości 2400 zł każda (2,40 x 1000).

Należy zauważyć, iż ALFALEAS zwraca de facto mniejszą kwotę ekwiwalentu w PLN, niż otrzymuje (9700 zł zwrotu pożyczki wobec 10 200 zł otrzymanej), co wynika z obniżki kursu waluty odniesienia w czasie trwania pożyczki. Różnica ta stanowi jednak element spłaty kwoty głównej pożyczki, a zarówno otrzymana, jak i zwrócona pożyczka jest neutralna podatkowo. W żadnym momencie otrzymania, spłaty czy też zniesienia denominowania pożyczki nie wystąpią także dla ALFALEAS przychody i koszty podatkowe z tytułu różnic kursowych.

Dla uproszczenia pominięto w przykładzie kwestię oprocentowania pożyczki.

• art. 12 ust. 4 pkt 1, art. 15a ust. 1 pkt 4 i 5, art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA