REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie jest reprezentacją pokrycie kosztów noclegu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zainwestowała w mieszkania apartamentowe, gospodarstwo agroturystyczne i pensjonat. Wynajmuje je m.in. turystom weekendowym z Europy Zachodniej. Stara się uzyskać certyfikat od jednego z niemieckich centrów rezerwacji dla turystów. Przedstawiciele niemieckiej firmy na koszt polskiej spółki wizytowali każdy z obiektów przeznaczonych dla turystów, spędzając w nim noc. Poniesione wydatki to zwrot kosztów pobytu delegacji niemieckiej, obejmujące: koszty transportu, noclegi i wyżywienie. Usługi, z których skorzystała delegacja, nie odbiegały od usług oferowanych klientom spółki. Czy wydatki te mają charakter reprezentacyjny i podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, poniesione wydatki nie mają takiego charakteru, pomimo że organy podatkowe zazwyczaj pokrycie kosztów np. noclegu kontrahenta uznają za wydatek reprezentacyjny. Państwa celem nie było pokazanie - poprzez wystawność, okazałość - siły ekonomicznej spółki. Wydatki te służyły zaprezentowaniu oferty turystycznej polskiej spółki. Były też niezbędnym warunkiem otrzymania certyfikatu. Są to koszty ogólne, zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na kolację i nocleg dla kontrahentów oraz atrakcje, takie jak koncert, fitness, basen, nie są akceptowane przez organy podatkowe jako koszt uzyskania przychodów. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop są uznawane za wydatki reprezentacyjne. Dla organów podatkowych tego typu wydatki noszą znamiona wystawności, okazałości i nie są kosztem podatkowym. Jest to konsekwencja obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. następującego podziału tzw. wydatków wizerunkowych (zob. wykres na str. 69).

REKLAMA

W sytuacji opisanej w pytaniu podział na wydatki reklamowe i reprezentacyjne nie ma zastosowania. Spółka jest właścicielem nieruchomości przeznaczonych do odpłatnego udostępniania m.in. turystom. Biznesowym celem zaproszenia na swój koszt zagranicznej delegacji było przekonanie do swojej oferty. Zaproszone osoby mają turystom zagranicznym zarekomendować polską ofertę i podjęte działania były niezbędne do uzyskania certyfikatu. Zazwyczaj wszelkie wydatki związane z uzyskaniem certyfikatów jakości są pokrywane przez podmioty starające się o nie. Firma niemiecka udziela pewnego rodzaju gwarancji oferty firmy polskiej. Warunkiem umieszczenia w systemie rezerwacji jest więc poddanie jej ocenie i testom jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem pokrycia kosztów pobytu i noclegu w Polsce kontrahentów z Niemiec nie było pokazanie polskiej spółki od strony okazałości, wystawności. Państwo, oferując za darmo własne nieruchomości i związane z nimi atrakcje, udostępnili próbkę oferowanych usług. W praktyce wydatki te niczym nie różnią się od np. przekazania przez cukiernika próbnej partii tortów. Nawet gdyby to był luksusowy tort - jeżeli jest elementem standardowej oferty cukiernika - nie będzie wydatkiem reprezentacyjnym, tylko albo reklamowym, albo kosztem ogólnym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka z o.o. jest właścicielem dwóch gospodarstw agroturystycznych w pobliżu Augustowa, pensjonatu w Sopocie, mieszkań apartamentowych m.in. w Krakowie, Poznaniu, Świnoujściu. Nieruchomości są komercyjnie wynajmowane. Spółka stara się o uzyskanie certyfikatu amerykańskiego serwisu internetowego, w którym można dokonać rezerwacji on line usług turystycznych świadczonych na całym świecie. Pokryła koszty przelotu do Polski oraz pobytu delegacji serwisu, która wyda odpowiedni certyfikat jakości. Koszty przelotu, noclegu, podróżowania pomiędzy poszczególnymi nieruchomościami posiadanymi przez spółkę wyniosły 37 000 zł. Spółka w całości uznała je za koszt uzyskania przychodu.

Przewidując spór z organami podatkowymi o taką kwalifikację wydatków, pracownicy spółki z o.o. sporządzili dokumentację usług, z których nieodpłatnie skorzystali zaproszeni goście. Każdy z nich podpisał „protokół skorzystania z usług”, który zawiera: datę skorzystania z usługi, jej rodzaj, wartość katalogową, opis miejsca skorzystania. W ten sposób spółka uzyskała dowód, że goście skorzystali ze standardowej oferty dostępnej dla każdego innego klienta. Dodatkowo - spółka dysponuje warunkową umową o współpracę, która wejdzie w życie w przypadku zaakceptowania oferty polskiej spółki przez zagranicznego kontrahenta. Z dokumentu tego wynika, że celem pobytu zagranicznych gości było wyłącznie zapoznanie się z ofertą.

Przy kwalifikacji poniesionych wydatków Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2007 r. (sygn. IBPB3/423-162/07/BG/KAN-1031/09/070) stwierdził, że takie wydatki jak koszty pobytu przedstawicieli kontrahenta, obejmujące koszty transportu, noclegów i wyżywienia pokrywane przez podatnika, nie zawsze muszą być wydatkiem reprezentacyjnym. W określonych sytuacjach mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

 

Wniosek o interpretację złożył organizator tzw. turystyki motywacyjnej (np. turystyka wykorzystywana w systemach motywacyjnych dla pracowników). Zaproszone przez wnioskodawcę osoby zapoznawały się na jego koszt z hotelami, pensjonatami. Istotne było to, że spółka występująca o interpretację świadczy usługi obejmujące m.in.: wynajem miejsc hotelowych, wynajem sal seminaryjnych, organizację obsługi konferencji, przerw kawowych.

Interpretacja ta jest korzystna dla podatnika, ale pokazuje też niezdecydowanie organów podatkowych. Z jednej strony organ podatkowy w rozstrzygnięciu uznał wydatki podatnika za niemające charakteru reprezentacyjnego, z drugiej strony w uzasadnieniu uznał pokrycie kosztów noclegu za wydatek reprezentacyjny.

Niezależnie od przedstawionej argumentacji należy więc liczyć się z tym, że Państwa urząd skarbowy w czasie kontroli polityki kosztowej firmy będzie się trzymał sztywnej zasady „pokrycie wydatków na nocleg kontrahentom = wydatek reprezentacyjny”. Wynika to z obecnego sposobu stosowania przez organy podatkowe art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Przykładem tej praktyki może być interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPB1/415-302/07/AB/KAN-2689/12/07). W tym przypadku sprawa dotyczyła pokrycia przez spółkę kosztów noclegu zaproszonego na spotkanie stałego kontrahenta, którego siedziba znajdowała się 500 km od miejsca spotkania. Organ podatkowy nie zgodził się na uznanie tego wydatku za koszt podatkowy z uwagi na jego „reprezentacyjność”. Bez znaczenia był fakt wieloletniej współpracy firm oraz to, że przedmiotem spotkania była renegocjacja wieloletniej umowy w handlu wyrobami stalowymi o dużej wartości. Ten przykład pokazuje, że warto - uprzedzając ewentualny spór z miejscowym urzędem skarbowym - już teraz wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA