REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie jest reprezentacją pokrycie kosztów noclegu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zainwestowała w mieszkania apartamentowe, gospodarstwo agroturystyczne i pensjonat. Wynajmuje je m.in. turystom weekendowym z Europy Zachodniej. Stara się uzyskać certyfikat od jednego z niemieckich centrów rezerwacji dla turystów. Przedstawiciele niemieckiej firmy na koszt polskiej spółki wizytowali każdy z obiektów przeznaczonych dla turystów, spędzając w nim noc. Poniesione wydatki to zwrot kosztów pobytu delegacji niemieckiej, obejmujące: koszty transportu, noclegi i wyżywienie. Usługi, z których skorzystała delegacja, nie odbiegały od usług oferowanych klientom spółki. Czy wydatki te mają charakter reprezentacyjny i podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie, poniesione wydatki nie mają takiego charakteru, pomimo że organy podatkowe zazwyczaj pokrycie kosztów np. noclegu kontrahenta uznają za wydatek reprezentacyjny. Państwa celem nie było pokazanie - poprzez wystawność, okazałość - siły ekonomicznej spółki. Wydatki te służyły zaprezentowaniu oferty turystycznej polskiej spółki. Były też niezbędnym warunkiem otrzymania certyfikatu. Są to koszty ogólne, zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na kolację i nocleg dla kontrahentów oraz atrakcje, takie jak koncert, fitness, basen, nie są akceptowane przez organy podatkowe jako koszt uzyskania przychodów. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop są uznawane za wydatki reprezentacyjne. Dla organów podatkowych tego typu wydatki noszą znamiona wystawności, okazałości i nie są kosztem podatkowym. Jest to konsekwencja obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. następującego podziału tzw. wydatków wizerunkowych (zob. wykres na str. 69).

REKLAMA

W sytuacji opisanej w pytaniu podział na wydatki reklamowe i reprezentacyjne nie ma zastosowania. Spółka jest właścicielem nieruchomości przeznaczonych do odpłatnego udostępniania m.in. turystom. Biznesowym celem zaproszenia na swój koszt zagranicznej delegacji było przekonanie do swojej oferty. Zaproszone osoby mają turystom zagranicznym zarekomendować polską ofertę i podjęte działania były niezbędne do uzyskania certyfikatu. Zazwyczaj wszelkie wydatki związane z uzyskaniem certyfikatów jakości są pokrywane przez podmioty starające się o nie. Firma niemiecka udziela pewnego rodzaju gwarancji oferty firmy polskiej. Warunkiem umieszczenia w systemie rezerwacji jest więc poddanie jej ocenie i testom jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem pokrycia kosztów pobytu i noclegu w Polsce kontrahentów z Niemiec nie było pokazanie polskiej spółki od strony okazałości, wystawności. Państwo, oferując za darmo własne nieruchomości i związane z nimi atrakcje, udostępnili próbkę oferowanych usług. W praktyce wydatki te niczym nie różnią się od np. przekazania przez cukiernika próbnej partii tortów. Nawet gdyby to był luksusowy tort - jeżeli jest elementem standardowej oferty cukiernika - nie będzie wydatkiem reprezentacyjnym, tylko albo reklamowym, albo kosztem ogólnym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. jest właścicielem dwóch gospodarstw agroturystycznych w pobliżu Augustowa, pensjonatu w Sopocie, mieszkań apartamentowych m.in. w Krakowie, Poznaniu, Świnoujściu. Nieruchomości są komercyjnie wynajmowane. Spółka stara się o uzyskanie certyfikatu amerykańskiego serwisu internetowego, w którym można dokonać rezerwacji on line usług turystycznych świadczonych na całym świecie. Pokryła koszty przelotu do Polski oraz pobytu delegacji serwisu, która wyda odpowiedni certyfikat jakości. Koszty przelotu, noclegu, podróżowania pomiędzy poszczególnymi nieruchomościami posiadanymi przez spółkę wyniosły 37 000 zł. Spółka w całości uznała je za koszt uzyskania przychodu.

Przewidując spór z organami podatkowymi o taką kwalifikację wydatków, pracownicy spółki z o.o. sporządzili dokumentację usług, z których nieodpłatnie skorzystali zaproszeni goście. Każdy z nich podpisał „protokół skorzystania z usług”, który zawiera: datę skorzystania z usługi, jej rodzaj, wartość katalogową, opis miejsca skorzystania. W ten sposób spółka uzyskała dowód, że goście skorzystali ze standardowej oferty dostępnej dla każdego innego klienta. Dodatkowo - spółka dysponuje warunkową umową o współpracę, która wejdzie w życie w przypadku zaakceptowania oferty polskiej spółki przez zagranicznego kontrahenta. Z dokumentu tego wynika, że celem pobytu zagranicznych gości było wyłącznie zapoznanie się z ofertą.

Przy kwalifikacji poniesionych wydatków Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2007 r. (sygn. IBPB3/423-162/07/BG/KAN-1031/09/070) stwierdził, że takie wydatki jak koszty pobytu przedstawicieli kontrahenta, obejmujące koszty transportu, noclegów i wyżywienia pokrywane przez podatnika, nie zawsze muszą być wydatkiem reprezentacyjnym. W określonych sytuacjach mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

 

Wniosek o interpretację złożył organizator tzw. turystyki motywacyjnej (np. turystyka wykorzystywana w systemach motywacyjnych dla pracowników). Zaproszone przez wnioskodawcę osoby zapoznawały się na jego koszt z hotelami, pensjonatami. Istotne było to, że spółka występująca o interpretację świadczy usługi obejmujące m.in.: wynajem miejsc hotelowych, wynajem sal seminaryjnych, organizację obsługi konferencji, przerw kawowych.

Interpretacja ta jest korzystna dla podatnika, ale pokazuje też niezdecydowanie organów podatkowych. Z jednej strony organ podatkowy w rozstrzygnięciu uznał wydatki podatnika za niemające charakteru reprezentacyjnego, z drugiej strony w uzasadnieniu uznał pokrycie kosztów noclegu za wydatek reprezentacyjny.

Niezależnie od przedstawionej argumentacji należy więc liczyć się z tym, że Państwa urząd skarbowy w czasie kontroli polityki kosztowej firmy będzie się trzymał sztywnej zasady „pokrycie wydatków na nocleg kontrahentom = wydatek reprezentacyjny”. Wynika to z obecnego sposobu stosowania przez organy podatkowe art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Przykładem tej praktyki może być interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPB1/415-302/07/AB/KAN-2689/12/07). W tym przypadku sprawa dotyczyła pokrycia przez spółkę kosztów noclegu zaproszonego na spotkanie stałego kontrahenta, którego siedziba znajdowała się 500 km od miejsca spotkania. Organ podatkowy nie zgodził się na uznanie tego wydatku za koszt podatkowy z uwagi na jego „reprezentacyjność”. Bez znaczenia był fakt wieloletniej współpracy firm oraz to, że przedmiotem spotkania była renegocjacja wieloletniej umowy w handlu wyrobami stalowymi o dużej wartości. Ten przykład pokazuje, że warto - uprzedzając ewentualny spór z miejscowym urzędem skarbowym - już teraz wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA