REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki karne od linii kredytowej są kosztem uzyskania przychodu

Paweł Muż
Małgorzata Korycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. korzystała z linii kredytowej o wartości 240 000 zł. Za marzec 2008 r. odsetki wyniosły 2850 zł. Nie zostały zapłacone w terminie. W umowie z bankiem jest zapis, że w przypadku niezapłacenia odsetek do 10. dnia miesiąca następnego oprocentowanie ma charakter oprocentowania przeterminowanego naliczanego według wyższego oprocentowania. Czy tak zakwalifikowane odsetki są kosztem uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeterminowane odsetki od linii kredytowej są kosztem uzyskania przychodu. Warunkiem jest, by spółka potrafiła wykazać, że środki z linii kredytowej zostały wykorzystane w sposób przewidziany przez art. 15 ust. 1 updop, czyli w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła.

UZASADNIENIE

W przypadku linii kredytowej, tak jak i w przypadku innych typów kredytów, zapłacone odsetki przeterminowane są wydatkiem, który może być zaliczony do kosztów podatkowych. Wydatek ten nie jest wymieniony w art. 16 updop jako wyłączony z kosztów uzyskania przychodu. Jako wykluczone z kosztów uzyskania przychodów są wymienione jedynie wydatki na spłatę pożyczek i kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek i kredytów (art. 16 pkt 10 updop). Kosztem nie są także naliczone, lecz niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek i kredytów (art. 16 pkt 11 updop).

REKLAMA

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Linia kredytowa dla spółki z o.o. wynosi 1 mln zł, oprocentowanie wynosi 13%. W przypadku skorzystania przez spółkę z linii kredytowej do 25. dnia miesiąca następnego po każdym zakończonym miesiącu bank pobiera odsetki za miesiąc poprzedni. Linia kredytowa ma być spłacona w momencie jej zamknięcia. Bank nie pobiera z konta rat kapitałowych. W przypadku braku na koncie spółki środków pozwalających na uregulowanie należności z tytułu odsetek od całej linii kredytowej naliczane są odsetki według stopy procentowej 21%. Odsetki nie podlegają kapitalizacji. Naliczone odsetki w momencie zapłaty są kosztem uzyskania przychodu, pod warunkiem że spółka potrafi wykazać, że środki z linii kredytowej zostały wydane w sposób pozwalający na uznanie ich za koszt podatkowy.

Należy pamiętać o wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup, ulepszenie lub modernizację środka trwałego (art. 16 ust. 1 pkt 12 updop). Wydatki tego typu zwiększają wartość początkową. O kwalifikacji podatkowej wydatków na odsetki decyduje więc nie to, czy są przeterminowane, ale na co został przeznaczony pozyskany od banku pieniądz z linii kredytowej. Potwierdzeniem tego stanowiska jest np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 21 sierpnia 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu (sygn. PD-3/423-9/06). W postanowieniu tym organ podatkowy stwierdził, że jeżeli kredyt został zaciągnięty na finansowanie bieżącej działalności i zapłacone odsetki karne mają związek z uzyskanym przychodem, to stanowią one koszt podatkowy prowadzonej działalności.

Ewidencja odsetek karnych od linii kredytowej

Linia kredytowa to limit w rachunku bankowym, do jakiego kredytobiorca może się zadłużyć w okresie określonym umową. Z punktu widzenia rachunkowości zawarcie takiej umowy nie wywołuje żadnych zapisów w ewidencji księgowej. Dopiero skorzystanie z kredytu powoduje powstanie salda kredytowego na koncie rachunku bankowego, na którym przyznana została linia kredytowa. Brak salda kredytowego oznacza brak zobowiązań kredytowych wobec banku (czyli albo niekorzystanie z linii kredytowej, albo spłatę kredytu).

Odsetki od wykorzystanej linii kredytowej na finansowanie działalności gospodarczej zalicza się w ciężar kosztów finansowych (o ile nie stanowią nakładów na środek trwały w budowie).

PRZYKŁAD

Spółka skorzystała z linii kredytowej posiadanej w bieżącym rachunku bankowym w wysokości 240 000 zł. W marcu odsetki związane ze skorzystaniem z linii wyniosły 2850 zł.

Ewidencja

1. Skorzystanie z linii kredytowej w maksymalnej możliwej wysokości, tj. 240 000 zł

Wn różne konta zespołu 1, 2, 3 240 000 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 240 000 zł

2. Naliczenie odsetek związanych z korzystaniem z linii kredytowej (w tym odsetek karnych)

Wn konto 755„Koszty finansowe” (w analityce: koszty odsetek od kredytu) 2 850 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 2 850 zł

Jeśli na dzień bilansowy na koncie bieżącego rachunku bankowego wystąpi saldo kredytowe (świadczące o nieuregulowanych zobowiązaniach wobec banku), należy je wykazać w bilansie jako zobowiązania krótkoterminowe z tytułu kredytów i pożyczek (poz. B.III.2 lit. a).

• art. 15-16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Małgorzata Korycka

konsultant biura rachunkowego

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA