REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zgodzić się z wynikami kontroli nieuznającej kosztów kredytu za koszt podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Domański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2005 r. spółka akcyjna wypłaciła 5 mln dywidendy. Wypłacono ją, zaciągając kredyt w kwocie 5 mln zł. Prowizja za udzielenie kredytu wyniosła 500 000 zł, a odsetki za pierwszy rok - 700 000 zł. W 2008 r. kontrola skarbowa wyrzuciła te wydatki z kosztów uzyskania przychodów. Czy uznać wyniki kontroli, czy wejść w spór z organami podatkowymi? Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez spółkę od kontrolerów wynika, że na poziomie organów podatkowych nie mamy co liczyć na pozytywne rozstrzygnięcie.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Proponujemy, by rozważyć możliwość podjęcia decyzji kwestionującej ustalenia kontroli. Jej konsekwencją będzie jednak spór z organami podatkowymi. W sprawach o nieuznanie za koszt uzyskania przychodu wydatków na prowizję i odsetki od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy jest szansa na wygranie sporu. Przed sądem można się powołać na wyrok WSA z 13 lipca 2007 r. oraz niektóre interpretacje przepisów podatkowych korzystne dla podatników.

UZASADNIENIE

Szanse na wygranie sprawy daje wyrok WSA w Warszawie z 13 lipca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 382/07). Jest to przykład korzystnej dla podatników interpretacji przepisów. Sąd rozpatrywał skargę podatnika w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z kredytem na wypłatę dywidendy. Dopuścił, że zaciągnięcie tego typu kredytu jest czymś naturalnym w spółce z o.o. i akcyjnej, gdyż ich istotą jest wypłacanie dywidend.

Dywidenda jest związana z działalnością spółki i jest jej elementem w zasadzie koniecznym (zakwestionowanie prawa do dywidendy jest zakwestionowaniem prawa do dochodu z działalności gospodarczej), jednakże wypłacenie dywidendy powoduje drenaż środków finansowych przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej i aby zapewnić dostateczną ilość środków, konieczne jest ich uzyskanie z innych źródeł, a więc np. z kredytu bankowego udzielonego na prowadzenie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd zwrócił uwagę, że kredyty zaciągnięte na prowadzenie działalności gospodarczej, jak i kredyt na wypłatę dywidendy są w swym celu podobne. Oba służą zapewnieniu płynności finansowej lub jej zwiększeniu w celu rozwoju gospodarczego spółki. Sąd zwrócił uwagę, że organy podatkowe nie zainteresowały się przyczynami braku wystarczających środków na wypłatę dywidendy. Z wyroku tego wynika, że problem z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaciągnięcie i obsługę kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy może mieć spółka, która ma własne środki na jej wypłatę.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka akcyjna dysponuje 20 mln zł wolnych środków własnych. W lipcu 2008 r. spółka wypłaciła 10 mln zł dywidendy. Źródłem jej finansowania był kredyt celowy. Bank zgodził się na udzielenie kredytu na wypłatę dywidendy. Powodem niewypłacenia dywidendy ze środków własnych był zamiar przeznaczenia 20 mln zł na bieżące wydatki. Spółce szybciej i łatwiej było uzyskać kredyt celowy na wypłatę dywidendy niż kredyt na bieżące finansowanie wydatków, gdyż procedury udzielania kredytu przez bank wymagały oceny racjonalności planowanych wydatków sfinansowanych z kredytu. Dla organów podatkowych zaciągnięcie kredytu na wypłatę dywidendy o wartości 10 mln zł, w sytuacji gdy spółka dysponowała 20 mln zł wolnej gotówki, nie było wydatkiem racjonalnym. W związku z tym odsetki nie zostały uznane za koszt podatkowy.

W hipotetycznej sytuacji przedstawionej w przykładzie sąd może zgodzić się z zaprezentowanym stanowiskiem organów podatkowych. Sędziowie mogą nie uznać wytłumaczenia, że ze względu na procedury bankowe łatwiej i szybciej można było uzyskać kredyt celowy na wypłatę dywidendy niż kredyt na inny cel.

W praktyce organy podatkowe nie respektują wyroku WSA z 13 lipca 2007 r. Podatnicy, składając wnioski o wydanie interpretacji, powołują się jednak na ten wyrok oraz na interpretacje przepisów wydane w przeszłości przez organy podatkowe, uznające prowizje i odsetki od kredytu na dywidendę za koszt podatkowy. Często organy podatkowe zajmują takie stanowisko jak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. 8 maja 2008 r. wydał on interpretację indywidualną (sygn. IP-PB3-423-283/08-2/GJ), w której znalazł się następujący fragment:

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lipca 2007 r., Organ stwierdza, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja z 8 maja 2008 r. jest niekorzystna dla podatników. Wydatki wiążące się z kredytem zaciągniętym na wypłatę dywidendy w postaci odsetek, prowizji i innych opłat, jako związane z kategorią wydatków niebędących kosztami uzyskania przychodów, nie mogą być - zdaniem Dyrektora Izby - uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

 

W przeszłości Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął jednak odmienne stanowisko. 12 listopada 2007 r. wydał decyzję w sprawie interpretacji prawa podatkowego (sygn. 1401/BP-II/4210-51/07/GZ) uchylającą i zmieniającą niekorzystne dla podatników postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 czerwca 2007 r. (nr 1472/ROP1/423-153/07/KM). Organy podatkowe odpowiadały na zapytanie spółki, która prowadziła działalność gospodarczą w znacznym rozmiarze w biurze głównym w Warszawie oraz czterech oddziałach produkcyjnych na terenie kraju. Wnioskodawca opisał strukturę spółki oraz wykazał, że nie ma możliwości „zbierania” środków pochodzących z zysku z bieżącej działalności na wyodrębnionym koncie bankowym, tak aby móc przeznaczyć te środki na wypłatę dywidendy. Spółka zamierzała dokonać wypłaty dywidendy w całości lub w części z kwot uzyskanych z pożyczek (kredytów) oraz finansować w ten sposób wypłatę kwot należnych akcjonariuszom. 12 listopada 2007 r. w odpowiedzi na zapytanie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął stanowisko korzystne dla podatnika.

Zdaniem organu drugiej instancji, zaciągnięcie pożyczki (kredytu) przez Spółkę i wykorzystanie w całości lub w części na wypłatę dywidendy lub wypłatę kwot należnych akcjonariuszom z tytułu zmniejszenia kapitału akcyjnego, w przedstawionym stanie faktycznym, można traktować jako związane z działalnością gospodarczą. Tym samym zapłacone odsetki od zaciągniętej pożyczki (kredytu), która została zaciągnięta w celu zachowania płynności finansowej firmy, na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 11 updop można uznać jako koszty uzyskania przychodu. Przy czym związek kosztu z przychodami w rozpatrywanej sprawie ma charakter jedynie pośredni, służy zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodu. Podobne stanowisko odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu zapłaconych odsetek od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy zaprezentował WSA w wyroku z dnia 13.07.2007 r., sygn akt III SA/Wa 382/07.

Mając powyższe na względzie, należało orzec jak na wstępie.

Wydanie w tym samym stanie prawnym i faktycznym przy identycznie sformułowanym pytaniu dwóch sprzecznych interpretacji jest naruszeniem przez organy podatkowe zasady zaufania podatników do organów podatkowych (art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej). Organy podatkowe uważają jednak, że nie naruszają zasady zaufania, gdyż zacytowane interpretacje mają jedynie zbliżony (a nie taki sam) stan faktyczny. Podejmując decyzję o sporze sądowym w sprawie zaliczenia prowizji i odsetek do kosztów uzyskania przychodów, można jednak powołać się na zasadę zaufania podatników do organów podatkowych i wykorzystać powołane pisma.

• art. 15-16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Piotr Domański

ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd wprowadza nowy podatek. Amerykanie grożą, że odpowiedzą odwetem

Polska szykuje podatek cyfrowy, który ma wesprzeć rozwój krajowych technologii i mediów. Środki z opodatkowania globalnych gigantów technologicznych trafią na innowacje i cyfryzację. Pomysł spotkał się z ostrą reakcją USA, ale rząd nie zamierza się wycofywać. Czy nowy podatek stanie się kluczowym krokiem w stronę cyfrowej suwerenności Polski?

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA