REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup akcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zainwestowała i zakupiła akcje innej spółki. Na sfinansowanie inwestycji zaciągnęliśmy kredyt. W jakim momencie odsetki od tego kredytu można zaliczyć do kosztów? Czy w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji, czy też dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji?

RADA

REKLAMA

Odsetki od kredytu na zakup akcji można zaliczyć do kosztów spółki w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) updop).

UZASADNIENIE

Problem spółki wynika z wątpliwości przy interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 8 updop. Na jego podstawie kosztów podatkowych nie stanowią wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych. Wydatki takie są jednak kosztem z odpłatnego zbycia tych udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych. Interpretując określenie „wydatki na nabycie”, należy uznać, że do kosztów (ale dopiero z chwilą sprzedaży udziałów lub akcji) są zaliczane wszelkie koszty bezpośrednio związane z nabyciem udziałów lub akcji, bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne nabycie udziałów lub akcji. Do przykładowych kosztów warunkujących nabycie udziałów lub akcji należy zaliczyć zapłaconą cenę udziałów lub akcji oraz inne koszty bezpośrednio związane z tym zakupem, np. opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego itp.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztów podatkowych nie stanowią wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych.

Koszty zaciągniętego przez spółkę kredytu na zakup akcji, np. w postaci odsetek (ale również prowizji, a przy pożyczce dewizowej także różnic kursowych), nie są jednak bezpośrednimi wydatkami na nabycie akcji, ale zapłatą za kredyt.

Kosztem uzyskania przychodu mogą być skapitalizowane odsetki od pożyczki (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) updop). Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 11 updop do kosztów nie zalicza się zaś naliczonych, lecz niezapłaconych odsetek od pożyczki. Odsetki stanowią więc koszt uzyskania przychodu, jeżeli zostaną faktycznie zapłacone lub skapitalizowane. Oczywiście, by stanowić koszty, odsetki muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 15 ust. 1 updop).

Reasumując, odsetki od kredytu na zakup akcji będą stanowiły dla spółki koszt uzyskania przychodu w dacie ich zapłaty lub kapitalizacji.

Powyższe stanowisko potwierdzają również pisma organów podatkowych. Na przykład w piśmie Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 21 września 2007 r., sygn. 1473/986/KDO/423/81/07/BC, czytamy:

REKLAMA

Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w piśmie Ministra Finansów z 7 sierpnia 2002 r. istotne jest bowiem rozdzielenie pojęć - wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) od źródeł finansowania tego rodzaju wydatków. Użycie przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „wydatki na nabycie” oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów - ale dopiero z chwilą sprzedaży udziałów (akcji), zalicza się wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie tych udziałów (akcji), bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne nabycie udziałów lub akcji. Typowymi kosztami warunkującymi nabycie udziałów (akcji) są niewątpliwie zapłacona cena udziałów (akcji) oraz inne koszty bezpośrednio związane z tym zakupem. Jednak odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych w celu zakupienia akcji związane są ze źródłem finansowania, a zatem nie są wydatkami na nabycie udziałów (akcji). Odsetki od takich pożyczek i kredytów nie stanowią wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji). Ponieważ te odsetki niewątpliwie pozostają w związku z przychodami podatnika, a zatem stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty (kapitalizacji).

Takie samo stanowisko organy podatkowe zajęły np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 sierpnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-289/08-2/HS, oraz Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 13 września 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-294/07/AK.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 8, art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) i pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA