REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki, których dotyczą ceny transferowe powinny dokładnie analizować transakcje z podmiotami powiązanymi. Może się bowiem okazać, że niektóre transakcje kontrolowane nie wymagają dokumentowania. Podatnicy spełniający określone w ustawie warunki mogą skorzystać z uproszczeń tzw. safe harbour w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej oraz niektórych transakcji finansowych – pożyczek, kredytów i emisji obligacji. 

Warunki skorzystania z przedmiotowych uproszczeń zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: Ustawa o CIT) – w art. 11f (w zakresie usług o niskiej wartości dodanej) oraz art. 11g (w zakresie pożyczek). Analogiczne regulacje zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby zachować przejrzystości w niniejszym artykule odnoszę się do regulacji na gruncie Ustawy o CIT.

REKLAMA

Autopromocja

Usługi o niskiej wartości dodanej

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour realizowane usługi muszą być zakwalifikowane jako usługi o niskiej wartości dodanej zgodnie z Załącznikiem nr 6 do Ustawy o CIT, tzn.: usługi w zakresie księgowości i audytu, finansów przedsiębiorstwa, usługi związane z zasobami ludzkimi, usługi informatyczne, usługi komunikacji i promocji, usługi prawne, usługi w zakresie podatków oraz usługi administracyjno-biurowe.

Wskazane powyżej usługi muszą spełniać poniższe warunki: 

  • pełnią funkcję usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy,
  • nie są głównym przedmiotem działalności grupy podmiotów powiązanych,
  • wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • nie są przedmiotem dalszej odsprzedaży przez usługobiorcę, z wyjątkiem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie).

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour konieczne jest także spełnienie określonych warunków dotyczących ustalania wynagrodzenia w transakcji oraz poziomu tego wynagrodzenia:

  1. ustalenie wynagrodzenia jako narzut na kosztach usług, bazujący na metodzie marży transakcyjnej netto lub metodzie koszt plus,
  2. narzut na kosztach ustalony jedną z powyższych metod dla usług nabywanych nie może przekroczyć 5%, natomiast dla usług świadczonych nie może być niższy niż 5%,
  3. posiadanie przez podatnika kalkulacji zawierającej:
    1. rodzaje i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji,
    2. sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług,
    3. opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów.

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości narzutu na kosztach tych usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Firma X, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, jest międzynarodowym przedsiębiorstwem zajmującym się dostarczaniem usług informatycznych dla różnych branż. Firma X świadczy usługi informatyczne dla klientów na całym globie. Usługi te obejmują rozwój oprogramowania, zarządzanie bazami danych oraz usługi chmurowe. 

X świadczy także usługi wsparcia (m.in. podatkowego oraz księgowego) na rzecz podmiotów powiązanych, w rozumieniu Ustawy o CIT, m.in. na rzecz firmy Y, z siedzibą w Polsce. 

Należy także wskazać, że:

  • usługi świadczone przez firmę X są usługami wspomagającymi działalność gospodarczą Y (usługi wsparcia podatkowego oraz księgowego),
  • nie stanowi głównego przedmiotu działalności: usługi informatyczne stanowią główny obszar działalności firmy X, usługi wsparcia podatkowego i księgowego nie,
  • wartość usług świadczonych dla podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości usług świadczonych dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • usługi nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez klientów, z wyjątkiem refakturowania.
  • metoda ustalania: firma X ustala wynagrodzenie jako narzut na kosztach usług, korzystając z metody marży transakcyjnej netto;
  • narzut na kosztach ustalony metodą marży transakcyjnej netto wynosi 5%.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Pożyczki

W przypadku transakcji pożyczki, aby skorzystać z uproszczeń przewidzianych w ramach mechanizmu safe harbour, łącznie muszś zostać spełnione następujące warunki:

  • oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra finansów aktualnym na dzień zawarcia tej umowy. Aktualnie obowiązującym jest Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych,
  • nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii,
  • pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat,
  • w trakcie roku podatkowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 mln zł lub równowartość tej kwoty,
  • pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

REKLAMA

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania tej pożyczki.

Ustawodawca szczegółowo określił warunki zastosowania mechanizmu safe harbour. Kluczowe jest zatem, aby każdorazowo zweryfikować, czy realizowana przez podatnika transakcja kontrolowana spełnia wszystkie te wymogi.

Przykład 2

Spółka ABC (z siedzibą w Niemczech) oraz DEF (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. ABC udziela pożyczki na rzecz DEF na rozwój nowych projektów badawczo-rozwojowych. Pożyczka została udzielona na okres 3 lat, oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,3%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. Łączny poziom zobowiązań z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi nie przekracza 20 mln zł.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Przykład 3

Spółka GHI (z siedzibą w Czechach) oraz spółka JKL (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. Pomiędzy GHI (pożyczkodawca) a JKL (pożyczkobiorca) zawarte zostały dwie umowy finasowania – odpowiednio na 10 lat na kwotę 7 mln zł oraz 15 lat na kwotę 10 mln zł. Oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,4%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. 

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na niespełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT (pożyczka zawarta na okres dłuższy niż 5 lat oraz na kwotę powyżej 20 mln zł) – nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Skutki dla podatników

Spełnienie powyższych warunków i zdecydowanie się na skorzystanie z mechanizmu safe harbour niesie za sobą wiele korzyści, w tym:

  • ochrona podatników przed kwestionowaniem ceny transferowej przez organ podatkowy, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego,
  • ograniczenie ryzyka sporu z organem podatkowym,
  • uproszczenie obowiązków dokumentacyjnych, tj. zwolnienie ze sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz ograniczony zakres informacji raportowanych o transakcjach objętych safe harbour w TPR-C, 
  • oszczędność czasu i środków finansowych ponoszonych na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zastosowanie mechanizmu safe harbour stanowi również korzyść podatkową w rozumieniu przepisów MDR. Oznacza to, że skorzystanie z tych regulacji wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

Autor: Jakub Zawadzki, konsultant podatkowy, aplikant radcowski

Jeśli szukasz dodatkowych informacji dotyczących cen transferowych, weź udział w bezpłatnym webinarze „Nowy formularz TPR – wskazówki dla podatników z łamanym rokiem podatkowym” »

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA