REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki, których dotyczą ceny transferowe powinny dokładnie analizować transakcje z podmiotami powiązanymi. Może się bowiem okazać, że niektóre transakcje kontrolowane nie wymagają dokumentowania. Podatnicy spełniający określone w ustawie warunki mogą skorzystać z uproszczeń tzw. safe harbour w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej oraz niektórych transakcji finansowych – pożyczek, kredytów i emisji obligacji. 

Warunki skorzystania z przedmiotowych uproszczeń zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: Ustawa o CIT) – w art. 11f (w zakresie usług o niskiej wartości dodanej) oraz art. 11g (w zakresie pożyczek). Analogiczne regulacje zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby zachować przejrzystości w niniejszym artykule odnoszę się do regulacji na gruncie Ustawy o CIT.

REKLAMA

Autopromocja

Usługi o niskiej wartości dodanej

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour realizowane usługi muszą być zakwalifikowane jako usługi o niskiej wartości dodanej zgodnie z Załącznikiem nr 6 do Ustawy o CIT, tzn.: usługi w zakresie księgowości i audytu, finansów przedsiębiorstwa, usługi związane z zasobami ludzkimi, usługi informatyczne, usługi komunikacji i promocji, usługi prawne, usługi w zakresie podatków oraz usługi administracyjno-biurowe.

Wskazane powyżej usługi muszą spełniać poniższe warunki: 

  • pełnią funkcję usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy,
  • nie są głównym przedmiotem działalności grupy podmiotów powiązanych,
  • wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • nie są przedmiotem dalszej odsprzedaży przez usługobiorcę, z wyjątkiem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie).

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour konieczne jest także spełnienie określonych warunków dotyczących ustalania wynagrodzenia w transakcji oraz poziomu tego wynagrodzenia:

  1. ustalenie wynagrodzenia jako narzut na kosztach usług, bazujący na metodzie marży transakcyjnej netto lub metodzie koszt plus,
  2. narzut na kosztach ustalony jedną z powyższych metod dla usług nabywanych nie może przekroczyć 5%, natomiast dla usług świadczonych nie może być niższy niż 5%,
  3. posiadanie przez podatnika kalkulacji zawierającej:
    1. rodzaje i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji,
    2. sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług,
    3. opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów.

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości narzutu na kosztach tych usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Firma X, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, jest międzynarodowym przedsiębiorstwem zajmującym się dostarczaniem usług informatycznych dla różnych branż. Firma X świadczy usługi informatyczne dla klientów na całym globie. Usługi te obejmują rozwój oprogramowania, zarządzanie bazami danych oraz usługi chmurowe. 

X świadczy także usługi wsparcia (m.in. podatkowego oraz księgowego) na rzecz podmiotów powiązanych, w rozumieniu Ustawy o CIT, m.in. na rzecz firmy Y, z siedzibą w Polsce. 

Należy także wskazać, że:

  • usługi świadczone przez firmę X są usługami wspomagającymi działalność gospodarczą Y (usługi wsparcia podatkowego oraz księgowego),
  • nie stanowi głównego przedmiotu działalności: usługi informatyczne stanowią główny obszar działalności firmy X, usługi wsparcia podatkowego i księgowego nie,
  • wartość usług świadczonych dla podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości usług świadczonych dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • usługi nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez klientów, z wyjątkiem refakturowania.
  • metoda ustalania: firma X ustala wynagrodzenie jako narzut na kosztach usług, korzystając z metody marży transakcyjnej netto;
  • narzut na kosztach ustalony metodą marży transakcyjnej netto wynosi 5%.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Pożyczki

W przypadku transakcji pożyczki, aby skorzystać z uproszczeń przewidzianych w ramach mechanizmu safe harbour, łącznie muszś zostać spełnione następujące warunki:

  • oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra finansów aktualnym na dzień zawarcia tej umowy. Aktualnie obowiązującym jest Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych,
  • nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii,
  • pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat,
  • w trakcie roku podatkowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 mln zł lub równowartość tej kwoty,
  • pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

REKLAMA

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania tej pożyczki.

Ustawodawca szczegółowo określił warunki zastosowania mechanizmu safe harbour. Kluczowe jest zatem, aby każdorazowo zweryfikować, czy realizowana przez podatnika transakcja kontrolowana spełnia wszystkie te wymogi.

Przykład 2

Spółka ABC (z siedzibą w Niemczech) oraz DEF (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. ABC udziela pożyczki na rzecz DEF na rozwój nowych projektów badawczo-rozwojowych. Pożyczka została udzielona na okres 3 lat, oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,3%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. Łączny poziom zobowiązań z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi nie przekracza 20 mln zł.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Przykład 3

Spółka GHI (z siedzibą w Czechach) oraz spółka JKL (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. Pomiędzy GHI (pożyczkodawca) a JKL (pożyczkobiorca) zawarte zostały dwie umowy finasowania – odpowiednio na 10 lat na kwotę 7 mln zł oraz 15 lat na kwotę 10 mln zł. Oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,4%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. 

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na niespełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT (pożyczka zawarta na okres dłuższy niż 5 lat oraz na kwotę powyżej 20 mln zł) – nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Skutki dla podatników

Spełnienie powyższych warunków i zdecydowanie się na skorzystanie z mechanizmu safe harbour niesie za sobą wiele korzyści, w tym:

  • ochrona podatników przed kwestionowaniem ceny transferowej przez organ podatkowy, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego,
  • ograniczenie ryzyka sporu z organem podatkowym,
  • uproszczenie obowiązków dokumentacyjnych, tj. zwolnienie ze sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz ograniczony zakres informacji raportowanych o transakcjach objętych safe harbour w TPR-C, 
  • oszczędność czasu i środków finansowych ponoszonych na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zastosowanie mechanizmu safe harbour stanowi również korzyść podatkową w rozumieniu przepisów MDR. Oznacza to, że skorzystanie z tych regulacji wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

Autor: Jakub Zawadzki, konsultant podatkowy, aplikant radcowski

Jeśli szukasz dodatkowych informacji dotyczących cen transferowych, weź udział w bezpłatnym webinarze „Nowy formularz TPR – wskazówki dla podatników z łamanym rokiem podatkowym” »

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA