REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Ceny transferowe 2024 – korzyści mechanizmu safe harbour
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki, których dotyczą ceny transferowe powinny dokładnie analizować transakcje z podmiotami powiązanymi. Może się bowiem okazać, że niektóre transakcje kontrolowane nie wymagają dokumentowania. Podatnicy spełniający określone w ustawie warunki mogą skorzystać z uproszczeń tzw. safe harbour w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej oraz niektórych transakcji finansowych – pożyczek, kredytów i emisji obligacji. 

Warunki skorzystania z przedmiotowych uproszczeń zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: Ustawa o CIT) – w art. 11f (w zakresie usług o niskiej wartości dodanej) oraz art. 11g (w zakresie pożyczek). Analogiczne regulacje zostały zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby zachować przejrzystości w niniejszym artykule odnoszę się do regulacji na gruncie Ustawy o CIT.

REKLAMA

Usługi o niskiej wartości dodanej

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour realizowane usługi muszą być zakwalifikowane jako usługi o niskiej wartości dodanej zgodnie z Załącznikiem nr 6 do Ustawy o CIT, tzn.: usługi w zakresie księgowości i audytu, finansów przedsiębiorstwa, usługi związane z zasobami ludzkimi, usługi informatyczne, usługi komunikacji i promocji, usługi prawne, usługi w zakresie podatków oraz usługi administracyjno-biurowe.

Wskazane powyżej usługi muszą spełniać poniższe warunki: 

  • pełnią funkcję usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy,
  • nie są głównym przedmiotem działalności grupy podmiotów powiązanych,
  • wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • nie są przedmiotem dalszej odsprzedaży przez usługobiorcę, z wyjątkiem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie).

Aby skorzystać z mechanizmu safe harbour konieczne jest także spełnienie określonych warunków dotyczących ustalania wynagrodzenia w transakcji oraz poziomu tego wynagrodzenia:

  1. ustalenie wynagrodzenia jako narzut na kosztach usług, bazujący na metodzie marży transakcyjnej netto lub metodzie koszt plus,
  2. narzut na kosztach ustalony jedną z powyższych metod dla usług nabywanych nie może przekroczyć 5%, natomiast dla usług świadczonych nie może być niższy niż 5%,
  3. posiadanie przez podatnika kalkulacji zawierającej:
    1. rodzaje i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji,
    2. sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług,
    3. opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów.

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości narzutu na kosztach tych usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Firma X, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, jest międzynarodowym przedsiębiorstwem zajmującym się dostarczaniem usług informatycznych dla różnych branż. Firma X świadczy usługi informatyczne dla klientów na całym globie. Usługi te obejmują rozwój oprogramowania, zarządzanie bazami danych oraz usługi chmurowe. 

X świadczy także usługi wsparcia (m.in. podatkowego oraz księgowego) na rzecz podmiotów powiązanych, w rozumieniu Ustawy o CIT, m.in. na rzecz firmy Y, z siedzibą w Polsce. 

Należy także wskazać, że:

  • usługi świadczone przez firmę X są usługami wspomagającymi działalność gospodarczą Y (usługi wsparcia podatkowego oraz księgowego),
  • nie stanowi głównego przedmiotu działalności: usługi informatyczne stanowią główny obszar działalności firmy X, usługi wsparcia podatkowego i księgowego nie,
  • wartość usług świadczonych dla podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości usług świadczonych dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych,
  • usługi nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez klientów, z wyjątkiem refakturowania.
  • metoda ustalania: firma X ustala wynagrodzenie jako narzut na kosztach usług, korzystając z metody marży transakcyjnej netto;
  • narzut na kosztach ustalony metodą marży transakcyjnej netto wynosi 5%.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Pożyczki

W przypadku transakcji pożyczki, aby skorzystać z uproszczeń przewidzianych w ramach mechanizmu safe harbour, łącznie muszś zostać spełnione następujące warunki:

  • oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra finansów aktualnym na dzień zawarcia tej umowy. Aktualnie obowiązującym jest Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych,
  • nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii,
  • pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat,
  • w trakcie roku podatkowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 mln zł lub równowartość tej kwoty,
  • pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

REKLAMA

W przypadku spełnienia powyższych warunków organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania tej pożyczki.

Ustawodawca szczegółowo określił warunki zastosowania mechanizmu safe harbour. Kluczowe jest zatem, aby każdorazowo zweryfikować, czy realizowana przez podatnika transakcja kontrolowana spełnia wszystkie te wymogi.

Przykład 2

Spółka ABC (z siedzibą w Niemczech) oraz DEF (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. ABC udziela pożyczki na rzecz DEF na rozwój nowych projektów badawczo-rozwojowych. Pożyczka została udzielona na okres 3 lat, oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,3%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. Łączny poziom zobowiązań z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi nie przekracza 20 mln zł.

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na spełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT, możliwe jest zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Przykład 3

Spółka GHI (z siedzibą w Czechach) oraz spółka JKL (z siedzibą w Polsce) stanowią podmioty powiązane w rozumieniu Ustawy o CIT. Pomiędzy GHI (pożyczkodawca) a JKL (pożyczkobiorca) zawarte zostały dwie umowy finasowania – odpowiednio na 10 lat na kwotę 7 mln zł oraz 15 lat na kwotę 10 mln zł. Oprocentowanie ustalone zostało na podstawie stopy EURIBOR3M oraz marża w wysokości 2,4%, nie przewidziano innych niż odsetki opłat. 

Biorąc pod uwagę powyższe – z uwagi na niespełnienie warunków przewidzianych w Ustawie o CIT (pożyczka zawarta na okres dłuższy niż 5 lat oraz na kwotę powyżej 20 mln zł) – nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu safe harbour. 

Skutki dla podatników

Spełnienie powyższych warunków i zdecydowanie się na skorzystanie z mechanizmu safe harbour niesie za sobą wiele korzyści, w tym:

  • ochrona podatników przed kwestionowaniem ceny transferowej przez organ podatkowy, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego,
  • ograniczenie ryzyka sporu z organem podatkowym,
  • uproszczenie obowiązków dokumentacyjnych, tj. zwolnienie ze sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz ograniczony zakres informacji raportowanych o transakcjach objętych safe harbour w TPR-C, 
  • oszczędność czasu i środków finansowych ponoszonych na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zastosowanie mechanizmu safe harbour stanowi również korzyść podatkową w rozumieniu przepisów MDR. Oznacza to, że skorzystanie z tych regulacji wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

Autor: Jakub Zawadzki, konsultant podatkowy, aplikant radcowski

Jeśli szukasz dodatkowych informacji dotyczących cen transferowych, weź udział w bezpłatnym webinarze „Nowy formularz TPR – wskazówki dla podatników z łamanym rokiem podatkowym” »

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

REKLAMA

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA