REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Po zmianie prawa fakturowanie offline nie będzie naruszało zasad systemu KSeF
Po zmianie prawa fakturowanie offline nie będzie naruszało zasad systemu KSeF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

rozwiń >

Choć teoretycznie ma ułatwić wystawianie faktur w sytuacjach, gdy brak jest połączenia z KSeF, jego wprowadzenie budzi poważne wątpliwości – szczególnie w przypadku transakcji B2B, zwraca uwagę Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktury w trybie offline: co to znaczy

Tryb offline24 pozwala wystawić fakturę bez komunikacji z systemem Ministerstwa Finansów – pod warunkiem, że dokument trafi do KSeF do końca następnego dnia roboczego oraz wydruk lub pdf zostanie opatrzony dodatkowymi kodami QR.
To pozornie wygodne rozwiązanie wymusza jednak nowe obowiązki po stronie sprzedawcy: konieczność weryfikacji statusu nabywcy, ścisłe pilnowanie terminów i ryzyko sankcji w przypadku błędów. W efekcie wymaga to dostosowania procesów i systemów księgowych w wielu firmach - wyjaśnia Michał Sosnowski.
Co dokładnie się zmienia? Oto najważniejsze kwestie:

Faktura offline tylko dla wybranych odbiorców

Nowy tryb offline24 w KSeF pozwala wystawić fakturę bez natychmiastowego połączenia z systemem Ministerstwa Finansów. Dotychczas był on zarezerwowany wyłącznie na wypadek awarii lub braku dostępu do internetu. Jednak najnowsza nowelizacja ustawy o VAT upoważnia podatników do stosowania go dowolnie.
Ale uwaga: taka faktura może zostać przekazana odbiorcy tylko wtedy, gdy jest to osoba fizyczna (B2C), kontrahent zagraniczny, podmiot nieposiadający NIP lub podatnik korzystający ze zwolnienia. Nie jest to wprost napisane w ustawie, ale zgodnie z art. 106gb ust. 4 w transakcjach krajowych B2B faktura musi najpierw trafić do KSeF i otrzymać numer, zanim zostanie przekazana klientowi. W przeciwnym razie dokument nie będzie uznany za wystawiony prawidłowo, podkreśla Michał Sosnowski.

Jeśli firma prześle dziś do KSeF fakturę z datą sprzedaży wczorajszą lub wcześniejszą to system automatycznie uzna fakturę za wystawioną w trybie offline.
Dotyczy to również przypadków, gdy intencją było wystawienie jej online, ale z powodu obciążenia systemów lub długotrwałego procesu akceptacji faktura została przesłana do KSeF z opóźnieniem. Może to skutkować naruszeniem przepisów i ryzykiem sankcji. Dlatego przedsiębiorstwa powinny rozważyć dodatkowe mechanizmy kontrolne – np. sprawdzające aktualność daty sprzedaży przy zatwierdzaniu faktury.

REKLAMA

Obowiązek przesłania faktury do końca następnego dnia roboczego

Faktury offline24 muszą trafić do KSeF najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Brak terminowej wysyłki będzie traktowany jako naruszenie przepisów i może skutkować sankcjami. Dotrzymanie obowiązkowego terminu może być trudne w sytuacji odrzucenia faktury przez KSeF, szczególnie w przypadku sprzedaży stacjonarnej – klient dostał fakturę do ręki, wyszedł ze sklepu, a sprzedawca dopiero po jakimś czasie dowie się, że KSeF odrzucił fakturę.
Dla sprzedaży e-commerce zwykle jest możliwość kontaktu z nabywcą (email, telefon kontaktowy), ale w przypadku zakupów stacjonarnych może być dostępny tylko kontakt za pomocą adresu z faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec tokenów – obowiązkowy certyfikat od 2026 roku> Obecny tryb autoryzacji w KSeF przy pomocy tokenów ma obowiązywać do końca 2026 roku. Jednak jeśli podatnicy chcieliby korzystać z trybu offline24 już od 1 lutego 2026 r., muszą przygotować się na dodatkowy wymóg – obowiązkowe będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
W trybie offline24 na wizualizacji faktury konieczne jest umieszczenie kodu QR, który zawiera wyróżnik faktury (skrót kryptograficzny pliku XML zgodnego ze schemą) podpisany certyfikatem KSeF. Co ważne – 1 lutego 2026 r. przypada w niedzielę, a wdrożenie zmian może być wymagające organizacyjnie. Dodatkowo od 2 lutego do 15 lutego 2026, ferie zimowe będą obowiązywać w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, zachodniopomorskim, małopolskim i opolskim, wyjaśnia Business Development Director w Exorigo-Upos.

Korekty i JPK – tylko po nadaniu numeru KSeF

Fakturę korygującą można wystawić dopiero po zarejestrowaniu faktury pierwotnej/źródłowej w KSeF. Podobnie, dokument może być ujęty w pliku JPK dopiero po nadaniu numeru KSeF. To oznacza, że system sprzedażowy powinien poczekać na numer i dopiero wtedy przekazywać dane dalej – np. do księgowości czy JPK.
To może stwarzać niepotrzebne dyskusje, jeśli np. klient B2B dokonał w sklepie stacjonarnym zakupu na fakturę wystawioną w trybie offline24, po chwili zorientował się, że wziął nie ten rozmiar/kolor/model, zechce zwrócić produkt i dostać korektę, a sprzedawca mu odpowie „przepraszam, ale nie mogę wystawić korekty, bo do faktury pierwotnej KSeF nie przydzielono jeszcze numeru”.

Wymóg Ministerstwa Finansów, aby do systemu trafił dokument korygujący dopiero po nadaniu numeru fakturze pierwotnej jest zasadny, ponieważ KSeF nie zapewnia chronologii.
W innym przypadku mogłoby się zdarzyć tak, że sprzedawca wysłałby fakturę, potem korektę, a KSeF zarejestrowałby najpierw poprawiony dokument a potem fakturę źródłową. Nie powinno to jednak uniemożliwiać sprzedawcy wystawienia korekty w danym momencie, lecz jedynie ograniczać możliwość jej przesłania do KSeF przed rejestracją faktury źródłowej, wyjaśnia Michał Sosnowski.

Duplikatów miało nie być, ale tak szybko nas nie opuszczą.
Jeśli nabywca nie korzysta z KSeF i zgubi wizualizację faktury, sprzedawca musi wystawić duplikat: jeśli nie ma ona jeszcze numeru KSeF, duplikat musi zawierać kod QR w wersji offline, a jeśli ma ona już numer KSeF - duplikat zawiera kod QR online. Oznacza to konieczność śledzenia statusu faktury i generowania odpowiedniej wersji dokumentu.

Fakturowanie offline: nowe zasady dotyczące kodów QR

Każda faktura, niezależnie od trybu, będzie musiała zawierać kod QR – z informacjami o dacie sprzedaży, NIP-ie sprzedawcy i unikalnym identyfikatorze lub wyróżnikiem dokumentu. W trybie offline24 faktura zawierać będzie dwa kody QR: pod jednym kodem napis „OFFLINE”, pod drugim kodem napis „CERTYFIKAT”.
Firmy będą musiały każdorazowo weryfikować status nabywcy (czy ma polski NIP, czy ma stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce), aby prawidłowo dobrać tryb wystawienia faktury. W praktyce nie ma prostego systemowego sposobu weryfikującego dane kontrahentów, co skutkuje koniecznością właściwego zorganizowania procedur sprzedażowych.

Kiedy tryb offline może pomóc?

Tryb offline24 daje firmie realną korzyść w przypadku obsługi odbiorców zagranicznych. Przykładowo kierowca ciężarówki przejeżdżając przez Polskę dostanie na stacji benzynowej formalną fakturę VAT wystawioną od ręki. Jeśli konsument poprosi o fakturę to sprzedawca ma do wyboru tryb offline24, tryb online lub wystawianie dokumentów sprzedaży w dotychczasowy sposób, bo faktury B2C nie są obowiązkowe w KSeF, wyjaśnia Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

Ministerstwo Finansów wyszło naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, wprowadzając większą elastyczność w korzystaniu z trybu „offline24”. Jednak – jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa na postulaty zgłaszane w trakcie konsultacji publicznych – dalsze łagodzenie przepisów w tym zakresie nie jest już możliwe ani planowane.
Mimo że wielokrotnie przekazywano sygnały o potrzebach i obawach sieci handlowych związanych z wystawianiem faktur i korekt w KSeF, Ministerstwo Finansów jednoznacznie zakomunikowało, że nie przewiduje dalszych ustępstw.
Zmiany w KSeF – choć technicznie złożone – mają realne skutki dla codziennej działalności firm. Tryb offline24 może okazać się pomocny w wyjątkowych sytuacjach, ale jego stosowanie w relacjach B2B wymaga dużej ostrożności. To dobry moment, aby przeprowadzić wewnętrzny audyt przygotowania na nowe zasady.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA