REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Po zmianie prawa fakturowanie offline nie będzie naruszało zasad systemu KSeF
Po zmianie prawa fakturowanie offline nie będzie naruszało zasad systemu KSeF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

rozwiń >

Choć teoretycznie ma ułatwić wystawianie faktur w sytuacjach, gdy brak jest połączenia z KSeF, jego wprowadzenie budzi poważne wątpliwości – szczególnie w przypadku transakcji B2B, zwraca uwagę Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktury w trybie offline: co to znaczy

Tryb offline24 pozwala wystawić fakturę bez komunikacji z systemem Ministerstwa Finansów – pod warunkiem, że dokument trafi do KSeF do końca następnego dnia roboczego oraz wydruk lub pdf zostanie opatrzony dodatkowymi kodami QR.
To pozornie wygodne rozwiązanie wymusza jednak nowe obowiązki po stronie sprzedawcy: konieczność weryfikacji statusu nabywcy, ścisłe pilnowanie terminów i ryzyko sankcji w przypadku błędów. W efekcie wymaga to dostosowania procesów i systemów księgowych w wielu firmach - wyjaśnia Michał Sosnowski.
Co dokładnie się zmienia? Oto najważniejsze kwestie:

Faktura offline tylko dla wybranych odbiorców

Nowy tryb offline24 w KSeF pozwala wystawić fakturę bez natychmiastowego połączenia z systemem Ministerstwa Finansów. Dotychczas był on zarezerwowany wyłącznie na wypadek awarii lub braku dostępu do internetu. Jednak najnowsza nowelizacja ustawy o VAT upoważnia podatników do stosowania go dowolnie.
Ale uwaga: taka faktura może zostać przekazana odbiorcy tylko wtedy, gdy jest to osoba fizyczna (B2C), kontrahent zagraniczny, podmiot nieposiadający NIP lub podatnik korzystający ze zwolnienia. Nie jest to wprost napisane w ustawie, ale zgodnie z art. 106gb ust. 4 w transakcjach krajowych B2B faktura musi najpierw trafić do KSeF i otrzymać numer, zanim zostanie przekazana klientowi. W przeciwnym razie dokument nie będzie uznany za wystawiony prawidłowo, podkreśla Michał Sosnowski.

Jeśli firma prześle dziś do KSeF fakturę z datą sprzedaży wczorajszą lub wcześniejszą to system automatycznie uzna fakturę za wystawioną w trybie offline.
Dotyczy to również przypadków, gdy intencją było wystawienie jej online, ale z powodu obciążenia systemów lub długotrwałego procesu akceptacji faktura została przesłana do KSeF z opóźnieniem. Może to skutkować naruszeniem przepisów i ryzykiem sankcji. Dlatego przedsiębiorstwa powinny rozważyć dodatkowe mechanizmy kontrolne – np. sprawdzające aktualność daty sprzedaży przy zatwierdzaniu faktury.

REKLAMA

Obowiązek przesłania faktury do końca następnego dnia roboczego

Faktury offline24 muszą trafić do KSeF najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Brak terminowej wysyłki będzie traktowany jako naruszenie przepisów i może skutkować sankcjami. Dotrzymanie obowiązkowego terminu może być trudne w sytuacji odrzucenia faktury przez KSeF, szczególnie w przypadku sprzedaży stacjonarnej – klient dostał fakturę do ręki, wyszedł ze sklepu, a sprzedawca dopiero po jakimś czasie dowie się, że KSeF odrzucił fakturę.
Dla sprzedaży e-commerce zwykle jest możliwość kontaktu z nabywcą (email, telefon kontaktowy), ale w przypadku zakupów stacjonarnych może być dostępny tylko kontakt za pomocą adresu z faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec tokenów – obowiązkowy certyfikat od 2026 roku> Obecny tryb autoryzacji w KSeF przy pomocy tokenów ma obowiązywać do końca 2026 roku. Jednak jeśli podatnicy chcieliby korzystać z trybu offline24 już od 1 lutego 2026 r., muszą przygotować się na dodatkowy wymóg – obowiązkowe będzie posiadanie certyfikatu KSeF.
W trybie offline24 na wizualizacji faktury konieczne jest umieszczenie kodu QR, który zawiera wyróżnik faktury (skrót kryptograficzny pliku XML zgodnego ze schemą) podpisany certyfikatem KSeF. Co ważne – 1 lutego 2026 r. przypada w niedzielę, a wdrożenie zmian może być wymagające organizacyjnie. Dodatkowo od 2 lutego do 15 lutego 2026, ferie zimowe będą obowiązywać w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, zachodniopomorskim, małopolskim i opolskim, wyjaśnia Business Development Director w Exorigo-Upos.

Korekty i JPK – tylko po nadaniu numeru KSeF

Fakturę korygującą można wystawić dopiero po zarejestrowaniu faktury pierwotnej/źródłowej w KSeF. Podobnie, dokument może być ujęty w pliku JPK dopiero po nadaniu numeru KSeF. To oznacza, że system sprzedażowy powinien poczekać na numer i dopiero wtedy przekazywać dane dalej – np. do księgowości czy JPK.
To może stwarzać niepotrzebne dyskusje, jeśli np. klient B2B dokonał w sklepie stacjonarnym zakupu na fakturę wystawioną w trybie offline24, po chwili zorientował się, że wziął nie ten rozmiar/kolor/model, zechce zwrócić produkt i dostać korektę, a sprzedawca mu odpowie „przepraszam, ale nie mogę wystawić korekty, bo do faktury pierwotnej KSeF nie przydzielono jeszcze numeru”.

Wymóg Ministerstwa Finansów, aby do systemu trafił dokument korygujący dopiero po nadaniu numeru fakturze pierwotnej jest zasadny, ponieważ KSeF nie zapewnia chronologii.
W innym przypadku mogłoby się zdarzyć tak, że sprzedawca wysłałby fakturę, potem korektę, a KSeF zarejestrowałby najpierw poprawiony dokument a potem fakturę źródłową. Nie powinno to jednak uniemożliwiać sprzedawcy wystawienia korekty w danym momencie, lecz jedynie ograniczać możliwość jej przesłania do KSeF przed rejestracją faktury źródłowej, wyjaśnia Michał Sosnowski.

Duplikatów miało nie być, ale tak szybko nas nie opuszczą.
Jeśli nabywca nie korzysta z KSeF i zgubi wizualizację faktury, sprzedawca musi wystawić duplikat: jeśli nie ma ona jeszcze numeru KSeF, duplikat musi zawierać kod QR w wersji offline, a jeśli ma ona już numer KSeF - duplikat zawiera kod QR online. Oznacza to konieczność śledzenia statusu faktury i generowania odpowiedniej wersji dokumentu.

Fakturowanie offline: nowe zasady dotyczące kodów QR

Każda faktura, niezależnie od trybu, będzie musiała zawierać kod QR – z informacjami o dacie sprzedaży, NIP-ie sprzedawcy i unikalnym identyfikatorze lub wyróżnikiem dokumentu. W trybie offline24 faktura zawierać będzie dwa kody QR: pod jednym kodem napis „OFFLINE”, pod drugim kodem napis „CERTYFIKAT”.
Firmy będą musiały każdorazowo weryfikować status nabywcy (czy ma polski NIP, czy ma stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce), aby prawidłowo dobrać tryb wystawienia faktury. W praktyce nie ma prostego systemowego sposobu weryfikującego dane kontrahentów, co skutkuje koniecznością właściwego zorganizowania procedur sprzedażowych.

Kiedy tryb offline może pomóc?

Tryb offline24 daje firmie realną korzyść w przypadku obsługi odbiorców zagranicznych. Przykładowo kierowca ciężarówki przejeżdżając przez Polskę dostanie na stacji benzynowej formalną fakturę VAT wystawioną od ręki. Jeśli konsument poprosi o fakturę to sprzedawca ma do wyboru tryb offline24, tryb online lub wystawianie dokumentów sprzedaży w dotychczasowy sposób, bo faktury B2C nie są obowiązkowe w KSeF, wyjaśnia Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

Ministerstwo Finansów wyszło naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, wprowadzając większą elastyczność w korzystaniu z trybu „offline24”. Jednak – jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa na postulaty zgłaszane w trakcie konsultacji publicznych – dalsze łagodzenie przepisów w tym zakresie nie jest już możliwe ani planowane.
Mimo że wielokrotnie przekazywano sygnały o potrzebach i obawach sieci handlowych związanych z wystawianiem faktur i korekt w KSeF, Ministerstwo Finansów jednoznacznie zakomunikowało, że nie przewiduje dalszych ustępstw.
Zmiany w KSeF – choć technicznie złożone – mają realne skutki dla codziennej działalności firm. Tryb offline24 może okazać się pomocny w wyjątkowych sytuacjach, ale jego stosowanie w relacjach B2B wymaga dużej ostrożności. To dobry moment, aby przeprowadzić wewnętrzny audyt przygotowania na nowe zasady.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA