REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gorzów Wlkp.: w 2012 r. wzrasta większość lokalnych podatków i opłat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2012 r. Gorzów z podatków i opłat lokalnych planuje osiągnąć dochód w wysokości ponad 64,3 mln zł, co stanowi ok. 15,13 proc. wszystkich dochodów założonych w budżecie miasta; większość podatków rośnie - poinformowano w Urzędzie Miasta Gorzów Wlkp.

Najwięcej pieniędzy trafi do miejskiej kasy z tytułu podatku od nieruchomości - prawie 61 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

W Gorzowie trzeba płacić podatek: od nieruchomości, od środków transportu, rolny, leśny oraz opłatę targową.

Podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wzrasta od 1 stycznia 2012 r. z 0,70 zł do 0,80 zł za metr kw.

Rosną też opłaty za grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrownie wodne, dotąd płacono 3,82 zł od 1 ha, w 2012 roku - 4,15 zł.

Podatek za metr kw. użytkowy powierzchni mieszkalnych wzrasta z 0,58 do 0,67 zł, a opłata za metr kw. powierzchni wykorzystywanej pod działalność gospodarczą rośnie z 19,99 do 21,05 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek rolny reguluje ustawa o podatku rolnym, a jego stawka wyznaczana jest na podstawie danych GUS. Stawki na 2012 r. w stosunku do stawek obowiązujących w 2011 r. uległy podwyższeniu z uwagi na wzrost cen żyta, którego cena określa wysokość podatku. W 2011 r. za grunty rolne do 1 ha stawka wynosiła 188,20 zł, w 2012 r. to 370,90 zł. W przypadku większych areałów stawka wynosi w 2012 r. 185,45 zł za ha, dotychczas było to 94,10 zł.

W przypadku podatku leśnego także wysokość stawki określa ustawa według komunikatu prezesa GUS. W 2012 roku stawka za hektar wzrosła o ok. 7 zł. Wpływy z tego podatku miasto określiło na 6,3 tys. zł.

Gorzów z tytułu opłat targowych przewiduje 490 tys. zł dochodu. W zależności od powierzchni, rodzaju artykułów i miejsca ich sprzedaży opłaty będą wyższe o 1-2 zł. Na przykład w strefie śródmiejskiej opłata za stoisko o powierzchni do 4 m kw. wynosiła w 2011 r. 15 zł za dzień, w 2012 r. to 16 zł.

Tylko w przypadku podatku od środków transportowych stawki obniżono. Z tego tytułu Gorzów chce uzyskać dochód w wysokości 2,57 mln zł. Dla przykładu podatek od pojazdu o masie powyżej 9 ton wynosił w 2011 r. 1261 zł, w 2012 r. to 996 zł.

Obniżenie stawek dotyczy w różnym stopniu wszystkich kategorii pojazdów, które podlegają temu podatkowi. To znaczące zniżki.

W 2012 r. gorzowian czeka też podwyżka cen wody i za odprowadzanie ścieków. Zgodnie z taryfami Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji metr sześcienny wody kosztował 3,5 zł, a odprowadzenie ścieków 4,62 zł. W 2012 r. za wodę trzeba zapłacić 3,76 zł, a za ścieki 4,86 zł. Według kalkulacji PWiK oznacza to, że wydatki miesięczne rosną o ok. 1,5 zł na osobę.

Miejski Zakład Komunikacji od początku 2012 r. wprowadzi wyższe ceny biletów za przejazdy liniami podmiejskimi. Bilet jednorazowy zamiast 5,4 zł kosztuje 6,4 zł, natomiast ulgowy - 3,2 zł, a nie 2,7 zł. Zdrożały także bilety miesięczne - za normalny trzeba zapłacić 184 zł - zamiast 168 zł, a za ulgowy nie 84 zł, a 92 zł.

MZK planuje także ponieść ceny jednorazowych biletów za korzystanie z komunikacji w Gorzowie, jednak na razie Rada Miasta nie podjęła stosownej uchwały.

Jak poinformowano w Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej, zgodnie z obowiązującym zarządzeniem prezydenta miasta (z 6 listopada 2007 r.) co roku wysokość czynszu jest waloryzowana - od 1 czerwca - o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług podany przez GUS za rok ubiegły.

Obecnie podstawowa stawka czynszu za metr kwadratowy komunalnego mieszkania wynosi 3,98 zł, a lokalu socjalnego 0,80 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA