REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Białystok: w 2012 r. wyższe podatki m.in. od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mieszkańcy Białegostoku od stycznia 2012 r. zapłacą wyższe podatki od samochodów ciężarowych i autobusów oraz od nieruchomości. Uzyskane pieniądze będą m.in. przeznaczane na oświatę i inwestycje.

Podatek od środków transportu wzrośnie o 4,3 proc. W 2011 roku z tego podatku do miejskiej kasy wpłynęło około 7,5 mln zł, w 2012 r. ma to być o 260 tys. zł więcej - poinformowała w piątek PAP skarbnik miasta Stanisława Kozłowska.

REKLAMA

Autopromocja

Na przykład właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, do 5,5 tony włącznie, zamiast 480 zł zapłacą 500 zł, do 9 ton włącznie - zamiast 880 zł zapłacą 919 zł. Podatek za ciężarówki o masie od 9 do 12 ton, wynoszący obecnie 1 tys. zł, będzie o 42 zł wyższy. Podatek od przyczep i naczep wzrośnie o 12 zł, do 302 zł. Podatek od autobusów mających więcej niż 30 miejsc wyniesie - zamiast 1760 zł - 1834 zł. Natomiast podatek za mniejsze autobusy będzie wynosić 948 zł, o 38 zł więcej.

W 2011 roku z podatków od nieruchomości miasto Białystok pozyskało 117,7 mln zł. Po podwyżce w 2012 roku ma to być o 4 mln zł więcej. Np. w przypadku podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, zamiast 0,78 zł za metr kwadratowy, trzeba będzie zapłacić 0,83 zł.

Podatek za metr kwadratowy w budynkach mieszkalnych wzrośnie z dotychczasowych 0,65 zł do 0,70 zł. Podatek od lokali związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zwiększy się zaś z 20,65 zł do 21,50 zł za metr kwadratowy.

Zmaleje natomiast jedynie wysokość podatku za garaże w budynkach wielorodzinnych - z 6,79 zł za metr kwadratowy stawka spadnie do 0,70 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kozłowska tłumaczy, że podwyżki wprowadzono, bo rosną wydatki bieżące, a także ceny towarów i usług. Miasto musi finansować podwyżki dla nauczycieli, oczyszczanie miasta, ponadto wypłaca odszkodowania za grunty kupowane pod inwestycje, dokłada do transportu publicznego.

Np. na transport potrzeba około 103 mln zł, podczas gdy dochody z biletów to 65 mln zł. Na inwestycje miasto chce w 2012 roku wydać około 425 mln zł. "Z czegoś te dochody trzeba brać" - podkreśliła Kozłowska.

Na razie nie było mowy o podwyżkach cen za wodę i odprowadzanie ścieków. Nie ma żadnych decyzji ani propozycji w tej sprawie.

Budżet Białegostoku na 2012 r. zakłada 192,5 mln zł deficytu. Dochody miasta mają wynieść w 2012 r. ponad 1,5 mld zł, wydatki 1,7 mld zł. Dochody mają być o 7,6 proc. większe niż w 2011 r. Deficyt będzie pokryty z kredytu.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA