REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci podatek od pojazdów? [Przyczepy, ciągniki, TIR-y]

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Podatek od pojazdów - kto zapłaci?
Podatek od pojazdów - kto zapłaci?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wskazuje, że obowiązek podatkowy ciąży na właścicielu (właścicielach) środków transportowych – zarówno osobach fizycznych jak i prawnych.

rozwiń >

Podatek od środków transportowych. Kto jest podatnikiem?

Co jednak istotne, treść właściwej regulacji precyzuje, iż za właściciela uznaje w tym przypadku również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (np. spółki komandytowo-akcyjne), na które środek transportowy jest zarejestrowany. Ponadto, zapłaty daniny nie unikną także posiadacze pojazdów powierzonych Polakowi. Muszą być one przyznane przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną, a pojazd musi być zarejestrowany w kraju. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie pojazdy nie podlegają opodatkowaniu w zakresie podatku od środków transportowych?

Zakres regulacji jest dość obszerny, tak więc na samym początku skupimy się na wyłączeniach w zakresie podatku od środków transportowych. Przede wszystkim, podatkowi nie będą podlegać właściciele samochodów osobowych, nieprzekraczających 3,5 tony. “Zwykli Kowalscy” posiadający 20-letniego, poczciwego Volkswagena Passata w TDI mogą zatem spać spokojnie. 

Do katalogu pojazdów kategorycznie zwolnionych będą należeć natomiast:

  • środki transportowe będące w posiadaniu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych, korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pod warunkiem wzajemności;
  • środki transportowe stanowiące zapasy mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz pojazdy używane do celów specjalnych;
  • pojazdy zabytkowe.

Kto zapłaci podatek od środków transportowych?

Podatku od środków transportowych nie unikną właściciele:

REKLAMA

  • samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
  • samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
  • ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton oraz powyżej 12 ton;
  • przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton oraz powyżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
  • autobusów.

W jakich przypadkach powstaje obowiązek zapłaty podatku od środków transportowych?

Ustawodawca przewiduje trzy sytuacje, w których podatnik będzie zobligowany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze: w sytuacji rejestracji środka transportu na terytorium Polski;

Po drugie: w sytuacji nabycia pojazdu, który wcześniej został zarejestrowany na terytorium kraju;

Po trzecie: w sytuacji ponownego dopuszczenia środka transportu do ruchu drogowego, po upływie czasu na jaki została decyzja organu o wycofaniu pojazdu.

Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty, zarejestrowany lub ponownie dopuszczony do ruchu drogowego.

Podatek od środków transportowych - deklaracja podatkowa  

Deklaracja podatkowa w tym zakresie składana jest raz w roku. Konieczne będzie złożenie druku DT-1 do właściwego urzędu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Konieczne będzie złożenie deklaracji w terminie do 15 lutego lub też 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Podatek natomiast płacony jest w dwóch ratach:

I rata – do 15 lutego;

II rata – do 15 września.

Inne zasady uiszczania podatku obowiązują w sytuacji gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku. Wówczas konieczne będzie zapłata podatku w następującym reżimie:

I rata – 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego;

II rata – do 15 września danego roku.

Jakie kwoty podatku od środków transportowych w 2023 r.

Danina ta należy do katalogu podatków lokalnych, będących dochodami samorządu terytorialnego. Wysokość daniny jest kwotowa, a ustala ją właściwa rada gminy w drodze uchwały. 

Ustawodawca krajowy przewidział natomiast maksymalną wysokość stawek kwotowych, które są odpowiednie dla danego rodzaju środka transportu. Poniżej zostaną przedstawione wartości podatku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w 2023 roku. Należy jednak mieć na uwadze, iż rada gminy może uchwalić inne kwoty ze względu na liczbę osi jezdnych lub też na inne parametry specyfikacji pojazdu.

Samochody ciężarowe

Ustawodawca dokonał podziału na cztery przedziały kwotowe kwot maksymalnych w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1020,16 zł;

b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1701,84 zł;

c) powyżej 9 ton – 2042,19 zł;

d) od samochodu ciężarowego, o masie równej lub wyższej 12 tonom – 3897,01 zł.

W ostatnim przypadku należy jednak zaznaczyć, że wysokość podatku może być zróżnicowana z uwagi na liczbę osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia. Biorąc pod uwagę kwotę przewidzianą w treści ustawy, należy również zwrócić uwagę na tę przewidzianą w załączniku nr 1 do ustawy.

Ciągniki

Maksymalna kwota podatku dla ciągników siodłowych lub balastowych, o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton wynosi 2382,52 zł.

Jeżeli chodzi natomiast o ciągniki siodłowe lub balastowe, o dopuszczalnej masie równej lub przekraczającej 12 ton to ustawodawca dokonał kolejnego podziału w tym zakresie. Odpowiednia kwota podatku ma zastosowanie w oparciu o dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów. Prezentują się one następująco:

a) do 36 ton włącznie – 3012,13 zł;

b) powyżej 36 ton – 3897,01 zł.

Wyłączone z tej regulacji są maszyny rolnicze, związane z działalnością prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Dla ciągników o masie do 36 ton włącznie oraz powyżej tej wartości, kwota podatku może różnić się w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz rodzaju zawieszenia pojazdu. Należy mieć na uwadze przewidziane kwoty maksymalne przewidziane w załączniku nr 2 do ustawy.

Przyczepy i naczepy

W tym przypadku przewidziane zostały trzy przedziały kwotowe. 

Dla przyczepy lub naczepy, posiadającej dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton przewidziano maksymalną kwotę 2042,19 zł.

Jeżeli natomiast przekraczają one masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 2382,52 zł,

b) powyżej 36 ton – 3012,13 zł. 

Po raz kolejne spod regulacji wyłączone są maszyny rolnicze, związane z działalnością prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Podobnie jak ww. przykładzie ciągników, podatek dla przyczep i naczep o masie do 36 ton oraz powyżej 36 ton może być zróżnicowany w oparciu o liczbę osi, dopuszczalną masę całkowitą pojazdu i rodzaj zawieszenia pojazdu. Kwoty podatku nie mogą być niższe od tych określonych w załączniku nr 3 do ustawy.

Autobus

Tu sytuacja związana z opodatkowaniem jest zdecydowanie najmniej skomplikowana. Ustawodawca przewidział dwie kwoty maksymalne w zależności od liczby miejsc do siedzenia. Dla autobusu o liczbie miejsc:

a) mniejszej niż 22 miejsca – podatek wynosi 2411,44 zł,

b) równej lub większej niż 22 miejsca – podatek wynosi 3048,71 zł.

Do limitu miejsc nie jest wliczane siedzenie należące do kierowcy.

Co istotne, w ustawie widnieje zapis mówiący, iż rada gminy może różnicować wysokość stawek uwzględniając wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia. Regulacja ta może mieć potencjalne zastosowanie w przypadku samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych lub balastowych, przyczep lub naczep o masie od 7 do 12 ton oraz autobusów.

Podatek od środków transportowych: podsumowanie w pigułce 

Jeżeli prowadzą Państwo firmę transportową lub też posiadają wielkogabarytowe pojazdy mechaniczne, najprawdopodobniej konieczna będzie zapłata podatku. Niekiedy wymagana będzie konsultacja z doradcą podatkowym, tak aby właściwie dobrać kwotę podatku. Dzieje się tak z uwagi na zróżnicowanie dotyczące parametrów technicznych i specyfikacji pojazdów, które mają wpływ na jego wysokość. W pierwszej kolejności zaleca się jednak zapoznanie z aktualną treścią właściwej uchwały rady gminy, gdzie powinny znajdować się odpowiednie wartości. Nie trzeba w tym celu fizycznie wybierać się do siedziby urzędu – wystarczy wejść na stronę internetową właściwego Biuletynu Informacji Publicznej. 

Co ważne, obowiązek uiszczania podatku od środków transportowych nie dotyczy osób uiszczających podatek rolny oraz posiadających określone maszyny rolnicze. 

Autor: Ignacy Duszyński, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA