REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci podatek od pojazdów? [Przyczepy, ciągniki, TIR-y]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Podatek od pojazdów - kto zapłaci?
Podatek od pojazdów - kto zapłaci?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wskazuje, że obowiązek podatkowy ciąży na właścicielu (właścicielach) środków transportowych – zarówno osobach fizycznych jak i prawnych.

rozwiń >

Podatek od środków transportowych. Kto jest podatnikiem?

Co jednak istotne, treść właściwej regulacji precyzuje, iż za właściciela uznaje w tym przypadku również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (np. spółki komandytowo-akcyjne), na które środek transportowy jest zarejestrowany. Ponadto, zapłaty daniny nie unikną także posiadacze pojazdów powierzonych Polakowi. Muszą być one przyznane przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną, a pojazd musi być zarejestrowany w kraju. 

REKLAMA

Autopromocja

Jakie pojazdy nie podlegają opodatkowaniu w zakresie podatku od środków transportowych?

Zakres regulacji jest dość obszerny, tak więc na samym początku skupimy się na wyłączeniach w zakresie podatku od środków transportowych. Przede wszystkim, podatkowi nie będą podlegać właściciele samochodów osobowych, nieprzekraczających 3,5 tony. “Zwykli Kowalscy” posiadający 20-letniego, poczciwego Volkswagena Passata w TDI mogą zatem spać spokojnie. 

Do katalogu pojazdów kategorycznie zwolnionych będą należeć natomiast:

  • środki transportowe będące w posiadaniu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych, korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pod warunkiem wzajemności;
  • środki transportowe stanowiące zapasy mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz pojazdy używane do celów specjalnych;
  • pojazdy zabytkowe.

Kto zapłaci podatek od środków transportowych?

Podatku od środków transportowych nie unikną właściciele:

  • samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
  • samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
  • ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton oraz powyżej 12 ton;
  • przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton oraz powyżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
  • autobusów.

W jakich przypadkach powstaje obowiązek zapłaty podatku od środków transportowych?

Ustawodawca przewiduje trzy sytuacje, w których podatnik będzie zobligowany do zapłaty podatku od środków transportowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze: w sytuacji rejestracji środka transportu na terytorium Polski;

Po drugie: w sytuacji nabycia pojazdu, który wcześniej został zarejestrowany na terytorium kraju;

Po trzecie: w sytuacji ponownego dopuszczenia środka transportu do ruchu drogowego, po upływie czasu na jaki została decyzja organu o wycofaniu pojazdu.

Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty, zarejestrowany lub ponownie dopuszczony do ruchu drogowego.

Podatek od środków transportowych - deklaracja podatkowa  

Deklaracja podatkowa w tym zakresie składana jest raz w roku. Konieczne będzie złożenie druku DT-1 do właściwego urzędu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Konieczne będzie złożenie deklaracji w terminie do 15 lutego lub też 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego.

Podatek natomiast płacony jest w dwóch ratach:

I rata – do 15 lutego;

II rata – do 15 września.

Inne zasady uiszczania podatku obowiązują w sytuacji gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września danego roku. Wówczas konieczne będzie zapłata podatku w następującym reżimie:

I rata – 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego;

II rata – do 15 września danego roku.

Jakie kwoty podatku od środków transportowych w 2023 r.

Danina ta należy do katalogu podatków lokalnych, będących dochodami samorządu terytorialnego. Wysokość daniny jest kwotowa, a ustala ją właściwa rada gminy w drodze uchwały. 

Ustawodawca krajowy przewidział natomiast maksymalną wysokość stawek kwotowych, które są odpowiednie dla danego rodzaju środka transportu. Poniżej zostaną przedstawione wartości podatku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w 2023 roku. Należy jednak mieć na uwadze, iż rada gminy może uchwalić inne kwoty ze względu na liczbę osi jezdnych lub też na inne parametry specyfikacji pojazdu.

Samochody ciężarowe

Ustawodawca dokonał podziału na cztery przedziały kwotowe kwot maksymalnych w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1020,16 zł;

b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1701,84 zł;

c) powyżej 9 ton – 2042,19 zł;

d) od samochodu ciężarowego, o masie równej lub wyższej 12 tonom – 3897,01 zł.

W ostatnim przypadku należy jednak zaznaczyć, że wysokość podatku może być zróżnicowana z uwagi na liczbę osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia. Biorąc pod uwagę kwotę przewidzianą w treści ustawy, należy również zwrócić uwagę na tę przewidzianą w załączniku nr 1 do ustawy.

Ciągniki

Maksymalna kwota podatku dla ciągników siodłowych lub balastowych, o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton wynosi 2382,52 zł.

Jeżeli chodzi natomiast o ciągniki siodłowe lub balastowe, o dopuszczalnej masie równej lub przekraczającej 12 ton to ustawodawca dokonał kolejnego podziału w tym zakresie. Odpowiednia kwota podatku ma zastosowanie w oparciu o dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów. Prezentują się one następująco:

a) do 36 ton włącznie – 3012,13 zł;

b) powyżej 36 ton – 3897,01 zł.

Wyłączone z tej regulacji są maszyny rolnicze, związane z działalnością prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Dla ciągników o masie do 36 ton włącznie oraz powyżej tej wartości, kwota podatku może różnić się w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz rodzaju zawieszenia pojazdu. Należy mieć na uwadze przewidziane kwoty maksymalne przewidziane w załączniku nr 2 do ustawy.

Przyczepy i naczepy

W tym przypadku przewidziane zostały trzy przedziały kwotowe. 

Dla przyczepy lub naczepy, posiadającej dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton przewidziano maksymalną kwotę 2042,19 zł.

Jeżeli natomiast przekraczają one masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 2382,52 zł,

b) powyżej 36 ton – 3012,13 zł. 

Po raz kolejne spod regulacji wyłączone są maszyny rolnicze, związane z działalnością prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Podobnie jak ww. przykładzie ciągników, podatek dla przyczep i naczep o masie do 36 ton oraz powyżej 36 ton może być zróżnicowany w oparciu o liczbę osi, dopuszczalną masę całkowitą pojazdu i rodzaj zawieszenia pojazdu. Kwoty podatku nie mogą być niższe od tych określonych w załączniku nr 3 do ustawy.

Autobus

Tu sytuacja związana z opodatkowaniem jest zdecydowanie najmniej skomplikowana. Ustawodawca przewidział dwie kwoty maksymalne w zależności od liczby miejsc do siedzenia. Dla autobusu o liczbie miejsc:

a) mniejszej niż 22 miejsca – podatek wynosi 2411,44 zł,

b) równej lub większej niż 22 miejsca – podatek wynosi 3048,71 zł.

Do limitu miejsc nie jest wliczane siedzenie należące do kierowcy.

Co istotne, w ustawie widnieje zapis mówiący, iż rada gminy może różnicować wysokość stawek uwzględniając wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia. Regulacja ta może mieć potencjalne zastosowanie w przypadku samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych lub balastowych, przyczep lub naczep o masie od 7 do 12 ton oraz autobusów.

Podatek od środków transportowych: podsumowanie w pigułce 

Jeżeli prowadzą Państwo firmę transportową lub też posiadają wielkogabarytowe pojazdy mechaniczne, najprawdopodobniej konieczna będzie zapłata podatku. Niekiedy wymagana będzie konsultacja z doradcą podatkowym, tak aby właściwie dobrać kwotę podatku. Dzieje się tak z uwagi na zróżnicowanie dotyczące parametrów technicznych i specyfikacji pojazdów, które mają wpływ na jego wysokość. W pierwszej kolejności zaleca się jednak zapoznanie z aktualną treścią właściwej uchwały rady gminy, gdzie powinny znajdować się odpowiednie wartości. Nie trzeba w tym celu fizycznie wybierać się do siedziby urzędu – wystarczy wejść na stronę internetową właściwego Biuletynu Informacji Publicznej. 

Co ważne, obowiązek uiszczania podatku od środków transportowych nie dotyczy osób uiszczających podatek rolny oraz posiadających określone maszyny rolnicze. 

Autor: Ignacy Duszyński, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA