REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wszystkie wydatki związane z imprezą promocyjną marki zaliczamy do kosztów

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczając wydatki poczynione w związku z organizacją imprezy promocyjnej marki, należy wyraźnie rozdzielić koszty reprezentacji od kosztów reklamy. Tylko wydatki o charakterze reklamowym stanowią koszt uzyskania przychodów. Wydatki reprezentacyjne takiego kosztu nie stanowią. Promocyjny cel zorganizowanej imprezy nie oznacza, że wszystkie wydatki poczynione przy jej organizacji mają charakter reklamowy. Wydatki na organizację bankietu oraz zakup alkoholu na imprezę pozostają wydatkami reprezentacyjnymi wyłączonymi z kosztów uzyskania przychodu. Tak przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji, której fragment przytaczamy poniżej.

Spółka zorganizowała w związku z 10-leciem swojej działalności imprezę reklamową, której celem była promocja marki. W imprezie udział wzięli m.in. przedstawiciele firm współpracujących ze spółką, wybrane klientki, przedstawiciele prasy oraz przedstawiciele show-biznesu (aktorzy, piosenkarze), których obecność podnieść miała rangę organizowanego wydarzenia w kategoriach marketingowych. Impreza miała charakter promocyjny - połączona została z prezentacją wyrobów, pokazem mody, rozpowszechnianiem znaków firmowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Celem organizatorów było szeroko pojęte budowanie marki firmy, nie tylko wśród uczestników imprezy, ale przede wszystkim wśród obecnych i potencjalnych klientów. Impreza była szeroko relacjonowana w mediach (prasa, telewizja, Internet), dzięki czemu informacje o samej spółce, jej marce oraz produktach zostały zaprezentowane szerokiemu gronu odbiorców. W trakcie imprezy uczestnikom rozdawano kalendarze i koszulki z logo firmy. W kalendarzach zamieszczono zdjęcia z sesji fotograficznej, która odbyła się jakiś czas przed imprezą promocyjną. W sesji tej udział brały gwiazdy, które prezentowały ubrania marki podatnika. Zdjęcia z sesji fotograficznej zostały także zawieszone w sklepach, w celu promocji marki. Za udział w sesji fotograficznej gwiazdy otrzymały honoraria. Do głównych grup kosztów należały m.in.:

• honoraria pracowników i współpracowników (m.in. prowadzącego imprezę, lektora, choreografa, modelek, DJ-a),

• materiały (m.in. do budowy dekoracji, materiały charakteryzatorskie, biurowe i rekwizyty),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• usługi pomocnicze związane z organizacją imprezy (m.in. wynajem projektorów i multimediów, wynajem światła efektowego, nagłośnienie sali, wynajem obiektu),

• usługi realizacji (m.in. wynagrodzenie: scenografa, reżysera, kierownika produkcji, stylisty),

• budowa dekoracji (wykonanie elementów dekoracji, montaż/demontaż dekoracji, zabezpieczenie przeciwpożarowe),

• obsługa nagrania (m.in. wynagrodzenie hostess, ochrona nagrania, garderobiane).

W ocenie spółki organizacja imprezy promującej markę miała na celu promocję marki spółki poprzez odpowiednie zaprezentowanie i eksponowanie produktów. Charakter zorganizowanej przez nią imprezy promującej markę powoduje, że miała ona charakter reklamowy, a nie reprezentacyjny. W konsekwencji wszystkie wydatki związane z organizacją imprezy promocyjnej w ocenie podatnika podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Organ podatkowy tylko w części podzielił stanowisko podatnika, wskazując, że część wydatków związanych z imprezą promocyjną zachowuje charakter reprezentacyjny.

Promocja i reklama związana z firmą nie jest opodatkowana VAT

Celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne.

Natomiast reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

REKLAMA

Koszty przedmiotowej imprezy, obejmujące wydatki na: honoraria pracowników i współpracowników, materiały, zakup usług i pozostałe świadczenia, technikę zdjęciową, technikę komputerową, usługi montażowe, usługi dźwiękowe, usługi realizacji, obsługę studyjną i plenerową, budowę dekoracji, obsługę nagrania, stanowią koszty uzyskania przychodów spółki w świetle art. 15 ust. 1 updop. Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania cech jakościowych oferowanych wyrobów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi towarami, a także zachęca do współpracy i tym samym może wpływać na zwiększenie przychodów. Ponadto są one ściśle związane z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą i niewątpliwie przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia źródła jej przychodów.

Natomiast koszty organizacji bankietu i zakupu napojów alkoholowych - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Charakter tych wydatków jest bowiem związany z przyjmowaniem kontrahentów oraz ma na celu utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku spółki na zewnątrz. Noszą one zatem znamiona reprezentacji i tym samym są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Również prowizji, stanowiącej wynagrodzenie za organizację imprezy w wysokości 15% narzutu kosztów ogólnych, w tej części, w której dotyczy wydatków poniesionych na organizację bankietu i zakup napojów alkoholowych, spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w pozostałej części przedmiotowa prowizja stanowi koszt uzyskania przychodów spółki.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 maja 2009 r., nr ILPB3/423-206/07/09-S/MC

oprac. Grzegorz Ziółkowski

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA