REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ prowadzi w systemie franszyzy 4 lodziarnie pod marką ABC. Umowa franszyzy zobowiązuje spółkę XYZ do promocji marki ABC poprzez wystrój każdego z lokali w sposób określony przez właściciela marki ABC. Pracownicy spółki XYZ w lodziarni muszą pracować w ubraniach z naszywkami i logo ABC. Ubrania te są nabywane na warunkach rynkowych (bez upustów). Czy wydatki na promocję marki ABC nienależącej do spółki XYZ są kosztem uzyskania przychodu naszej spółki (XYZ)? Spółka XYZ nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia z tytułu promowania marki ABC.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, wydatki na promocję marki ABC wykorzystywanej przez spółkę z o.o. XYZ do prowadzenia lodziarni są kosztem uzyskania przychodu spółki XYZ. Wydatki te wynikają z umowy franszyzy i są warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o markę ABC lodów lub lodziarni dobrze rozpoznawalną przez klientów.

UZASADNIENIE

Opisany w pytaniu model prowadzenia działalności gospodarczej jest coraz częściej stosowany w Polsce. Wynika z popularności franszyzy i sieciowych umów agencyjnych. Kilkudziesięciu lub nawet kilkuset przedsiębiorców godzi się prowadzić swoje firmy pod obcą marką, która z różnych przyczyn jest rozpoznawalna i akceptowana przez klientów.

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ ponosi wydatki na rzecz marki ABC. Dzięki temu osiąga przychody ze sprzedaży lodów, ciast, kawy klientom, którzy mają zaufanie do marki ABC i chętniej zaglądają do tak oznakowanych lodziarni. Jednak pomimo takiej argumentacji oraz powszechności umów franszyzy i sieciowych umów agencyjnych, niekiedy organy podatkowe nie zgadzają się na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocje cudzych marek. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 21 września 2007 r. (nr PD415/1/13/16/07). Dopiero na wyższym szczeblu - decyzją z 24 grudnia 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu - postanowienie to zostało zmienione. W decyzji tej została zawarta odpowiedź na zapytanie, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatki agenta na odzież, w którą wyposażani są pracownicy salonu marki „R”, która nie należy do agenta. Marka ta jest własnością spółki giełdowej „L” S.A. Spółka ta w 2007 r. osiągnęła prawie 1,3 mld zł przychodu oraz 135 mln zł zysku netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład ten pokazuje, że również tak duże podmioty gospodarcze oraz osoby z nimi współpracujące mają kłopoty z klasyfikacją wydatków tego typu.

W przywołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uznał, że wydatki na promocję marki „R” przez agenta prowadzącego salon „R” są kosztem uzyskania przychodu agenta z uwagi na to, że:

• odzież marki „R” używana jest przez właściciela firmy i jego pracowników wyłącznie w salonie „R” w czasie godzin pracy salonu,

• jest to obowiązek wynikający z umowy między agentem a „L” S.A.,

• nie jest to odzież osobista (podlega bowiem zwrotowi i nie można jej nosić poza salonem),

• agent reprezentujący „R” po zaprzestaniu jej używania uzyskuje ze sprzedaży tej odzieży przychód.

Wymienione warunki nie mają charakteru ściśle obowiązujących. Oznacza to, że niespełnienie któregoś z nich nie odbiera prawa do zaliczenia wydatków na promocję cudzej marki do kosztów uzyskania przychodu. Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, najważniejsze jest, aby obowiązek używania odzieży oznaczonej marką ABC wynikał z umowy franszyzowej lub agencyjnej oraz aby umowa ta zawierała zasady rozliczeń w tym zakresie między spółką XYZ a właścicielem marki ABC. Spółka z o.o. XYZ spełnia ten warunek. Potrafią Państwo wykazać, że promując markę ABC uzyskali możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sposób przyciągający klientów. Wydatki przedstawione w pytaniu są więc kosztem spółki z o.o. XYZ.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA