REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ prowadzi w systemie franszyzy 4 lodziarnie pod marką ABC. Umowa franszyzy zobowiązuje spółkę XYZ do promocji marki ABC poprzez wystrój każdego z lokali w sposób określony przez właściciela marki ABC. Pracownicy spółki XYZ w lodziarni muszą pracować w ubraniach z naszywkami i logo ABC. Ubrania te są nabywane na warunkach rynkowych (bez upustów). Czy wydatki na promocję marki ABC nienależącej do spółki XYZ są kosztem uzyskania przychodu naszej spółki (XYZ)? Spółka XYZ nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia z tytułu promowania marki ABC.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, wydatki na promocję marki ABC wykorzystywanej przez spółkę z o.o. XYZ do prowadzenia lodziarni są kosztem uzyskania przychodu spółki XYZ. Wydatki te wynikają z umowy franszyzy i są warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o markę ABC lodów lub lodziarni dobrze rozpoznawalną przez klientów.

UZASADNIENIE

Opisany w pytaniu model prowadzenia działalności gospodarczej jest coraz częściej stosowany w Polsce. Wynika z popularności franszyzy i sieciowych umów agencyjnych. Kilkudziesięciu lub nawet kilkuset przedsiębiorców godzi się prowadzić swoje firmy pod obcą marką, która z różnych przyczyn jest rozpoznawalna i akceptowana przez klientów.

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ ponosi wydatki na rzecz marki ABC. Dzięki temu osiąga przychody ze sprzedaży lodów, ciast, kawy klientom, którzy mają zaufanie do marki ABC i chętniej zaglądają do tak oznakowanych lodziarni. Jednak pomimo takiej argumentacji oraz powszechności umów franszyzy i sieciowych umów agencyjnych, niekiedy organy podatkowe nie zgadzają się na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocje cudzych marek. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 21 września 2007 r. (nr PD415/1/13/16/07). Dopiero na wyższym szczeblu - decyzją z 24 grudnia 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu - postanowienie to zostało zmienione. W decyzji tej została zawarta odpowiedź na zapytanie, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatki agenta na odzież, w którą wyposażani są pracownicy salonu marki „R”, która nie należy do agenta. Marka ta jest własnością spółki giełdowej „L” S.A. Spółka ta w 2007 r. osiągnęła prawie 1,3 mld zł przychodu oraz 135 mln zł zysku netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład ten pokazuje, że również tak duże podmioty gospodarcze oraz osoby z nimi współpracujące mają kłopoty z klasyfikacją wydatków tego typu.

W przywołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uznał, że wydatki na promocję marki „R” przez agenta prowadzącego salon „R” są kosztem uzyskania przychodu agenta z uwagi na to, że:

• odzież marki „R” używana jest przez właściciela firmy i jego pracowników wyłącznie w salonie „R” w czasie godzin pracy salonu,

• jest to obowiązek wynikający z umowy między agentem a „L” S.A.,

• nie jest to odzież osobista (podlega bowiem zwrotowi i nie można jej nosić poza salonem),

• agent reprezentujący „R” po zaprzestaniu jej używania uzyskuje ze sprzedaży tej odzieży przychód.

Wymienione warunki nie mają charakteru ściśle obowiązujących. Oznacza to, że niespełnienie któregoś z nich nie odbiera prawa do zaliczenia wydatków na promocję cudzej marki do kosztów uzyskania przychodu. Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, najważniejsze jest, aby obowiązek używania odzieży oznaczonej marką ABC wynikał z umowy franszyzowej lub agencyjnej oraz aby umowa ta zawierała zasady rozliczeń w tym zakresie między spółką XYZ a właścicielem marki ABC. Spółka z o.o. XYZ spełnia ten warunek. Potrafią Państwo wykazać, że promując markę ABC uzyskali możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sposób przyciągający klientów. Wydatki przedstawione w pytaniu są więc kosztem spółki z o.o. XYZ.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA