REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ prowadzi w systemie franszyzy 4 lodziarnie pod marką ABC. Umowa franszyzy zobowiązuje spółkę XYZ do promocji marki ABC poprzez wystrój każdego z lokali w sposób określony przez właściciela marki ABC. Pracownicy spółki XYZ w lodziarni muszą pracować w ubraniach z naszywkami i logo ABC. Ubrania te są nabywane na warunkach rynkowych (bez upustów). Czy wydatki na promocję marki ABC nienależącej do spółki XYZ są kosztem uzyskania przychodu naszej spółki (XYZ)? Spółka XYZ nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia z tytułu promowania marki ABC.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, wydatki na promocję marki ABC wykorzystywanej przez spółkę z o.o. XYZ do prowadzenia lodziarni są kosztem uzyskania przychodu spółki XYZ. Wydatki te wynikają z umowy franszyzy i są warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o markę ABC lodów lub lodziarni dobrze rozpoznawalną przez klientów.

UZASADNIENIE

Opisany w pytaniu model prowadzenia działalności gospodarczej jest coraz częściej stosowany w Polsce. Wynika z popularności franszyzy i sieciowych umów agencyjnych. Kilkudziesięciu lub nawet kilkuset przedsiębiorców godzi się prowadzić swoje firmy pod obcą marką, która z różnych przyczyn jest rozpoznawalna i akceptowana przez klientów.

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ ponosi wydatki na rzecz marki ABC. Dzięki temu osiąga przychody ze sprzedaży lodów, ciast, kawy klientom, którzy mają zaufanie do marki ABC i chętniej zaglądają do tak oznakowanych lodziarni. Jednak pomimo takiej argumentacji oraz powszechności umów franszyzy i sieciowych umów agencyjnych, niekiedy organy podatkowe nie zgadzają się na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocje cudzych marek. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 21 września 2007 r. (nr PD415/1/13/16/07). Dopiero na wyższym szczeblu - decyzją z 24 grudnia 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu - postanowienie to zostało zmienione. W decyzji tej została zawarta odpowiedź na zapytanie, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatki agenta na odzież, w którą wyposażani są pracownicy salonu marki „R”, która nie należy do agenta. Marka ta jest własnością spółki giełdowej „L” S.A. Spółka ta w 2007 r. osiągnęła prawie 1,3 mld zł przychodu oraz 135 mln zł zysku netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład ten pokazuje, że również tak duże podmioty gospodarcze oraz osoby z nimi współpracujące mają kłopoty z klasyfikacją wydatków tego typu.

W przywołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uznał, że wydatki na promocję marki „R” przez agenta prowadzącego salon „R” są kosztem uzyskania przychodu agenta z uwagi na to, że:

• odzież marki „R” używana jest przez właściciela firmy i jego pracowników wyłącznie w salonie „R” w czasie godzin pracy salonu,

• jest to obowiązek wynikający z umowy między agentem a „L” S.A.,

• nie jest to odzież osobista (podlega bowiem zwrotowi i nie można jej nosić poza salonem),

• agent reprezentujący „R” po zaprzestaniu jej używania uzyskuje ze sprzedaży tej odzieży przychód.

Wymienione warunki nie mają charakteru ściśle obowiązujących. Oznacza to, że niespełnienie któregoś z nich nie odbiera prawa do zaliczenia wydatków na promocję cudzej marki do kosztów uzyskania przychodu. Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, najważniejsze jest, aby obowiązek używania odzieży oznaczonej marką ABC wynikał z umowy franszyzowej lub agencyjnej oraz aby umowa ta zawierała zasady rozliczeń w tym zakresie między spółką XYZ a właścicielem marki ABC. Spółka z o.o. XYZ spełnia ten warunek. Potrafią Państwo wykazać, że promując markę ABC uzyskali możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sposób przyciągający klientów. Wydatki przedstawione w pytaniu są więc kosztem spółki z o.o. XYZ.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA