REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ prowadzi w systemie franszyzy 4 lodziarnie pod marką ABC. Umowa franszyzy zobowiązuje spółkę XYZ do promocji marki ABC poprzez wystrój każdego z lokali w sposób określony przez właściciela marki ABC. Pracownicy spółki XYZ w lodziarni muszą pracować w ubraniach z naszywkami i logo ABC. Ubrania te są nabywane na warunkach rynkowych (bez upustów). Czy wydatki na promocję marki ABC nienależącej do spółki XYZ są kosztem uzyskania przychodu naszej spółki (XYZ)? Spółka XYZ nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia z tytułu promowania marki ABC.

RADA

Autopromocja

Tak, wydatki na promocję marki ABC wykorzystywanej przez spółkę z o.o. XYZ do prowadzenia lodziarni są kosztem uzyskania przychodu spółki XYZ. Wydatki te wynikają z umowy franszyzy i są warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o markę ABC lodów lub lodziarni dobrze rozpoznawalną przez klientów.

UZASADNIENIE

Opisany w pytaniu model prowadzenia działalności gospodarczej jest coraz częściej stosowany w Polsce. Wynika z popularności franszyzy i sieciowych umów agencyjnych. Kilkudziesięciu lub nawet kilkuset przedsiębiorców godzi się prowadzić swoje firmy pod obcą marką, która z różnych przyczyn jest rozpoznawalna i akceptowana przez klientów.

Spółka z o.o. XYZ ponosi wydatki na rzecz marki ABC. Dzięki temu osiąga przychody ze sprzedaży lodów, ciast, kawy klientom, którzy mają zaufanie do marki ABC i chętniej zaglądają do tak oznakowanych lodziarni. Jednak pomimo takiej argumentacji oraz powszechności umów franszyzy i sieciowych umów agencyjnych, niekiedy organy podatkowe nie zgadzają się na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocje cudzych marek. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 21 września 2007 r. (nr PD415/1/13/16/07). Dopiero na wyższym szczeblu - decyzją z 24 grudnia 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu - postanowienie to zostało zmienione. W decyzji tej została zawarta odpowiedź na zapytanie, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatki agenta na odzież, w którą wyposażani są pracownicy salonu marki „R”, która nie należy do agenta. Marka ta jest własnością spółki giełdowej „L” S.A. Spółka ta w 2007 r. osiągnęła prawie 1,3 mld zł przychodu oraz 135 mln zł zysku netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład ten pokazuje, że również tak duże podmioty gospodarcze oraz osoby z nimi współpracujące mają kłopoty z klasyfikacją wydatków tego typu.

W przywołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uznał, że wydatki na promocję marki „R” przez agenta prowadzącego salon „R” są kosztem uzyskania przychodu agenta z uwagi na to, że:

• odzież marki „R” używana jest przez właściciela firmy i jego pracowników wyłącznie w salonie „R” w czasie godzin pracy salonu,

• jest to obowiązek wynikający z umowy między agentem a „L” S.A.,

• nie jest to odzież osobista (podlega bowiem zwrotowi i nie można jej nosić poza salonem),

• agent reprezentujący „R” po zaprzestaniu jej używania uzyskuje ze sprzedaży tej odzieży przychód.

Wymienione warunki nie mają charakteru ściśle obowiązujących. Oznacza to, że niespełnienie któregoś z nich nie odbiera prawa do zaliczenia wydatków na promocję cudzej marki do kosztów uzyskania przychodu. Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, najważniejsze jest, aby obowiązek używania odzieży oznaczonej marką ABC wynikał z umowy franszyzowej lub agencyjnej oraz aby umowa ta zawierała zasady rozliczeń w tym zakresie między spółką XYZ a właścicielem marki ABC. Spółka z o.o. XYZ spełnia ten warunek. Potrafią Państwo wykazać, że promując markę ABC uzyskali możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sposób przyciągający klientów. Wydatki przedstawione w pytaniu są więc kosztem spółki z o.o. XYZ.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Autopromocja

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Ile wynosi obecnie stopa bezrobocia? Co pokazują dane GUS?

    Stopa bezrobocia wynosząc w końcu stycznia 5,4% była o 0,3 pkt proc. wyższa niż miesiąc wcześniej - tak wynika z danych GUS. Na przełomie lutego i marca stopa bezrobocia może sięgać 5,4% - 5,5% przy liczbie bezrobotnych na poziomie 840 – 850 tys. osób.

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    REKLAMA