REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na promocję cudzej marki w systemie franszyzy

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. XYZ prowadzi w systemie franszyzy 4 lodziarnie pod marką ABC. Umowa franszyzy zobowiązuje spółkę XYZ do promocji marki ABC poprzez wystrój każdego z lokali w sposób określony przez właściciela marki ABC. Pracownicy spółki XYZ w lodziarni muszą pracować w ubraniach z naszywkami i logo ABC. Ubrania te są nabywane na warunkach rynkowych (bez upustów). Czy wydatki na promocję marki ABC nienależącej do spółki XYZ są kosztem uzyskania przychodu naszej spółki (XYZ)? Spółka XYZ nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia z tytułu promowania marki ABC.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, wydatki na promocję marki ABC wykorzystywanej przez spółkę z o.o. XYZ do prowadzenia lodziarni są kosztem uzyskania przychodu spółki XYZ. Wydatki te wynikają z umowy franszyzy i są warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o markę ABC lodów lub lodziarni dobrze rozpoznawalną przez klientów.

UZASADNIENIE

Opisany w pytaniu model prowadzenia działalności gospodarczej jest coraz częściej stosowany w Polsce. Wynika z popularności franszyzy i sieciowych umów agencyjnych. Kilkudziesięciu lub nawet kilkuset przedsiębiorców godzi się prowadzić swoje firmy pod obcą marką, która z różnych przyczyn jest rozpoznawalna i akceptowana przez klientów.

Spółka z o.o. XYZ ponosi wydatki na rzecz marki ABC. Dzięki temu osiąga przychody ze sprzedaży lodów, ciast, kawy klientom, którzy mają zaufanie do marki ABC i chętniej zaglądają do tak oznakowanych lodziarni. Jednak pomimo takiej argumentacji oraz powszechności umów franszyzy i sieciowych umów agencyjnych, niekiedy organy podatkowe nie zgadzają się na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na promocje cudzych marek. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 21 września 2007 r. (nr PD415/1/13/16/07). Dopiero na wyższym szczeblu - decyzją z 24 grudnia 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu - postanowienie to zostało zmienione. W decyzji tej została zawarta odpowiedź na zapytanie, czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatki agenta na odzież, w którą wyposażani są pracownicy salonu marki „R”, która nie należy do agenta. Marka ta jest własnością spółki giełdowej „L” S.A. Spółka ta w 2007 r. osiągnęła prawie 1,3 mld zł przychodu oraz 135 mln zł zysku netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład ten pokazuje, że również tak duże podmioty gospodarcze oraz osoby z nimi współpracujące mają kłopoty z klasyfikacją wydatków tego typu.

W przywołanym piśmie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu uznał, że wydatki na promocję marki „R” przez agenta prowadzącego salon „R” są kosztem uzyskania przychodu agenta z uwagi na to, że:

• odzież marki „R” używana jest przez właściciela firmy i jego pracowników wyłącznie w salonie „R” w czasie godzin pracy salonu,

• jest to obowiązek wynikający z umowy między agentem a „L” S.A.,

• nie jest to odzież osobista (podlega bowiem zwrotowi i nie można jej nosić poza salonem),

• agent reprezentujący „R” po zaprzestaniu jej używania uzyskuje ze sprzedaży tej odzieży przychód.

Wymienione warunki nie mają charakteru ściśle obowiązujących. Oznacza to, że niespełnienie któregoś z nich nie odbiera prawa do zaliczenia wydatków na promocję cudzej marki do kosztów uzyskania przychodu. Odnosząc się do sytuacji opisanej w pytaniu, najważniejsze jest, aby obowiązek używania odzieży oznaczonej marką ABC wynikał z umowy franszyzowej lub agencyjnej oraz aby umowa ta zawierała zasady rozliczeń w tym zakresie między spółką XYZ a właścicielem marki ABC. Spółka z o.o. XYZ spełnia ten warunek. Potrafią Państwo wykazać, że promując markę ABC uzyskali możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sposób przyciągający klientów. Wydatki przedstawione w pytaniu są więc kosztem spółki z o.o. XYZ.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA